Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Debat om priser, butikker, hjemmesider, auktioner m.m.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af benadikt »

Blake og Mortimer nr. 4 fra 1979 har ... fra Carlsen if, og nr. 5 og 6 fra 1980 har Carlsen Comics på forsiden.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Stålmandens jættetidning 1965 1.jpg
Stålmandens jættetidning 1965 1.jpg (162.99 KiB) Vist 4506 gange
Svensk Gigant 1965/1 har samme forside som dansk Gigant #4 eksempelvis. Men det er næsten også det eneste de har tilfældes, ikke engang størrelsen.

Af den svenske kolofon fremgår trykkeriet AB Rotopress, Stockholm. Jeg husker ikke lige om Stenby Tryk fremgår i de sparsomme danske oplysninger i Gigant (Interpresse gør), men det gør det bl.a. i Akim #7.

Så spørgsmålet er måske hvor meget samproduktion der egentlig er tale om, hvis bladene er trykt på to forskellige trykkerier og har forskellige redaktører (I DK Tonny Lützer) og forskelligt indhold?

De svenske blade starter tidligere, men egentlig forskydning, ser der heller ikke ud til at være tale om. Der er ingen tvivl om sammenhæng i copyright.
Spirit #1 1976_ fra Carlsen og-eller Carlsen Comics.jpg
Nu bevæger jeg mig jo sjældent ud fra blad-kontoret, men jeg har prøvet at slå ned på tre punkter vedr. Carlsens albums ;)

De tidlige, der er nævnt øverst på billedet, har alle en Carlsen Comics-reklame i stil med den viste, der stammer fra Spirit #1 1976. Special-comics går helt tilbage til 1974, (Altså året efter Comics #4)

I 1979'erne er der ingen "Carlsen Comics", men derimod "fra Carlsen IF". Gælder også de foregående numre i f de nævnte serier. (Mener kun der mangler Tintin - han kom ikke lige med i trækket da jeg åbenbart aldrig har fået styr på Illustrationsforlaget/Carlsen her)

Overgangen ser ganske rigtigt ud til at ske i 1980, fremgår det af de fire titler i nederste blok. Carlsen Comics ser ud til at være en betegnelse, der knytter sig til reklamerne.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Robin »

Var Tonny Lutzer med så tidligt som i -64, mon?

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Robin skrev:Var Tonny Lutzer med så tidligt som i -64, mon?

mvh.
K. Jespersen (ses i #3 og #6, måske i flere) Sorry, Robin ;)
Pointen er dog den samme: Der var forskellige redaktører på Gigant i de to lande.
Carsten Søndergaard skrev:Den eneste mere sikre kilde end personlige erindringer - hvor herlige de end er at læse, tak for dem! - kunne være, hvis der fandtes trykt kioskejerinformation tilbage i 1960'erne. Det ved jeg ikke, om der faktisk gjorde. Men i hvert fald fra starten af 1970'erne blev Interpresses oversigt over den kommende måneds udgivelser med præcise udgivelsesdatoer trykt i Dansk Kioskejerforenings månedlige brancheblad, "Kioskejeren". Hvis det allerede var tilfældet i 1964, og man kan finde frem til gamle numre af dem, kunne det være et nogenlunde sandhedsvidne.
Helt enig. På min hjemmeside har jeg forsøgt at holde mig til dokumenterbare facts og det har vist givet mine medsammensvorne og læsere et par ekstra grå hår i hovedet i ny og næ når jeg ikke uden videre har viderebragt antagelser. Tak for info vedr. "Kioskejeren". Det er ukendt for mig. Parallelt hermed har branchebladet Legetøjstidende været en uvurderlig og ofte eneste informationskilde for legetøjsentusiaster. Ærgeligt at "Kioskejeren" ikke går meget længere tilbage i tiden :)
Carsten Søndergaard skrev: ... Ingen tvivl om at Arne Stenby var en rebel, men han havde sandelig også blik for, hvordan noget kunne organiseres mest praktisk og billigst. Så det er lidt gådefuldt.
Jeg tror aldrig jeg nogensinde har hørt eller læst ordet "rebel" uden at tankerne lige har rundet Stenbys "Prærieserier" ;)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Tohan. Hjemmeside. Link? Tak.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Robin »

