BD Must udgiver "Tony Stark" af Edouard Aidans

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23017
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

BD Must udgiver "Tony Stark" af Edouard Aidans

Indlæg af GoogaMooga »

Endelig en euroklassiker, der vil noget! En god gammel serie, der måske ville have en chance på det snævre danske marked, "Tony Stark", af den belgiske tegner Edouard Aidans, som jo er højaktuel med albumserien "Panterne" fra det gode forlag E-voke. Men det er især "Tonga" og "Familien Franval" fra det hedengangne "Fart & Tempo", der har gjort Aidans til en stjerne i Danmark. Aidans er en gigant fra 1950erne og 1960erne, og han ville være oplagt at udgive mere af herhjemme, hvor newies synes fuldstændig at have overtaget.

Billede

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: BD Must udgiver "Tony Stark" af Edouard Aidans

Indlæg af Antaeus »

Jeg kender ikke Tony Stark af Aidans, men tegningerne ser fine ud.
Her er lidt at kigge på.

http://www.thorgal.com/sujet/tony-stark/
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: BD Must udgiver "Tony Stark" af Edouard Aidans

Indlæg af Peter Lyderik »

Var i Zack bladet i sort hvid.

https://comicwiki.dk/wiki/Tony_Stark_(serie)
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: BD Must udgiver "Tony Stark" af Edouard Aidans

Indlæg af benadikt »

GoogaMooga skrev: 3. mar 2023, 03:37 Endelig en euroklassiker, der vil noget! En god gammel serie, der måske ville have en chance på det snævre danske marked, "Tony Stark", af den belgiske tegner Edouard Aidans, som jo er højaktuel med albumserien "Panterne" fra det gode forlag E-voke. Men det er især "Tonga" og "Familien Franval" fra det hedengangne "Fart & Tempo", der har gjort Aidans til en stjerne i Danmark. Aidans er en gigant fra 1950erne og 1960erne, og han ville være oplagt at udgive mere af herhjemme, hvor newies synes fuldstændig at have overtaget.
Familien Franval var en af mine yndlingsserier som teenager. Jeg ville absolut købe Tony Stark på dansk eller andet skandinavisk sprog.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: BD Must udgiver "Tony Stark" af Edouard Aidans

Indlæg af Erling Søby »

Det jeg har læst af Aidans i nyere tid - Bernard Prince og første bind af Panterne - har jeg oplevet som temmelig bedaget og desværre ikke engang særlig godt tegnet. Der er virkelig langt op hvad Hermann kunne den gang. Dog kunne Tony Stark godt trække lidt, da det er Jean Van Hamme, der har skrevet. Han blev dog først rigtig god i ‘80’erne, så heller ikke her forventer jeg meget.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: BD Must udgiver "Tony Stark" af Edouard Aidans

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Der overgik Aidans samme skæbne som fx Jean Graton og Albert Weinberg, da de forlod Tintin-bladet til fordel for Zack: De fik flere penge, men skulle også producere meget mere på kortere tid, så historierne blev mindre gennemarbejdet med mindre tekst, og ruderne blev større, så der ikke skete ret meget på hver side.

For Aidans var tiden løbet fra Familien Franval (også en af mine yndlingsserier som tolvårig), Panterne og Tonga, så han måtte finde på noget nyt, som bare blev "et eller andet". Der er virkelig kvalitetsmæssig stor forskel på hans tidligere serier og Tony Stark, der bare fremstår som en anonym mainstreambladtegneserie. Hvem kan huske, hvad seriens præmis var? Jeg kan ikke, selv om jeg selv har udgivet den i Zack-bladet. Til gengæld kan jeg tydeligt huske præmissen for Franval, Tonga og Panterne.

Tibet og Duchateau var klogere, de blev hos Tintin-bladet med Allan Falk, og de fortsatte faktisk i langt flere år end desertørerne med at lave ret solide nye historier for de tolvårige.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: BD Must udgiver "Tony Stark" af Edouard Aidans

Indlæg af Antaeus »

Antaeus skrev: 3. mar 2023, 18:11 Jeg kender ikke Tony Stark af Aidans, men tegningerne ser fine ud.
Her er lidt at kigge på.

http://www.thorgal.com/sujet/tony-stark/
Linket indeholder også en del information om Tony Stark og et integrale (udgivet i efteråret 2022).
Her en lidt udpluk af det via google translate (oprindeligt på fransk), resten kan ses i ovenstående link:

Vi udgiver nu Tony Stark-samlingen i form af to komplette bind, hver på 192 sider, som indeholder alle episoderne af Tony Stark!

Complete I-albummet indeholder historierne:
• En kuffert i helvede
• The Prisoner of Heaven (manuskript af Van Hamme)
• The Million Lion (manuskript af Van Hamme)
• The Court of Wolves (manuskript af Van Hamme – fuldstændig uudgivet på fransk! )

Albummet Intégrale II indeholder historierne:
• The Cloud Thief (manuskript af Van Hamme)
• Les Diamants de Monsieur D. ( helt uudgivet på fransk! )
• Operation Jonas (manuskript af Van Hamme)
• The Skin of Others (manuskript af Van Hamme)

For at genoplive det upublicerede eventyr Le Tribunal des Loups , som kun blev udgivet på tysk, fik vi hjælp fra Jean Van Hamme, som fandt hans originale manuskript fra 1977 og tilbød at korrekturlæse og rette den franske version af dette album. .
(Under Jean Van Hamme i januar 2022 med scenariet fra Court of Wolves !)


