"Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9457
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af Antaeus »

Jeg går ikke ind for at fjerne eller ændre i bøger ej heller advarsler, censur og markater fordi at nu er tiden en anden end da bogen blev skrevet. Det ville jo medføre evige ændringer og markater. Nej tak, læseren må også tillægges bare lidt intelligens.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af PhilipG »

Jeg har ikke noget problem med trigger warnings: Det er en minimal indgriben frem for at censurere et værk, og det skader ikke min læseoplevelse. Tværtom kan det måske give lidt stof til eftertanke. Fx så jeg en episode af Muppet Show på Disney+, hvor de advarede mod stereotyper. Det viste sig, at være et dansenummer, hvor der i baggrunden optrådte en mexikaner med hat, tequila osv. Først syntes jeg det var overdrevet, men så tænkte jeg, at det var jeg nok ikke den rette til at afgøre.

Har vi iøvrigt vendt 'Tintin i Congo' endnu:D :-) ?
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af lolsen »

Noeffe skrev: 4. feb 2022, 07:56 Hold da op, der var fart på dig i aftes, Lolsen - du drønede da ud af en tangent i vildskab !

Det skal måske her indskydes, at grunden til, at J. K. Rowling er blevet udstødt og udskammet af woke-segmentet skyldes, at hun lavede et tweet, hvor hun gjorde grin med, at man i stedet for at skrive "personer, der menstruerer" bare kunne skrive "kvinder". Så er man LIDT for radikal for de politisk korrekte.

Lidt ligesom den kvindelige professor, der underviste i biologi på et amerikansk universitet og derfor underviste i, at der biologisk(!) set kun findes 2 køn.
Efter voldsomt pres fra de studerende, måtte hun til sidst sige sit job op.

The times they are a changin.
Vildskab, ingenlunde, jeg tager det ikke så tungt hvad andre mener herom, hvilket selvfølgeligt kan være svært at tyde over tekst.
Drønene, ja også i den grad, det samme med denne besked. Vi har en deadline kl. 00 i nat og er semi-håbløst bagefter, så det må om nødvendigt gå stærkt.

Hvis man synes det er sjovt at bruge sin abnormt store platform til at gøre grin med det muligvis mest undertrykte og diskriminerende segment i befolkningen, så nej, så synes jeg ikke man er lidt for radikal ved at kritisere dette. Derudover er det jo blot én episode ud af mange og forventeligt flere i fremtiden. Rowlings TERF ideologi, bygger jo netop på ikke at anderkende transkønnede som værende så.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af lolsen »

Erling Søby skrev: 4. feb 2022, 10:34 Tak, Noeffe, for at præcisere baggrunden for den svada, som lolsen udsætter J.K. Rowling for i ovenstående indlæg.

Hvad lolsens indlæg angår, så må man erkende, at det er sådan identitetspolitikkens stormtropper oplever tingene. Det kan man jo ikke tage fra dem. Omvendt betyder det ikke at vi andre, der ikke er woke, behøver at forstå eller skal imødekomme synspunkter, der er så fanatisk enøjede og så crazy i deres udlægning, som det her er tilfældet. Så mit svar til lolsen er: Det er din måde at opleve verden på. Der er overhovedet intet jeg kan genkende dér.
Omvendt må vi andre jo så erkende at visse dele af befolkningen generelt lider af ekstremt krænkelsesparathed, rettet mod at andre anvender deres demokratiske frihed til at udvise hensyn overfor deres medmennesker. Dette fordi de er så fanatisk reaktionære og fastlåste i fortiden og derfor fremfor alt frygter forandring. Samtidigt er de så håbløst crazy og enøjede at de ikke evner at se andre perspektiver end deres eget, oftest det hvide, ciskønnede, heteroseksuelle, og relativt velhavende, perspektiv.

Så mit svar til Erling er: Men men, sådan er vi jo så forskellige og det tillader demokratiet os jo heldigvis at være :wink:
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af Erling Søby »

Du bliver ved at prædike det samme identitetspolitiske budskab, som var du en frelst religiøs ekstremist på jagt efter synderne, lolsen.

Ovenfor beskrev jeg dig som fanatisk enøjet og helt crazy i din udlægning af verden. Du gør ærlig talt intet som helst for at ødelægge den opfattelse.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af lolsen »

Erling Søby skrev: 4. feb 2022, 14:17 Du bliver ved at prædike det samme identitetspolitiske budskab, som var du en frelst religiøs ekstremist på jagt efter synderne, lolsen.

Ovenfor beskrev jeg dig som fanatisk enøjet og helt crazy i din udlægning af verden. Du gør ærlig talt intet som helst for at ødelægge den opfattelse.
Du bliver ved at prædike det samme forstokkede konservative budskab, som var du en frelst religiøs ekstremist på jagt efter syndere, Erling.

Ovenfor beskrev jeg dig som fanatisk enøjet og helt crazy i din udlægning af verden. Du gør ærlig talt intet som helst for at ødelægge den opfattelse, men demonstrerer derimod blot endnu engang din manglende evne til at kunne se tingene fra andre perspektiver end dit eget.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9880
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af Berti Stravonsky »

Julefred, boys. Uagtet at det er spændende. Husk nu det gode budskab og den kærlige tone.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af lolsen »

Berti Stravonsky skrev: 4. feb 2022, 15:17 Julefred, boys. Uagtet at det er spændende. Husk nu det gode budskab og den kærlige tone.
Haha ja, den skal jo holdes frem til d. 2. marts, hvor askeonsdag falder i år :D
Noeffe
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 193
Tilmeldt: 10. mar 2006, 13:25

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af Noeffe »

Berti Stravonsky skrev: 4. feb 2022, 15:17 Julefred, boys. Uagtet at det er spændende. Husk nu det gode budskab og den kærlige tone.
Julefreden må stå sin prøve, når man indleder et langt nedladende skrive med denne svada:
" mere mavesurhed fra en forstokket ciskønnet heteroseksuel hvid mand fra Skandinavien, der ikke kan kende forskel på selv almene begreber og hvis overdrevne krænkelsesparathed ingen grænser synes at have"

Venstrefløjen bryster sig jo af at være så rummelig, så rummelig. Rummeligheden gælder dog naturligvis kun, hvis man har samme holdninger som dem.
Ellers er det så som så med rummeligheden.
Især hvis du er en hvid, heteroseksuel mand. Så er du ondskaben selv og skal bare holde kæft.

Så det vil jeg gøre herefter. Rabiate personer som Lolsen ligger alligevel blot og putter sig i skyttegraven og skyder i utæmmet vildskab på alt, der ikke lige er kommunistisk feminisme - eller hvad SANDHEDEN nu hedder... Det fortabte sig vist i bygerne af de politisk korrekte spredehagl.

God weekend til alle(også dig Lolsen :) )- og læs nu en masse gode tegneserier !
Jeg vil glæde med til om små 14 dage, når jeg modtager Fremtidens Araber 5 - den er ventet !
Indtil da vil jeg starte med at se X-factor med ungerne. Det er uskadelig underholdning alle kan samles om :-)
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af lolsen »

Noeffe skrev: 4. feb 2022, 19:44 Julefreden må stå sin prøve, når man indleder et langt nedladende skrive med denne svada:
" mere mavesurhed fra en forstokket ciskønnet heteroseksuel hvid mand fra Skandinavien, der ikke kan kende forskel på selv almene begreber og hvis overdrevne krænkelsesparathed ingen grænser synes at have"

Venstrefløjen bryster sig jo af at være så rummelig, så rummelig. Rummeligheden gælder dog naturligvis kun, hvis man har samme holdninger som dem.
Ellers er det så som så med rummeligheden.
Især hvis du er en hvid, heteroseksuel mand. Så er du ondskaben selv og skal bare holde kæft.

Så det vil jeg gøre herefter. Rabiate personer som Lolsen ligger alligevel blot og putter sig i skyttegraven og skyder i utæmmet vildskab på alt, der ikke lige er kommunistisk feminisme - eller hvad SANDHEDEN nu hedder... Det fortabte sig vist i bygerne af de politisk korrekte spredehagl.

God weekend til alle(også dig Lolsen :) )- og læs nu en masse gode tegneserier !
Jeg vil glæde med til om små 14 dage, når jeg modtager Fremtidens Araber 5 - den er ventet !
Indtil da vil jeg starte med at se X-factor med ungerne. Det er uskadelig underholdning alle kan samles om :-)
Den indledende sætning skal ikke læses ude af kontekst, men ses i relation til Erlings foregående kommentar "Mere fra krænkelseskulturens overdrev:", hvilken blev postet straks efter vi ellers lige var blevet enige om at lægge låg på diskussionen, fordi vi alligevel ikke ville blive enige.

Hvad forventer du helt præcist venstrefløjen over en bred kam mener med rummelighed? At alle meninger respekteres ligeligt? At alle holdninger accepteres som værende lige acceptable? At alle handlinger skal tolereres ligeligt?

Hvad forbinder du selv med- og vil lægge i ordet rummelighed?

Selv støtter jeg mig overordnet set op af Karl Poppers teorier om tolerance paradokset - hvilket efter min erfaring, er en relativt gennemgående teori hvis vi skærer venstrefløjen over en bred kam.

Lige over, god weekend til dig også, må den ligeledes byde på en god mængde tegneserier :D

*Bonus info - for han er faktisk en temmelig interessant person, uagtet hvad ens holdning til de tidl. diskuterede emner end er: Popper er nemlig grundlæggeren af kritisk rationalisme der er en erkendelsesteoretisk filosofi og videnskabsteori, hvilken alt (ALT) moderne videnskab og forskning er strengt (STRENGT) baseret. Det er alligevel lidt af en bedrift at begå - jeg tager i hvert fald hatten af for ham :D

Billede
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9880
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af Berti Stravonsky »

Se Deadline i aften.

Efter sigende skulle Maus og trådens emne behandles.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af Erling Søby »

Populært sagt: Det kan ikke være den enkelte, der selv afgør om han/hun er tolerant. Det må så at sige være en anden. Så når jeg finder dig intolerant, lolsen, må jeg gerne give dig et spark i måsen?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7227
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af Carsten Søndergaard »

PRESS RELEASE
For Immediate Release
Contact: Michael Dzik
Executive Director
Jewish Federation of Greater Chattanooga
mdzik@jewishchattanooga.com

Art Spiegelman Speaks About MAUS and Its Place in Schools and Libraries

Art Spiegelman, author of the Pulitzer Prize winning graphic novel Maus, will speak to the community via a webinar on Monday, February 7 at 7:00 p.m. EST. The webinar on February 7th is available at no cost by registering at www.jewishchattanooga.com
A direct link is also available at:
https://zoom.us/webinar/register/WN_2cn ... ngVH_JsHRQ

Registrants may submit questions prior to the webinar, during the registration process. A link to the webinar will be sent to registrants’ e-mail as part of the registration process. Last month, Maus was removed from the 8th grade curriculum by the McMinn County School Board, and has ignited community conversations across the region and across the nation. This webinar is sponsored by a broad consortium of faith-based organizations with the intention of providing first person information, knowledge and constructive discussion about the contents and purpose of the book. Sponsoring organizations include Ascension Lutheran Church of Chattanooga, TN; B’nai Zion Congregation, Chattanooga, TN; The Jewish Federation of Greater Chattanooga; and Mizpah Congregation, Chattanooga, TN. with thanks to the Tennessee Holler.

Art Spiegelman is an American cartoonist, editor, and comics advocate. His work as co-editor on the comics magazines Arcade and Raw have been influential. He spent ten years as a contributing writer and artist for The New Yorker. Book 1 of Spiegelman’s graphic novel Maus, A Survivor’s Tale was published by Pantheon Books in 1986. The second volume was published in 1991, In 1992 it became the first and only graphic novel to win a Pulitzer Prize. Sponsoring & Involved Organizations:
Vedhæftede filer
image.jpeg
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af lolsen »

Erling Søby skrev: 4. feb 2022, 22:15 Populært sagt: Det kan ikke være den enkelte, der selv afgør om han/hun er tolerant. Det må så at sige være en anden. Så når jeg finder dig intolerant, lolsen, må jeg gerne give dig et spark i måsen?
Hvis du insisterer på fuldstændigt at fejlfortolke hvad det er Popper tolerance paradoks indbefatter, samt er ude af stand til at forstå koncepter som proportionalitet mm., så kan du jo lade det komme an på en prøve og finde ud af det.

Eller du kan prøve at forholde dig til alment gældende dansk lovgivning, hvilken faktisk operer på selvsamme princip som Poppers tolerance paradoks, med fysiske konsekvenser til følge inkluderet (eks. § 266 b).

Ovenstående er måske nok for meget for langt... Det er trods alt ikke første gang i denne tråd at du demonstrerer din krænkelsesparathed og harcelerer mod mennesker der ikke er gør andet end at følge loven og anvende deres demokratiske stemme. Tolerant much? oO
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 813
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af Mogens »

Hold da kæft, hvor bruger I meget tid på at diskutere nogle principper, som I aldrig bliver enige om. Det skal I selvfølgelig have lov til, men neutralt betragtet må det godt nok koste jer meget energi, uanset hvor interessant det er for andre at læse med. Jeg er bare imponeret over, at ingen af jer sætter et punktum. Det betyder jo ikke, at I har tabt diskussionen af den grund. :wink:
Besvar