Samler du Superman?

Debat om priser, butikker, hjemmesider, auktioner m.m.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Samler du Superman?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

morlyk1 skrev:Tak for den oplysning, Carsten. Det pudsige er, at jeg har lagt mærke til, at de danske udgaver udkom før de svenske, og at mange af de danske forsider tilsyneladende ikke findes på svensk.

De danske forsider fra 1950-52 er kun identiske med de første 4 forsider til den svenske serie, der tilmed først begynder i 1952, altså to år efter den danske (bortset fra nr. 1, der på svensk både findes i en udgave fra 1949 og en fra 1952):

https://www.comics.org/series/44798/covers/

Det ser fx ud til, at dansk og svensk Superman nr. 5 fra hhv. 1951 og 1952 indeholder den samme historie, hvor Superman kæmper mod en robot, men forsiderne er ganske forskellige:

Billede

Billede
Ja, det er selvfølgelig pudsigt, men jeg er alligevel sikker på, at det hele var styret fra Sverige. I et vist omfang også i Norge, selv om det var en anderledes konstruktion, fordi det var et samarbejde med det allerede eksisterende forlag Stabenfeldt.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Samler du Superman?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Robin skrev:Det er bl. a. derfor, jeg blev så glad den gang, for længe siden, da Forlaget Fabel luftede idéen og muligheden for genoptryk af striberne fra Dansk Familieblad og Seriebladet Superman. (Er der ikke et frisk forlag, der (igen) kunne tage kampen, nu da RW er blevet *trætte"?)
Problemet er, at DC ikke indgår nogen aftaler om udgivelser, uden at man lægger en klækkelig minimumsgaranti, uanset hvor lidt eller meget, man vil udgive. Så hvis man kun vil udgive nogle få hæfter, bliver det virkelig dyrt.
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 555
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Samler du Superman?

Indlæg af morlyk1 »

Hej Robin, du bemærker, at indholdet i disse hæfter "findes i bedre kvalitet i både denne og hin Omnibus." Jeg er faktisk uenig, da jeg synes, disse gamle hæfter er sindssygt smukke i trykket med den enkelte røde farve og gråtonerne.

Jeg tilhører nok den gruppe af tegneserielæsere, der slet, slet ikke forstår de æstetiske valg ved disse såkaldte luksusgenoptryk (Masterworks, Omnibus etc.), hvor den oprindelige streg oftest er rekonstrueret, farverne har mistet al deres afdæmpede poetiske charme og i stedet knaldes ud i hovedet på én i grelle, skrigende kulører på alt for blanke sider, der fremstår klinisk rensede og sterile i deres fremtoning.

For tiden poster farvelæggeren José Villarubis en del om dette på facebook og jeg er rørende enig i hans betragtninger, hvor han metodisk redegør, hvorledes Marvel og DC har valgt fuldstændig at negligere de oprindelige æstetiske valg, der lå til grund for farvelægningen af disse klassiske historier. I mine øjne er det simpelthen en myte, at tegneserierne tager sig bedre ud i disse senere udgaver end i de oprindelige hæfter. Ligesom det også er en myte, at farvelægningen blot var primitiv pga. de tekniske begrænsninger og tilfældigt blev sjasket på siderne af underbetalte amatører.

Det her er sgu da skønt at beskue, ikke sandt? :)

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Samler du Superman?

Indlæg af GoogaMooga »

De er ofte skrigende, men i det mindste ikke off-register. Men ellers er det jo prisforskellen, der er altafgørende for mig. Selv du, morlyk, har nok ikke råd til de helt gamle ting.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Samler du Superman?

Indlæg af Robin »

morlyk1 skrev:Hej Robin, du bemærker, at indholdet i disse hæfter "findes i bedre kvalitet i både denne og hin Omnibus." Jeg er faktisk uenig, da jeg synes, disse gamle hæfter er sindssygt smukke i trykket med den enkelte røde farve og gråtonerne.

Jeg tilhører nok den gruppe af tegneserielæsere, der slet, slet ikke forstår de æstetiske valg ved disse såkaldte luksusgenoptryk (Masterworks, Omnibus etc.), hvor den oprindelige streg oftest er rekonstrueret, farverne har mistet al deres afdæmpede poetiske charme og i stedet knaldes ud i hovedet på én i grelle, skrigende kulører på alt for blanke sider, der fremstår klinisk rensede og sterile i deres fremtoning.

For tiden poster farvelæggeren José Villarubis en del om dette på facebook og jeg er rørende enig i hans betragtninger, hvor han metodisk redegør, hvorledes Marvel og DC har valgt fuldstændig at negligere de oprindelige æstetiske valg, der lå til grund for farvelægningen af disse klassiske historier. I mine øjne er det simpelthen en myte, at tegneserierne tager sig bedre ud i disse senere udgaver end i de oprindelige hæfter. Ligesom det også er en myte, at farvelægningen blot var primitiv pga. de tekniske begrænsninger og tilfældigt blev sjasket på siderne af underbetalte amatører.

Det her er sgu da skønt at beskue, ikke sandt? :)

Billede

Billede

Billede
Hej morlyk1! Jeg er enig, SÅ enig, med dig. Jeg burde have tilføjet: "er der mange, der sikkert mener, men ikke jeg!" Jeg er VILD med de billeder, du har postet, og har straks varsomt taget mine egne hefter frem og sidder og nyder dem. Googa har nok en pointe i, at nogel køber Omni'er og andre genoptryk af nød (økonomisk, det er jo en måde, at komme i nærheden af det, man anser for at være " guldet"), og ikke fordi de er tilfreds med farvevalget. Nogle kan lide det ene, nogle det andet. Jeg kan, som du, rigtigt godt lide de originale farvevalg - og tag blot papirkvalitet med :D jeg kunne dog ikke lade være med at købe Green Arrow Omibussen, da den for nogle år siden var superbillig i Faraos p .gr. a. at den var pænt nedsat, der var fødselsdaggsrabat og jeg havde en lille sum til gode.
PS! "SUPERDRENGEN" - skønt, at skue!
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Samler du Superman?

Indlæg af Robin »

Carsten Søndergaard skrev:
Robin skrev:Det er bl. a. derfor, jeg blev så glad den gang, for længe siden, da Forlaget Fabel luftede idéen og muligheden for genoptryk af striberne fra Dansk Familieblad og Seriebladet Superman. (Er der ikke et frisk forlag, der (igen) kunne tage kampen, nu da RW er blevet *trætte"?)
Problemet er, at DC ikke indgår nogen aftaler om udgivelser, uden at man lægger en klækkelig minimumsgaranti, uanset hvor lidt eller meget, man vil udgive. Så hvis man kun vil udgive nogle få hæfter, bliver det virkelig dyrt.
Og tak, Carsten, for oplysning. Det er jo sådan noget, som jeg ikke ved noget som helst om. Det er da kreperligt!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Samler du Superman?

Indlæg af Antaeus »

Omnibus er også super praktisk da man hurtigt kan samle en hel serie af en tegner i en bog.
Jeg har aldrig samlet superhelte tegneserier, men jeg har hos venner som teenager og havde også lidt billigt indkøbte fra antikvariater (mest Edderkoppen, Fantastiske Fire og lidt Hulk, Shang Chi m.fl.).

For nogle år siden har jeg købt en hel del af de gamle klassikere så jeg kunne genlæse eller læse dem og jeg ville også gerne have de store Marvel klassikere i hjemmebiblioteket. Det var dejlig hurtigt hurtigt og nemt :)
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 555
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Samler du Superman?

Indlæg af morlyk1 »

Ja, og du købte bl.a. min Amazing Spider-Man Omnibus vol. 2, fordi jeg foretrak mine gamle sort/hvide danske hæfter fra 60'erne, som siden er blevet suppleret med et privat indbundet sæt af de originale amerikanske hæfter med afdæmpede farver på billigt newsprint.

Ligesom jeg solgte mine Tomb of Dracula Omnibus vol. 1 og 2 til GoogaMooga, ligeledes fordi jeg foretrak de gamle danske og amerikanske hæfter. Jeg synes den særlige skyggefulde, poetiske stemning, Gene Colan formår at skabe med sin streg, går helt tabt i genoptrykkenes skingre farvevalg. Dette kan man også se eksempler på i José Villarrubias' fortræffelige facebook-posts.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Samler du Superman?

Indlæg af Antaeus »

morlyk1 skrev:Ja, og du købte bl.a. min Amazing Spider-Man Omnibus vol. 2, fordi jeg foretrak mine gamle sort/hvide danske hæfter fra 60'erne, som siden er blevet suppleret med et privat indbundet sæt af de originale amerikanske hæfter med afdæmpede farver på billigt newsprint. Så vi er vist begge glade og tilfredse. :)
Ja, jeg er tilfreds. Og selv om jeg købte Romita Sr. af dig så gav du mig lige et ord med på vejen om at Ditko var bedst :mrgreen:

Er Edderkoppen også kommet i farver på dansk?
Jeg synes jeg læste dem i farver, men det er så lang tid siden at det er ren fornemmelse.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 555
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Samler du Superman?

Indlæg af morlyk1 »

Jo, flere af Romitas numre er også kommet i farver på dansk. Først i to tykke bind fra Carlsen omkring 1978, så vidt jeg husker. Dernæst et par numre i Winthers serie omkring 1980 (mener det var nr. 18 og 19). Og senest udgav Interpresse flere af dem i farver i Edderkoppen Special i 80/90'erne.

Og ja, Ditko er bare bedst! :D
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Samler du Superman?

Indlæg af Antaeus »

Det var i hvert fald blade jeg læste.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Samler du Superman?

Indlæg af Robin »

Så er der en chance igen, hvis det var noget....:

https://www.lauritz.com/da/auktion/supe ... /i5880246/

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Samler du Superman?

Indlæg af Robin »

Der blev så hammerslag på 33000,-. Sør'me pæne blade, dog var første nummer ikke i blandt....... og lauritz satte dem til 6000,-, selvom der for ca. et halvt år siden blev solgt et lot for 35.000,-. Dengang vurderede man det også til 6000,-. Denne gang ligner det så, at vedkommende, der tabte sidste auktion, vandt denne gang. Tillykke med det :wink:

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar