Bruno Brazil Intégrale

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Bruno Brazil Intégrale

Indlæg af GoogaMooga »

Hej. Der er noget, jeg ikke forstår. Bedetheque lister tre intégrale bind af den belgiske "Bruno Brazil", men Zoom har udgivet fire samlebind. Hvoraf det fjerde har løs side. Qu'est-ce qui se passe? Har den belgiske intégrale fire albums i hvert bind, som Zoom så har fordelt med tre albums i hvert af deres fire bind?
Vedhæftede filer
bruno 3.jpg
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Bruno Brazil Intégrale

Indlæg af Erling Søby »

Det står faktisk i Bedetheques noter til de tre samlebind: Der er fire albums i hver af de to første og tre i det sidste. Af Zoom fordelt på fire bind. Det var også derfor de konstruerede deres egen forside til det fjerde bind.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bruno Brazil Intégrale

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 3. feb 2023, 14:35 Det står faktisk i Bedetheques noter til de tre samlebind: Der er fire albums i hver af de to første og tre i det sidste. Af Zoom fordelt på fire bind. Det var også derfor de konstruerede deres egen forside til det fjerde bind.
Tak for oplysningen. Kan du sige mig, om bind 4 udelukkende er korte historier? Så er den nemmere at undvære.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Bruno Brazil Intégrale

Indlæg af Erling Søby »

Det er de to albums med korte historier, der er i bind 4. Det ene indeholder de tidlige korte historier samt den korte historie, der samler op på den ret sortsynede slutning i den sidste albumlange historie - her udvidet til en rammehistorie. Dét album synes jeg er svært at undvære.

Det andet album indeholder tre korte historier fra en pocketbogs-antologiserie. De er lavet ret sent - i slutningen af ´70erne og begyndelsen af ´80erne. Desuden får vi de otte sider af det påtænkte 10. album, som dog aldrig nåede længere end de otte sider. Alt dét kan godt undværes, det er ikke særlig gode historier.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bruno Brazil Intégrale

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 3. feb 2023, 15:20 Det er de to albums med korte historier, der er i bind 4. Det ene indeholder de tidlige korte historier samt den korte historie, der samler op på den ret sortsynede slutning i den sidste albumlange historie - her udvidet til en rammehistorie. Dét album synes jeg er svært at undvære.

Det andet album indeholder tre korte historier fra en pocketbogs-antologiserie. De er lavet ret sent - i slutningen af ´70erne og begyndelsen af ´80erne. Desuden får vi de otte sider af det påtænkte 10. album, som dog aldrig nåede længere end de otte sider. Alt dét kan godt undværes, det er ikke særlig gode historier.
Tak for oplysningen. Jeg kommer ikke til at købe bind 4 med løs side, så jeg er ved at undersøge alternativer. Jeg kan godt se, at rammehistorien kan være vigtig, men jeg køber ikke de belgiske intégrale bind for at få den, da jeg så køber dobbelt af det andet. Jeg har forsøgt at iværksætte et lille omtryk af bind 4, men fik afslag. Jeg ville ellers være villig til at yde et tilskud til trykning, hvis nogen læser med og skulle være interesseret. Ellers er vi nok desværre ovre i resignationens kunst. Vi får ikke "Michel Vaillant" komplet, i hvert fald ikke i min levetid, og hvis jeg kan undvære dét, kan jeg nok også klare mig uden de korte Bruno Brazil historier.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Bruno Brazil Intégrale

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 3. feb 2023, 16:39
Erling Søby skrev: 3. feb 2023, 15:20 Det er de to albums med korte historier, der er i bind 4. Det ene indeholder de tidlige korte historier samt den korte historie, der samler op på den ret sortsynede slutning i den sidste albumlange historie - her udvidet til en rammehistorie. Dét album synes jeg er svært at undvære.

Det andet album indeholder tre korte historier fra en pocketbogs-antologiserie. De er lavet ret sent - i slutningen af ´70erne og begyndelsen af ´80erne. Desuden får vi de otte sider af det påtænkte 10. album, som dog aldrig nåede længere end de otte sider. Alt dét kan godt undværes, det er ikke særlig gode historier.
Tak for oplysningen. Jeg kommer ikke til at købe bind 4 med løs side, så jeg er ved at undersøge alternativer. Jeg kan godt se, at rammehistorien kan være vigtig, men jeg køber ikke de belgiske intégrale bind for at få den, da jeg så køber dobbelt af det andet. Jeg har forsøgt at iværksætte et lille omtryk af bind 4, men fik afslag. Jeg ville ellers være villig til at yde et tilskud til trykning, hvis nogen læser med og skulle være interesseret. Ellers er vi nok desværre ovre i resignationens kunst. Vi får ikke "Michel Vaillant" komplet, i hvert fald ikke i min levetid, og hvis jeg kan undvære dét, kan jeg nok også klare mig uden de korte Bruno Brazil historier.
Der kom melding om at Michel Vaillant bliver udgivet på dansk, men hvor langt de er nået i denne proces og om den stadig er på vej aner jeg ikke. Men ellers er der andre muligheder. Der er de norske Tempo og en langt hurtigere vej, nu når du læser fransk, er at købe de franske integraler.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bruno Brazil Intégrale

