Coffret anniversaire 70 ans Lefranc: Les première aventures

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Coffret anniversaire 70 ans Lefranc: Les première aventures

Indlæg af GoogaMooga »

Luksuskassette i to bind fra Casterman, der samler Lefranc 1 - 13 af Jacques Martin, Bob de Moor, og Gilles Chaillet. En serie, jeg aldrig rigtigt kom i gang med, men hvis noget dansk forlag udgav denne, ville jeg nok købe den. Det ville være betydeligt billigere end at skulle samle de gamle albums. Hvad mener I, er Lefranc bedre end Alix?

Billede

amazon.fr:
Ce coffret regroupe les treize premières enquêtes du reporter du Globe. Les trois premières avec Jacques Martin seul aux commandes : La Grande menace, L'Ouragan de feu et Le Mystère borg. L'album suivant avec Bob de Moor au dessin : Le Repaire du Loup. Puis les tomes 5 à 13 avec Gilles Chaillet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Coffret anniversaire 70 ans Lefranc: Les première aventures

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 5. apr 2023, 01:39hvis noget dansk forlag udgav denne, ville jeg nok købe den. Det ville være betydeligt billigere end at skulle samle de gamle albums.
Dog ikke for det omtalte forlag :D
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Coffret anniversaire 70 ans Lefranc: Les première aventures

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 5. apr 2023, 01:39Hvad mener I, er Lefranc bedre end Alix?
Måske ligesom der er længere til Roskilde end på cykel.

De tre første album er jo bare de bedste, så begynder det at køre i ring og gå ned ad bakke, nogle af de senere er næsten ubegribeligt ringe og på det nærmeste uforståelige.

Det tredje, "Mysteriet Borg", er toppen af poppen med den meget "autentiske" midt-1960'er-feel. Jacques Martin var formentlig stærkt inspireret af Ian Fleming, tag bare Lefranc og Jean-Jeans dramatiske biltur gennem snestormen op mod Gardsten (samplet fra virkelighedens Engelberg og hotellet Schweizerhof) eller de efterfølgende halsbrækkende skiløb og sammenlign med On Her Majesty's Secret Service. Flemings roman er fra 1963, Martins Lefranc-historie fra 1964. Alene det at det meste af en historie foregår i Schweiz er jo bemærkelsesværdigt og meget 60'er-agtig. Overklassen havde siden mellemkrigsårene foretrukket Schweiz som rekreativ destination, men nu iklædt en særdeles ungdommelig tone. Ian Flemings og Jacques Martins fælles flirten med Venedig er også iøjnefaldende.

Tyfusepidemien i Steinberg var højaktuelt inspireret af en epidemi i Zermatt i 1963, der blev holdt i karantæne i flere måneder, lige dér midt i Europa. Og selve bioterrorismen var bare så meget koldkrigsagtig. Der er også de mange fede tidstypiske biler i historien, ikke mindst Lefrancs egen Alfa Romeo Giulietta Sprint Veloce (fra 1959, arketypen på en italiensk sportsvogn fra 1950'erne), men også Fiat 2300, Jaguar Mark 2, Peugeut 404 og Mercedes L1113-lastbilen. For ikke at tale om Caravelle-flyet, Tjæreborgs og Sterling Airways' velkendte kvægtransportfly i de år. Det kan næsten ikke blive mere 60'er-agtigt. En stemning man også genkalder sig fra visse af Allen Saunders' Kerry Drake-historier fra 1960'erne.

Tak til Comicwiki.dk for ikoniske Fart og tempo-forsider!
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (61.15 KiB) Vist 1510 gange
image.jpeg
image.jpeg (77.72 KiB) Vist 1510 gange
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Coffret anniversaire 70 ans Lefranc: Les première aventures

Indlæg af GoogaMooga »

Wow, Carsten - det lyder som jeg i hvert fald skal have de første tre albums! 1963 - 66 er min favoritperiode i hele verdenshistorien. Faraos har udgivet en lækker hc "faksimile" af det første, så må man jo lede efter 2 og 3 i den danske rækkefølge. Jeg ved ikke engang, om serien udkom kronologisk herhjemme, men jeg tvivler.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Coffret anniversaire 70 ans Lefranc: Les première aventures

Indlæg af Antaeus »

Da jeg var dreng, der var det Alix jeg læste. Jeg havde ikke opdaget Lefranc.
Lidt senere blev det så Lefranc.
Når jeg skal vælge i dag så er det altid Lefranc jeg tager, ikke Alix selv om det vist er på tide at jeg også genlæser nogle af dem igen.

Som jeg husker det så er alle Lefranc 1 - 9 (er dem jeg har) underholdende, måske Porten til Helvede undtaget.

Carsten har ret i at 1-3 er de bedste, men Ulvens Hule og Operation Thor er også gode og bør også inkluderes i samlingen. Og et kæmpe plus er at det er virkelig lækre tegninger og farvelægning i dejlig klassisk stil på mat papir, det er en fornøjelse. Jeg har ikke fået tjekket Faraos nye udgivelse af nr. 1 op imod den gamle nr. 1, men jeg er rigtig godt tilfreds med min Lefranc serie, den står på en af de gode pladser i reolen.

