Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Debat om priser, butikker, hjemmesider, auktioner m.m.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Gimli »

tohan skrev:Nørderi og nostalgi er begreber man næsten uværgeligt ser omtalt i forbindelse med samleri og endda nye tegneserier. Det synes jeg egentlig er lidt synd; men rent personligt bekymrer det mig ikke en døjt. Kræmmer-/baggerumsmarkeder/auktioner/retro og tv-udsendelser og FB-grupper herom er jo voldsomt populært i disse tider.

Nostalgien spillede mærkbart ind da jeg startede som voksen tegneseriesamler i (nov. 1988 appropos detaljer ;) Efterhånden kom den følelse til at fylde mindre og mindre og andre personage-elementer tog over - her nævnt de første ti, der lige popper op:

Jægeren: Når man støver rundt på kræmmer/baggagerumsmarkeder.

Lystfiskeren: Når man selv sidder i en stand og venter på bid...

Detektiven: Baggrundshistorie som i denne tråd for eksempel. Før nettets komme var der lidt mere sport i at få spredte informationer til at materialisere sig som fyldte huller i samlingen.

Sportsmanden/konkurrencemennesket: Når man konkurrerer om at have det pæneste blad/samling. Mere aktuelt ved organiserede hobbies som f.eks. frimærker eller US comics f.eks.

Blærerøven: Når man ringer til en samlerven og, måske for tredje gang, beretter om sit nylige fantastiske fund.

Investoren: Når man snupper en kasse hæfter med hjem fordi den er for billig. Langt mere aktuel på et organiseret marked som f.eks. US comics.

Hobbymaleren: Når man finder en bronceret afskallet Krolyn-figur og selv maler den - som billede ovenfor :)

Konservatoren: Når man forvandler laser til et acceptabelt samlerobjekt.

Kunstelskeren: Når popart nu engang er den mest dragende kunstform. Fantastiske tidsbilleder forefindes.

Amatørskribenten/computernørden: når man præsenterer sagerne på sin hjemmeside.

Og så har tegneserier en ekstra læsehest-dimension, som man kan nyde efter behov...
Man kommer vidt omkring og samlere er oftest glade mennesker :)
Hold da op. Du har godt nok mange aspekter med, hvoraf jeg selv godt kan genkende nogle af dem. Men jeg er endnu engang blevet bekræftet i, at jeg befinder mig på amatør-stadiet.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Gimli skrev:... Men jeg er endnu engang blevet bekræftet i, at jeg befinder mig på amatør-stadiet.
Det var bestemt ikke hensigten, Gimli ;)

Nu har jeg jo snart haft 30 år til at retfærdiggøre mine hobbies over for mig selv og jeg benyttede lige lejligheden til at få det på skrift og kunne sikkert snildt finde ti professioner til. Bare ment som en lille eye-opener for, at der kan høre meget mere end nostalgi med til begrebet samlerglæde.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Gimli »

tohan skrev:
Gimli skrev:... Men jeg er endnu engang blevet bekræftet i, at jeg befinder mig på amatør-stadiet.
Det var bestemt ikke hensigten, Gimli ;)

Nu har jeg jo snart haft 30 år til at retfærdiggøre mine hobbies over for mig selv og jeg benyttede lige lejligheden til at få det på skrift og kunne sikkert snildt finde ti professioner til. Bare ment som en lille eye-opener for, at der kan høre meget mere end nostalgi med til begrebet samlerglæde.
Det er altid en god ide at blive bevidst om, hvad det er ens fritidssysler betyde for en. Ellers ender det med at være vanen som styrer en, og det skal jo helst være engagementet. Og jeg har det fint med mit amatør-niveau. :D Når jeg en dag skal pensioneres må tiden vise om jeg kan inddrage nogle supplerende "professioner", eller om andre temaer trækker mere i mig.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Nu er du jo ikke udpræget specifik i din begrundelse for amatør-følelsen, Gimli, så jeg vil da gerne uddybe lidt ;) Jeg er helt enig i at vaner og fordomme jævnligt bør tages op og vurderes/ændres/kasseres. Jeg har ændret kurs og aktivitetsniveau flere gange undervejs og for mit vedkommende er enkelte af ovennævnte punkter nærmest ikke aktuelle længere.

