Blutch tegner Lucky Luke

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Blutch tegner Lucky Luke

Indlæg af GoogaMooga »

Blutch har tegnet den nye "Lucky Luke", med titlen "Les indomptés" (De ustyrlige, de uregerlige), udgivet i 50.000 eks. af Lucky Comics. Vi håber, Cobolt tager sig af den, jeg er i hvert fald køber. 8)

indomptes.jpg
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Blutch tegner Lucky Luke

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Hvad med cigaret-gate? Der er ikke engang et strå??
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 590
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Blutch tegner Lucky Luke

Indlæg af ovemunk »

Nej hvor er det grimt tegnet, så må han hellere lade være.😟
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Blutch tegner Lucky Luke

Indlæg af GoogaMooga »

Svend Amstrup Jeppesen skrev: 16. dec 2023, 10:31 Hvad med cigaret-gate? Der er ikke engang et strå??
:lol:

Hvis den er hors-série, er det måske vejen udenom.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Blutch tegner Lucky Luke

Indlæg af Antaeus »

ovemunk skrev: 16. dec 2023, 11:22 Nej hvor er det grimt tegnet, så må han hellere lade være.😟
Ja, den trækker i hvert fald slet ikke i mig.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Blutch tegner Lucky Luke

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg synes, den er fed, men jeg er også Blutch fan efter at have købt Tim & Thomas hors-série. Så længe vores ensomme cowboy ikke skal have det åndssvage græsstrå til at dingle ud af munden, er hr. Luke cool hos mig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blutch tegner Lucky Luke

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 16. dec 2023, 15:46Så længe vores ensomme cowboy ikke skal have det åndssvage græsstrå til at dingle ud af munden, er hr. Luke cool hos mig.
Jamen så er samtlige af de ekstraordinære album jo cool hos dig, for han har ingen græsstrå i nogen af dem :-)

Hvad Blutch angår må man bare sige, at han er en megastjerne i Frankrig, kendt for talrige tegneserier i mere end 30 år, vinder af den store pris i Angoulême, han er også filmskuespiller m.v. Intet af det er kendt i Danmark ... okay, bortset så lige det ekstraordinære Tim & Thomas-album.

Da Cobolt blev præsenteret for albummet var det med alskens krav om top secret hemmelighedskræmmeri, intet måtte slippe ud om dette epokegørende album, på linje med Asterix, Blacksad og Blake og Mortimer. Så stort var det for dem, at Blutch skulle lave et ekstraordinært Lucky Luke-album. Men det er det jo ikke her, tværtimod, ingen kender ham, bortset fra de mest inkarnerede Tim & Thomas-fans, som måske ikke engang vil forbinde hans navn med noget, der ikke er Tim & Thomas.

Albummet er bestemt sjovt, ligesom alle de andre ekstraordinære Lucky Luke-album, men stilen er jo ekstremt frankofil, ligesom det var tilfældet med Bouzards album (og han er jo på samme måde et stort navn i Frankrig, men helt ukendt her), som til gengæld havde en smægtende og kommerciel titel, "Jolly Jumper svarer ikke", der opvejede det lidt.

Det er grundlæggende problematisk med alle de kæmpestore franske tegneserieskabere, hvis stil og berømmelse skyldes Fluide Glacial, Charlie Hebdo osv. (og de er mange!). En stil der ikke er specielt spiseligt for at dansk publikum, Lucky Luke eller ej.

Jeg vil ikke udelukke, at albummet vil blive udgivet på dansk, men der er ingen aktuelle planer om det.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Blutch tegner Lucky Luke

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 17. dec 2023, 00:32 Det er grundlæggende problematisk med alle de kæmpestore franske tegneserieskabere, hvis stil og berømmelse skyldes Fluide Glacial, Charlie Hebdo osv. (og de er mange!). En stil der ikke er specielt spiseligt for et dansk publikum, Lucky Luke eller ej.
Men vi fik da både Gotlib, Bretecher, Wolinski, og Reiser i sin tid. Så pludselig forsvandt de alle fra det danske marked. Kan skyldes lukning af Københavns Bogforlag, samt måske Carlsen's overtagelse af Interpresse?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Blutch tegner Lucky Luke

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 17. dec 2023, 00:32 Jeg vil ikke udelukke, at albummet vil blive udgivet på dansk, men der er ingen aktuelle planer om det.
Jeg håber, at I beslutter jer til at udgive dette dejlige album. :) Den ser bedre ud end den med cyklen og den nye af Ralf König.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blutch tegner Lucky Luke

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 17. dec 2023, 01:18Men vi fik da både Gotlib, Bretecher, Wolinski, og Reiser i sin tid. Så pludselig forsvandt de alle fra det danske marked. Kan skyldes lukning af Københavns Bogforlag, samt måske Carlsen's overtagelse af Interpresse?
Carlsen overtog ikke Interpresse. Bonnier købte dem begge og slog afdelingerne i Danmark sammen, og det havde intet at gøre med, hvad der efterfølgende udkom.

