.

Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Anmelderi og dobbeltroller

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Arrrhhh - gør det så meget? Med dobbeltroller...det er jo lissom at kalibrerer skærme - hvis man bare kender udgangspunktet, kan man så trække fra eller lægge til så det passer...lissom med Ole Michelsen - hvis det var en fransk film VIDSTE man at man skulle trække en hat eller to fra...eller Lars Bukdahl...hvor man ved at manden bare elsker at spasse der ud af....

For mig at se er det lige så meget et spørgsmål om at læserne skal kende deres anmeldere - og hvis anmelderne bare er kendte nok (eller evt gør opmærksom på evt. tilhørsforhold) kan de for mig gøre hvad de har lyst til - bare de gør det med konsekvens...

Og hvis man er uenig i ovenstående så - hvor mange eksemplarer flytter en anmeldelse i Strip! eller på SJ? - det var sgu noget andet hvis det er de store dagblade...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Michael G. Nielsen

Re: Anmelderi og dobbeltroller

Indlæg af Michael G. Nielsen »

GoogaMooga skrev:Jeg tror nok en anmeldelse i Strip! giver større udslag end en anmeldelse i SJ. Strip! sælger mindst 600 eks. af hvert nummer, og når folk skal ofre en halvtredser er de mere tilbøjelige til at læse alt inklusive anmeldelserne end folk er, når de kan gå ind og læse en anmeldelse gratis på SJ. Desuden har Strip! en fast anmeldelses-sektion, mens der for SJ's vedkommende er tale om langt færre og mere uregelmæssige anmeldelser. SJ's anmeldelser ligger ofte omkring de 50-100 visninger og har derfor ikke den samme indflydelse på album salg som Strips 600 læsere af anmeldelser. Det skal dertil siges, at jeg altid springer anmeldelser af Arboris albums over, når jeg læser Strip! Men selv de store dagblade formår åbenbart ikke at skabe interesse for større album oplag end de 1000 - 2000 eks., der er blevet normen i Danmark. Det vil sige, at når et nyt album udkommer i Danmark, er det allerede sjældent fra første salgsdag.
Nå ja, der er faktisk en del dagblade udover Information der anmelder - bl.a. BT og Politikken - og en række jyske dagblade, måske ikke så meget album, men grunden er, at der ikke udkommer så mange som har bred appeal. Asterix, Lucky Luke og Den lille Splint trykkes i væsentlig større oplag end 2000, så jeg ved ikke hvor det oplag er normen, men uanset anmeldelse eller ej i et dagblad, så er det jo spørgsmålet om målgrupperne i det hele taget læser aviser.

Troldspejlet har en klar effekt, mens ellers skaber udgivelsen i sig selv vel interesse - hvis den kan findes. Det er så problemet med album som man ikke automatisk kan finde i supermarkeder og kiosker længere - her er holdningen vel også fra indkøbernes side at man gerne satser på de sikre serier - men ikke rigtig har mod på eksperimenter.
Det kender vi jo også fra boghandlen, hvor bestsellerforfatterne er kraftigt eksponeret, mens debutanter kan være vanskelig at finde.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23015
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Anmelderi og dobbeltroller

Indlæg af GoogaMooga »

Michael G. Nielsen skrev: Asterix, Lucky Luke og Den lille Splint trykkes i væsentlig større oplag end 2000, så jeg ved ikke hvor det oplag er normen, men uanset anmeldelse eller ej i et dagblad, så er det jo spørgsmålet om målgrupperne i det hele taget læser aviser.
Jens Trasborg har sagt, at udover de allermest populære, etablerede serier, udkommer albums i Danmark kun i oplag på 1000 - 2000 eks. De etablerede, sikre kort udgør ikke flertallet af album udgivelser i Danmark, hvorfor jeg gik ud fra at 2000 er blevet normen. Egmont spiller kun på de sikre kort.
Michael G. Nielsen

Re: Anmelderi og dobbeltroller

Indlæg af Michael G. Nielsen »

GoogaMooga skrev:[
Egmont spiller kun på de sikre kort.

Det passer jo ikke. I så fald var vores udgivelsesprogram væsentlig anderledes. Det er klart, at det her er en forretning som skal give fornuftigt afkast, men jeg har gennem mine år i Egmont fået mulighed for at lave en lang række udgivelser ud over mine faste titler - og her har ikke altid været tale om sikre kort. Og der er flere på vej, hvor jeg på ingen måde kan vide hvordan de bliver modtaget - blot har jeg en tro på de kan fungere på vores marked.

Så er der - derudover - en lang række serier som jeg personligt gerne ville udgive, men hvor jeg bare ikke har tro på et fornuftigt salgsgrundlag. I sådanne tilfælde kan jeg naturligvis ikke forsvare udgivelsen.
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 688
Tilmeldt: 23. apr 2004, 09:24

.

Indlæg af Thomas Schrøder »

.
Senest rettet af Thomas Schrøder 4. okt 2005, 21:40, rettet i alt 1 gang.
Hartung
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 100
Tilmeldt: 12. jun 2005, 21:48
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Skodtak

Indlæg af Hartung »

Thomas Schrøder skrev:Tak til jer, der ikke kunne se nogle problemer med mine mange kasketter. :P

Men efter jeg postede mit indlæg, sendte jeg faktisk Paw min "opsigelse" som anmelder. Strip! er et fedt blad, som ikke skal høre noget for, at jeg har anmeldt konkurrentens titler. Jeg mener, dog stadig hvad jeg skrev. Neon Genesis Evangelion ER en skodserie!!! Hold jer langt fra den :wink:
Thomas, lad mig sige, at det er en klog beslutning, du har truffet vedr. anmeldelser i Strip! Jeg er blot lidt ked af din "tak" til de, der ikke kunne se problemet. Det tyder jo på, at du ikke selv mener, det er et problem - og dermed intet har forstået. Så synes jeg for alvor, du har et problem...for man skal da følge sin overbevisning og kun tage kritik til sig, hvis den er berettiget.

Jeg arbejder, som du måske ved, som kommunikationsrådgiver for mange store virksomheder. Og den her sag er ikke engang i gråzonen. Det er et klokkeklart eksempel på, hvor man IKKE kan have to kasketter. Så du behøver bestemt ikke være forurettet. I min verden er din beslutning logisk og klog - men jeg ville da ønske, at du gav mig ret - i stedet for at takke dem, der mener noget andet end det, du rent faktisk her gjort. Det øger da forvirringen.

Nå, men bortset fra det - er "skodserie" i dette tilfælde helt på sin plads! Husk også, at ingen har sat spørgsmålstegn ved, at du har anmeldt fair og kompetent i Strip! Jeg har absolut ingen grund til at tro, at dit arbejde har påvirket din dømmesans. Pointen er jo netop af principiel karakter - og handler ikke om dig personligt. Pointen er, at man IKKE kan anmelde konkurrenternes produkter, basta.
"Du må tage mig på alt! Bare ikke på ordet."
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8451
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Skodtak

Indlæg af Frank Madsen »

Hartung skrev:
Thomas Schrøder skrev:Tak til jer, der ikke kunne se nogle problemer med mine mange kasketter. :P
Thomas, lad mig sige, at det er en klog beslutning, du har truffet vedr. anmeldelser i Strip! Jeg er blot lidt ked af din "tak" til de, der ikke kunne se problemet. Det tyder jo på, at du ikke selv mener, det er et problem - og dermed intet har forstået. Så synes jeg for alvor, du har et problem...for man skal da følge sin overbevisning og kun tage kritik til sig, hvis den er berettiget.

Jeg arbejder, som du måske ved, som kommunikationsrådgiver for mange store virksomheder. Og den her sag er ikke engang i gråzonen. Det er et klokkeklart eksempel på, hvor man IKKE kan have to kasketter. Så du behøver bestemt ikke være forurettet. I min verden er din beslutning logisk og klog - men jeg ville da ønske, at du gav mig ret - i stedet for at takke dem, der mener noget andet end det, du rent faktisk her gjort. Det øger da forvirringen.

Nå, men bortset fra det - er "skodserie" i dette tilfælde helt på sin plads! Husk også, at ingen har sat spørgsmålstegn ved, at du har anmeldt fair og kompetent i Strip! Jeg har absolut ingen grund til at tro, at dit arbejde har påvirket din dømmesans. Pointen er jo netop af principiel karakter - og handler ikke om dig personligt. Pointen er, at man IKKE kan anmelde konkurrenternes produkter, basta.
Jeg er glad for at de to debattører i denne tråd, der lever af journalistik: Berger og Hartung, kunne se problemet. Og noterer mig, at Strip! og Thomas uafhængigt af hinanden har draget den logiske konsekvens af denne sag. Det bekræfter, at det var værd at overveje det smarte i, at en forlagsredaktør på Egmont anmelder Carlsens manga-produkter.

Det var på ingen måde meningen at hænge Thomas ud, og som Berger skriver, var det heller ikke sket, hvis de involverede parter havde erkendt habilitetsproblemet i tide. Men anmeldelsen i Strip! var så iøjnefaldende inhabil, at det ikke kunne gå upåtalt hen.

Og nu glæder jeg mig til Jens Trasborgs anmeldelse af "Carl Barks' Samlede Værk" i septembernummeret af Strip! :lol: Og jeg vil holde mig langt fra Neon Genesis Evangelion.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar