Mac Coy i danske aviser???

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 13. feb 2024, 23:15Kan det mon være den her? Passer lidt med årstallet.
Nej, der var lidt flere boller på suppen. :-) Peter Lyderik har fundet serien og postet et foto på Tegneserieentusiaster:

"Her er første side af Piratdronningen, som gik i BT fra den 28. juni til 20. november 1991. Jeg kan se den er spansk, men det er så det. Nogen der ved hvad den hed oprindeligt og hvem der har skrevet og tegnet den?
Mange tak på forhånd."


426537590_7137681546285634_2750365009709348378_n.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Aha, solgt af pressebureauet OK Press, som tegneren O.K. Jensen stod bag. I starten af 1970'erne stod han bag vittighedsbladet "Højt humør", der lagde sig i kølvandet på gigantsuccesen "En halv humørtime". Bladets undertitel var "Skæppeskønne damer og dødssyge vittigheder". Når han selv tegnede den slags, signerede han sig Joker = "er OK J".

Hans pressebureau opererede i kølvandet på PIB og Bulls Pressetjeneste og benyttede indimellem gangsteragtige metoder. I Norge havde O.K. i 1980'erne et omfangsrigt salg af Lucky Luke til provinsaviser, uden at han havde rettighederne til det.

Per Sanderhage kan vist nogle røverhistorier om ham.

Jeg ved ikke, hvad "M.I.C./Studio Eclipse" er for noget, men sikkert et af mange spanske bureauer, der lavede halvlumre tegneserier i tidens romanske stil, som også kendes fra flere Blue Fanny-udgivelser. Serien her er sikkert lavet af en wannabetegner, der har forsøgt at tegne af efter Vindens passagerer.
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Peter Lyderik »

Så er Mac Coy opdateret i Comicwiki. På dansk er der kommet 4 ud af 21 historier/album. Bedre end slet ingen ting.

https://comicwiki.dk/wiki/MacCoy
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Jack J »

Peter Lyderik skrev: 18. feb 2024, 12:02 Så er Mac Coy opdateret i Comicwiki. På dansk er der kommet 4 ud af 21 historier/album. Bedre end slet ingen ting.

https://comicwiki.dk/wiki/MacCoy
Ved du, om det Kongelige Biblioteks arkivudgave af BT er i farve eller sort-hvid? De gamle numre er sikkert s/h, men dem fra 90'erne (hvor albummet blev bragt) kunne måske være i farve. Eller er der nogen blandt samlerne her, der råder over den originale avisudgave?
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Peter Lyderik »

Jeg ved at Mac Coy BT avisudgaven er i farver, har fået bekræftelse med billed, men når man sidder på det kongelige bibliotek og roder med en pc for at få adgang til infomedia, der ved jeg endnu ikke om det man kan læse er sort-hvid eller i farver.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Mogens »

Jeg er måske ikke den skarpeste kniv i skuffen, men hvis jeg har forstået informationerne på ComicWiki korrekt, så findes der 21 albumhistorier i alt, hvoraf 4 historier er udgivet på dansk. Dog henvises kun til 3 album og hæfter (på dansk).

Skyldes dette, at den ene historie blev bragt i Fart og Tempo og sidenhen udgivet som album?

I så fald er der vel kun udgivet 3 af 21 historier på dansk.

Det er måske mindre vigtigt, men skal navnet skrives med eller uden mellemrum? Mac Coy eller MacCoy? Eller gælder begge? Hvad siger de officielle kilder?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af GoogaMooga »

MacCoy
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Peter Lyderik »

Mogens skrev: 18. feb 2024, 16:21 Jeg er måske ikke den skarpeste kniv i skuffen, men hvis jeg har forstået informationerne på ComicWiki korrekt, så findes der 21 albumhistorier i alt, hvoraf 4 historier er udgivet på dansk. Dog henvises kun til 3 album og hæfter (på dansk).

Skyldes dette, at den ene historie blev bragt i Fart og Tempo og sidenhen udgivet som album?

I så fald er der vel kun udgivet 3 af 21 historier på dansk.

Det er måske mindre vigtigt, men skal navnet skrives med eller uden mellemrum? Mac Coy eller MacCoy? Eller gælder begge? Hvad siger de officielle kilder?
4 historie/album kom i avisen BT.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Mogens »

  • Fart og Tempo: Den mand er tapper
  • SOS: Menneskejagt
  • ?
  • BT: La malle aux Sortilèges (ingen dansk titel)

Hvilken historie er nr. 3?
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Peter Lyderik »

Historien der var i Tempo. Måske skal rækkefølgen laves om i CW, for det skulle jo gerne være bruger venligt. Har lige tilføjet forklarende tekst, som forhåbentligt hjælper.

https://comicwiki.dk/wiki/En_mand_ved_navn_MacCoy
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Jack J »

Peter Lyderik skrev: 18. feb 2024, 13:37 Jeg ved at Mac Coy BT avisudgaven er i farver, har fået bekræftelse med billed, men når man sidder på det kongelige bibliotek og roder med en pc for at få adgang til infomedia, der ved jeg endnu ikke om det man kan læse er sort-hvid eller i farver.
Altså, BT var (efter hvad du skriver) i farver i den rigtige papirudgave, men det er jo ikke ensbetydende med, at de affotograferede arkivudgaver også er i farver. Jeg aner ikke, hvornår man gik bort fra at gemme aviserne på mikrofilm og gik over til at gemme på computer. Jeg ved, at de gamle mikrofilm med Ekstra Bladet er i sort-hvid i alt fald frem til starten af 90'erne.
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Peter Lyderik »

Her er lidt mere info om tegneserier i album længde, der var i BT og Kilroy.

De uforgængelige: https://comicwiki.dk/wiki/De_uforg%C3%A6ngelige

Stålenglene: https://comicwiki.dk/wiki/St%C3%A5lenglene

Dracula skrevet og tegnet af Fernando Fernandez. BT fra 1. marts 1988 til 31. maj 1988. I farver i avisudgaven. Jeg har set smagsprøver på nettet, og det ser godt ud.

Hombre skrevet af Antonio Segura, tegnet af Jose Ortiz. BT fra 9. juni 1993 - 23. juli 1993. I farver i avisudgaven.

Stor tak til Kai Nielsen for info.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Mogens »

Peter Lyderik skrev: 18. feb 2024, 17:28 Historien der var i Tempo. Måske skal rækkefølgen laves om i CW, for det skulle jo gerne være bruger venligt. Har lige tilføjet forklarende tekst, som forhåbentligt hjælper.

https://comicwiki.dk/wiki/En_mand_ved_navn_MacCoy
Jeg tror efterhånden, at jeg har fattet sammenhængen. :D Jeg har dog alligevel to anmærkninger til siden på ComicWiki:

1. Der findes kun links til tre af historierne på dansk. Man kunne måske også linke til den fjerde historie, som gik i Tempo.
2. Den tapre westernhelt var øjensynligt en mand af mange navne. I Tempo gik han under titlen Kaptajn Mc Coy. Det er dog svært at tyde, om der er mellemrum eller ej i navnet.

Kaptajn Mc Coy.jpg
Kaptajn Mc Coy.jpg (53.93 KiB) Vist 381 gange
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Peter Lyderik »

Kært barn har mange navne, og du har ret i, at det er svært at se om der er mellemrum eller ej.

Ang. linke til historien der var i Tempo. Når man klikker på "En mann ved navn Mac Coy" på hovedsiden, der hvor der står "Udkommet på dansk i Tempo", kommer man til en side hvor man kan klikke sig videre til den originale franske udgave, og til de danske Tempo blade numre, hvor historien var på dansk. Det er så den historie der hedder "Kaptajn McCoy's eventyr" i Comicwiki's Tempo oversigt.

Hvorfor det såen er lidt rodet med MacCoy i CW, er fordi forskellige har været inde og tilføje og opdatere i årenes løb, uden at have fået linket det hele sammen på en overskuelig og bruger venlig måde. Men det skal nok komme, selvom det tager lidt tid.

Og husk, alle kan være med, så velkommen til Comicwiki. :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Måske skal I opfordre Arboris til at udgive MacCoy McCoy Mc Coy eller Mac Coy på dansk :-)
Vedhæftede filer
409085909_18225063787261426_8766201493960155712_n.jpg
409085909_18225063787261426_8766201493960155712_n.jpg (124.63 KiB) Vist 247 gange
Besvar