Vance komplet

Diskussion og nyheder om Euroklassikere

Tror du, Bob Morane bliver gjort færdig?

Ja
5
36%
Nej
9
64%
Kun hvis jeg selv udgiver resten
0
Ingen stemmer
Jeg tror, Bob når i mål og Bruno bind 4 får en chance til
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 14

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Vance komplet

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 1. maj 2023, 18:04
Hvis en udgave er forkortet så er den stadig cirka uendelig meget bedre end ingenting.
:D
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Vance komplet

Indlæg af Erling Søby »

Der har overfor været fremsat flere påstande om forkortede udgaver i Super Serien Senior. Hvis det er det franske forlag, der har forkortet albumudgaven i forhold til bladudgaven, så var det ret almindeligt. Det regner jeg ikke for egentligt forkortede udgaver; hvis man gør det, bliver der meget at klage over, fx en hel del Tintin-albums. Jeg antager ikke, at det er det vi taler om her.

Det er derimod en helt anden sag, hvis det er det danske forlag (her Lademann), der har forkortet. Derfor pointerer jeg, at Lademann intet har med det at gøre.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Vance komplet

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 1. maj 2023, 19:58Hvem er det som bebrejder Lademann?
Det må være Googa, der skriver sådan:
Googamooga skrev:Er der ikke noget med, at "Den gule skygges dukker" er forkortet til Super Serien Senior? Det var der flere af deres albums, der var. Super Serien er komplet ubrugelig og værdiløs.
Men som Erling skriver, så gjorde Lademann sådan set ikke andet end at udgive de franske 48-siders udgaver af L&V. At de så senere blev udgivet i udgaver, hvor flere sider fra Pilote fra med, kan ikke bebrejdes Lademann. Og som Erling skriver, så skulle en del Tintin-farvealbum afskrives som "ubrugelige og værdiløse", hvis samme kriterier blev anvendt, for der er godt nok også skåret ting væk hist og her for at få sidetallet til at passe.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Vance komplet

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg havde altid forstået det sådan, at Lademann selv forkortede, for at holde prisen nede. Hvis I husker det, var de albums ekstremt billige, især de første.

Det er da klart, at hvis Christin og Mézieres havde skabt længere albums end hvad vi først fik, vil de senere uforkortede gøre de gamle forkortede ubrugelige. Hvem vil have en forkortet udgave, når en uforkortet lander i butikkerne?

Der er også noget med, at de gamle Blueberry har fået et enkelt eller flere albums forkortet, men jeg kan selvfølgelig ikke finde henvisningen, og jeg gider ikke tjekke mine egne udgaver.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Vance komplet

Indlæg af Erling Søby »

Googamooga:
Jeg havde altid forstået det sådan, at Lademann selv forkortede, for at holde prisen nede. Hvis I husker det, var de albums ekstremt billige, især de første.

Det er da klart, at hvis Christin og Mézieres havde skabt længere albums end hvad vi først fik, vil de senere uforkortede gøre de gamle forkortede ubrugelige. Hvem vil have en forkortet udgave, når en uforkortet lander i butikkerne?
Men nej, Lademann forkortede ikke selv. Albummene var billige, fordi de var billigt trykt, på groft papir og uden kartonomslag. De var mere hæfter end albums.

De forkortede albumudgaver af L&V har været købt og læst i årtier til stor fornøjelse. Det er stadig dem, der er i standardudgaverne. De lange føljetonudgaver er kun i samlebindene. Der er givetvis masser af læsere, der ikke er fanatiske samlere og som er fuldt tilfreds med de forkortede albumudgaver.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Vance komplet

Indlæg af Antaeus »

Sådan rent principielt så ønsker man (jeg) ikke forkortede udgaver af en historie.
Men med fx Tintin så vil jeg hellere have de forkortede udgaver på 62 sider end de dobbelt så lange, men det er også den eneste jeg lige kan komme i tanke om, hvor jeg har det sådan.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Vance komplet