Jeg har i dag en del forskellige samlinger, men de er mestens temmelig middelmådige i forhold til specialsamlernes. Jeg nyder at få indblik i sådanne og at suge info til mig.

I løbet af de seneste år har jeg finpudset og slanket og solgt et par dyre områder fra. I stedet lukker jeg i nedtunet tempo huller i favoritserier uden at gå efter topstand. Ofte i en stand som ikke engang kvalificerer mig som "egentlig samler" ifølge Faraoes gradueringsskala-noter, men blot som læser...

Evt. grading spiller en stor rolle for mine indkøb, men minthysteri ved dyre tegneserier er fremmed for mig. Det medtages dog gladeligt som et ekstra plus. Derimod foretrækker jeg så at have vished for at prisen er afstemt efter selv den mindste tush- eller limklat.

Så ingen overdreven professionalisme her.

Pensionisten: (gratis) orakel-service i.f.m. indkomne mails på hjemmesiden kan være yderst behagelig, især hvis den ikke kræver særlig research. Her en rapport fra sidste uge:

En dansk samler søgte nogle af de indlagte ark til de to Fart og Tempo fodbold-album. De er ikke beskrevet i de to indexer (anes t.v. på foto herover). Trods to flotte komplette runs + det løse her, er jeg totalt blank. Så det kunne jeg ikke hjælpe med, (måske andre kan?) men fik så lavet en lille note til indexet fra Aalborg tegneserieklub, som medtog indlæg. Carsten Sønderaards koncentrer sig tegneserierne ;)

En engelsk zoo-ejer søgte de sjældne Reisler zoo-bygninger til et internt legetøjsmuseum. Videregivet til 'ekspertsamler'.

En tysk samler ønskede at starte op med danske fodbold-samlealbum. Videresendt til ekspert med stor gensidig tilfredshed med den efterfølgende handel til følge.

En god dansk samlerven bekymrede sig om fruens gentagne bemærkninger om at hans samlebilleder burde køres på Revas som storskrald. Jeg ville jo mene, at de i så fald hører hjemme under småt brændbart! Og efterfølgende lidt uddybende snak selvfølgelig.

Vældig afslappende aktivitet for en pensionist her i den mørke tid, især når det kan foregå med begge ben plantet på bordet og et glas rødvin i hånden ;)
SMT
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 416
Tilmeldt: 1. apr 2015, 13:22
Geografisk sted: Hvor kragerne vender vest for Holstebro

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af SMT »

tohan skrev:når det kan foregå med begge ben plantet på bordet og et glas rødvin i hånden ;)
Især det har jeg nu også altid været glad for, man må aldrig undervurderer hyggen :lol:

Tak for nogle hyggelige indlæg :wink:
Søren Maarbjerg Thomsen.


Intet er nogen sinde blevet gjort så systematisk, som ingenting bliver gjort i dag.
Woodrow Wilson.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Takker Søren - lettere forsinket :)
Big nr. 1 med årstal.jpg
Altid en fornøjelse at få teorier bekræftet. Lars Jakobsen har for ca. tre uger siden på Facebook vist et foto af et eksemplar af Big nr. 1 med årstalsangivelse 1964 :o

Det er eneste gang jeg har set årstal på forsiden forekomme blandt alle de 23 hæfter i gigantformat (Gigant, Big, Akim) og der findes altså to varianter af Big 1! (Svensk Gigant 1965/1, omtalt tidligere i tråden, har årstal årstal forpå)

Så forudsat at bagsiden er den samme som i det reviderede oplag og at det ikke er Lars, der har haft gang i Photoshop :mrgreen: må det være det endegyldige bevis for, at Supermans Gigant startede i 1964 :!:
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Robin »

Det KAN jo være en fejl. Hos Faraos kalder de det nummer for Big nr. ! 1965:

https://www.faraos.dk/antikvarisk/blade ... 1965-nr.-1

Men hvad der er rigtigt, ved jeg ikke. Det er mystifystisk. :?:

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Ja, 1965 for 1. oplags vedkommende må være en fejl i Komiklex og dermed også hos Faraos. Men måske kan 2. oplaget så være kommet i 1965 og derfor er "1964" fjernet. Eksistensen af de to forskellige oplag tager jo hverken Faraos eller Komiklex højde for.

Ikke fordi jeg har lyst til at genoptage argumentationen, Robin. Syntes blot at Lars Jakobsens billede underbyggede konklussion fra tidligere og at det er interessant, at der findes to varianter :)
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Robin »

Det er bestemt heller ikke for at diskutere, vir'k'li'! Men kom til at tænke, da jeg så billedet, det nys bragte, at det kunne være en bagside af Gigant, og altså ikke det "rigtige" blad? Det, der få mig til at tro, det er en bagside, det er, at der er den der "sorte" trekant foroven i billedet. Så'n så reklamerne på bagsiden af Gigant, Akim og Big jo ud. Blot tanker, ikke for at være på tværs eller noget.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Robin skrev:Blot tanker, ikke for at være på tværs eller noget. mvh.
Kære Robin. Sådan opfattede jeg det overhovedet ikke :)

Da Lars forhørte sig om en vurdering i omtalte opslag i en salgsgruppe, gik jeg ud fra at fotoet var fra en forside af det aktuelle blad. Har lige (gen)tjekket de to Gigant'er, der har reklame for Big nr. 1 på bagsiden. Der er ingen årstal.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Der er dog stadig en lille mulighed for, at der har stået 1964 på bladet, men at det rent faktisk først udkom i starten af 1965. Den slags har man set før.

Måske har intentionen været at udgive det sidst i 1964, men af en eller anden årsag er det ikke lykkedes.

Men det ER bare spekulation.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Carsten Søndergaard skrev: ... Men det ER bare spekulation.
Så falder det jo fint i tråd her :)

Hvis man blader lidt tilbage i tråden til min gennemgang af reklamerne i Big nr. 1 kan der vel ikke, sammenholdt med tidligere indicier, være tvivl om at Big 1 (og dermed også Gigant 1) blev redigeret til at udkomme i efteråret 1964 og nu hvor der foreligger et eksemplar af Big med årstal 1964 trykt på forsiden, vil det vel normalt være noget man retter ind efter ved registrering. Ellers kan der jo rejses tvivl om utallige andre udgivelser, som er registreret efter forsidens angivelser.
Gigantformat Stenby- Interpresse 1964-66.jpg
Jeg har nu sat Komiklex's angivelser ind i skemaet fra trådens start og lavet nogle tilføjelser vedr. Big som jeg ikke havde komplet på det tidspunkt.

Det første der springer i øjnene er vel vrimlen af uoverensstemmelser, især i første halvdel af forløbene, i forhold til udgivernoterne i bladene. Hvis de skulle kunne forklares med forsinket start måtte det vel forudsætte, at de alle lå færdige fra starten ?

Hvis man kigger på årstal på Big ser det f.eks. helt forkert ud, at der kun kom to numre i 1965 iflg. Komiklex.

En andet konkret punkt er Akim #3 som i #2 blev annonceret til 15/9 (1965 iflg. note). Det står som udkommet 1966 i Lex.

Det ser også umiddelbart forkert ud at Akim og Big fulgtes ad. På Big #3 (og Gigant #3) annonceres Akim #1 jo som et nyt blad.

Det hele giver meget mere mening hvis man vælger at stole nogenlunde på fakta fra bladene, synes jeg. En forklaring kunne måske være noget i retning af at man ved nr. 1-4 har regnet tilbage u fra 2-måneders frekvensen som ses i flere af numrene 5-8, hvor den i virkeligheden var 3 eller 4 måneder.

