Carlsens Hemmelige Kode

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Carlsens Hemmelige Kode

Indlæg af Antaeus »

På Tegneserieentusiaster afslørede Carsten Carlsens Hemmelige Kode for oplagstal.
Det skal vi da have herind så den ikke bliver væk på facebook efter nogle dage.
Carsten Søndergaard
Stor bidragsyder¨

På den tid stod oplagstallet i kolofonerne med Carlsens hemmelige kode, som ikke er hemmelig mere. Så oplagstallene for de første 6 nye eventyr var:
Affæren Francis Blake - 3.500
Doktor Voronovs komplot - 2.500
Det uhyggelige møde - 2.000
Sarkofagerne fra det sjette kontinent 1 - 2.000
Sarkofagerne fra det sjette kontinent 2 - 2.000
Gondwanas helligdom - 2.000
carlsens hemmelige kode.jpg
carlsens hemmelige kode.jpg (7.98 KiB) Vist 325 gange

Samlere af Blake & Mortimer kender til den høje pris antikvarisk for Doktor Voronovs Komplot, men det er åbenbart ikke på grund af oplagstallet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8457
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Carlsens Hemmelige Kode

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:På den tid stod oplagstallet i kolofonerne med Carlsens hemmelige kode, som ikke er hemmelig mere.
Hvad var grunden til, at man ønskede at anføre oplagsstørrelsen med en kode i kolofonen? Og hvem indførte det? Det kunne være sjovt at få hele historien.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Carlsens Hemmelige Kode

Indlæg af Jack J »

Jeg så det godt derinde. Fedt endelig at få lidt af et indblik i størrelsesordenen for album dengang. :D
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7194
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Carlsens Hemmelige Kode

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 1. apr 2024, 15:21Samlere af Blake & Mortimer kender til den høje pris antikvarisk for Doktor Voronovs Komplot, men det er åbenbart ikke på grund af oplagstallet.
Som jeg skrev på Facebook, er mit bud, at selv om der blev trykt 500 eksemplarer færre af de følgende album, kan det sagtens tænkes, at frafaldet ganske enkelt var endnu større. Der var jo en periode, fra midt i 90'erne til på i 00'erne, hvor frafaldet af læsere og samlere generelt var stort fra år til år.

Så nogle har købt Affæren Francis Blake, hvor oplaget helt sikkert var sjusset, det var jo længe siden, der var udgivet noget med Blake og Mortimer. Og nogle har købt Doktor Voronovs komplot, men er så stået af. Antallet af forhandlere faldt også kraftigt år for år i den periode, så det kan også være, at nogle simpelthen aldrig har opdaget, at der kom mere. Hvis boghandleren holdt op med at føre tegneserier.

Når der trods alt blev trykt 2000 eksemplarer af Det uhyggelige møde og de følgende, kan det bare være, at det i praksis var uladsiggørligt eller helt økonomisk umuligt at trykke mindre. På den tid digitaliseringen endnu ikke slået fuldstændig igennem, så der blev stadig brugt gammeldags trykfilm.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7194
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Carlsens Hemmelige Kode

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 1. apr 2024, 22:04Hvad var grunden til, at man ønskede at anføre oplagsstørrelsen med en kode i kolofonen? Og hvem indførte det? Det kunne være sjovt at få hele historien.
Det var Jens Trasborg, der indførte det, og han konstruerede selv koden. Det var mig, der skrev eksemplerne ned i dokumentet, for at være sikker på at jeg kunne huske, hvordan koden skulle bruges!

Det var bare til internt brug, så man nemt senere kunne orientere sig om, hvad der var trykt af de forskellige udgivelser af de enkelte oplag. Altså hvis man kendte koden! Men nu har den jo ikke været brugt i 15 år og været holdt hemmelig i op mod 40 år, så der er ingen begrundelse for, at den ikke skulle blive offentlig tilgængelig i almenvellets interesse.

Faktisk havde der været en lignende kode i alle Carlsens udgivelser siden 1970'erne, også tegneserierne. Den blev ikke brugt helt så konsekvent af alle medarbejdere, og nogle af oplysningerne er lidt svære at afkode, fordi de er mangelfulde, fordi der i en periode også stod et tal, der var en kode for det trykkeri, der havde trykt bogen, eller fordi der i flere perioder stod forskellige kontonumre, der blev brugt i bogholderiet. Så sammenstillingen af tallene ændrede sig i årenes løb og flød nogle gange sammen, og der var ikke et nedskrevet system, som de enkelte redaktører kunne følge.