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 2. maj 2023, 02:59Jeg havde altid forstået det sådan, at Lademann selv forkortede, for at holde prisen nede. Hvis I husker det, var de albums ekstremt billige, især de første.
Men så husker du galt. Lademann udgav den 48-siders albumudgave, Dargaud udgav i 1970, og hvor der var skåret 8 sider af føljeton-udgaven. I 1978 udgav Carlsen så den komplette version. Dengang var det en bekostelig affære at passere 48-sidersgrænsen, så man gjorde det kun med serier, hvor man var sikker på et godt salg. Det var Lademann i sagens natur ikke i 1972.
GoogaMooga skrev: 2. maj 2023, 02:59Det er da klart, at hvis Christin og Mézieres havde skabt længere albums end hvad vi først fik, vil de senere uforkortede gøre de gamle forkortede ubrugelige. Hvem vil have en forkortet udgave, når en uforkortet lander i butikkerne? Der er også noget med, at de gamle Blueberry har fået et enkelt eller flere albums forkortet, men jeg kan selvfølgelig ikke finde henvisningen, og jeg gider ikke tjekke mine egne udgaver.
Næh, men ligefrem "komplet ubrugelig og værdiløs" er den danske førsteudgave vel ikke. Men 1978-udgaven er selvfølgelig at foretrække.

Det er i øvrigt ikke usædvanligt, at bogudgaver af føljetonhistorier bliver forkortet og omarbejdet. I 1800-tallet var det nærmest normen, når Alexandre Dumas, Charles Dickens, Jules Verne o.a. drev deres gesjæft. Dumas var på linjebetaling, så mange af hans fortællinger er ofte temmelig sludrevorne i den uforkortede føljetonversion, man kunne følge i aviserne, og hvor man fik en lille bid ad gangen. Når det hele blev samlet til en bogudgave, redigerede man i materialet, så der blev bedre sammenhæng og flow. På det tidspunkt havde forfatteren også bedre overblik over, hvad der tjente historien, og hvad der bare var en unødvendig digression, fordi føljetonforfattere ofte lægger skinnerne til deres historie ud, mens toget kører. Det var også det, Hergé gjorde med Tintin.

Interpresse opdagede også på et tidspunkt, at et Splint & Co. album manglede en halv snes sider i forhold til udgaven i Spirou-bladet. På disse sider render Spirillen formålsløst rundt i Champignac og laver en masse ulykker, men historien bliver ikke bragt vicere, så de var skåret fra i den oprindelige albumudgave — sagen var nemlig den, at manusforfatteren Greg i ugevis ikke lod høre fra sig, så tegneren Franquin var nødt til at finde på noget, indtil han fik mere manuskript. Disse sider blev så tilføjet den danske udgave, farvelagt af Søren Håkansson, men selve historien blev egentlig ikke bedre af det.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Ozymandias Rex
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 152
Tilmeldt: 8. jun 2005, 14:55

Re: Vance komplet

Indlæg af Ozymandias Rex »

GoogaMooga skrev: 29. apr 2023, 23:59
Erling Søby skrev: 29. apr 2023, 22:26 Men Vances Bruno Brazil er udgivet 100%, uanset hvad du måtte mene om løsbladet. Ellers må du forklare hvad det er der ikke er udgivet?
Ja, alt er udgivet
Nej, vi mangler den side, Vance tegnede til Les aventures mystérieuses et rocambolesques de l'agent spatial.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Vance komplet

Indlæg af Antaeus »

Ozymandias Rex skrev: 3. maj 2023, 13:12
GoogaMooga skrev: 29. apr 2023, 23:59
Erling Søby skrev: 29. apr 2023, 22:26 Men Vances Bruno Brazil er udgivet 100%, uanset hvad du måtte mene om løsbladet. Ellers må du forklare hvad det er der ikke er udgivet?
Ja, alt er udgivet
Nej, vi mangler den side, Vance tegnede til Les aventures mystérieuses et rocambolesques de l'agent spatial.
Den kendte jeg ikke.
Carsten, er det ikke en Cobolt kunne udgive?
Lars, eller måske E-voke?
https://comicwiki.dk/wiki/Les_aventures ... nt_spatial

