En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Debat om priser, butikker, hjemmesider, auktioner m.m.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Indlæg af tohan »

I anledning af årstiden har jeg igen i år hevet min samling af "Julegaven" frem i lyset - gedigen julehygge ;) og vist hele molevitten på min hjemmeside. Julegaven er klassificeret som "ikke decideret tegneserie" i Komiklex; men har alligevel været listet og til pæne priser endda.

Eksemplarer af nogle af de ældre kan, selv med førkrigsfedtpletter og odeur af æbleskiver og/eller flæskesteg, sagtens snige sig op i en plov eller to. Rækkefølge og årstal har gennem årene været årsag til en del hovedbrud blandt samlere og skribenter, da ingen af de 36 årgange, med en enkelt undtagelse, bærer årstal eller årgangsnr., som det ellers er normalt for julehæfter.
Billede

Skemaet her har jeg lavet for at få et overblik over hvad der måtte være af spor og selve deltagerlisten er jo fyldt pænt op med interessante tegnere. De grønne årgange kan tidsplaceres ud fra indholdet, f.eks. sidste frist for indsendelse af konkurrencekuponer. De øvrige kan ikke umiddelbart afkodes. I forhold til Komiklex 2005 har jeg ombyttet 1957 og 1963 og ladet 1940 stå åben (uddybet på tohan.dk)
Julegaven-Kgl-Bib-info-samt-julehilsen-1954b.jpg
Beholdningen på Det kg. bibliotek mangler 1964-71 og det er ikke korrekt at 1937 og 1949 ikke er udkommet! 1940 er tvivlsom. Undertitlen "Tidsskrift for Nisseland" fremgår i en periode af bladets indholdsfortegnelse. Hvorvidt bibliotekets eksemplarer er mærket med original indgangsdato vides pt ikke.

T.h. eksempel på julehilsen, der med temmelig stor sikkerhed daterer bladet til 1954, hvilket bekræfter Komiklex's angivelse. (Mange hæfter er med årstal med blyant af samlere eller forhandlere, der sandsynligvis har brugt Komiklex som kilde, og det virker ikke).

I tilsyneladende sjældne tilfælde kan man i de forskellige skræddersyede udgiverreklamer finde spor efter årstal og selv om kredsen af Julegaven-samlere blandt Serielands læsere nok er fåtallig, ved man jo aldrig...

Formål: udfordringen i sig selv og så at jeg i sommers hørte jeg rygter om, at der arbejdes på et opdateret Komiklex og i så fald kan forfatterne forhåbentlig finde ny supplerende info her.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Indlæg af tohan »

Søges til julegave!
Prisidéer er i toppen, i mangel af bedre, inspireret af beløb i anden tråd ;)

Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Fantastisk publikation og fantastisk skema, Tohan. Er du bogholder i dit civile liv?

Efter min mening bør ordet "førkrigsfedtpletter" kåres som årets ord. Sand sprogfornyelse!
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Indlæg af Mirko Woelck »

For dem som vitterlig samler på alt i denne serie, så er det bare at gå igang. Samtidig tør jeg næsten godt love, at ingen nogensiden vil så dem alle samlet. Ever! Punktum!

1. Det er svært nok at finde alle dem som er listet. Jo nyere de bliver, jo sværere bliver det. De første er sikkert også svære, mens dem med Walt Disney nok findes hos ret mange samlere... relativet set.

2. De fleste ældre årgange har påtrykt firmanavn, og i nogle få tilfælde ikke, hvilket betyder, at der kan findes ret mange, også for selv små lokalbutikker, ar hver årgang at samle på. Jeg har hørt fra en enkelt samler, at han har samlet 14 forskellige af bare en årgang.

