Lucky Luke samlebind vs. albums

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Lucky Luke samlebind vs. albums

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg samler på Lucky Luke til og med "Daisy Town", og har næsten alle albums pæne i første oplag, men jeg mangler "Revolver Joe", der koster det hvide ud af øjnene, og så selvfølgelig den svære "Billy the Kid", som jeg søger i det famøse fjerde oplag.

Det er lige før, de 25 samlebind ville være nemmere at samle, men de fleste står som udsolgt hos Faraonerne, og det er jo ikke noget, folk sådan lige skiller sig af med. "Revolver Joe" og en pæn "Billy the Kid" i fjerde, så er vi oppe over 3.000 kr., og det kan man få meget samlebind for.

Men - og det er et stort men - nogle af oversættelserne er af Sonja Rindom. Jeg er vokset op med Tonny Lützer, og jeg vil have Tonny Lützer. Også selv om han tog sig visse friheder. Han er bare sjovere end Rindom, som var mere tro mod den franske tekst.

Jeg ville tage springet, hvis Faraos havde et pakketilbud, men det har de vist ikke mere? Hvad ville de 25 samlebind koste som tilbudspakke?

Forresten fandt jeg en mint Achdé brugt i dag, den første. Det er et julehæfte og den har jeg bare for sjov, for jeg samler ellers ikke på Achdé. Det er ikke fordi han er dårlig, jeg gider bare ikke det halmstrå. Lucky Luke serien døde efter "Daisy Town".

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Lucky Luke samlebind vs. albums

Indlæg af benadikt »

GoogaMooga skrev: 27. jan 2023, 19:19... "Revolver Joe" og en pæn "Billy the Kid" i fjerde, så er vi oppe over 3.000 kr...
Det lyder ret dyrt. Jeg købte et rimelig pænt eksemplar af "Revolver Joe" for et par år siden for 700 kroner. Og jeg mener ikke at "Billy the Kid" er så dyr i 4. oplag, men jeg kan huske forkert.
I øvrigt kan jeg også bedst lide Tonny Lützers oversættelser, selv om de andre måske er mere korrekte. Men en så stor serie som Lucky Luke har jeg dog i alle oversættelser.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Lucky Luke samlebind vs. albums

Indlæg af GoogaMooga »

benadikt skrev: 27. jan 2023, 20:00
GoogaMooga skrev: 27. jan 2023, 19:19... "Revolver Joe" og en pæn "Billy the Kid" i fjerde, så er vi oppe over 3.000 kr...
Det lyder ret dyrt. Jeg købte et rimelig pænt eksemplar af "Revolver Joe" for et par år siden for 700 kroner. Og jeg mener ikke at "Billy the Kid" er så dyr i 4. oplag, men jeg kan huske forkert.
I øvrigt kan jeg også bedst lide Tonny Lützers oversættelser, selv om de andre måske er mere korrekte. Men en så stor serie som Lucky Luke har jeg dog i alle oversættelser.
Faraos har en nm/m "Revolver Joe" på væggen bag brugtdisken, og den koster over 3.000 kr. ! BTK i fjerde er sikkert ikke så dyr, men prøv at finde den. Faraos har den aldrig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Lucky Luke samlebind vs. albums

Indlæg af Antaeus »

Sprang du ikke fra samlebindene for et par år siden?
Det var noget med at forsiderne var med den censurerede Lucky Luke, altså et strå i stedet for cigaret.

Til og med Daisy Town, er det de danske numre eller kronologisk fransk?
Senest rettet af Antaeus 27. jan 2023, 21:05, rettet i alt 1 gang.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Lucky Luke samlebind vs. albums

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 27. jan 2023, 21:03 Sprang du ikke fra samlebindene for et par år siden?
Det var noget med at forsiderne var med den censurerede Lucky Luke, altså et strå i stedet for cigaret.
Det kan jeg ikke huske. Men hvis det er tilfældet, er det et stort minus.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Lucky Luke samlebind vs. albums

Indlæg af GoogaMooga »

Har de ændret på de originale forsider i samlebindene, eller er cigaretten på plads dér?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Lucky Luke samlebind vs. albums

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 27. jan 2023, 21:05 Har de ændret på de originale forsider i samlebindene, eller er cigaretten på plads dér?
Vi havde en tråd om dette - også dig vs Lucky Luke.

Billede
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Lucky Luke samlebind vs. albums

Indlæg af GoogaMooga »

Hvis det kun er forsiderne på selve samlebindene, er det mindre vigtigt, men dog stadig en irritation.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Lucky Luke samlebind vs. albums

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 27. jan 2023, 21:03 Sprang du ikke fra samlebindene for et par år siden?
Det var noget med at forsiderne var med den censurerede Lucky Luke, altså et strå i stedet for cigaret.

Til og med Daisy Town, er det de danske numre eller kronologisk fransk?

Belgisk kronologi. I den danske nummerering forekommer der enkelte senere numre med gamle historier, der ikke havde været udgivet på dansk før. F.eks. "Revolver Joe", som jeg bare SKAL have.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Lucky Luke samlebind vs. albums

Indlæg af benadikt »

Revolver Joe er til salg på Facebook. Auktionen slutter i morgen aften.
https://www.facebook.com/groups/Tegnese ... 5261509044
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Noerdernes kronprins
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 30. aug 2006, 09:46
Geografisk sted: Det mørke Jylland

Re: Lucky Luke samlebind vs. albums

Indlæg af Noerdernes kronprins »

GoogaMooga skrev: 27. jan 2023, 19:19 Jeg samler på Lucky Luke til og med "Daisy Town", og har næsten alle albums pæne i første oplag, men jeg mangler "Revolver Joe", der koster det hvide ud af øjnene, og så selvfølgelig den svære "Billy the Kid", som jeg søger i det famøse fjerde oplag.
Hvorfor er Billy the Kid i fjerde oplag dyr? Og hvad er der specielt ved dette oplag?
"...Alt hvad jeg kan li' er enten ulovligt, umoralsk eller fedende." W.C. Fields
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Lucky Luke samlebind vs. albums

Indlæg af benadikt »

Noerdernes kronprins skrev: 8. mar 2023, 08:01Hvorfor er Billy the Kid i fjerde oplag dyr? Og hvad er der specielt ved dette oplag?
En af årsagerne er nok, at 1.-3. oplag indeholder den censurerede side 1, som erstatter de ucensurerede sider 1-2.

Nedenfor ser du den censurerede side 1 på fransk og de ucensurerede sider 1-2 på dansk.

Billy_the_Kid_F_side_1.jpg
Billy_the_Kid_side_1.jpg
Billy_the_Kid_side_2.jpg
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Lucky Luke samlebind vs. albums

Indlæg af benadikt »

Men hos Faraos koster 4. oplag i mint det samme som 3. og 5. oplag. Hvor har du set den høje pris?
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Lucky Luke samlebind vs. albums

Indlæg af GoogaMooga »

benadikt skrev: 8. mar 2023, 08:18 Men hos Faraos koster 4. oplag i mint det samme som 3. og 5. oplag. Hvor har du set den høje pris?
Du har misforstået mig, jeg mente Revolver Joe og Billy the Kid til sammen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Lucky Luke samlebind vs. albums

Indlæg af benadikt »

GoogaMooga skrev: 8. mar 2023, 09:45
benadikt skrev: 8. mar 2023, 08:18 Men hos Faraos koster 4. oplag i mint det samme som 3. og 5. oplag. Hvor har du set den høje pris?
Du har misforstået mig, jeg mente Revolver Joe og Billy the Kid til sammen.
Mit svar var til Nørdernes kronprins, men hans indlæg var nok en reaktion på dit indlæg.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Besvar