Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Debat om priser, butikker, hjemmesider, auktioner m.m.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev:
tohan skrev:Flotte ser de ud, Tintin i gigantstørrelser. 32x42 cm må være tæt dansk højderekord.
Øgleridderen 1995-97 slår dem dog med 2 cm :)
Det største jeg har i samlingen er Molboerne 1941 med en højde på 39.5 cm.
(Bredden er nogenlunde ens)
Det største, jeg nogen sinde har set, er franske særudgaver af Blake og Mortimer-albummene "Pyramidens hemmelighed" første og anden del. De måler 35 x 48 cm og udkom i 1987. De var så uhåndterlige, at jeg på et tidspunkt skilte mig af med dem.
Når du nu er inde på Blake & Mortimer er der så en cirka dato for hvornår samlealbummene kommer ud og i hvilken format?

Og når jeg nu er i gang så er det lidt flere spørgsmål der trænger sig på.

Hvilke samleabum kommer først:
Blake & Mortimer
Blueberry
Luftens Ørne

Nu har jeg lige bestilt det kommende Yoko Tsuno samlealbum 5, fortsætter Natacha også i samlealbum?
Begge disse to er ret vellykkede med fint ekstramateriale.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev:Når du nu er inde på Blake & Mortimer er der så en cirka dato for hvornår samlealbummene kommer ud og i hvilken format?
Allersidst på året i år eller foråret 2018. Formatet bliver som de nuværende Blake og Mortimer-album.
Antaeus skrev:Hvilke samleabum kommer først:
Blake & Mortimer
Blueberry
Luftens Ørne
Blake og Mortimer kommer først. Derefter Luftens ørne eller Blueberry. Luftens ørne og Blueberry kunne måske udkomme på skift. De er i præcis samme udførelse, samme format, papir, grundlayout - og hører jo også historisk sammen, da de ligesom "voksede op sammen" i Pilote-bladet.
Antaeus skrev:Nu har jeg lige bestilt det kommende Yoko Tsuno samlealbum 5, fortsætter Natacha også i samlealbum?
Begge disse to er ret vellykkede med fint ekstramateriale.
Natacha fortsætter også, men det er kun, fordi forlaget og ikke mindst redaktøren strækker sig meget langt! Det ender nok med, at det fjerde samlebind bliver delt i to, det indeholder 4 album på fransk, men kommer nok i 2 x 2 på dansk.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Antaeus »

Blake & Mortimer
God nyhed.
Når du skriver som nuværende så mener du forhåbentlig ikke enkelt album, men samlealbum?
Benedikt kom med et glimrende fordelingsforslag.
Mat papir ?
Er der fransksprogede udgivelser i kan tage af eller er det udelukkende dansk projekt?

Luftens Ørne og Blueberry
Hmmm jeg ved ikke om på skift er en god idé.
Så kan man risikere at stå med to halvfærdige udgivelser, hvis der ikke er nok købere (ikke at det burde gå den vej). Går det hurtigere at gøre det på skift end hvis man gør hver serie færdig?

Natacha
Det er ærgerligt, hvis det bliver delt. Jeg håber ikke det bliver beslutningen.
Men det er trods alt meget bedre end hvis de slet ikke kommer ud.
Hvis det bliver delt betyder det så at i indsætter yderligere ekstramateriale for ellers bliver de vel ret tynde og passer ikke sammen med de andre album?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev:Blake og Mortimer kommer først. Derefter Luftens ørne eller Blueberry. Luftens ørne og Blueberry kunne måske udkomme på skift...
Hurra! Rækkefølgen er dog ikke så vigtig, bare de kommer!
Carsten Søndergaard skrev:... Natacha fortsætter også, ... men kommer nok i 2 x 2 på dansk.
Jeg ville foretrække 3, og hellere 4 end 2; men for udgiveren er det naturligvis et spørgsmål om økonomi.
Har I set på de spanske Natacha-samlinger, hvor albummene er samlet anderledes end i de franske? Såvidt jeg ved, 3 og 3.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Antaeus »