Her kan jeg hjælpe! I indlægget lige over dit, altså tohans, står der på hans avatar. tohan.dk. Har du ikke været der før, så pas på! Det er en dejlig tidsrøver. Man kan bruge tiiiimer derinde. Go' 'nøjelse! Og god weekend til alle Gigant fans!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Et helt andet spørgsmål, som d'herrer måske kan hjælpe med:
Hvornår begyndte der at stå "Carlsen Comics" på Carlsens tegneserieudgivelser i stedet for "... fra Carlsen if"?
Ifølge visse stikprøver, jeg har foretaget, er det tilsyneladende sket så sent som i 1981. Hvilket er lidt interessant, fordi ændringen trådte i kraft på Carlsens svenske tegneserieudgivelser allerede i 1976, og på de tyske i 1978...
Ved at se på album, der er trykt og især genoptrykt i tidsrummet, har jeg også fået den opfattelse, at skiftet sker omkring 1981.
Der har i øvrigt været en lang række logoer. Her er en del af dem (incl. et par for Illustrationsforlaget og et par andre), desværre ikke i kronologisk rækkefølge.

Billede
Tak for supertjekket opstilling, Benadikt! Som du også noterer, er de ikke i kronologisk rækkefølge. Kunne være interessant at dykke ned i den disciplin ved lejlighed og skabe et kronologisk overblik.

Hvis vi starter bagfra: Den sidste, Carlsen Classics, blev lavet specifikt til udgivelsen af 1943-udgaven af Den sorte ø, og blev også brugt på Carlsens Mark Breton-album.

Den femtenederste - med spredte bogstaver - er vist lavet til Carlsens lancering af Tintin i farvefaksimileudgaverne.

Den sjette-, syvende- og ottendenederste tror jeg stammer fra album, hvor logoen simpelthen blev tilpasset den øvrige typografi på omslaget.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

tohan skrev:Af den svenske kolofon fremgår trykkeriet AB Rotopress, Stockholm. Jeg husker ikke lige om Stenby Tryk fremgår i de sparsomme danske oplysninger i Gigant (Interpresse gør), men det gør det bl.a. i Akim #7.
AB Rotopress var et trykkeri, der var ejet af Armas Morby, som også ejede Centerförlaget i Sverige og det meste af Interpresse i Danmark. Visse Interpresse-udgivelser er uden tvivl trykt på AB Rotopress i samtryk med svenske udgaver, men nok udelukkende ting i farver. Begreber som dette omtræder jævnligt i gamle Interpresseudgivelser: AB Rotopress og Press & Publicity. Press & Publicity var Armas Morbys pressebureau, det, der startede det hele. Et andet begreb, der nogle gange smuttede med på danske udgivelser, var "Et SE-blad". Det er tegn på, at Arne Stenby havde fået trykmaterialet fra det norske forlag "SE-bladene i Stavanger", som han også samarbejdede med. Jeg havde selv en tanke om, at det bare var en slags anprisning af, at man kunne "se" historierne i kraft af tegningerne - dengang i 60'erne. Men der var altså en mere teknisk forklaring.
tohan skrev:Så spørgsmålet er måske hvor meget samproduktion der egentlig er tale om, hvis bladene er trykt på to forskellige trykkerier og har forskellige redaktører (I DK Tonny Lützer) og forskelligt indhold?
Jeg tvivler på, at der har været ret meget egentligt samtryk, som nævnt bortset fra enkelte udgivelser i farver. Jeg husker fx nogle Gigant-numre, der havde et glinsende blankt omslag og flad ryg, selv de ikke var så tykke. Det var en helt anderledes teknisk finish end man kendte fra Stenby Tryk. De var trykt på AB Rotopress, er jeg sikker på.
tohan skrev:Nu bevæger jeg mig jo sjældent ud fra blad-kontoret, men jeg har prøvet at slå ned på tre punkter vedr. Carlsens albums ;)

De tidlige, der er nævnt øverst på billedet, har alle en Carlsen Comics-reklame i stil med den viste, der stammer fra Spirit #1 1976. Special-comics går helt tilbage til 1974, (Altså året efter Comics #4)

I 1979'erne er der ingen "Carlsen Comics", men derimod "fra Carlsen IF". Gælder også de foregående numre i f de nævnte serier. (Mener kun der mangler Tintin - han kom ikke lige med i trækket da jeg åbenbart aldrig har fået styr på Illustrationsforlaget/Carlsen her)

Overgangen ser ganske rigtigt ud til at ske i 1980, fremgår det af de fire titler i nederste blok. Carlsen Comics ser ud til at være en betegnelse, der knytter sig til reklamerne.
God iagttagelse med den dér bagside i 1976!

Vi har altså nu følgende preliminære tidslinje:

1970: Første store COMICS.
1973: Første gang "CARLSEN - COMICS" på en bagsideannonce.
1975: Første gang "Carlsen Comics" på forsiden af et katalog i farver.
1976: "Carlsen Comics" bliver fast brugt på bagsideannoncer og begynder samme år at blive fast brugt på forsiden af svenske Carlsen-tegneserier. (Logoen i Sverige var i øvrigt i en del år magen til den på den bagside, du viser!).
1978: "Carlsen Comics" bruges på forsiden af den reklamebog, Carlsen udgav, skrevet af Jens Peder Agger og Freddy Milton. Og samme år begynder tysk Carlsen at bruge "Carlsen Comics" på forsiderne af de tyske album
1980: "Carlsen Comics" bliver fast logo på Carlsens danske udgivelser. Som de sidste i verden!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

tohan skrev:
Robin skrev:Var Tonny Lutzer med så tidligt som i -64, mon?

mvh.
K. Jespersen (ses i #3 og #6, måske i flere) Sorry, Robin ;)
Pointen er dog den samme: Der var forskellige redaktører på Gigant i de to lande.
Helt tilbage i 1950'erne var der "ingen" redaktør, eller Arne Stenby var selv redaktør. Den første, der - efter min viden - havde en vis rolle som redaktør, var "K. Jespersen", Kjeld Jespersen. Han oversatte og håndtekstede og havde formentlig en vis rolle som redaktør, men uden nogen sinde at have været ansat. Hans håndtekstning kan genkendes på, at rteksten er meget STOR i det. Han oversatte blandt andet romantikserierne, mens Paul Arends oversatte mange af krigsserierne. Jeg tror kun, jeg har mødt ham en enkelt gang. Han var en ældre mand, da jeg startede. Han boede i Albertslund, andet ved jeg ikke. Tonny Lützer startede mig bekendt først i 1965. Men da var han i hvert fald ansat, for vi kender Ove Høyers berømte telefonsamtale med ham forud for udgivelsen af Batman nr. 1 i efteråret 1965. (Kan læses i IP-bogen).
tohan skrev:Tak for info vedr. "Kioskejeren".
Ups: Titlen er ikke helt korrekt, sorry. Bladet hed "Kioskejer-Bladet". Nu fandt jeg lige et nummer fra 1981, der står "59. årgang". Så det er udkommet i mange år. Udgivet af Danske Kioskejeres Centralforening, der var en sammenslutning af to egnsopdelte foreninger, "Kioskejere i Danmark" (for provinsen) og "Storkøbenhavns Kioskejerforening" (for hovedstaden). Man skulle tro, at bladet findes på Det Kongelige Bibliotek. Hvem er frisk? :-)
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Carsten Søndergaard skrev:
tohan skrev:Tak for info vedr. "Kioskejeren".
Ups: Titlen er ikke helt korrekt, sorry. Bladet hed "Kioskejer-Bladet". Nu fandt jeg lige et nummer fra 1981, der står "59. årgang". Så det er udkommet i mange år. Udgivet af Danske Kioskejeres Centralforening, der var en sammenslutning af to egnsopdelte foreninger, "Kioskejere i Danmark" (for provinsen) og "Storkøbenhavns Kioskejerforening" (for hovedstaden). Man skulle tro, at bladet findes på Det Kongelige Bibliotek. Hvem er frisk? :-)
Jeg følger op på det varme spor senere på året, hvis sagen stadig står åben og det kan klares med en 200 km-tur til Århus (senest 400, da ingen havde fortalt den flinke og hjælpsomme bibliotekar at gulvet skulle ferniseres på aftalte dato :)

Superanekdote fra Super Ove - forsinkelsen af Interpresse-premiere, her Batman #1, virker velkendt...

En af årsagerne til denne tråd opstod da jeg forleden var ved at opdatere "Akim" og ville hæfte et par generelle fakta på tabloidformaterne. Gigant må der være konsensus om, tænkte jeg, og udgivelsesåret noget man kan tillade sig at snuppe uden kildeangivelse og dobbelttjek. Et par dage senere skrev Asger 1964-65 i forbindelse med Gigant #1 og #2 (link i start af tråden her) og efter et par tjek måtte jeg tilføje et spørgsmålstegn, som nu bliver stående indtil videre...

