Så kommer U-strålen 2 - på fransk

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Så kommer U-strålen 2 - på fransk

Indlæg af benadikt »

Henriette Westh skrev: 10. feb 2023, 11:07Ooooo... det ville være fedt! :-)
Ja!
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Så kommer U-strålen 2 - på fransk

Indlæg af Erling Søby »

Gimli:
Men der mangler i så fald ca. 10 sider, hvis det simpelt hen er 2 sider er blevet til 1 side (a la de oprindelige Viggo album, som blev samlet i det mere traditionelle albumformat, med to "striber", på hver side). Jeg mener bare, at jeg har læst om de forsvundne sider et eller andet sted).
Ligesom Hergé foretog en række tilpasninger af Tintin, når de gik fra bladpublikationen til album (fx Soltemplet og månealbummene), så er det vel ikke umuligt, at Jacobs har gjort noget tilsvarende, da han stykkede 1974-udgaven sammen. Men det er i så fald ikke noget der "mangler" eller er "forsvundet", men ophavsmandens eget valg.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Så kommer U-strålen 2 - på fransk

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 10. feb 2023, 13:00
Ligesom Hergé foretog en række tilpasninger af Tintin, når de gik fra bladpublikationen til album (fx Soltemplet og månealbummene), så er det vel ikke umuligt, at Jacobs har gjort noget tilsvarende, da han stykkede 1974-udgaven sammen. Men det er i så fald ikke noget der "mangler" eller er "forsvundet", men ophavsmandens eget valg.
Fuldstændig enig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 797
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: Så kommer U-strålen 2 - på fransk

Indlæg af Spærhage »

Selvom det bestemt ville være dejligt, så har jeg desværre ikke de originale Journal Tintin til at tjekke. Men det er mit indtryk at der også forsvandt en del paneler fra 'Kampen om verdensherredømmet', i processen fra blad til album. Bl.a. en del flyve-scener fra starten af historien.

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Så kommer U-strålen 2 - på fransk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Spærhage skrev: 10. feb 2023, 13:40det er mit indtryk at der også forsvandt en del paneler fra 'Kampen om verdensherredømmet', i processen fra blad til album.
Det gjorde der jo endda også indimellem i Tintin, så der er intet nyt under solen.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Så kommer U-strålen 2 - på fransk

Indlæg af Gimli »

Så fandt jeg ud af, hvad det var jeg havde læst. Sidst i forordet på U-strålen står der, at 43-udgaven ikke længere eksisterer. Men der står også, at det er Jacobs som har bearbejdet materialet til det nuværende album. Det er så mig, der har digtet at der måtte være en del sider, som er forsvundet, grundet oplysningen om lidt over 150 sider i Bravo's udgivelse fra 1967. Beklager "forstyrrelsen".

Omvendt har jeg også læst en engelsk internet-side, hvor der er 2 sider fra den oprindelige udgave som ligger til grund for 1 side i den nye udgave. Der er ca. 1/3 side fra den oprindelige udgave, som ikke er med i 70'er-udgaven. (Eller er flyttet til en anden side). Det skulle betyde at den nye udgave skulle fylde ca. 75 sider. Så der er jo altså ca 30 sider som mangler i udgaven fra 74. Og hvis værket ikke eksister mere, kan de jo godt siges at være bortkommet.

Internetsiden er den, som henvises til på comicwiki (på siden om U-strålen).
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Så kommer U-strålen 2 - på fransk

Indlæg af Gimli »

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Så kommer U-strålen 2 - på fransk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Der var 69 plancher i den oprindelige udgave, hver med to striber. I den ommonterede udgave er der 46 plancher, hver med tre striber. Der er altså 138 striber i begge udgaver, så efter alt at dømme mangler intet i den moderne udgave. Selv om Jacobs muligvis har været nødsaget til at omredigere noget, hvor helsider eller ruder i to stribers højde er forekommet.

Udgaven i Phénix-tidsskriftet i 1967 var en simpel indscanning i sort-hvid af den oprindelige udgave fra Bravo-bladet. En del af siderne kan ses her:
https://www.centaurclub.com/forum/viewtopic.php?t=570

Den efterfølgende samlede udgave, også fra 1967 og trykt i kun 250 eksemplarer, er uden tvivl trykt ved brug af de samme indscanninger. Der angives at være 154 plancher, men den ser så lav ud, at man næsten må antage, at der kun er én stribe på hver side. Det går ikke op med hverken 138 striber eller 69 plancher, men det lyder usandsynligt, at der skulle have været en masse materiale, Jacobs selv havde fjernet i sin ommontering. Så der er måske udfyldt med noter eller samtidige illustrationer fra Bravo-bladet, som ikke indgår i selve historien, forsider, annoncer osv. Jeg kan desværre ikke tjekke det, da jeg ikke ejer et af de 250 eksemplarer ;-)

I 2011 udkom faktisk endnu en fransk udgave i begrænset oplag, 1500 eksemplarer, som var en decideret faksimileudgave af Bravo-versionen, da indscannet i farver med moderne teknik. Og den indeholder også 69 plancher. Så det må være det, der altid har eksisteret og stadig eksisterer.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (10.61 KiB) Vist 1341 gange
image.jpeg
image.jpeg (15.58 KiB) Vist 1341 gange
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Så kommer U-strålen 2 - på fransk

Indlæg af Gimli »

Mange tak for afklaringen Carsten. Jeg havde ikke andre referencepunkter end udgivelsen fra 1967 - så det er godt at den ikke forstyrre min forståelse mere end nødvendigt.
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 797
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: Så kommer U-strålen 2 - på fransk

Indlæg af Spærhage »

Se nu har jeg jo været så privilegeret lige at have været i Paris. Og hvad kommer man så hjem med? 3 ud af mine 4 tegneseriekøb var naturligvis med relation til Edgar P Jacobs / Blake og Mortimer. Naturligvis.

