Svenske Cobolt

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Svenske Cobolt

Indlæg af benadikt »

Svenske Cobolt har allerede annonceret deres udgivelser for efteråret. Mest interessant er måske Castafiores juveler följetongsversionen og Modesty Blaise - En jubileumsbok.


Castafiores_juveler_føljeton_SE.jpg
Modesty_Blaise_jubileumsbok.jpg
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23017
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Svenske Cobolt

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg gad godt eje Castafiores Juveler i føljeton-versionen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Svenske Cobolt

Indlæg af Erling Søby »

Jeg vil nu gerne have dem begge, og mon ikke vi også får dem på dansk? - Det kan Carsten svare på?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Svenske Cobolt

Indlæg af Antaeus »

Hvordan adskiller Tintin føljeton bogen sig fra den almindelige historie vi kender som album?

Og hvad indeholder Modesty Blaise Jubilærumsbogen?
Sjovt at de har fulgt samme forsideoplæg som Titan udgivelserne, er der mon en grund til det?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Svenske Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 16. apr 2023, 16:27 Hvordan adskiller Tintin føljeton bogen sig fra den almindelige historie vi kender som album?
Efter offentliggørelsen i Tintin-bladet blev visse ruder tegnet om, og hele historien blev farvelagt på ny. Der er ikke som sådan nogen forskel i selve historien.
Antaeus skrev: 16. apr 2023, 16:27Og hvad indeholder Modesty Blaise Jubilærumsbogen?
Episoder tegnet af de nævnte tegnere samt en del redaktionelt materiale, jeg har ikke set det endnu.

I begge tilfælde er der tale om foreløbige forsider, ikke de endelige.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Svenske Cobolt

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 16. apr 2023, 17:14
Antaeus skrev: 16. apr 2023, 16:27 Hvordan adskiller Tintin føljeton bogen sig fra den almindelige historie vi kender som album?
Efter offentliggørelsen i Tintin-bladet blev visse ruder tegnet om, og hele historien blev farvelagt på ny. Der er ikke som sådan nogen forskel i selve historien.
Antaeus skrev: 16. apr 2023, 16:27Og hvad indeholder Modesty Blaise Jubilærumsbogen?
Episoder tegnet af de nævnte tegnere samt en del redaktionelt materiale, jeg har ikke set det endnu.

I begge tilfælde er der tale om foreløbige forsider, ikke de endelige.
Ok tak, det lyder ikke som det bibringer noget ekstraordinært selv om det er inden for to af de allerstørste serier i tegneserieverdenen.
Tintin: Et par ruder tegnet om er småting i min bog.
Blaise: Jeg går ikke ud fra at det er nye episoder, så det er vel bare de kendte. Og der er jo kommet en del redaktionelt materiale gennem tiderne så det skal godt nok være specielt og nyt for at det skulle retfærdiggøre at jeg køber en helt bog.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Svenske Cobolt

Indlæg af benadikt »

Antaeus skrev: 16. apr 2023, 17:29... det lyder ikke som det bibringer noget ekstraordinært ...
Det mest interessante ville være hvis der kom en bogserie på dansk med alle Modesty Blaise- historierne. Mange af historierne findes kun på dansk i ombrudte udgaver i seriebladet Agent X9. Men de 100 historier fylder en hel del. Alvglans' svenske serie er på 13 bøger med 5 striber pr. side og er uden Giordano&Spiegels historie. Titans serie er på 30 bøger og mangler endda to historier.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Svenske Cobolt

Indlæg af Antaeus »

benadikt skrev: 16. apr 2023, 17:53
Antaeus skrev: 16. apr 2023, 17:29... det lyder ikke som det bibringer noget ekstraordinært ...
Det mest interessante ville være hvis der kom en bogserie på dansk med alle Modesty Blaise- historierne. Mange af historierne findes kun på dansk i ombrudte udgaver i seriebladet Agent X9. Men de 100 historier fylder en hel del. Alvglans' svenske serie er på 13 bøger med 5 striber pr. side og er uden Giordano&Spiegels historie. Titans serie er på 30 bøger og mangler endda to historier.
Et virkelig lækker dansk udgivelse ville kunne få mig til at købe, det jeg synes er verdens bedste tegneserie.
Men ellers har jeg jo det hele og også flere ekstramateriale Modesty-Blaise-udgivelser.

-Titan udgaven komplet (når du siger to historier mangler mener du så DC-udgaven samt The Dark Angels?)
-Norsk Klassiker 1-5 (Holdaway plus en Romero), som jeg synes er den lækreste af Blaise-udgivelserne.
-Flere af de danske album
-Agent X9, alle Modesty Blaise udgivelserne inkl. DC-udgaven.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Svenske Cobolt

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 16. apr 2023, 17:14
Antaeus skrev: 16. apr 2023, 16:27 Hvordan adskiller Tintin føljeton bogen sig fra den almindelige historie vi kender som album?
Efter offentliggørelsen i Tintin-bladet blev visse ruder tegnet om, og hele historien blev farvelagt på ny. Der er ikke som sådan nogen forskel i selve historien.
Antaeus skrev: 16. apr 2023, 16:27Og hvad indeholder Modesty Blaise Jubilærumsbogen?
Episoder tegnet af de nævnte tegnere samt en del redaktionelt materiale, jeg har ikke set det endnu.

I begge tilfælde er der tale om foreløbige forsider, ikke de endelige.
Men Carsten, du må svare på det andre spørsmål: de kommer naturligvis også på dansk?
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Svenske Cobolt

Indlæg af Erling Søby »

Carsten:
Efter offentliggørelsen i Tintin-bladet blev visse ruder tegnet om, og hele historien blev farvelagt på ny. Der er ikke som sådan nogen forskel i selve historien.
Men absolut et bedre valg at jubilæumsudgive, end da Haddock blev fejret med standardudgaven af Krabben.

Benadikt:
Det mest interessante ville være hvis der kom en bogserie på dansk med alle Modesty Blaise- historierne.
Det ville være fint, hvis der kom en optimal udgave med alle Jim Holdaways striber. Hvad resten angår, så var det en serie, der levede og døde med Holdaway.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Svenske Cobolt

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 16. apr 2023, 18:55 Carsten:
Efter offentliggørelsen i Tintin-bladet blev visse ruder tegnet om, og hele historien blev farvelagt på ny. Der er ikke som sådan nogen forskel i selve historien.
Men absolut et bedre valg at jubilæumsudgive, end da Haddock blev fejret med standardudgaven af Krabben.

Benadikt:
Det mest interessante ville være hvis der kom en bogserie på dansk med alle Modesty Blaise- historierne.
Det ville være fint, hvis der kom en optimal udgave med alle Jim Holdaways striber. Hvad resten angår, så var det en serie, der levede og døde med Holdaway.
Der er den norske udgave som er ret lækker.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Svenske Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 16. apr 2023, 18:41Men Carsten, du må svare på det andre spørsmål: de kommer naturligvis også på dansk?
Nå ja :-)

Altså Castafiorebogen kommer helt sikkert, sådan cirka 1. oktober. Og der er fire forskelle i forhold til Krabben-jubilæumsalbummet:

1. Det er ikke bare standardudgaven af albummet (men altså føljetonudgaven fra Tintinbladet).
2. Der er 16 sider ekstramateriale mod kun 8 i Krabben-albummet.
3. Plancherne er forstørret, så de passer til det større papirformat. Casterman påstår kækt, at det sker, fordi jeg klagede over formatet i Krabben-albummet. I så fald sender jeg takken videre til jer her på forummet, der også brokkede jer over det. "All the collectors complain about it," sagde jeg til dem.
4. Der kommer ikke til at sidde en sticker på selve albummet. Håber jeg :shock:

Hvad angår Modesty-bogen er det meget sandsynligt, at den også udkommer på dansk. Men det er ikke endeligt vedtaget, og materialet eksisterer ikke endnu, så jeg har ikke set det. Jeg forstår sagtens, at det ikke er en bog for inkarnerede Modesty-fans, der har alt muligt med og om serien i forvejen. Det er ikke hensigten med den, men der er jo tusindvis af Modesty-fans, der ikke har alt det, og som bare vil synes det er en virkelig hyggelig jubilæumsbog i anledning af 50-årsjubilæet.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Svenske Cobolt

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 16. apr 2023, 23:28
Mesterius skrev: 16. apr 2023, 18:41Men Carsten, du må svare på det andre spørsmål: de kommer naturligvis også på dansk?
Nå ja :-)

Altså Castafiorebogen kommer helt sikkert, sådan cirka 1. oktober. Og der er fire forskelle i forhold til Krabben-jubilæumsalbummet:

1. Det er ikke bare standardudgaven af albummet (men altså føljetonudgaven fra Tintinbladet).
2. Der er 16 sider ekstramateriale mod kun 8 i Krabben-albummet.
3. Plancherne er forstørret, så de passer til det større papirformat. Casterman påstår kækt, at det sker, fordi jeg klagede over formatet i Krabben-albummet. I så fald sender jeg takken videre til jer her på forummet, der også brokkede jer over det. "All the collectors complain about it," sagde jeg til dem.
4. Der kommer ikke til at sidde en sticker på selve albummet. Håber jeg :shock:

Hvad angår Modesty-bogen er det meget sandsynligt, at den også udkommer på dansk. Men det er ikke endeligt vedtaget, og materialet eksisterer ikke endnu, så jeg har ikke set det. Jeg forstår sagtens, at det ikke er en bog for inkarnerede Modesty-fans, der har alt muligt med og om serien i forvejen. Det er ikke hensigten med den, men der er jo tusindvis af Modesty-fans, der ikke har alt det, og som bare vil synes det er en virkelig hyggelig jubilæumsbog i anledning af 50-årsjubilæet.
50 års jubilæet ? Modesty Blaise udkom første gang i 1963.
Hvad er startudgangspunktet her, hvilken udgivelse?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23017
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Svenske Cobolt

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 16. apr 2023, 18:55 Det ville være fint, hvis der kom en optimal udgave med alle Jim Holdaways striber. Hvad resten angår, så var det en serie, der levede og døde med Holdaway.
Ikke enig. Peter O'Donnell skrev det hele, og han tæller også for noget. Romero kan jeg undvære. Men så er der Neville Colvin og John Burns, absolut også værd at tage med. Jeg fortryder, jeg ikke købte Titan bøgerne med Neville Colvin og John Burns. Jeg har vist en enkelt Colvin bog fra Ken Pierce, og det er det.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Svenske Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 16. apr 2023, 23:3550 års jubilæet ? Modesty Blaise udkom første gang i 1963.
60 år!
Tiden går :-)
Besvar