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 3. feb 2023, 19:06
Der kom melding om at Michel Vaillant bliver udgivet på dansk, men hvor langt de er nået i denne proces og om den stadig er på vej aner jeg ikke. Men ellers er der andre muligheder. Der er de norske Tempo og en langt hurtigere vej, nu når du læser fransk, er at købe de franske integraler.
Michel Vaillant bind 8 er snart oversat, og vil blive udgivet senere i år. Jeg ved ikke, om det bliver sc eller hc, jeg håber soft. Jeg kan godt læse en fransk tekst og få en mening ud af den, men der går noget tabt. Især idioms og slang.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bruno Brazil Intégrale

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 3. feb 2023, 14:35 Det var også derfor de konstruerede deres egen forside til det fjerde bind.
Når det er deres egen forside, og ikke én fra Dupuis, er det nemmere at undvære det bind. Jeg havde ellers stræbt efter at få det genoptrykt, men mon ikke de korte historier er at finde i nogle af de gamle belgiske albums? Så tror jeg, at det er den bedste løsning for mig. Tegningerne er jo de samme, og jeg har jo alligevel også andre tegneserier på fransk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Bruno Brazil Intégrale

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 4. feb 2023, 23:43
Erling Søby skrev: 3. feb 2023, 14:35 Det var også derfor de konstruerede deres egen forside til det fjerde bind.
Når det er deres egen forside, og ikke én fra Dupuis, er det nemmere at undvære det bind. Jeg havde ellers stræbt efter at få det genoptrykt, men mon ikke de korte historier er at finde i nogle af de gamle belgiske albums? Så tror jeg, at det er den bedste løsning for mig. Tegningerne er jo de samme, og jeg har jo alligevel også andre tegneserier på fransk.
Som altid så ville mit valg være meget anderledes, selv hvis jeg kunne lidt fransk. I udenlandske album går der altid lidt tabt, selv engelsk (især slang etc.), og er det fransk så må det være meget mere der går tabt og læse-flowet kan heller ikke være godt. Så selv med fejl i danske album så ville det være langt at foretrække.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bruno Brazil Intégrale

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 5. feb 2023, 12:02 Så selv med fejl i danske album så ville det være langt at foretrække.
Løse sider er fucked. Jeg sælger også min hvide Hergé bog.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Bruno Brazil Intégrale

Indlæg af superboy »

GoogaMooga skrev: 3. feb 2023, 16:39

Tak for oplysningen. Jeg kommer ikke til at købe bind 4 med løs side, så jeg er ved at undersøge alternativer. Jeg kan godt se, at rammehistorien kan være vigtig, men jeg køber ikke de belgiske intégrale bind for at få den, da jeg så køber dobbelt af det andet. Jeg har forsøgt at iværksætte et lille omtryk af bind 4, men fik afslag. Jeg ville ellers være villig til at yde et tilskud til trykning, hvis nogen læser med og skulle være interesseret. Ellers er vi nok desværre ovre i resignationens kunst. Vi får ikke "Michel Vaillant" komplet, i hvert fald ikke i min levetid, og hvis jeg kan undvære dét, kan jeg nok også klare mig uden de korte Bruno Brazil historier.
Jeg har jo forstått at Googa er spesielt imot bøker med løse sider og slikt. Jeg har det stikk motsatt. Jeg synes det er ekstra spennende med bøker som har feil. Jeg har bare en bok med Bruno Brazil, og det er nummer fire. :P
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Bruno Brazil Intégrale

Indlæg af benadikt »

GoogaMooga skrev: 6. feb 2023, 18:35Løse sider er fucked. Jeg sælger også min hvide Hergé bog.
Har du set Cobolts Blueberry bog 6, hvor side 145 og 146 er limet ind? Det er MEGET svært at se, at bogen er restaureret.
Man kan sagtens lime siden i Bruno Brazil 4 og i Hergé - Bogen om Tintin og hans skaber på tilsvarende måde. Og hvis man ikke ser sig selv i stand til det, kan man få en bogbinder til at gøre det for nogle hundrede kroner.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bruno Brazil Intégrale

Indlæg af GoogaMooga »

benadikt skrev: 6. feb 2023, 22:43
GoogaMooga skrev: 6. feb 2023, 18:35Løse sider er fucked. Jeg sælger også min hvide Hergé bog.
Har du set Cobolts Blueberry bog 6, hvor side 145 og 146 er limet ind? Det er MEGET svært at se, at bogen er restaureret.
Man kan sagtens lime siden i Bruno Brazil 4 og i Hergé - Bogen om Tintin og hans skaber på tilsvarende måde. Og hvis man ikke ser sig selv i stand til det, kan man få en bogbinder til at gøre det for nogle hundrede kroner.
Tak, men jeg er ikke interesseret i denne løsning, som ellers på mange måder er ret fornuftig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar