Ja, den var også noe tungvint å lese! Men jeg har gode minner av første gjennomlesning. Det var fint å lese et siste (om enn ufullendt) album der Hergé som forteller var mer engasjert enn i Tintin og picaroerne.Carsten Søndergaard skrev:Faktisk var 1989-udgaven på tilbud i mange år, i hvert fald helt tilbage fra Carlsens tid, nemlig 99,50 kr. Jeg husker ikke, hvad den oprindelige pris var, måske 148 eller 168 eller måske hele 198? I hvert fald en høj pris for den tid, men den var også sindssygt dyr at producere med det indlagte teksthæfte i lommen!Mesterius skrev:Godt å høre at alle eksemplarer ble solgt. Også denne utgaven av Tintin og Alfabetkunsten fikk jeg i sin tid tak i ved å bestille fra Carlsen gjennom en norsk bokhandler. Jeg er glad jeg har den i samlingen i tillegg til de norske og danske standardutgaver som kom senere.
Jeg drømmer ennå om en optimal utgave av Tintin og alfa-kunsten, som i mine øyne ville være en mellomting mellom 1989-utgaven og den nåværende standardutgaven: ikke primært skissebok (som 1989-utgaven) eller primært tekstbok (som standardutgaven), men rett og slett en bok der tekst og tegninger er i likeverdig fokus -- ved at skissesidene trykkes i full størrelse på hver høyreside i et oppslag, og den oversatte teksten trykkes på hver venstreside. (Optimalt er teksten også inndelt i ruter, og ikke bare i sider.) For å være ærlig er jeg litt overrasket over at en slik utgave ikke har blitt virkelighet ennå. Den ville gjort det langt enklere å trenge inn i Hergés skissesider samtidig som man får en behagelig leseopplevelse.