Jeg husker i øvrigt at for nogle år siden der kom Tour de France til byen Riquewihr og jeg huskede straks at den var nævnt i Lefranc (Den Store Trussel s. 11), hvilket jeg kommenterede et par steder, også herinde tror jeg. Det er altid sjovt når sådanne tilfælde kommer op og man kan finde stedet i et tegneseriealbum.

Jeg har også læst alle de nye udgaver af Lefranc, som i de fleste tilfælde er underholdende, men de har dog ikke samme kvaliteter som klassikerne.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Coffret anniversaire 70 ans Lefranc: Les première aventures

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 6. apr 2023, 01:23Jeg ved ikke engang, om serien udkom kronologisk herhjemme, men jeg tvivler.
Det gjorde den, altså de 10 første, som Carlsen udgav. Derefter udgav Egmont nr 11 som et nummer af Tempo-bladet. Hvorefter Faraos sprang 12-23 over og fortsatte fra og med album 24, som så fik nr. 12 på dansk.

Angiveligt var Edgar P. Jacobs så fortørnet på Journal Tintins redaktion, at han i et brev udfordrede Jacques Martin til duel, da han så "Den store trussel" i bladet i 1952. Jacobs mente, at Martin havde tyvstjålet hans stil fra Blake og Mortimer. Da han så "Mysteriet Borg" i bladet i 1964, skrev han dog igen til Martin, denne gang for at rose ham og meddele, at det med duellen tolv år tidligere bare havde været en spøg. "Mysteriet Borg" var delvis tegnet af Bob De Moor og Roger Leloup, fordi Martin var mere optaget af at tegne Alix, som var en meget større succes end Lefranc. Derfor så historien heller ikke helt så jacobinsk ud som de to første. Ligesom anden del af Blake og Mortimer-historien Professor Satos 3 formler jo heller ikke så specielt jacobinsk ud, netop fordi Bob De Moor også havde tegnet det meste af den.

Lombard havde kun udgivet den allerførste historie i albumform og havde heller ikke udgivet Alix, som Casterman derfor udgav som album. Ved Hergés mellemkomst blev Casterman nu også udgiver af Lefranc-albummene med "Mysteriet Borg" som det første. På grund af komplikationer med Lombard varede det yderligere ti år, før album 2, "Ildstormen", overhovedet udkom som album på fransk. Skiftet fra Lombard til Casterman var formentlig også årsagen til, at kun to historier blev bragt i Fart og tempo.

Sidst i 1960'erne tilbød Martin Roger Leloup at overtage tegnearbejdet på Lefranc fuldstændig. Leloup var beæret, men da han var i færd med at skabe sin egen serie, Yoko Tsuno, afslog han. Senere udtalte han dog, at Martins tilbud var med til at give ham tro på sig selv, så han turde forlade Hergés tegnestue og hellige sig Yoko Tsuno. I stedet fik Martin så Bob De Moor til at stå for hovedparten af tegnearbejdet på album 4, "Ulvens hule", og bad ham også om helt alene at stå for tegningerne derefter. Men det modsatte Hergé sig, hans vigtigste medarbejder kunne ikke påtage sig en så omfattende opgave. I den sidste ende fik Gilles Chaillet så betroet tegnearbejdet.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Coffret anniversaire 70 ans Lefranc: Les première aventures

Indlæg af Mogens »

Jeg elskede Alix som barn, men nu - som voksen - synes jeg godt nok, at det er en tynd kop te. Desværre.

Jeg elskede også Lefranc og læste jævnligt de første 10 album, men som voksen går der længere og længere imellem, at de bliver taget ned fra reolen. Jeg er enig i, at de første 4 er de bedste, særligt "Mysteriet Borg" og "Ulvens hule" har en stor plads i mit hjerte, måske på grund af de snebedækkede landskaber, som altid fascinerer mig. Det gælder også for Allan Falk og "Det stjålne ansigt", som begejstrede mig tilbage i de glade Fart og Tempo-dage. :D

Jeg har købt nogle album med Lefranc på tysk, men historierne er så pinligt ringe, at jeg kun har læst dem een gang. :(
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Coffret anniversaire 70 ans Lefranc: Les première aventures

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 5. jun 2023, 11:10 Jeg elskede Alix som barn, men nu - som voksen - synes jeg godt nok, at det er en tynd kop te.
Mener Alix som barn og du som voksen eller Alix som voksen og du som voksen?

For der er jo også en voksen Alix for voksne :-)

https://cobolt.dk/shop/alix-senator-1-722p.html
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (83.08 KiB) Vist 1153 gange
image.jpeg
image.jpeg (87.11 KiB) Vist 1153 gange
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Coffret anniversaire 70 ans Lefranc: Les première aventures

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 5. jun 2023, 23:20
Mogens skrev: 5. jun 2023, 11:10 Jeg elskede Alix som barn, men nu - som voksen - synes jeg godt nok, at det er en tynd kop te.
Mener Alix som barn og du som voksen eller Alix som voksen og du som voksen?

For der er jo også en voksen Alix for voksne :-)
Haha, det er morsomt. Jobbet som journalist eller forlagsredaktør bliver næppe mit. Jeg kan godt se, at mit udsagn kan drejes i alle mulige retninger. Det vil min hustru i hvert fald kunne drage fordel af. :lol: :lol:

"En voksen Alix for voksne" kan man også udlægge som man vil, hvis man nu sletter linket. :lol:
Besvar