En komplet "Tony Stark" på BD Must!

Nej, nej, vi taler ikke til dig om superhelten Iron Mans sande identitet, men om en fremragende økologisk serie før sin tid, fransk-belgisk (selvom den blev skabt, oprindeligt til et tysk magasin), tegnet af Édouard Aidans - som var en af ​​grundpillerne i avisen Tintin - og de fleste af hvis episoder (hvoraf to næsten er upublicerede på fransk) blev skrevet anonymt af en Jean Van Hamme, som endnu ikke var den berømte manuskriptforfatter, vi kender i dag: attraktiv, er det ikke?

Husk på, at "Tony Stark" er et komisk eventyr med drejninger, der foregår det meste af tiden i store åbne rum, hvor naturen stadig er jomfruelig, fordi serien behandler temaet økologi og sikring af dyr.

Den frygtløse helt er en forfatter, der rejser rundt på planeten for at bevare deres autenticitet i ørkenen, og kæmper mod dem, der søger, for ren profit, at besmitte miljøet og ødelægge truede arter.

Designet af Édouard Aidans, især skaberen af ​​de succesrige serier "Les Franval" og "Tounga" i Tintin, blev det første afsnit ("En kuffert i helvede") tilbudt fra 1975 i Zack - et tysk tegneseriemagasin udgivet af Editions Hamburg Koralle —, med et usigneret manuskript af en vis Jean-Charles Francotte.


r1av.jpg
Det skal bemærkes, at Van Hamme så ud til at være forudbestemt til at spille stopgap for Tintin på "Corentin", "Magellan", "Michael Logan" eller "Domino" og lige havde fået starten på anerkendelsen med one-shot "Histoire sans hero" ": han havde derfor endnu ikke udgivet "Torgal".

Sådan, uden at hans efternavn blev nævnt, tacklede den fremtidige skaber af "XIII" og "Largo Winch" i tegneserier den anden episode ("The Prisoner of Heaven"), i 1977.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: BD Must udgiver "Tony Stark" af Edouard Aidans

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Nå ja, det er rigtigt, der var sådan et miljøaktivistisk tema over serien.

Lidt ligesom "Miljødetektiverne" i Seriemagasinet, tegnet af Jesus Redondo. Det var sådan set også en mainstreambladtegneserie, men efter min mening mere interessant tegnet end Tony Stark.
https://comicwiki.dk/wiki/Miljødetektiverne

Det er selvfølgelig meget hyggeligt, at Jean Van Hamme har skrevet manuskript til nogle af historierne med Tony Stark. Men der er jo alligevel nok en årsag til, at flere af albummene aldrig udkom på fransk oprindeligt.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: BD Must udgiver "Tony Stark" af Edouard Aidans

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 5. mar 2023, 00:38 Nå ja, det er rigtigt, der var sådan et miljøaktivistisk tema over serien.

Lidt ligesom "Miljødetektiverne" i Seriemagasinet, tegnet af Jesus Redondo. Det var sådan set også en mainstreambladtegneserie, men efter min mening mere interessant tegnet end Tony Stark.
https://comicwiki.dk/wiki/Miljødetektiverne

Det er selvfølgelig meget hyggeligt, at Jean Van Hamme har skrevet manuskript til nogle af historierne med Tony Stark. Men der er jo alligevel nok en årsag til, at flere af albummene aldrig udkom på fransk oprindeligt.
Historierne ved jeg intet om, men jeg kan bedre lide Aidans, når jeg tjekker ham op mod de sider Carsten linker til.
Men søger jeg på google så dukker der andre sider op fra Redondo, som er mere lokkende end dem på comicwiki.
Der er også en facebookside med The Art of Jesus Redondo:
https://www.facebook.com/people/The-Art ... 562564855/
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: BD Must udgiver "Tony Stark" af Edouard Aidans

Indlæg af Erling Søby »

Carsten:
Det er selvfølgelig meget hyggeligt, at Jean Van Hamme har skrevet manuskript til nogle af historierne med Tony Stark. Men der er jo alligevel nok en årsag til, at flere af albummene aldrig udkom på fransk oprindeligt.
Ja. - Nogle kunstnere begynder på toppen og arbejder sig ned mod bunden (som Orson Welles sagde om sig selv). Det er ikke tilfældet med Jean van Hamme. Det meste af det, han skrev i '70erne, er ret meget på det jævne. Han er i den grad en kunstner, der arbejder sig op derfra og det er først i løbet af '80erne, han begynder at levere sine hovedværker: Thorgal (efter den første håndfuld historier), XIII, Largo Winch og Den lille sninkel, for nu at nævne de mest oplagte.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Besvar