benadikt skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Blake og Mortimer kommer først. Derefter Luftens ørne eller Blueberry. Luftens ørne og Blueberry kunne måske udkomme på skift...
Hurra! Rækkefølgen er dog ikke så vigtig, bare de kommer!
Carsten Søndergaard skrev:... Natacha fortsætter også, ... men kommer nok i 2 x 2 på dansk.
Jeg ville foretrække 3, og hellere 4 end 2; men for udgiveren er det naturligvis et spørgsmål om økonomi.
Har I set på de spanske Natacha-samlinger, hvor albummene er samlet anderledes end i de franske? Såvidt jeg ved, 3 og 3.
Ja, helt klart enig i at det er fantastisk hvis de kommer. Men man kan jo altid prøve at komme med ønsker :wink:

Det er ret spændende med de spanske fordelinger.
3-4 album er umiddelbart det mest optimale for samlealbum, selvfølgelig afhængig af hvert albums længde og ekstramaterialet. Personligt foretrækker jeg lige over de 200 sider.

Carsten, har i nogen indflydelse på valg af forsider etc. ?
Jeg tænker på om i også over tid kunne tænkes at gøre som de gør på Zoom, hvor man kan stemme på hvilken forside man ønsker på samlealbummet (i det her tilfælde Allan Falk) ?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Bestemt, alle ønsker er velkomne, og alle muligheder overvejes.

Jeg har intet kendskab til, hvordan de spanske samlebind med Natacha er sammensat. Tilsyneladende har de ikke alle sammen samme sideantal som de franske, heller ikke alle, der indeholder tre album begge steder. Det kan måske undersøges, men problemet kunne så være, om det franske ekstramateriale passer til den spanske sammensætning. Hvis der bliver et samlebind 4A og 4B vil de dog under alle omstændigheder begge få noget ekstramateriale. Problemet med et Natachasamlebind med fire album i er, at det burde have en udsalgspris på 500 eller 600 kroner ... oplaget er så lille, og det nødvendige arbejde med at fordanske det hele er mere omfangsrigt end noget som helst andet. Okay, måske lige med undtagelse af Blake og Mortimer.

Blake og Mortimer bliver på mat papir og som sagt i det store format, og ekstramaterialet komponeres ud fra en lang række kilder og med hjælp fra Blake og Mortimers redaktør i Bruxelles. Hvad forsiderne angår, er der ikke taget stilling til noget. Jeg vil foretrække, at samlebindenes forsider ikke er identisk med forsiden på et af de indeholdte album. Det forekommer uopfindsomt, at de spanske Natachasamlebind ikke har brugt Walthérys nye samlebindsforsider. Afstemninger kan være sjove, men det er redaktøren, der bestemmer i sidste ende ;-)

Og så må vi vist sige tak til Tohan for lån af hans tråd!
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Det forlød fra Farao at to stærkt eftersøgte hæfter nu var på lager. Der var 430,- kr op til gratis forsendelse, så hvorfor ikke lukke hullerne i gigantformat-samlingen (Big 1 og 2) og se om det kunne kaste lidt lys over sagen her. Og det var slet ikke så tosset endda - Big nr. 1 indeholder en række spor:

Big 1 og Gigant 1 reklamerer på bagsiden for hinanden, som nyt blad, og har således nogenlunde sammenfaldende start.
Big 1 Tomahawk og udgivernote.jpg
Inde på side 47 i Big nr. 1 er der en diskret udgivernote: Ansv. udg.: K. Jespersen - Interpresse - 1964.

En reklame for Tomahawk som nyt blad er meget interessant. Der kom 11 månedlige blade, startende i februar 1964. De fire nævnte serier er kun samlet i Tomahawk omkring nr. 5 og 6, altså omkring juli/aug 1964.