3. Årgang 1940 eksisterer som tohan skriver med rimelig stor sandsynlighed ikke. Det eller de få eksemplarer som jeg har set, som skulle være 1940 var 1941. Jeg har noteret, at omslaget 'snyder', men erindrer ikke hvorfor. Måske omslaget har manglet som en forklaring og da vi heller ikke havde 1941 ved hånden, antages den at være 1940, fordi billedet i leksikon af 1941 kendte vi. Jeg tror, at det blev opklaret ved at tælle sider, og konklusionen var, at omslaget manglede.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Indlæg af tohan »

Mange tak, Carsten :)
Jeg har nu hverken intentioner eller ambitioner om at vinde priser for ordekvilibrisme.
Tværtimod foretrækker jeg på min hjemmeside så neutral tekst som mulig og prøver at lade samlerobjekterne tale for sig selv :)

Udtrykket fremkom under indflydelse af lettere irritation over at i tilfældet Julegaven, kunne man næsten få den tanke at sådanne spor betingede en højere salgspris.
Nå, lidt patina fremmer jo den autentiske oplevelse...

Samlet set har det været en større oplevelse end forventet at studere hæfterne lidt nøjere.
Det er jo den ægte vare og ikke retroperspektiv film, tv eller litteratur.
Julegaven_1943_inf_cover.jpg
Julegaven_1943_inf_cover.jpg (159.38 KiB) Vist 3271 gange
Et eksempel: dette hæfte har liggget på julebordet i et dansk hjem, fire mdr. efter bruddet i 1943.
Man kunne jo næsten få den tanke at Aage Lippert via JMs skælmske smil ønskede at sende en julehilsen til de danskere, der var gået under jorden.
Julegaven opdateret.jpg
Sammenfaldet i komposition mellem disse to forsider, der næsten kunne være tegnet fra samme spot og afspejle 69 års udvikling er lidt sjov synes jeg:

Den gamle landevej er nu sidevej til en motorvej, der leder trafikken udenom byen.
Transporten foregår nu med lastbil og anhænger.
Elledningerne følger linien, men er naturligvis udskiftet med moderne af slagsen.
Gravhøjen er blevet gennemboret af en tunnel.
Dele af byen er ryddet til fordel for lufthavnen.
Fabeldyrenes placering.
(Øverste billede fra FB, vistnok Nummer-9's gruppe)

I begge tilfælde rendyrket spekulation fra min side, men spændende alligevel.

Bogholder? nej, efterlønner med lidt ekstra tid ind imellem :)

Det er jo mit håb at skemaet kan sandsynliggøre den korrekte rækkefølge.
F.eks har jeg nævnt fem indicier på at "Julemanden putter trompet i Skorsten" skal placeres som 1963, baseret på ydre kendetegn.
Et yderligere, som jeg ikke har fået med endnu, er at hvis det skulle placeres iflg. Komiklex, er der pludeselig seks år mellem Franz Füchels og Birgit Monies to eneste bidrag.

Breaking!!!!! Og netop i dette øjeblik forlyder det, ikke fra London, men fra Mors, at der findes et eksemplar med reklame for Junchers, Randers med årstal 1944 koblet på.
Den bekræfter Komiklexs opfattelse!

Men det gør den næste observation ikke: Det hæfte der i Komiklex er sat til 1958, "Julemanden fotograferer to rensdyr" findes med årstal "1960" påtrykt umiddelbart over titlen.
Det var efter min mening tvivlsomt placeret, p.g.a. midteropslaget "Olympiade i skoven" (Det vidste den gode morsingbo ikke før han ringede) og det ser ud til at jeg må på arbejde igen. (Julegaven skelner ikke mellem Olympiske lege og Olympiader).

Så skemaet vil snarest blive ajourført i overensstemmelse hermed og bevismaterialet underkastet mikropisk undersøgelse ved først givne lejlighed :)

Mirko: sry, så først dit indlæg under indtastning af dette, vender tilbage.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Indlæg af tohan »

Mirko Woelck skrev:For dem som vitterlig samler på alt i denne serie, så er det bare at gå igang. Samtidig tør jeg næsten godt love, at ingen nogensiden vil så dem alle samlet. Ever! Punktum!
En samler har præsteret at samle dem alle minus to, det er det nærmeste jeg kender til. Men hvis du mener alle forskellige udgaver/reklametryk er det givetvis umuligt :)

Jeg har nu heller aldrig mødt nogen, der samler Julegaven så bredt, men derimod en tre/fire stykker, der gemmer forskellige fra deres hjemby. Hvis det f.eks. drejer sig om Århus kan det godt løbe op, men er det Kølvrå er det overkommeligt :) Et par steder har Arkiv.dk registreret eksemplarer som værende udgivet af lokale virksomheder.