Men jo, I har da begge ret i, at en 100% bevisførelsen halter med promiller og jeg burde ikke have skrevet "endegyldigt" :)
(I starten af tråden var jeg neutral i spørgsmålet - det er jeg ikke længere)
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Robin »

Det lyder fint, og det er et fornemt stykke arbejde. En indvending er dog, at jeg levede dengang, og jeg ventede OFTE på, at bladene udkom. Jeg var ved at drive div. kioskejere på Bispebjerg/Nørrebro til vanvíd med mit påståelige: "Jamen, der STOD i sidste nummer, at det skulle komme idag!". Irriterende møgunge var man jo.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Uanset hvad er det et helt imponerende detektivarbejde og en fornem registrering, du har udført!

Som tidligere nævnt kan det endelige bevismateriale muligvis - men kun muligvis - findes i bladet "Kioskejerbladet". Som blev udgivet af Danske Kioskers Centralorganisation, og som i hvert fald fra 1970 indeholdt månedsvise lister over alle kioskforlags udgivelser. Jeg er ikke klar over, om det var tilfældet allerede i 1964/65, men det kan vel godt tænkes.

I dag er Danske Kioskejeres Centralorganisation indgået i en fusion med navnet "Nærbutikkernes Landsforening". "NBL blev stiftet den 1. marts 1995 som en fusion mellem Danske Kioskers Centralforening, Vin og Tobakshandlernes Landsforening og Tipsforhandlernes Landsforening. Dette indebærer, at NBL bygger på traditioner for fagligt arbejde for netop vores sektor med over 100 års erfaring."
https://www.nbl-landsforening.dk/om-nbl

Man KUNNE jo tænke sig, at den nye organisation havde arvet et sæt arkiveksemplarer af Kioskejerbladet.

Ifølge bibliotek.dk findes bladet end ikke på Det Kongelige Bibliotek. Men det KUNNE måske godt tænkes at gøre det alligevel, selv om det ikke er blevet registreret i bibliotekernes database.

Ud over denne specifikke sag kunne udgivelsesoversigterne, hvis de altså var med i bladet i 1960'erne (måske endda i 1950'erne?), vel være interessant i forhold til helt utroligt mange andre udgivelser, som i så fald kan præciseres nærmere.

Der findes også en alternativ, lignende kilde, nemlig det ligeledes månedligt udkommende "Bladsalget", udgivet af "Bladudgivernes Forhandlernævn". Men det startede først i 1965, og det blev udgivet af de store ugebladsforlag (Gutenberghus, Aller, Berlingske osv.) og de store dagblade, så fokus var mest på dem. Men i hvert fald fra 1970'erne indeholdt det også lister over udgivelser fra forlag som Interpresse, Winther m.fl., som ikke var med i de tunge cigardrenges klub, men betalte sig fra at få bladet til at optage information om udgivelserne. Da Valhalla album 1 udkom i 1979, var det første gang, bladets forside ikke viste "en sød Se og hør-pige" eller "en sød Ekstra Bladet-pige" eller "en sød Søndags-B.T.-pige i hjemmestrikket sweater". Det var ret stort at se Tjalfe og Røskva flyve hen over Københavns Rådhusplads i Thors kærre, udsendt fra Bagsværd, og skue ned over de tunge drenges forlagshuse.

Og "Bladsalget" findes faktisk på Det Kongelige Bibliotek. Men heller ikke i det tilfælde ved jeg, om det allerede i 1960'erne indeholdt lister over trivialforlagenes udgivelser.
Vedhæftede filer
ValhallaBladsalget.jpg
SadGit
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23. aug 2019, 12:38

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af SadGit »

Man vil næppe kunne finde den slags udgivelser ved søgning på bibliotek.dk.

I stedet skal man kontakte direkte på
http://www5.kb.dk/da/nb/samling/smtr/bestil.html
for at høre om ikke det findes i småtrykssamlingen. Og givet at det var en erhvervsorganisations udgivelse, så har de nok indleveret.

Mvh Bibliotekaren
Besvar