Billede
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Vance komplet

Indlæg af Antaeus »

Og er det måske to sider for Vance står under både Bruno Brazil og Bruce J. Hawker.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Vance komplet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 3. maj 2023, 16:13Carsten, er det ikke en Cobolt kunne udgive?
Det tror jeg ikke, det er trods alt kun for de særligt indforståede og kun interessant på grund af de medvirkende, ikke på grund af historien som sådan, der flagrer i alle retninger side efter side. Man kan se Deribs side med Buddy Longway (hvor Allan Falk og kommissær Lavall nævnes i bobleteksterne) i Buddy Longway – Den samlede saga bind 4.

Hvis de næsten 40 år gamle trykfilm overhovedet findes længere, skal de de også digitaliseres, før man eventuelt kan overveje at trykke albummet.

Og hvad angår "ekstra" Vance-sider er der såmænd sikkert flere andre, han lavede i tidens løb i forbindelse med diverse jubilæer, festlige anledninger og hyldestsammenhænge. Det gjorde mange tegneserieskabere jo dengang, ligesom mange gør det i vore dage.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Vance komplet

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 4. maj 2023, 00:36
Antaeus skrev: 3. maj 2023, 16:13Carsten, er det ikke en Cobolt kunne udgive?
Det tror jeg ikke, det er trods alt kun for de særligt indforståede og kun interessant på grund af de medvirkende, ikke på grund af historien som sådan, der flagrer i alle retninger side efter side. Man kan se Deribs side med Buddy Longway (hvor Allan Falk og kommissær Lavall nævnes i bobleteksterne) i Buddy Longway – Den samlede saga bind 4.

Hvis de næsten 40 år gamle trykfilm overhovedet findes længere, skal de de også digitaliseres, før man eventuelt kan overveje at trykke albummet.

Og hvad angår "ekstra" Vance-sider er der såmænd sikkert flere andre, han lavede i tidens løb i forbindelse med diverse jubilæer, festlige anledninger og hyldestsammenhænge. Det gjorde mange tegneserieskabere jo dengang, ligesom mange gør det i vore dage.
Ja, historien er næppe fremragende, men jeg tænker stadig at den ville være interessant. Der er så mange interessante af de store tegneserieskabere og en jeg ville købe.

Men rettighederne er sikkert et mareridt med så mange tegneserieskabere.

Personligt er jeg ikke en som absolut skal have alle sider af Vance eller andre.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Vance komplet

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, hyldest-sider og -tegninger er ikke så interessante.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Vance komplet

Indlæg af Mogens »

GoogaMooga skrev: 30. apr 2023, 02:41 En bog med en løs side er IKKE det samme som en bog uden en løs side, ergo kan bogen ikke være udgivet 100%, selv om historierne er det (på en måde). Man kan ikke begynde at sammenligne med andre fejl, for en løs side er DET VÆRSTE.
Jeg er enig i, at en løs side er noget værre møg (for at sige det mildt), men for mig at se, er der to andre ting ved samlebindene med Bruno Brazil, der irriterer mig grænseløst, nemlig 1.) farvevalget, som Zoom dog ikke har haft indflydelse på, og 2.) størrelsen på fonten/teksten, som er alt for lille og sagtens kunne have været større, når man ser, hvor meget plads, der er tilovers i taleboblerne. Jeg ønsker ikke at være respektløs, men det er et sjusket valg i min optik, men måske skal jeg bare en tur til optikeren. :( :)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Vance komplet

Indlæg af Antaeus »

Ja, det er irriterende at når man køber et nyt samleværk så er der nogen der har fundet på at der skal nye farver. Et meget ærgerligt valg. Farvelægningen er ekstrem vigtig for mig. Yderligere et fravalg af mat papir trækker den forkerte vej.

Teksten kan jeg godt læse, men ja det er lidt småt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar