Særtilfældet England

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Særtilfældet England

Indlæg af GoogaMooga »

Hvad er der galt med englænderne? Hvorfor genoptrykker de så lidt af deres arvesølv? Jeg kender ikke til noget andet stort tegneserieland, hvor de ikke genoptrykker deres fremmeste serieskabere. Bevares, de har Rebellion/Treasury of British Comics, og så er der The Book Palace med deres Fleetway bøger, men kigger man på Rebellion, vil man bemærke, at hovedparten af deres udgivelser er newies, i nogle tilfælde fortsættelser af klassikere med nye og efter min mening ikke så gode tegnere.

Hvordan vil I forklare disse grove forsømmelser:

Garth (Bellamy)
Bash Street Kids (Baxendale)
Romeo Brown (Holdaway)
Tiffany Jones (Pat Tourret og Jenny Butterworth)
Jeff Hawke (Sydney Jordan)

Jeg forsøgte med Baxendale, men fik afslag.
Nu prøver jeg med Romeo Brown, men tror I, de gider svare?

Hvorfor skal amerikanerne træde til? "Garth" bliver serialiseret i Comics Revue, og "Tiffany Jones" er under overvejelse hos Classic Comics Press.

De kan godt stable udstillinger på benene, senest med Baxendale og Jordan. Men genoptryk er no go showboat.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Særtilfældet England

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 16. feb 2024, 14:25Hvad er der galt med englænderne? Hvorfor genoptrykker de så lidt af deres arvesølv?
Måske, fordi rettighederne til meget af arvesølvet ligger hos aviser og forlag, der er ligeglade, fordi de ikke er tegneserieforlag som i USA og kontinental-Europa. Og fordi nutidens engelske tegneserielæsere har andre preferencer, f.eks. amerikanske og japanske serier. Meget af det engelske arvesølv virker MEGET antikveret.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Særtilfældet England

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 16. feb 2024, 17:09
GoogaMooga skrev: 16. feb 2024, 14:25Hvad er der galt med englænderne? Hvorfor genoptrykker de så lidt af deres arvesølv?
Måske, fordi rettighederne til meget af arvesølvet ligger hos aviser og forlag, der er ligeglade, fordi de ikke er tegneserieforlag som i USA og kontinental-Europa. Og fordi nutidens engelske tegneserielæsere har andre preferencer, f.eks. amerikanske og japanske serier. Meget af det engelske arvesølv virker MEGET antikveret.
Du tænker på "Billy Bunter" og deslige. Men det er rigtigt, de er ligeglade. De mangler nogle ildsjæle derovre. Det har jo vist sig i Danmark, at nye fan-drevne forlag er skudt op, og det er kommet os til gode.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar