Tintin: Mysteriet om Hergés arkiv

Debat om priser, butikker, hjemmesider, auktioner m.m.
Besvar
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 800
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Tintin: Mysteriet om Hergés arkiv

Indlæg af Spærhage »

På sidste Kbh-Comics købte jeg mig en flot udgave af Hergés arkiv. Den havde tydeligvis tilhørt en pertentlig samler (der dog havde stemplet den….arrrrrgh!). Men lidt interessant, så havde han noteret følgende i blyant på 1. side:

”Restoplaget købtes i hæfteform af Dr. Octopus i hæfteform, der så selv indbandt albummene” (her gengivet i 100% kopi med dobbeltkonfekt og det hele…)

Men nu spørger jeg så nogle af de gamle københavnere (eller andre der har haft deres gang hos hedengangne Dr. Octopus), om de har hørt en lignende historie? Og i det hele taget: hvor sandsynligt er det at et forlag som Carlsen if skulle ligge inde med en stak løsblade og omslag; sælge begge dele til en kældertegneseriebutik på Østerbro, der så selv sirligt bandt bøgerne ind? Det hører med til historien at albummet ser 100% ud som det skal; altså ikke noget der indikerer at det ikke er en ’autoriseret’ indbinding.

Men på den anden side: hvis det ikke er sandt, hvorfor ville nogen gide at fortælle en sådan historie og endda tage sig tid til at skrive den ind i albummet?

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tintin: Mysteriet om Hergés arkiv

Indlæg af GoogaMooga »

Købte mit eks. fra ny af hos Octopus i 83, så ud til at være ganske normal karton indbinding. Doc Ock havde købt et restoplag, længere er den vel ikke. Kostede den fyrstelige sum af 100 kr.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin: Mysteriet om Hergés arkiv

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Taler vi om "Fra Hergés arkiv" udgivet af Carlsen i 1975?

Det er ikke HELT utænkeligt, at det har fundet sted. På den tid blev visse bøger både leveret færdigindbundet og i "løs vægt" fra trykkerierne, når det handlede om udgivelser, der forventedes et vist salg af til biblioteker. Så købte Indbindingscentralen (som den hed, hvilket jo netop forklarer en del) eksemplarerne i løs vægt og indbandt dem med papomslag og stofryg, som biblioteksbogkutymen var engang, og solgte dem færdigindbundne videre til bibliotekerne. Hvorved bibliotekseksemplarerne altså kom til at fremstå i hardcover, selv om den almindeligt tilgængelige udgave egentlig var i softcover. Der kan jo have været et antal usolgte og uindbundne eksemplarer tilovers, som så blev formidlet til Dr. Octopus. Den store Tintin-fan Mik Schack arbejdede jo i Dr. Octopus.

Det vil kunne bekræftes, hvis man kan finde et bibliotekseksemplar i hardcover.
Besvar