Henrik & Hagbart - Carlsen vs. Faraos Cigarer

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Henrik & Hagbart - Carlsen vs. Faraos Cigarer

Indlæg af GoogaMooga »

Hej. Er der nogen, der har haft mulighed for at sammenligne de nye Henrik & Hagbart hc'er med de gamle 70'er albums fra Carlsen? Jeg fik ikke samlet alle Carlsen's, og de er hundedyre nu, i pæn. Det gælder for så vidt også Smølferne, hvor jeg heller ikke har dem alle.
  • Er oversættelsen bedre i Faraos?
    Er der mange slåfejl i Faraos' computer tekstning?
    Er siderne lige så skarpe og tydelige som i Carlsen's, eller bærer de præg af slitage og restaurering?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Henrik & Hagbart - Carlsen vs. Faraos Cigarer

Indlæg af Mogens »

Jeg har vist kun to af de gamle H&H-udgivelser, så jeg venter spændt på samlebindene fra Faraos, som desværre ser ud til at lade vente på sig.

Jeg har dog lagt mærke til, at oversættelser ofte er et tema, altså generelt set. Hvordan er folk dog i stand til at vurdere, om en oversættelse er god eller dårlig, med mindre de taler originalsproget flydende og sidder med såvel den originale udgave som den danske oversættelse ved siden af hinanden? :roll:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Henrik & Hagbart - Carlsen vs. Faraos Cigarer

Indlæg af Antaeus »

Ja, jeg har heller aldrig forstået hvordan nogen kan bedømme oversættelsen.

Det man kan bedømme umiddelbart er om teksten er flydende og giver mening. Og er for mig langt vigtigere end at en tekst er oversat 100% korrekt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Henrik & Hagbart - Carlsen vs. Faraos Cigarer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Faraos har genbrugt Mogens Dalgårds oversættelser fra Carlsens udgaver. Alt andet ville da også være mærkeligt, han var en af Danmarks bedste tegneserieoversættere.

Om de også har genbrugt hans fine håndtekstning af serien er vel mindre sandsynligt, men jeg ved det ikke. Den kan jo være blevet indscannet.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Henrik & Hagbart - Carlsen vs. Faraos Cigarer

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 4. jun 2023, 23:14 Faraos har genbrugt Mogens Dalgårds oversættelser fra Carlsens udgaver. Alt andet ville da også være mærkeligt, han var en af Danmarks bedste tegneserieoversættere.
Godt at vide, tak for oplysningen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Henrik & Hagbart - Carlsen vs. Faraos Cigarer

Indlæg af Mogens »

Jeg er virkelig spændt på, hvornår Faraos finder tid til at sende samlebindene på gaden. Er der nogen, der har hørt nogle rygter eller har været i kontakt med Faraos på det seneste?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Henrik & Hagbart - Carlsen vs. Faraos Cigarer

Indlæg af GoogaMooga »

Mogens skrev: 4. jun 2023, 23:27 Jeg er virkelig spændt på, hvornår Faraos finder tid til at sende samlebindene på gaden. Er der nogen, der har hørt nogle rygter eller har været i kontakt med Faraos på det seneste?
Kommer de? Det virker lidt vildt, at udgive intégralen lige efter enkeltbind.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Henrik & Hagbart - Carlsen vs. Faraos Cigarer

Indlæg af Mogens »

GoogaMooga skrev: 4. jun 2023, 23:39
Mogens skrev: 4. jun 2023, 23:27 Jeg er virkelig spændt på, hvornår Faraos finder tid til at sende samlebindene på gaden. Er der nogen, der har hørt nogle rygter eller har været i kontakt med Faraos på det seneste?
Kommer de? Det virker lidt vildt, at udgive intégralen lige efter enkeltbind.
Det kommer an på, hvordan man betragter det. Jeg mindes, at vi har haft diskussionen før, og som jeg vist sagde dengang, tror jeg, at vi har med to forskellige segmenter at gøre, men at Faraos har været så klog at slå to fluer med ét smæk, fordi de jo allerede har gjort en del af arbejdet færdigt. Det skal blot samles i samlebind, sammen med de resterende historier og ekstramaterialet. :wink:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Henrik & Hagbart - Carlsen vs. Faraos Cigarer

Indlæg af Antaeus »

Er du sikker på begge kommer, Mogens?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Henrik & Hagbart - Carlsen vs. Faraos Cigarer

Indlæg af Mogens »

Christopher Ouzman fra Faraos har flere gange bekræftet (på Facebook), at de nok skal komme, så hvis han og Sivert ikke har ændret standpunkt, som vores kære politikere har det for vane at gøre, så skal de nok komme. Christopher turde bare ikke at sætte en tidsramme på, fordi de også har en masse andre udgivelser, de gerne vil søsætte. :wink:
Besvar