En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Debat om priser, butikker, hjemmesider, auktioner m.m.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Indlæg af tohan »

Selve forsøget med at samle oplysninger om udgivelsesrækkefølgenud fra selve hæfterne startede jeg med omkring nævnte tidspunkt – selve samlingen går tilbage til ca. 1990.

For 1964-1971 kan der så vidt jeg ved ikke være tvivl angående årstal. Grunden til at jeg har ladet 1969+1971 stå åbne i skemaet indtil videre er, at jeg ikke har fået det bekræftet og jeg mangler indholdsfortegnelse samt for- og bagsidescans til hjemmesiden. 1969-71 søges til samlingen.

Den eneste tegneserie jeg hidtil har undersøgt på nogen af hovedbibliotekerne (Århus) er Gris Mathis. Det var en blandet succes. Men ved den lejlighed var det foto af de manglende omslag vi gik efter og jeg husker ikke hvordan indgangsdato evt. var påtegnet. Hæfterne er indbundet med årstal angivet i interval. Desværre viste det sig at netop to af tre søgte numre manglede. Jeg kan dog identificere dem via annoncer i Landet. Indbindingen er fuldstændig frisk og intakt og de kan aldrig have været deri.
Gris Mathis.jpg
Men helt sikkert et forsøg værd vedr. Julegaven. Desværre ligger Det kgl. bibliotek ikke lige om hjørnet. Nu tjekkede jeg lige deres registrering igen. Den er der to gange, det så jeg sidst; men lagde ikke mærke til at den ene først starter i 1939, lidt bekymrende...

Så måske kan der, som du antyder, være positive overraskelser også, Mirko.

Aldrig sig: Kun t.........., det er fuldstændigt lige så værdigt et samleobjekt som alt muligt andet s....... ;)
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Indlæg af D@niel »

tohan skrev:... illegale blade. Nu er nisser eller trolde jo faste beboere i enhver gravhøj i Julegaven, så det er i sagens natur godt sløret og svært at bedømme.
Absolut, der behøver ikke at have været en bagtanke.

Men national stolthed, det havde man i hvert fald i 1945. Aage Lippert var en imponerende alsidig tegneserieskaber. Her fra comicwiki, men Tohan har en meget flottere en:
http://www.tohan.dk/gamle_tegneserier/g ... serier.htm
Julegaven_1945.jpg
Julegaven_1945.jpg (72.24 KiB) Vist 1298 gange
man kan læse mere om Aage Lippert her: https://www.piaper.dk/postkortkunstnere ... ippert.htm
tohan skrev:Jeg tror egentlig ikke for alvor på at stedet findes i virkeligheden...
Det tror jeg heller ikke (:
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Indlæg af D@niel »

Mirko Woelck skrev:...dem som har sat stregkoden på har ingen forståelse for værket, og placerede det hen over forsider osv., så det skader værkernes udtryk. Tæt på vandalisme, men faggrænser er jo til for at blive bevaret.
8)
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: En studie i rødt - hvornår udkom Julegaven?

Indlæg af tohan »

Vinterens første snedække, i hvert fald her på matriklen, aktualiserer jo lige tråden her :)

Glæder mig at du synes om kvaliteten. For de fleste er forsidemotivet vel det primære, når man søger på nettet, men som samler synes jeg jo efterhånden, sikkert ikke overraskende, at naturlige billeder af især de lidt sjældnere værker, er langt de mest interessante.

Det jeg kort lurede på var om der ligesom i Livets gang i Lillelund lå noget lokalt til grund for tegningene, som jo også har den mørke prikkede baggrund tilfældes, selv om det jo er henholdsvis stjerner og snefnug. Lidt ligesom Livets gang i Lidenlund hvor Gantriis jo selv fremhæver, at historien kunne være henlagt til enhver lille provinsby, men især det løgkuplede kirkespir i baggrunden i adskillige striber jo gør, at ingen lokal er i tvivl om at det er i Lemvig handlingen udspiller sig.

En lille stak Lidenlund er hevet frem til læsning. De to første mangler jeg, hvilket jeg indirekte kan læse hos Farao, at jeg ikke er ene om.

Jeg kender udmærket den flotte side du nævner. En virkelig imponerende samling af postkort og oplysninger om tegnerne. Jeg var også forbi ifm. ovenstående og her er Lipperts tegninger noget mere detaljeret.
Besvar