("52 KÆMPE SIDER" kunne tyde på at også Tomahawk på et tidspunkt var tiltænkt gigantformatet, således at det også ville omfatte Western-genren, sammen med superhelte, krig, jungle. Jeg har f.eks. svenske kæmper med Kaptajn Micky)
Big 1 Commandoserien.jpg
Big 1 Commandoserien.jpg (64.21 KiB) Vist 5164 gange
Der er også en billedreklame for Commandoserien nr. 78, som udkom 13. aug. 1964.
Big 1 Texas.jpg
Big 1 Texas.jpg (65.12 KiB) Vist 5164 gange
Noget der så trækker sandsynligheden lidt længere hen på året er en annonce for Texas. Dette blad genstartede først i starten af 1965 - Texas nr. 1 er mærket 1965 på forsiden, og udkom slet ikke i 1963/64. Det at man har valgt forsiden fra det sidst udkomne (nr.6) i den gamle 1962-serie, tyder jo så på at reklamen er kreeret inden man har haft nyt materiale.

For mig at se kan der med disse indicier ikke længere herske begundet tvivl om at ihvertfald både Gigant nr. 1 og Big nr. 1 udkom i 1964.
Lejr 2, Superhelteserier.dk, Noname og Robin, kan således ønskes tillykke med sejren for disses vedkommende.

For de to seriers nr. 2 virker det nu meget sandsynligt at titlerne udkom lidt forskudt og årstallene i udgivernoterne faktisk er korrekte. Dvs Gigant nr. 2/1964 og Big nr. 2/1965. Selve udgivelsesfrekvensen er selvfølgelig ikke helt på plads.
Big 1 og 2.jpg
Det første årstal herover er så heller ikke korrekt :)
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af D@niel »

Tohan, du er et orakel. De der fly på det første billede? Ved du hvem, der har tegnet det?
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Robin »

Flot detektivarbejde! Jeg har såd'n en mærkelig fornemmelse af, at bladet Gigant, måske både nr. 1 og 2, blev trykt, men ikke udgivet . Altså de lå lidt på lageret og ventede, og derfor er reklamerne i bladene måske misvisende. Jeg ved ikke hvorfor, jeg har det så'n, det er så'n en sær fornemmelse. Men stadigvæk: super sej research!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

D@niel skrev:Tohan, du er et orakel. De der fly på det første billede? Ved du hvem, der har tegnet det?
Så er hverken faraonernes eller oraklernes tid forbi :D

Nej, jeg har ikke kigget efter tegnere, har kun haft bladene i snart tre døgn. En masse halvdygtige, heldygtige og senere meget anerkendte tegnere, var jo tidligt i deres karriere beskæftiget med at tegne disse serier. Takket være nogle fund af regnskabsbøger og originale forsidetegninger i England, er det inden for de senere år lykkedes at identificere mange tegnere, men langtfra alle.

Det er en meget tidskrævende udfordring at sætte navne på indholdet i de tusindvis af danske udgaver, da man kun sjældent har brugt samme forside som i de engelske. Desuden er oversættelsen af titlen og selve indhold ofte stærkt afvigendende.
Robin skrev:Flot detektivarbejde! Jeg har såd'n en mærkelig fornemmelse af, at bladet Gigant, måske både nr. 1 og 2, blev trykt, men ikke udgivet . Altså de lå lidt på lageret og ventede, og derfor er reklamerne i bladene måske misvisende. Jeg ved ikke hvorfor, jeg har det så'n, det er så'n en sær fornemmelse. Men stadigvæk: super sej research!

mvh.
Mange tak. En anden grund til at jeg har kigget lidt ekstra på denne "sag" er at der næsten er sammenfald på klokkeslet med det tidspunkt, da jeg første gang begyndte at holde tegneserier fast, nemlig som niårig i sept. 1964. Og det irriterer mig at jeg i hukommelsen, ligesom dig, ikke kan placere gigantformaterne lidt mere nøjagtig i forhold til dette.

Jeg havde faktisk først skrevet at Big nr. 1, med sikkerhed måtte være designet til at udkomme i sidste halvdel af 1964; men gjorde så en opdagelse, der fik mig til at droppe det forbehold for evt. udsættelse af selve udgivelsesdagen, der ligger i den formulering.

For lige at genopfriske sammenhængen med starten af Superman i alm. bladformat slog jeg op i Komiklex. Her lyder teksten "Efter en længere pause får Superman igen sit eget blad efter at have optrådt i Gigant et par år." Da dette skete tidligt i 1966 tyder det på, at Komiklex's angivelsen af starten på Gigant i 1965 er en simpel fejl, som så har bredt sig og også været årsag til tråden her.

Da efterhånden alle indicier peger på 1964, ikke mindst Michael G. Nielsens og Hrimfaxis indspark, må det således nu være op til Lejr 1 at modbevise og evt. dokumentere en evt. udsættelse af udgivelsestidspunktet ;)
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af D@niel »

Tak for et særdeles uddybende svar. Sjovt at de identificerede tegnere ud fra nogle regnskabsbøger og originale forsider, de fandt :)
Hrimfaxi
Indlæg: 11
Tilmeldt: 14. dec 2012, 19:46

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Hrimfaxi »

Nice!
Godt arbejde tohan.
Det er virkelig et stort stykke detektiv arbejde du her har lavet.

For mig personligt så er det rart at se at min hukommelse nok ikke er helt ved siden af
her 54 år senere. Rart at have noget at stikke i næsen på konen når hun
siger man er "et gammelt glemsomt fjols" :lol:
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Selv tak, Daniel ;)

Ja, 'warehouse finds' behøver ikke udelukkende at bestå af US golden age-sager for at være spændende. Side 13 i bogen her handler om nævnte kildemateriale. Facts frem for ekspert-gætterier vil altid være at foretrække.
The war libraries - fleetwood - book palace.jpg
Hrimfaxi: Takker. En (foruroligende) stor del af mine barndomsminder er koblet sammen med tegneserier, men nogle gange mangler der lige et time stamp :)
Hrimfaxi
Indlæg: 11
Tilmeldt: 14. dec 2012, 19:46

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Hrimfaxi »

:D
Kender det!
Jeg kan også huske hvor og hvornår jeg
købte eller så div. tegneserier i 60'erne eller 70'erne.
Det kan ikke bruges til meget andet end ren nostalgi.
Hvilket vel er hvorfor vi overhoved har dette forum!
:)
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Nørderi og nostalgi er begreber man næsten uværgeligt ser omtalt i forbindelse med samleri og endda nye tegneserier. Det synes jeg egentlig er lidt synd; men rent personligt bekymrer det mig ikke en døjt. Kræmmer-/baggerumsmarkeder/auktioner/retro og tv-udsendelser og FB-grupper herom er jo voldsomt populært i disse tider.

Nostalgien spillede mærkbart ind da jeg startede som voksen tegneseriesamler i (nov. 1988 appropos detaljer ;) Efterhånden kom den følelse til at fylde mindre og mindre og andre personage-elementer tog over - her nævnt de første ti, der lige popper op:

Jægeren: Når man støver rundt på kræmmer/baggagerumsmarkeder.

Lystfiskeren: Når man selv sidder i en stand og venter på bid...

Detektiven: Baggrundshistorie som i denne tråd for eksempel. Før nettets komme var der lidt mere sport i at få spredte informationer til at materialisere sig som fyldte huller i samlingen.

Sportsmanden/konkurrencemennesket: Når man konkurrerer om at have det pæneste blad/samling. Mere aktuelt ved organiserede hobbies som f.eks. frimærker eller US comics f.eks.

Blærerøven: Når man ringer til en samlerven og, måske for tredje gang, beretter om sit nylige fantastiske fund.

Investoren: Når man snupper en kasse hæfter med hjem fordi den er for billig. Langt mere aktuel på et organiseret marked som f.eks. US comics.

Hobbymaleren: Når man finder en bronceret afskallet Krolyn-figur og selv maler den - som billede ovenfor :)

Konservatoren: Når man forvandler laser til et acceptabelt samlerobjekt.

Kunstelskeren: Når popart nu engang er den mest dragende kunstform. Fantastiske tidsbilleder forefindes.

Amatørskribenten/computernørden: når man præsenterer sagerne på sin hjemmeside.

Og så har tegneserier en ekstra læsehest-dimension, som man kan nyde efter behov...
Man kommer vidt omkring og samlere er oftest glade mennesker :)
Besvar