Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Debat om priser, butikker, hjemmesider, auktioner m.m.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:Godt å høre at alle eksemplarer ble solgt. :) Også denne utgaven av Tintin og Alfabetkunsten fikk jeg i sin tid tak i ved å bestille fra Carlsen gjennom en norsk bokhandler. Jeg er glad jeg har den i samlingen i tillegg til de norske og danske standardutgaver som kom senere.
Faktisk var 1989-udgaven på tilbud i mange år, i hvert fald helt tilbage fra Carlsens tid, nemlig 99,50 kr. Jeg husker ikke, hvad den oprindelige pris var, måske 148 eller 168 eller måske hele 198? I hvert fald en høj pris for den tid, men den var også sindssygt dyr at producere med det indlagte teksthæfte i lommen!
Ja, den var også noe tungvint å lese! Men jeg har gode minner av første gjennomlesning. Det var fint å lese et siste (om enn ufullendt) album der Hergé som forteller var mer engasjert enn i Tintin og picaroerne.

Jeg drømmer ennå om en optimal utgave av Tintin og alfa-kunsten, som i mine øyne ville være en mellomting mellom 1989-utgaven og den nåværende standardutgaven: ikke primært skissebok (som 1989-utgaven) eller primært tekstbok (som standardutgaven), men rett og slett en bok der tekst og tegninger er i likeverdig fokus -- ved at skissesidene trykkes i full størrelse på hver høyreside i et oppslag, og den oversatte teksten trykkes på hver venstreside. (Optimalt er teksten også inndelt i ruter, og ikke bare i sider.) For å være ærlig er jeg litt overrasket over at en slik utgave ikke har blitt virkelighet ennå. Den ville gjort det langt enklere å trenge inn i Hergés skissesider samtidig som man får en behagelig leseopplevelse.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Jeg drømmer ennå om en optimal utgave av Tintin og alfa-kunsten, som i mine øyne ville være en mellomting mellom 1989-utgaven og den nåværende standardutgaven: ikke primært skissebok (som 1989-utgaven) eller primært tekstbok (som standardutgaven), men rett og slett en bok der tekst og tegninger er i likeverdig fokus -- ved at skissesidene trykkes i full størrelse på hver høyreside i et oppslag, og den oversatte teksten trykkes på hver venstreside. (Optimalt er teksten også inndelt i ruter, og ikke bare i sider.) For å være ærlig er jeg litt overrasket over at en slik utgave ikke har blitt virkelighet ennå. Den ville gjort det langt enklere å trenge inn i Hergés skissesider samtidig som man får en behagelig leseopplevelse.
Tja, det kan man nok undre sig over.

1989-udgaven blev konstrueret i et (ikke uanstrengt) samarbejde mellem Alain Baran, som endnu var chef for Moulinsart, og Casterman. Barans ærinde var tydeligvis at lave en slags ultimativ "kunstbog". Læsevenlig var den i hvert fald ikke.

Den senere standardudgave står Nick Rodwell bag, efter at han i 1990 overtog Barans job som Moulinsarts chef, i et (ikke uanstrengt) samarbejde med Casterman. Mere læsevenlig er den trods alt.

Man kan vel ikke udelukke, at der på et tidspunkt kommer endnu en udgave. Og så bør den jo være, som du også håber på.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:Jeg drømmer ennå om en optimal utgave av Tintin og alfa-kunsten, som i mine øyne ville være en mellomting mellom 1989-utgaven og den nåværende standardutgaven: ikke primært skissebok (som 1989-utgaven) eller primært tekstbok (som standardutgaven), men rett og slett en bok der tekst og tegninger er i likeverdig fokus -- ved at skissesidene trykkes i full størrelse på hver høyreside i et oppslag, og den oversatte teksten trykkes på hver venstreside. (Optimalt er teksten også inndelt i ruter, og ikke bare i sider.) For å være ærlig er jeg litt overrasket over at en slik utgave ikke har blitt virkelighet ennå. Den ville gjort det langt enklere å trenge inn i Hergés skissesider samtidig som man får en behagelig leseopplevelse.
Tja, det kan man nok undre sig over.

1989-udgaven blev konstrueret i et (ikke uanstrengt) samarbejde mellem Alain Baran, som endnu var chef for Moulinsart, og Casterman. Barans ærinde var tydeligvis at lave en slags ultimativ "kunstbog". Læsevenlig var den i hvert fald ikke.

Den senere standardudgave står Nick Rodwell bag, efter at han i 1990 overtog Barans job som Moulinsarts chef, i et (ikke uanstrengt) samarbejde med Casterman. Mere læsevenlig er den trods alt.

Man kan vel ikke udelukke, at der på et tidspunkt kommer endnu en udgave. Og så bør den jo være, som du også håber på.
Standardutgaven lider under at den absolutt skulle være 62 sider som de vanlige fargealbums, for så skulle altfor mange av Hergés skissesider forminskes ned til tommelfingerformat. Det man skulle ha gjort, var å bare la den ha så mange sider som nødvendig for å reprodusere ALLE skissesidene i fullt format. Når Tintin i Sovjetunionen kan ha en standardutgave på 130 sider, så kan saktens Alfa-kunsten ha en slik utgave på 90-100 sider.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Standardutgaven lider under at den absolutt skulle være 62 sider som de vanlige fargealbums, for så skulle altfor mange av Hergés skissesider forminskes ned til tommelfingerformat. Det man skulle ha gjort, var å bare la den ha så mange sider som nødvendig for å reprodusere ALLE skissesidene i fullt format. Når Tintin i Sovjetunionen kan ha en standardutgave på 130 sider, så kan saktens Alfa-kunsten ha en slik utgave på 90-100 sider.
Igen er jeg ikke uenig, men albummet er jo lidt af en "bastard" i sammenhængen. For den almindelige læser, som bare er glad for at læse Tintin, er det jo et ret uinteressant album. Den slags læsere er der naturligvis flest af. Måske vil nogle af dem alligevel have albummet, så samlingen kan være komplet. Men hvis det er for dyrt, står de nok af.

Omvendt er der jo også mange dedikerede Tintin-fans, som VIL have det hele, og de vil nok hellere betale mere for at få en optimal udgave.

Så det bedste kunne være, hvis der både var en standardudgave (som den nuværende på 62 sider) og en ... ikke faksimile/retro-udgave, men en mere luksuspræget udgave (ikke som 1989-udgaven, men som den du forestiller dig på 90-100 sider).

Men vi er her ude i det evindelige slagsmål mellem Moulinsart og Casterman. Fordi ingen udgaver af Alfa-kunsten eksisterede i Hergés tid, skal Moulinsart godkende enhver Casterman-udgave. Alt kan formentlig tænkes i den sammenhæng, også at Moulinsart selv udgiver en tredje udgave ...
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:Så det bedste kunne være, hvis der både var en standardudgave (som den nuværende på 62 sider) og en ... ikke faksimile/retro-udgave, men en mere luksuspræget udgave (ikke som 1989-udgaven, men som den du forestiller dig på 90-100 sider).

Men vi er her ude i det evindelige slagsmål mellem Moulinsart og Casterman. Fordi ingen udgaver af Alfa-kunsten eksisterede i Hergés tid, skal Moulinsart godkende enhver Casterman-udgave. Alt kan formentlig tænkes i den sammenhæng, også at Moulinsart selv udgiver en tredje udgave ...
Enig i at standardutgaven pr. i dag helt fint kan fortsette å eksistere i tillegg til en mer optimal versjon. (Nå har den jo tross alt eksistert en stund allerede.) Og Alfa-kunsten i Moulinsart-regi ville ikke være meg imot hvis det kunne lede til en ultimat utgave. :)

Synd at "Hergé, le feuilleton intégral" har stoppet opp, forøvrig... og at den ikke kan publiseres i andre land heller. Det måtte da ha blitt tidenes Hergé-/Tintin-bokserie også på dansk.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Synd at "Hergé, le feuilleton intégral" har stoppet opp, forøvrig... og at den ikke kan publiseres i andre land heller. Det måtte da ha blitt tidenes Hergé-/Tintin-bokserie også på dansk.
I hvert fald for et udsøgt publikum :-)

Og i Sverige også. Og hvem ved, i Norge endda?

Men situationen er helt i hårdknude. Ikke mindst efter at Moulinsart nu har udgivet den nyfarvelagte version af den sort-hvide Tintin i Amerika. Som bog, på papir. Det første Tintin-album nogensinde som findes i to forskellige udgaver fra to helt forskellige forlag (uden at de samarbejder om det, som de gjorde med den farvelagte udgave af Tintin i Sovjetunionen).

Hvor det ender, er ikke til at vide. Formentlig i retten.

Trods de vanskelige juridiske skærmydsler kan de dog også godt samarbejde på andre planer. Til januar bliver der international fejring af kaptajn Haddocks 80-års fødselsdag med opbakning fra både Casterman og Moulinsart.

Selv synes jeg, det kunne være sjovt at lave en "dansk feuilleton intégral" i form af en faksimileudgave af de to første danske oversættelser af Tintin fra hhv. Kong Kylie-seriebladet 1949-1955 og dagbladet Politiken 1957-1969. Men det er selvfølgelig bare fantasterier.
Besvar