Hvis du hiver omslaget af en 1946'er har du et hæfte mage til det der ved en misforståelse blev registreret som 1940, med logo og hele pivtøjet. Komiklex er jo til en vis grad afhængig af input udefra og for knap tyve år siden var det ikke sådan ligetil at udveksle scans og info, så med baggrund i at der på det tidspunkt ikke eksisterede nogen som helst anden info om udgivelsen, er det fuldt forståeligt.

Sådanne fejltagelser sker i selv de bedste kredse. Selv om Famous First Editions-udgaven af Superman #1 er trykt i oversize har der i Overstreet i årtier været advaret og rapporteret om mange handler, hvor samlere har ladet sig narre af sælgere, der har fjernet det ekstra omslag og det har sikkert ikke været nogen billig fornøjelse.

Så med dagens muligheder for dataudveksling ser det med tråden her ud til at være muligt, at komme sandheden lidt nærmere...
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Indlæg af tohan »

Nyeste udvikling i december-puslespillet:

Det er gået hen og har grebet lidt om sig. Hver gang et hæfte skal flyttes, er der jo et andet der uundgåeligt også skal. Skemaet foroven er ajourført, nu med turkisfarvet titel på de hæfter jeg har flyttet i forhold til Komiklex. Bemærk venligst at det indtil videre er en arbejdskopi.

1962: På side 8 fandt jeg en tegnersignatur i en tegning af Børge Bjørnbøl: BJ 62, som det er lykkes mig at overse to-tre gange tidligere. Den bekræfter heldigvis Komiklex.

1960: "Julemanden fotograferes med to rensdyr" er flyttet fra 1958 til 1960 af tidligere nævnte grunde. Ydermere fremgår det af indholdsfortegnelsen: "også dyrene har holdt olympiade i år".

1958: På forsiden af J. i gyngestol med stjerne i hånden" ses aviser med overskrift "Ny månedrabant opsendt" samt tydelig Sputnik og to løfteraketter som legetøj.
Den hører således med meget stor sandsynligvis hjemme i 1958, ihvertfald ikke tidligere.

1959: I "J. og nissebørn pynter juletræ" er der referencer til Niels Bohr på Risø - Gubben på Risø - med uanede kræfter i Roskilde fjord, og Cirkus Buster (skabt i 1959) "Jeg må re'nok skinne mig!".
Den hører således sandsynligvis hjemme i 1959, ikke tidligere og eneste alternativ er 1961.

Chancen for at min nuværende placering af 1957 og 1962 skal byttes om, er nok fifty/fifty.
Kun få ydre spor, der peger lidt i forskellig retning og jeg kan ikke umiddelbart hitte noget indeni.

Jeg har sat en indicievægt øverst på ønskesedlen i år :)
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Indlæg af D@niel »

Det var dog en ganske fascinerende tråd. Og meget spændende at læse artiklen på din hjemmeside.
tohan skrev:Et eksempel: dette hæfte har liggget på julebordet i et dansk hjem, fire mdr. efter bruddet i 1943.
Man kunne jo næsten få den tanke at Aage Lippert via JMs skælmske smil ønskede at sende en julehilsen til de danskere, der var gået under jorden.
Det tror jeg udmærket, at du kan have ret i. Jeg skrev engang en rapport om det danske dagbladsmarked, og jeg husker, at jeg havde eksempler på både tegninger og tekst, hvor tysken blev holdt for nar mellem linjerne i diverse publikationer. Og den slags tog netop til efter august '43, som jeg husker det. Øv, at jeg ikke var opmærksom på Julegaven anno 1943, det havde helt sikkert imponeret min lærerinde (dengang i 1990). (:
tohan skrev:Sammenfaldet i komposition mellem disse to forsider, der næsten kunne være tegnet fra samme spot og afspejle 69 års udvikling er lidt sjov synes jeg:

Den gamle landevej er nu sidevej til en motorvej, der leder trafikken udenom byen.
Transporten foregår nu med lastbil og anhænger.
Elledningerne følger linien, men er naturligvis udskiftet med moderne af slagsen.
Gravhøjen er blevet gennemboret af en tunnel.
Dele af byen er ryddet til fordel for lufthavnen.
Fabeldyrenes placering.
(Øverste billede fra FB, vistnok Nummer-9's gruppe)

I begge tilfælde rendyrket spekulation fra min side, men spændende alligevel.
Utrolig iagttagelse. Lige strengt nok med gravhøjen, som blev fredet i 1937. Men JM har dynamo på cyklen. Hvor jeg dog savner dynamoen (man kan stadig købe dynamolygter).

Jeg tror, at de har omlagt vejen, da de kom asfalt på. Muligvis for at skåne den lille bæk, selvom det kan have været skønne spildte kræfter, når man så stiller en elmast (formodentligt på betonunderlag) hen over vandløbet.
Julegaven opdateret-2.jpg
Held og lykke med dit detektivarbejde (:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

D@niel skrev:Det var dog en ganske fascinerende tråd.
Ja, det her, det er den sande julehygge!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Er ret vild med Tohans hjemmeside, og highjacker lige lidt.

Kender I sider a la Tohans, hvor fokus er på drengebøger fra 60'erne og 70'erne? Jeg spørger, da jeg har enkelte huller, som jeg gerne vil have lukket, men også fordi jeg godt kan lide at se billeder af disse bøger, på samme måde som jeg kan lide Tohans fotos.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti Stravonsky skrev:Er ret vild med Tohans hjemmeside, og highjacker lige lidt.

Kender I sider a la Tohans, hvor fokus er på drengebøger fra 60'erne og 70'erne? Jeg spørger, da jeg har enkelte huller, som jeg gerne vil have lukket, men også fordi jeg godt kan lide at se billeder af disse bøger, på samme måde som jeg kan lide Tohans fotos.
Her er Taxa-Finns side om Kim-bøgerne:
http://www.glamrocker.dk/kim.htm

Altså de gamle Her er hans side om de nye, som han selv skriver:
http://www.taxafinn.dk/mybooks.htm
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Indlæg af Robin »

Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Indlæg af Robin »

Og du får også lige denne, selvom det er helt uden for tråden, men nostalgisk er det. Undskyld.

http://www.logolsen.dk/Kioskserier.html

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Indlæg af tohan »

Tak for komplimenterne alle. Glæder mig at nogen følger med, selv om det er et mindre kendt emne.
D@niel skrev:tror jeg udmærket, at du kan have ret i. Jeg skrev engang en rapport om det danske dagbladsmarked, og jeg husker, at jeg havde eksempler på både tegninger og tekst, hvor tysken blev holdt for nar mellem linjerne i diverse publikationer. Og den slags tog netop til efter august '43, som jeg husker det. Øv, at jeg ikke var opmærksom på Julegaven anno 1943, det havde helt sikkert imponeret min lærerinde (dengang i 1990). (:
Altid dejlig at blive bekræftet i sine iagttagelser :) Tidligere er jeg stødt på omtale af at bl.a. Philipsen (Carlt) skjulte sådanne hilsner i sine tegninger og på den måde udsatte sig selv for Gestapos kærlighed. Jeg har ingen ide om hvor udbredt sådanne tegninger var i officielt udgivne blade, men set mange eksempler på satiriske tegninger fra de illegale blade. Nu er nisser eller trolde jo faste beboere i enhver gravhøj i Julegaven, så det er i sagens natur godt sløret og svært at bedømme. En gravhøj få hundrede meter fra hvor jeg sidder og taster har heddet Troldehøj i mindst 100 år ;)

Jeg tjekkede mit lille bibliotek af tegneseriefaglitteratur i går, men der er Aage Lippert nærmest kun nævnt i bisætninger, hvis overhovedet, på trods af bl.a. atten års arbejde med Gris Mathis 1940-58 stribevis i Landet og som julehæfter, som i øvrigt har en del tilfældes med "Julegaven". Så det blev jeg ikke klogere på. Spændende at du har beskæftiget dig med dette emne, Daniel.
D@niel skrev:Utrolig iagttagelse. Lige strengt nok med gravhøjen, som blev fredet i 1937. Men JM har dynamo på cyklen. Hvor jeg dog savner dynamoen (man kan stadig købe dynamolygter).
Hvis der havde været en sammenhæng mellem de to billeder giver det jo nok kun mening hvis før og efter vises i forbindelse med den i øvrigt flotte tegning. Jeg tror egentlig ikke for alvor på at stedet findes i virkeligheden, men det er og bliver et ret specielt tilfælde med så mange sammenfald synes jeg. Det enesteman langt ude i teorien kunne forestille mig er måske at tegneren i sit stille sind har leget med, ud fra det gamle forlæg, at vise hvordan hverken fredede gravhøje eller hellige kirker kan stå i vejen for motorveje og lufthavne.
Carsten Søndergaard skrev: det her, det er den sande julehygge!
Jeg startede projektet i november, eneste fare er at julehumøret kulminerer for tidligt i år :)
Det helt specielle ved Julegaven er at, om ikke andet, så er alt indhold julerelateret og dermed ret enestående blandt de traditionelle julehæfter.
Berti Stravonsky skrev:Er ret vild med Tohans hjemmeside, og highjacker lige lidt.Kender I sider a la Tohans, hvor fokus er på drengebøger fra 60'erne og 70'erne? Jeg spørger, da jeg har enkelte huller, som jeg gerne vil have lukket, men også fordi jeg godt kan lide at se billeder af disse bøger, på samme måde som jeg kan lide Tohans fotos.
Jeg kender vist desværre ikke nogen samlere der har drengebøgerne . Selv har jeg i nostalagiskabet fire Flemming-bøger fra dengang hvor de var helt fantastiske.
Flemmingbøgerne kan ses på: http://www.gamletegneserier.dk/flemming-boger.html
Der er heldigvis stadig mange, der viser deres hobbies frem på den facon.
D@niel skrev:Held og lykke med dit detektivarbejde (:
Takker. Man kommer vidt omkring under løsningen og det er jo en stor del af fornøjelsen.
To/tre brikker yderligere så skulle det hele gerne falde på plads. En samler har ringet og fortalt at han forventer et resultat og han har allerede anskaffet sig nye labels til poser og kasser!
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Indlæg af Mirko Woelck »

tohan skrev: Beholdningen på Det kg. bibliotek mangler 1964-71...
Afhængig af hvornår du har søgt på Det kgl. biblioteks online-database så kan det være, de kan have dem (alligevel), da de for nogle år siden var ved at ind-digitalise deres beholdning, så nogle værker en overgang 'forsvandt' og så pludselig dukkede op igen.

Jeg skulle bruge noget info om fx Familien Flint og lign. serier som var der, og så forsvandt de, og så dukkede op igen efter de fik placeret stregkode på - ja, dem som har sat stregkoden på har ingen forståelse for værket, og placerede det hen over forsider osv., så det skader værkernes udtryk. Tæt på vandalisme, men faggrænser er jo til for at blive bevaret. Man kunne have sat dem på blanke steder på indersiden, men hensynet til effektiv praksis til scanning ved udlån mm.v og hurtigere ekspedition har nok været førsteprioritet...

Men du skriver, at du startede i november (i år). Og min søgning skete for mere end 6 år siden, så den aktuelle information i deres databaser er nok aktuel og korrekt.

Og dog! Har du rent faktisk bestilt dem og set dem ved selvsyn i læsesalen? Fx., hvis der ikke står årstal på kan de blot ligge i samme mappe mv. Man ved aldrig... Det er jo blot t......... !
Besvar