Ét af de køb var faktisk en nyligt udkommet lækker sag i form af affotografering af de originale sider fra "Rayon U". Og yderligere er der en del ekstramateriale hvor der er en del skitser, noter osv. fra EPJs hånd. Det fordeler sig i to dele; en del der relaterer sig til den originale historie som han lavede den i 40'erne, og så anden del der relaterer sig til ombrydningen til albummet som det kom i 70'erne.

Og jeg vil da godt medgive at Rayon U ikke er det album EPJ bliver husket for, men det er alligevel ret spændende at se hvor omhyggelig han har været med at få en samlet, opdateret udgave lavet. Det er bestemt ikke bare slasket sammen en mandag formiddag.

Jeg har taget nogle fotos af denne MEGET eksklusive udgave (jo-jo, den er skam trykt i KUN 8000 eksemplarer... 😉 ). Se fotos.

En lille ting jeg synes er lidt specielt spændende her, er at det IKKE ser ud til at de sider, som EPJ klippede i stykker for at genmontere dem i det klassiske albumformat, var originaler; i hvert fald ikke alle sammen. Det mener jeg at kunne se ud af 3 eksempler på håndfarvelagte originalsider i det oprindelige format, som er med i ekstramaterialet. Når man sammenligner med de 'originale' sider i højt format der gengiver de samme paneler, så er de i udgangspunktet nøjagtig ens. Eller i hvert fald er grundtegningen ens, men så med tiltegninger og nogle gange også med lidt tilføjet på de udklippede paneler.


For- og bagside af den deeeeeejlige udgivelse:
Rayon U. FC.jpg
Rayon U. FC.jpg (124.07 KiB) Vist 756 gange

Rayon U. BC.jpg
Rayon U. BC.jpg (84.74 KiB) Vist 756 gange


Her er EPJs overordnede layouts fra hans ombrydning i 1974:
Layout.jpg

...og et close-up på en enkelt side:
Layout. side.jpg


Og så en skitse:
Rayon U. SH skitse.jpg

....før den færdige side laves:
Rayon U. SH opslag.jpg

Og farveoriginalen der indeholder 3 af billederne fra ovenstående collage.
Rayon U. Farveoriginal.jpg

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Så kommer U-strålen 2 - på fransk

Indlæg af Frank Madsen »

Spærhage skrev: 8. maj 2023, 21:17En lille ting jeg synes er lidt specielt spændende her, er at det IKKE ser ud til at de sider, som EPJ klippede i stykker for at genmontere dem i det klassiske albumformat, var originaler; i hvert fald ikke alle sammen.
Det ville da også være underligt (og helligbrøde) at klippe originalerne i stykker i 1973, hvor reprokopier var almindelige og billige.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Så kommer U-strålen 2 - på fransk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Spærhage skrev: 8. maj 2023, 21:17 Se nu har jeg jo været så privilegeret lige at have været i Paris. Og hvad kommer man så hjem med? 3 ud af mine 4 tegneseriekøb var naturligvis med relation til Edgar P Jacobs / Blake og Mortimer.
Ud med sproget: Hvad var de to andre? OG det 4. køb :!:

For det var jo i hvert fald ikke den nye fortsættelse på U-strålen. Forlyder det fra pålidelig (?) kilde :lol:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Så kommer U-strålen 2 - på fransk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 10. feb 2023, 12:46Er det mon forskelligt, hvor små oplag de forskellige forlag kan få det til at løbe rundt med? Måske på grund af virksomhedsmodellen?
Det er jo egentlig et interessant spørgsmål, og mit svar må være "ja". Men det har helt sikkert med mange forskellige ting at gøre, fx om et forlag er en "hovedbeskæftigelse" eller en "bibeskæftigelse", en "nebengeschæft", en personligt ejet virksomhed, et interessentskab eller et registreret aktie- eller anpartsselskab, om der er ansatte i forlaget eller alt arbejde udføres af ejeren/ejerne/interessenterne (evt. delvis uden honorar), om forlaget har egen webshop eller ej, om man satser på små eller store førsteoplag, om der investeres bredtfavnende i markedsføring eller ej, om der udføres lønnet salgsarbejde over for boghandlere osv.

Nogle af tingene koster jo, men kan også medføre forøget salg. Omvendt kan omkostningerne også betyde, at nogle ting så bare ikke kan lade sig gøre, hvis de forventede oplag er små. Samtlige modeller kan uden tvivl føre til mange gode udgivelser, som man jo kan se. Men visse typer udgivelser er uden tvivl mere gangbare i nogle modeller end andre. Og der er sikkert talrige kombinationer af ovenstående parametre, så der er egentlig ikke noget endeligt og endegyldigt svar på spørgsmålet.
Besvar