Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Debat om priser, butikker, hjemmesider, auktioner m.m.
Hrimfaxi
Indlæg: 11
Tilmeldt: 14. dec 2012, 19:46

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Hrimfaxi »

Godt arbejde tohan.

Og ja som Robin siger, der var langt mellem numrene, jeg husker jeg et par gange
troede at Gigant var stoppet da der var længe mellem numrene i starten.

Det var rart at se at indicierne peger mod hvad jeg skrev tidligt i denne tråd.
Rart at vide at hukommelsen ikke er helt væk her 55 år senere.
Jeg må huske at fortælle min kone om det, hun plejer at sige at jeg er et gammelt fjols der ikke kan huske noget :lol:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

SadGit skrev:Man vil næppe kunne finde den slags udgivelser ved søgning på bibliotek.dk.

I stedet skal man kontakte direkte på
http://www5.kb.dk/da/nb/samling/smtr/bestil.html
for at høre om ikke det findes i småtrykssamlingen. Og givet at det var en erhvervsorganisations udgivelse, så har de nok indleveret.

Mvh Bibliotekaren
Godt tip, god bibliotekarservice :-)

Bladsalget findes dog på bibliotek.dk med henvisning til Det Kongelige Bibliotek. I hvert fald findes det på KB Victor Albecks Vej, Aarhus, hvorfra det faktisk kan bestilles til hjemlån.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Mange tak for den positive respons :)
Og fornem forside på et brancheblad !

Lettere rundtosset efter forgæves at have forsøgt bestilling/hjemtagning har jeg har nu sendt en forespørgsel til Det kgl. bib. om mulighederne for at studere Bladsalget og/eller Kioskejeren 1964-1965 lokalt. Hvis nødvendigt vil jeg dernæst søge støtte fra den lokale bibliotekar. Alle sten i "sagen" skal vendes !
Robin skrev:Det lyder fint, og det er et fornemt stykke arbejde. En indvending er dog, at jeg levede dengang, og jeg ventede OFTE på, at bladene udkom. Jeg var ved at drive div. kioskejere på Bispebjerg/Nørrebro til vanvíd med mit påståelige: "Jamen, der STOD i sidste nummer, at det skulle komme idag!". Irriterende møgunge var man jo.
mvh.
Kølvrå station Grundlovsdag 1968.jpg
Der kom jeg til at tænke på ovenstående foto og hvor privilegerede vi var dengang. Fra uge 35 1964 til slut 1967 troppede jeg hver tirsdag efter skoletid trofast op i kiosken i den lille lokale stationsbygning for at hente Prærieserier og/eller Wild West og gennem de følgende to år efterfølgeren Det nye Wild West og Prærieblad/WP-bladet (som kunne være et af bladene i vinduerne).
Det hændte at man gik forgæves p.g.a. forsinkelser og så var det ikke populært, hvis man efterfølgende spurgte efter dem mere end een gang om dagen :) Det eneste konkrete tilfælde af forsinkelse jeg umiddelbart husker er da Det nye Wild West og Prærieblad nr. 2 var en hel uge forsinket. Men sådanne er ikke og skal vel heller ikke registreres nogen steder.

Knap et par hundrede meter til højre havde købmanden Illustrerede Klassikere. Det var i genoptryksperioden så der gik den ofte tydelige irritationen på om man dog ikke bare kunne købe nogle af dem der hang i IK-stativet i stedet for at gå at vente på, at bestemte numre fra bagsidelisten tilfældigvis skulle dukke op.

Et foto af Gigant nr. 1 eller 2 med time stamp 1964 finder vi med garanti ikke ...
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Spændende med biblioteksefterforskningen, Tohan :-)

Herligt billede af stationen med stationskiosken. Der burde udgives en fotobog med billeder af gamle danske bladkiosker. Tænk hvilke kulturformidlingscentraler de var gennem hele det 20. århundrede. Selvfølgelig gerne billeder taget lidt tættere på den dagsaktuelle vinduesudstilling.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Carsten Søndergaard skrev:Spændende med biblioteksefterforskningen, Tohan :-)

Herligt billede af stationen med stationskiosken. Der burde udgives en fotobog med billeder af gamle danske bladkiosker. Tænk hvilke kulturformidlingscentraler de var gennem hele det 20. århundrede. Selvfølgelig gerne billeder taget lidt tættere på den dagsaktuelle vinduesudstilling.
God idé. Det kunne være en sand lækkerbisken.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Robin »

Godt nok ude af kontekst, men hér, på Frederiksborgvej, 2400 NV, købte jeg: Wild West, Prærie, Akim, Jan bøger, Far til fire bøger og tegneserier for ikke at forglemme Carlt, nemli! Ballonkongen Onkel Butte! Intet mindre!
IMG_0736.JPG
IMG_0736.JPG (38.72 KiB) Vist 3345 gange
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg er et gammelt røvhul, for jeg synes, at sorthvide fotos sparker... ja røv.
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Mirko Woelck »

tohan skrev:...

Lettere rundtosset efter forgæves at have forsøgt bestilling/hjemtagning har jeg har nu sendt en forespørgsel til Det kgl. bib. om mulighederne for at studere Bladsalget og/eller Kioskejeren 1964-1965 lokalt. Hvis nødvendigt vil jeg dernæst søge støtte fra den lokale bibliotekar. Alle sten i "sagen" skal vendes !
...
Hav tålmodighed med det kongelige. I sensommeren var det noget lang ekspedition, hvis man bestiller derfra, fortalte min lokale bibliotekar uopfordret, da jeg forespurgte om mulige bestillinger hos Det kongelige. Hvis materialet ligger hos Statsbibilioteket, så er du bedre stillet. Klø på. Brug den lokale biblotekar, som du allerede er kommet frem til.
SadGit
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23. aug 2019, 12:38

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af SadGit »

Det skulle ikke være så galt med ventetid på det Kgl længere, og slet ikke i samlingen af småtryk. Statsbiblioteketer fusioneret med det Kgl, og de skulle som de sidste flyttes over på samme bibliotekssystem som resten af landet. En i forvejen tung opgave, især fordi det Kgl havde legacy klamp på klamp og en masse unibiblioteker med spøjse systemer.
Corona landede så tungt da de var ved at se en ende på det. For almindelige bogbestillinger (alt fra bibliotek.dk) skulle der vist være styr på det efterhånden.
Mig bekendt har de ikke skulle flytte småtryk over, da det er arkivalier som ikke udlånes.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Lige en update her. Jeg har i dag modtaget flg. fra Viborg Bibliotek og svaret at jeg meget gerne vil se bladene når muligheden foreligger:
Du har kontaktet os omkring bestilling af Kioskejeren 1964-1965 og Bladsalget 1964-1965. Det Kongelige Bibliotek som har bladene er i gang med at lægge deres IT system om, så derfor tager de ikke mod bestillinger på nuværende tidspunkt. Jeg regner med at de tager i mod bestillinger fra slutningen af dette år eller fra starten af det nye år. Hvis du stadig er interesseret i at bestille bladene på det tidspunkt, så skriv tilbage til mig når vi nærmer os.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er et imponerende kulturhistorisk fodarbejde, du udfører, Tohan!

Tænk, hvis der viser sig at eksistere et kildemateriale, som ingen historikere har haft fingrene i før!

Og hvis der viser sig ikke at være den slags oplysninger allerede i 1964-65, må det være relevant at gå fremad i de følgende årgange. I hvert fald på et eller andet tidspunkt inden 1970'erne må udgivelseslisterne være begyndt at blive aftrykt i branchebladene.
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 555
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af morlyk1 »

Apropos Gigant har jeg just idag opdaget, at der er to varianter af nr. 12. Bemærk hvorledes Superman i nederste højre hjørne står med blåt på den ene og med lilla på den anden samt at det ene farvefelt er orange på den ene og rødt på den anden. En intet mindre end jordomvæltende opdagelse for en passioneret samler. ;)

Når jeg sammenligner med andre eksemplarer, jeg har haft, samt eksemplarer på nettet, ser det ud til, at den med det lilla 'Superman' er den atypiske.

Billede

Billede
TorbenB
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. feb 2007, 22:31

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af TorbenB »

morlyk1 skrev:Apropos Gigant har jeg just idag opdaget, at der er to varianter af nr. 12. Bemærk hvorledes Superman i nederste højre hjørne står med blåt på den ene og med lilla på den anden samt at det ene farvefelt er orange på den ene og rødt på den anden.
Kan det forklares med solblegning?
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 555
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af morlyk1 »

Hvis du nærstuderer det lilla tryk, vil du se, at der er tale om to forskellige farvetryk og ikke blot én enkelt farve, der er falmet.

Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

morlyk1 skrev:Hvis du nærstuderer det lilla tryk, vil du se, at der er tale om to forskellige farvetryk og ikke blot én enkelt farve, der er falmet.

Billede
Det man ser, er den cyan (blå) trykfarve og den magenta (mørklyserøde) farve, to af de fire grundfarver, der bruges i offsettryk: Gul, magenta, cyan og sort. Cyan og magenta danner, når de som her står i 100 %, i fællesskab en mørklille tone.

Samtidig ser man, at den magenta og den cyan farve ikke ligger præcist oven på hinanden, med andre ord er der såkaldt mispasning. Sådan set et udmærket eksempel til at anskueliggøre, hvordan blandinger af de fire grundfarver i offsettryk kan interagere. Her ser man øverst den rene magenta og nederst den rene cyan. Hvor de dækker hinanden ser man den dybviolette tone, de danner ved at blive trykt oven på hinanden.

Her er mit bud på en forklaring som også lagt på Facebook i samme anledning:

Det virker næsten utænkeligt, at bladet skulle have været trykt to gange, men det kan selvfølgelig ikke afvises 100 %. Men HVIS det virkelig blev trykt to gange, ville man jo (formentlig) have genbrugt de samme trykplader. Det ville ligne Interpresse på den tid dårligt at ofre helt nye trykplader til et genoptryk.
En anden mulighed er, at udgaven med det lilla SUPERMAN! er den, der først er trykt - og så har nogen på Stenby Tryk syntes, at det trods alt så for usselt ud, at der var mispasning mellem den blå og den magenta farve - som tilsammen danner den dyblilla, men som jo tydeligvis ikke er placeret præcist oven på hinanden. Så har man stoppet maskinen og renset ordet fra den magenta plade, hvad man har kunnet gøre, fordi der er hvid bund under det. Den billigste måde at løse problemet på. Det er det mest sandsynlige, vil jeg tro.
Forskellen i de røde/orange og gule farver skyldes formentlig lyspåvirkning i årenes løb. Gule (og røde) farver falmer langt hurtige end blå. Det eksemplar, hvor den rene gule farve er lysere, har været udsat for større lyspåvirkning end det andet. Det påvirker sammensætningen af magenta og gul i de røde og orange felter.
Besvar