Tvivlsom info havde jeg også oplevet ved de to foregående opdateringer vedr. stribeformat: Lone Ranger og Tex Willer. Eksemplet her er ikke noget jeg har ledt efter med lys og lygte; men simpelt hen den eneste bog jeg mangler af alt hvad der er omfattet af afsnittet "stribeformat" indtil videre og det er vel at mærke ikke bare årstal der halter:
The lone ranger iflg faraos.jpg
Forfatter: Historierne er skrevet Paul S. Newman og
Tegner: tegnet af Tom Gill.
Iflg. de officielle krediteringer. Charles Flanders var på dette tidspunkt beskæftiget med avis-versionen.

Titel som anført er ikke officiel, men dog en belejlig (og forståelig) intern titel til registrering i en database.
Original Titel: som originaltitel dutter "Lone Ranger Pocket" ikke rigtig og vil kunne give anledning til misforståelser.

Håndtekstet: Bøgerne er maskintekstet.

Trykt Hos: Hvis #10 er trykt i Belgien er det den eneste bog i serien :) De øvrige er "Printed in Italy by Intergrafica"

Format: Sideantal er i starten 100, men reduceres til 84 fra #7, hvilket så også må formodes at gælde for #10.
Højde på bøgerne er 184 mm i stedet for 180. En ubetydelig detalje her og inden for rimeligheden, men varierende str. kan faktisk have betydning ved bestilling af bags/boards/æsker, indstilling af hyldehøjde i reoler.De sidste numre af Seriemagasinet var 4-5 mm for høje til at kunne indsættes i de originale samlebind f.eks.

Man kan diskutere hvor væsentlig disse 15 bøger er i verdenshistorien, men informationerne er trods alt samlerorienteret. Og Lego og Hollywood har da haft fat i The Lone Ranger for nylig.
Antikvariater og netforretninger som Saxo bruger f.eks. forfatter- og tegneroplysninger i deres præsentationer og info spredes som ringe i vandet. Faraos er vel p.t. det nærmeste vi kommer et opdateret Komiklex (som er hårdt savnet).

Så det begynder at ligne den gamle "sandhed" vedr. tabloidaviser: du skal kun tro på det halve af hvad du læser (eller hvor meget det nu var) :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

tohan skrev:En af årsagerne til denne tråd opstod da jeg forleden var ved at opdatere "Akim" og ville hæfte et par generelle fakta på tabloidformaterne.
En lille nørdedetalje til faktaoplysningerne: Faktisk er "tabloid" ikke det rigtige ord at omtale de store udgaver som fx Akim, Big og Gigant med. Tabloidformatet er større. Den rette betegnelse er "B4", selv om de fleste mennesker ikke - som med fx A5 og A4 - ved, hvad det betyder. Almindeligt seriebladsformat er B5.

B4-formatet var ganske enkelt det største format, Stenby Tryks rotationstrykmaskiner kunne producere, både den gamle og den nye. Det samme var sikkert gældende for AB Rotopress, hvilket på den måde kom til at definere formaterne på disse store blade, da Armas Morby fandt på at udgive tegneserier i "gigantformat".
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Carsten Søndergaard skrev:
tohan skrev:En af årsagerne til denne tråd opstod da jeg forleden var ved at opdatere "Akim" og ville hæfte et par generelle fakta på tabloidformaterne.
En lille nørdedetalje til faktaoplysningerne: Faktisk er "tabloid" ikke det rigtige ord at omtale de store udgaver som fx Akim, Big og Gigant med. Tabloidformatet er større. Den rette betegnelse er "B4", selv om de fleste mennesker ikke - som med fx A5 og A4 - ved, hvad det betyder. Almindeligt seriebladsformat er B5.

B4-formatet var ganske enkelt det største format, Stenby Tryks rotationstrykmaskiner kunne producere, både den gamle og den nye. Det samme var sikkert gældende for AB Rotopress, hvilket på den måde kom til at definere formaterne på disse store blade, da Armas Morby fandt på at udgive tegneserier i "gigantformat".
For mig er "nørdedetalje" absolut positivt ladet, i hvert tilfælde når det som her drejer sig om en fællesbetegnelse for Interpresses tre kæmper. At skrabe lidt i overfladen med udfordringer er en af mine metoder til at vedligeholde nærkontakten til samlingen. Man kommer vidt omkring ;)

Jeg valgte at bruge "tabloidformat" her og på min hjemmeside. Når scans vises i vidt forskellige str.forhold synes jeg det fungerer godt med en almenkendt kategori kombineret med faktiske mål. Inden for hver betegnelse varierer hæfterne med flere centimeter - når man taler om lommeformat f.eks. er det jo ikke til at vide om det er en bukse- skjorte- eller jakkelomme der hentydes til :)
Og i stribeformat er der skåret fire Søren Spætte-hæfter ud af et bladformat mod normalt 3 for de øvrige seriers vedkommende.

"Tabloidformat" er Komiklex's betegnelse i forb. med Akim og det forekommer mig egentlig at det er den, jeg oftest har hørt. Det var faktisk som følge af nøje overvejelser, da jeg valgte mellem de tre mulige betegnelser, jeg var stødt på. Jeg var lige omkring
http://www.avis-tryk.dk/uf/60000_69999/ ... 707f7d.pdf
da jeg ville finde den mest hensigtsmæssige fællesbetegnelse og tænkte at der måske også forekom "ikke standard" tabloidstr. og at den ville være sigende for alle.

Det bekræftes faktisk her:
https://da.wikipedia.org/wiki/Tabloid
og varierende rullebredde kan så have udmøntet sig i størelsesforskelle på hæfterne.

På mange måder er "Gigantformat", som du bruger, den bedste betegnelse da "tabloidformat" teoretisk set er en specifik størrelse. Jeg ved/husker ikke hvor udbredt den er/var; men "Gigantformat" er en officiel betegnelse og forekommer i en Interpresse-reklame, er jeg ret sikker på. (Kæmpeformat er en fjerde mulighed).

Apropos Serie-Bladet og Inge og Poul Arends. Poul Arends fylder jo kolossalt meget i to af de udgivelser jeg med stor fornøjelse har gransket på det seneste: Serie-Bladet og Coco-bøgerne. De var begge, sammen eller hver for sig, officiel redaktør på Serie-Bladet i en lang periode (iflg. kolofonerne altså ;) og historien om Inge Arends aktiepost kender vi jo fra "Bogen om et forlag" Han har sandelig haft en dramatisk tilværelse.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

tohan skrev:"Tabloidformat" er Komiklex's betegnelse i forb. med Akim og det forekommer mig egentlig at det er den, jeg oftest har hørt. Det var faktisk som følge af nøje overvejelser, da jeg valgte mellem de tre mulige betegnelser, jeg var stødt på. Jeg var lige omkring
http://www.avis-tryk.dk/uf/60000_69999/ ... 707f7d.pdf
da jeg ville finde den mest hensigtsmæssige fællesbetegnelse og tænkte at der måske også forekom "ikke standard" tabloidstr. og at den ville være sigende for alle.

Det bekræftes faktisk her:
https://da.wikipedia.org/wiki/Tabloid
og varierende rullebredde kan så have udmøntet sig i størelsesforskelle på hæfterne.

På mange måder er "Gigantformat", som du bruger, den bedste betegnelse da "tabloidformat" teoretisk set er en specifik størrelse. Jeg ved/husker ikke hvor udbredt den er/var; men "Gigantformat" er en officiel betegnelse og forekommer i en Interpresse-reklame, er jeg ret sikker på. (Kæmpeformat er en fjerde mulighed).
Sandt nok, tabloidformat er ikke en særlig præcis betegnelse, da det oprindeligt blot var en beskrivelse - teknisk såvel som indholdsmæssigt - af noget, der var i mindre størrelse og mere letfordøjeligt. Jævnfør ordets oprindelse, hentet som et metaforisk begreb fra lægemidler i tabletform, der var "lettere at sluge" end for eksempel hele organismer eller pulvere. Uden at der for avisernes vedkommende var andet udgangspunkt for forståelsen af betegnelsen tabloid, end at det var halvdelen af broadsheetformatet - som også varierede en del særligt i gamle dage, hvorfor tabloidavisernes format også kom til at variere.

Nu kan man så på overnørdet vis mene, at der med Gigant, Akim og Big må være tale om det stik modsatte: At noget blev dobbelt så stort som udgangspunktet. Hvilket egentlig blot af den grund diskvalificerer tabloidbetegnelsen. Hvorvidt tegneserier i disse store formater så kan siges at have været mere eller mindre letfordøjelige, skal jeg ikke kaste mig ud i at fundere over :-)

Forresten er gigant-betegnelsen også aktuel i vore dage:
http://cobolt.dk/shop/tintin-gigant-enh ... -273p.html
tohan skrev:Apropos Serie-Bladet og Inge og Poul Arends. Poul Arends fylder jo kolossalt meget i to af de udgivelser jeg med stor fornøjelse har gransket på det seneste: Serie-Bladet og Coco-bøgerne. De var begge, sammen eller hver for sig, officiel redaktør på Serie-Bladet i en lang periode (iflg. kolofonerne altså ;) og historien om Inge Arends aktiepost kender vi jo fra "Bogen om et forlag" Han har sandelig haft en dramatisk tilværelse.
Ja, det var fra Serie-Bladet, som jo blev udgivet af Armas Morby inden Interpresse blev grundlagt, at Arne Stenby kom til at kende Inge og Paul Arends. Jeg var dog ikke klar over, at de ligefrem stod som redaktører i bladet. Måske har Morby blot tænkt, at der burde være en dansk redaktør. Hvordan han i første omgang kom i kontakt med dem, har jeg ingen anelse om. Det var vel ikke hver dag, at en svensker lige mødte en kommende tegneserieoversætter, der var ansat i Politiets Efterretningstjeneste!

Hvad Coco- (og Micky-) bøgerne angår, kan man nok betegne Paul Arends som redaktør, eftersom han redigerede historierne om til prosaform. Hvordan det rent praktisk foregik, om han fx selv udvalgte illustrationerne og fik det hele til at gå op i en højere enhed, aner jeg dog ikke.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Den syge tabloid er henvist til reservebænken og Gigantformat forfremmet til den foretrukne. Ud over at det så altså også forekommer ved nye danske udgivelser er det jo også den gængse engelsksprogede betegnelse - Giant/Giant-size som Superman i øvrigt også optræder i.

Jeg havde kun spredte numre af Akim-stribeformaterne og det var yderst velkomment at man nu kunne læse 10-14 sammenhængende hæfter i et hug og tilmed fra starten. Det var først et par år senere at jeg hørte om antikvariater og at der rent faktisk var en chance for at finde de manglende. Billederne skulle bare opfylde et minimumskrav - det var i mindst lige så høj grad de spændende historier, der var bærende.

Flotte ser de ud, Tintin i gigantstørrelser. 32x42 cm må være tæt dansk højderekord.
Øgleridderen 1995-97 slår dem dog med 2 cm :)
Det største jeg har i samlingen er Molboerne 1941 med en højde på 39.5 cm.
(Bredden er nogenlunde ens)

En vis forkærlighed for Tintin på skattejagt-temaet kan jeg ikke komme uden om. Siden jeg for snart længe siden præsenterede mit Tintin-skattekort som flg. af Henriks indlæg om kapslerne her inde, har jeg holdt øje med relateret merch. Det er gået over forventning med selve kapslerne og emballagen; men et flaskeskib, et skoleskema og et samlebillede er vist hvad det er blevet til yderligere - ikke meget. Tintin-giganterne er supernostalgiske på en ganske særlig måde: Prisen bringer mindelser om dengang lommepengene kun rakte til 10% af de blade man godt kunne tænke sig :)

Jeg har for nylig fået Koinsky fortæller. Her fungerer Pratts forstørrede lommeformat-billeder fantastisk sammen med Patrizia Zinottis farvelægning, som vel er tæt på at være en officiel en af slagsen. En beskeden anke er dog at de store hvide talebobler kommer til at virke lidt for dominerende, men hellere det end vandalisering af en hustegner.

Arends flytter jeg over i en ny tråd - spændende emne.
Status for afklaring af debutår for "Gigant": Stadig uafklaret.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

tohan skrev:Flotte ser de ud, Tintin i gigantstørrelser. 32x42 cm må være tæt dansk højderekord.
Øgleridderen 1995-97 slår dem dog med 2 cm :)
Det største jeg har i samlingen er Molboerne 1941 med en højde på 39.5 cm.
(Bredden er nogenlunde ens)
Det største, jeg nogen sinde har set, er franske særudgaver af Blake og Mortimer-albummene "Pyramidens hemmelighed" første og anden del. De måler 35 x 48 cm og udkom i 1987. De var så uhåndterlige, at jeg på et tidspunkt skilte mig af med dem.
Besvar