Men jeg kan godt afkode de fleste, hvis nogen har eksempler. Jeg mener også, jeg har omtalt det her på stedet, men kan dog ikke lige gennemskue hvor ...
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Carlsens Hemmelige Kode

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev: 1. apr 2024, 23:28... Faktisk havde der været en lignende kode i alle Carlsens udgivelser siden 1970'erne, også tegneserierne. Den blev ikke brugt helt så konsekvent af alle medarbejdere, og nogle af oplysningerne er lidt svære at afkode, fordi de er mangelfulde, fordi der i en periode også stod et tal, der var en kode for det trykkeri, der havde trykt bogen, eller fordi der i flere perioder stod forskellige kontonumre, der blev brugt i bogholderiet. Så sammenstillingen af tallene ændrede sig i årenes løb og flød nogle gange sammen, og der var ikke et nedskrevet system, som de enkelte redaktører kunne følge.

Men jeg kan godt afkode de fleste, hvis nogen har eksempler...
Carsten Søndergaard skrev: 1. apr 2024, 23:28... Jeg mener også, jeg har omtalt det her på stedet, men kan dog ikke lige gennemskue hvor ...
Ja, du har omtalt dette på Serieland. Jeg kan ikke finde det igen, med den 17. marts 2017 har jeg skrevet ned:

Om identifikation af oplag og udgivelsestidspunkt fortæller redaktør Carsten Søndergaard: I Cobolts udgivelser anføres normalt udgivelsesmåneden og -årstallet i kolofonen som fx 5-17, hvilket betyder udgivelse i maj måned 2017. Det er en tradition, der er videreført fra forskellige talkoder i Carlsen Comics-album. For eksempel står der i 11. oplag af Tintin-albummet Det hemmelige våben koden 11.8.88.01, hvilket betyder: 11. oplag - ottende måned 1988, mens 01 er en kode for trykkeriet, i dette tilfælde Casterman. (Og de resterende tal en intern forlagskode, der ikke havde nogen relevans for andre end forlagets daværende datamaskine).
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7194
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Carlsens Hemmelige Kode

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 2. apr 2024, 00:03Om identifikation af oplag og udgivelsestidspunkt fortæller redaktør Carsten Søndergaard: I Cobolts udgivelser anføres normalt udgivelsesmåneden og -årstallet i kolofonen som fx 5-17, hvilket betyder udgivelse i maj måned 2017.
Ja, sådan er det fortsat for Cobolts udgivelsers vedkommende.
benadikt skrev: 2. apr 2024, 00:03Det er en tradition, der er videreført fra forskellige talkoder i Carlsen Comics-album. For eksempel står der i 11. oplag af Tintin-albummet Det hemmelige våben koden 11.8.88.01, hvilket betyder: 11. oplag - ottende måned 1988, mens 01 er en kode for trykkeriet, i dette tilfælde Casterman. (Og de resterende tal en intern forlagskode, der ikke havde nogen relevans for andre end forlagets daværende datamaskine).
Ja, den slags koder, som "11.8.88.01", var den sidste version af de gamle "Carlsen-koder". Jeg forsøgte at gøre dem mere konsistente på den tid, det har måske netop været i forbindelse med det store genoptryksprogram med Tintin i 1988 (8000 eksemplarer af alle Tintin-album på én gang). Og så var det, at Jens Trasborg ville gøre dem endnu mere konsistente for fremtiden, både for Carlsen- og Interpresseudgivelser.

Carlsen-koderne før da var noget mere ustabile, men de rummer dog generelt en stor grad af indsigt, når bare man sætter dem ind i en sammenhæng. Det kan være lidt ligesom en krydsogtværs, hvis man er sikker på nogle enkelte bogstaver, kan man gætte et ord :-)

Engang kunne jeg næsten trykkerilisten udenad, det kan jeg ikke mere. Men i hvert fald ...

01 er Casterman, Belgien
10 er Proost, Belgien
26 er Nørhaven, Viborg
45 er Stenby Tryk, Bagsværd
Besvar