Gotlib holdt stort set op med at være tegneserieskaber efter de ting, der udkom på dansk. Bretécher lavede efter den tid heller ikke ret meget mere, bortset fra den næsten uoversættelige albumserie Agrippine på otte bind. Så det er ikke mærkeligt, at der ikke er kommet mere af dem på dansk. Og de levede jo en hel del i kraft af Gotlibs seksuelle satire (ligesom hos Édika), der endnu kunne skabe røre og opmærksomhed på den tid, og for Bretéchers vedkommende at hun var en dygtig kvindelig tegneserieskaber, der lavede tegneserier for kvinder, hvilket var en perfekt nyskabelse netop på den tid på (også) det danske marked.

Wolinski og Reiser levede mere i kraft af, at der stadig fandtes venstreorienterede aviser (som fx Ugeavisen København) og venstreorienterede forlag (som fx Københavns Bogforlag). Der findes jo intet af den slags i Danmark længere. Og så ikke mindst at der fandtes nogle ildsjæle i de sammenhænge, for eksempel den meget frankofile Jes Lundt Hansen, som oversatte mange af dem, og rigtig nok folkene på Københavns Bogforlag. Som vist mest lukkede, fordi indehaveren afgik ved døden.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Blutch tegner Lucky Luke

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 17. dec 2023, 22:18Carlsen overtog ikke Interpresse. Bonnier købte dem begge og slog afdelingerne i Danmark sammen, og det havde intet at gøre med, hvad der efterfølgende udkom.
Det er da også rigtigt, det var Bonnier. Jeg var imod den fusionering, da Interpresse dermed blev reduceret til et bladforlag, mens Carlsen, der skulle stå for albums, lod en del IP albumserier ryge i svinget. Jeg mener, vi fik et fattigere albummarked for en stund dér.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Blutch tegner Lucky Luke

Indlæg af GoogaMooga »

Men det er rart at vide, at vi har fået alt det væsentlige fra Claire Bretecher. Gotlib har jeg fyret i mellemtiden. Jeg ejede ellers en perfekt "Sære Fortællinger", uåbnet, med intakt limet ryg!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blutch tegner Lucky Luke

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 18. dec 2023, 04:30Det er da også rigtigt, det var Bonnier. Jeg var imod den fusionering, da Interpresse dermed blev reduceret til et bladforlag, mens Carlsen, der skulle stå for albums, lod en del IP albumserier ryge i svinget. Jeg mener, vi fik et fattigere albummarked for en stund dér.
Man kan sige meget om alt det, men dels var det først fem år senere, at Interpresse blev et selvstændigt bladforlag, dels var hverken Interpresses eller Carlsens albumudgivelser påvirket på nogen negativ måde af fusionen, tværtimod, så der var ingen albumserier, der røg i svinget af den årsag.

Tværtimod førte fusionen jo til Bogfabrikkens opståen, og der er aldrig nogen sinde udkommet så mange forskellige typer album som i årene 1986-1991. At albummarkedet så brød sammen derefter, er en anden sag, det var tilfældet over hele verden, og få år senere også for bladmarkedet.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Blutch tegner Lucky Luke

Indlæg af Frank Madsen »

Jeg kan nu meget godt lide Blutch' tegninger, der både er velkomponerede og har tydelige figurer med god mimik og gestik, hvilket også var et af Morris' varemærker:

400170251_892460855775047_8886766784472571541_n.jpg
9782884714938_pg.jpg
e0423274855d5f65e448f2d12d01c213-1701854089.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Nøhr
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 875
Tilmeldt: 27. nov 2008, 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Blutch tegner Lucky Luke

Indlæg af Nøhr »

Det ser rockerfedt ud, den må jeg absolut ha' når (og hvis) den kommer på dansk.
Besvar