Carl Barks Library på vej på dansk

Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Derfor

Indlæg af Thomas S »

Er Egmonts lønpolitik en del af Carl Barks Samlede Værker? Det må det jo være siden det indgår som en naturlig del af diskussionen på linje med farvelægning og font. Nå, carry on.
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 688
Tilmeldt: 23. apr 2004, 09:24

.

Indlæg af Thomas Schrøder »

.
Senest rettet af Thomas Schrøder 4. okt 2005, 20:15, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Thorhauge: Og jo, tak til Frank for ikke at banne mig! Jeg trækker mig snarest tilbage til eget territorium
Dette er vel nok sagt i sjov, men ellers er det jo sådanne udtalelser der skaber "hegnet" imellem de to forums og det er synd for de har begge meget at byde på og det ville da være fint hvis alle kunne boltre sig på begge og ikke tale om territorium, hegn, "de andre", "80'er freakene" eller hvad det nu var ham Haverholm kaldte Seriejournalens brugere. Jeg forstår måske nok dig Thorhauge da Rackham er din website og Franks website er denne - derfor kan i kalde det territorium. Frank har jo så kun lov til at være i det ene :twisted:
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 688
Tilmeldt: 23. apr 2004, 09:24

Re: Nu er det squ' nok

Indlæg af Thomas Schrøder »

Jeg vil IKKE diskutere løn - det er squ' for åndsvagt! Tag dig sammen, Thomas!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Jeg vil give Schrøder ret i at Thorhauge og Wivel har valgt at være sure næsten fra starten. Senere kom andre med (både for og imod folk). Tonen kunne have været meget bedre også selv om man går meget op i det - og gør man jo, det er CBSV :D

Det jeg prøver at sige at udgangspunktet fra starten har været meget dårligt med at Egmont selvfølgelig fucker det hele op før i vidste ret meget om CBSV. At det så måske også viser sig at det kommer til at forholde sig sådan inden for visse punkter senere - iflg. jers mening - så vil en nogenlunde tone være et langt bedre udgangspunkt og ville nok betyde at man fik et ordentligt svar tilbage og måske endda kunne flytte noget.

Personligt synes jeg i startede uden at være specielt grove i starten, men så udviklede det sig i en uheldig retning da det blev kommenteret af bl.a. Hartung....

Men set fra jeres side så er det så også rigtigt at svarene ikke har været fyldestgørende og lidt nedladende - men man svarer vel som man bliver spurgt. Det kræver en STOR mand at kunne se andres fornærmelser overhøring og svare som om intet var hændt. Men gør man det, så fremgår det også tydeligt hvem som er den STORE i diskussionen (en metode til at gøre dette er at man først skriver sit sure svar - lægger det hen et øjeblik - sletter alle nedladende udtryk og poster :wink:
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Mere uholdbar kritik

Indlæg af Frank Madsen »

T. Thorhauge skrev:Jeg har aldrig sagt at "du ikke ved en brik" om tegneserier, det er et groft fejlcitat. Men du har mig bekendt ikke haft nogen erfaring med professionel produktion af (og professionel tilrettelægning af) tegneserier, inden du blev Disney-forfatter på Egmont? Jeg skulle muligvis have udtrykt mig mere præcist, men jeg mente i en professionel sammenhæng. Men selvom du havde 20 års professionel erfaring, synes jeg stadig det er plat, når du belærer Søndergaard om at han "ikke ved, hvad han taler om".
Der er vel få, der er så erfarne m.h.t. produktion af tegneserieudgivelser i Danmark som netop Carsten Søndergaard. Han kender branchen fra stort set samtlige synsvinkler: fan, festivalarrangør, fanzineredaktør, seriehæfteredaktør, albumredaktør, freelance tilrettelægger, desktopper og skribent. Og så er han en uforbederlig fanboy, der vil det bedste for tegneserien. Man bør lytte opmærksomt, når han siger noget. Til Thomas Schrøder vil jeg sige tak for al den tid og tålmodighed, han har brugt på at besvare spørgsmål herinde. Selvfølgelig ryger der nogle finker af fadet, fra alle sider, men Thomas har bevaret det gode humør og udviser den åbenhed, der ofte er efterlyst af tegneseriemiljøet fra Egmonts side og det er meget positivt og prisværdigt.
T. Thorhauge skrev:Jeg tror iøvrigt ikke Carsten Søndergaard er "jaloux" - hvorfor i alverden tror du det? Han "fyrede" heller ikke bare "noget af", han argumenterede redeligt og yderst velopdragent for sine holdninger (noget vi alle kunne lære meget af ;)). Jeg tror bare han ligesom mig, Matthias Wivel, Frank Madsen, GoogaMooga, D-Cay (og flere andre, der blot ikke har meddelt sig på internettet) er langtfra imponeret af Det Store Værk. Jeg er, ligesom Carsten Søndergaard, helt overbevist om at man kunne have skabt et værk, der kunne have stået uimodsagt. Jeg kan stadig ikke forstå Egmont-repræsentanternes chok over indsigelserne - de er fuldstændigt rationelle, håndgribelige og rimelige.
Jeg kan forstå, at pressemeddelelsen og brochuren om CBSV stort set kun indeholder billedmateriale, der IKKE er repræsentativt for det værk, jeg bestilte for et par dage siden: Farvelægningen er ikke den endelige, fonten er den norske, kassetterne er ikke fremstillet af tyndt karton og Sonja Rindoms oversættelser er gået efter i sømmene, ikke af Freddy Milton, men dog af nogen. Alt dette synes jeg lyder godt og jeg håber, jeg ikke bliver skuffet - især farvelægningen og oversættelsen er afgørende punkter for mig.
En farvelægning med overgange på hvert eneste billede giver måske et "moderne" (i betydningen "sådan gør alle jo for tiden") look, men det ligger langt fra det udtryk, serierne havde, dengang de blev bragt første gang. Anders And & Co. var faktisk flot farvelagt i 1950erne, ofte med en enkelhed, man kan savne i dag.
Med hensyn til Sonja Rindoms oversættelser, så håber jeg ikke, kanoniseringen af hende er gået så langt, at man ikke tør rette de steder, hvor hendes oversættelse gør vold på det originale værk. Det vil være synd, både for os abonnenter, Barks og den gamle dame selv.
En computerfont baseret på Barks' egen tekstning ville selvfølgelig have været et oplagt og ikke særlig bekosteligt plus, men det er ikke et ultimativt krav. Den tyske font, der nævnes på Rackham.dk, synes jeg virker overbelyst og underlig venstrehældende og ikke optimal efter min mening. Det må være let at finde nogle bedre scanninger at lave en brugbar font ud fra.
Når alt dette er sagt, så ser jeg alligevel frem til det endelige værk. 15.000 kroner er mange penge, men med inflation er det ikke mere end de 8.000, jeg i sin tid betalte for Carl Barks Library i sort/hvid og med det redaktionelle materiale anbragt hulter-til-bulter i de 30 bind.
Jeg har ikke set Tardis "La Cri du Peuple", men tror gerne, boghåndværket (ligesom prisen) er i top. Carlsen har dog også gennem tiden udgivet en del "hardcover"-værker, hvor omslaget var limet direkte til indmaden, hvilket er mindst ligeså fy-fy som flere af de punkter, der er anført mod CBSV, og i hvert fald ikke ville indbringe nogen pris for godt boghåndværk. Men tak til begge forlag for i det hele taget at udsende prestigeprojekter med Tardi og Barks på dansk.
T. Thorhauge skrev:Og jo, tak til Frank for ikke at banne mig! :D Jeg trækker mig snarest tilbage til eget territorium :wink:
Der er plads til alle og du har bidraget fint til debatten. Du må i øvrigt hilse Allan Haverholm og sige, at tilnavnet "Grumpy Old Man" var ment for sjov og et skulderklap for hans mange indlæg - akkurat som mange af de andre meget aktive brugere har fået hver deres personlige titel.
Senest rettet af Frank Madsen 10. jun 2005, 00:24, rettet i alt 2 gange.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Okay

Indlæg af Christian Aarestrup »

Jeg prøver at bidrage her, TT. Det lyder måske grimt, men er bestemt ikke ment sådan.

Problemet ligger ikke i selve det at kritisere Egmont som sådan. jeg er selv en af puristerne, der mener, at Barks skal være på originalsproget og uden forstyrrende farver. Problemet er, at kritikken søges gjort objektiv. Lad mig give et eksempel.

1) "Det der går forud" er en tegneseriemæssig pausefisk - en ubetydelighed af ambitiøs undfangelse, men uden stærke ben at gå på. Læst, sympatiseret med og derefter glemt.

2) "Det der går forud" er en ung, stræbsom tegneserieskabers forsøg på at sparke døren ind til de voksnes gemakker. En debutants desparate forsøg på at vise sig selv værdig, moden og dyb i et enkelt, afgørende hug. Men uden held. Billedsproget er unødigt undergrundsk, men hænger slet ikke sammen med det konventionelle indhold. Sidstnævnte forsøges peppet op med en ubegrundet uafsluttethed, der ikke ligger i forlængelse af selve historien, men snarere må tilskrives debutantens manglende mod og selvtillid - hellere være uudgrundelig end mainstream. Der demonstreres ingen forståelse for den tradition, der fortælles i forlængelse af, og alt i alt gives der indtryk af alt for store ambitioner i forhold til talent.

Det er ualmindelig groft stillet op, men hvad er mest fornærmende? Og hvorfor er mulighed nummer et en bedre anmeldelse - hvad den vitterligt er?
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Mere uholdbar kritik

Indlæg af Christian Aarestrup »

Frank Madsen skrev:Når alt dette er sagt, så ser jeg alligevel frem til det endelige værk. 15.000 kroner er mange penge, men med inflation er det ikke mere end de 8.000, jeg i sin tid betalte for Carl Barks Library i sort/hvid og med det redaktionelle materiale anbragt hulter-til-bulter i de 30 bind.
Nå, men så skal du vel af med det gamle bras der. Skal vi sige 2.500,-?
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Mere uholdbar kritik

Indlæg af Dan R. Knudsen »

T. Thorhauge skrev:Jeg tror bare han ligesom mig, Matthias Wivel, Frank Madsen, GoogaMooga, D-Cay (og flere andre, der blot ikke har meddelt sig på internettet) er langtfra imponeret af Det Store Værk.
HVABA?? Jeg er bestemt imponeret - 30 bind er edderbrodere mig en ordentlig skude at trække af havnen og når man som jeg arbejder med tryksager til daglig har jeg respekt nok for den slags til at vide at jeg ville jeg ligge konstant søvnløs af bekymring over alt det der kunne går galt...jajaja Egmont - kæmpestort - har råd til det - blablabla - muligt nok. Men det er stadigvæk enkeltpersoners ansvar. Så - jo - jeg er imponeret og alle der ikke er det skulle skamme sig før de står med det endelige resultat i hånden. Al den palaver når Hr. Schrøder HAR gjort opmærksom på at der er returret. Det lyder sgu på folk som om at de skal lægge 15.000 slag og så eller bare tag hvad der kommer...DET SKAL DE IKKE...de skal ligge 1.500 - og de kan returnere skidtet...hva skal vi så høre på al det hyleri for?
Og hvis man er utilfreds med det man har set - så er vejen til at få noget ændret sgu da ikke at sidde og hakke på Hr. Schrøder her i hans hobbyrum eller på Rackham for den sags skyld..så tager man fat i Egmont af de officielle kanaler, på en professionel måde.

Og hvis man tror at Egmont vil ændre noget i det helt grundlæggende materiale på nuværende tidspunkt er man sgu mere naiv end godt er...jeg syntes farvelægningen ligner bæ på de to sider jeg har set - men det skid er slået og slået i Norge - så hvorfor sidde og hamre på en mand her i Danmark der hverken har indflydelse eller kompetence til at ændre det...? Hr. Schrøder har sludret med os andre om det - andet ville være sært - men han burde for længe siden have slået proppen i og sagt "Det her begynder at være for officielt til at det skal diskuteres her" - og han ville sikkert også have gjort det hvis det ikke var fordi det HELT sikkert ville afstedkomme de sædvanlige spydige/sarkastiske bemærkninger fra folk der burde vide bedre...

Desuden er denne tråd blevet så lang at der bare går rundhyl i den. For mit vedkommende får den lov at hvile sig en stund...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Mere uholdbar kritik

Indlæg af Frank Madsen »

Christian Aarestrup skrev:Nå, men så skal du vel af med det gamle bras der. Skal vi sige 2.500,-?
Pokkers. Det er lige røget for 400,- Jeg ville have 500,- men der var en eller anden fyr fra Oregon, der havde skrevet sit navn på titelbladet i bind 1.

Nej, jeg vil jo også have originaludgaven, så jeg kan tjekke, om alle lydordene i CBSV vitterlig ER de originale. Og som backup, hvis farverne i CBSV alligevel skulle vise sig at være de norske metalglanskulører. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Mere uholdbar kritik

Indlæg af Christian Aarestrup »

D-Cay skrev:Desuden er denne tråd blevet så lang at der bare går rundhyl i den. For mit vedkommende får den lov at hvile sig en stund...
Igen with the rundhyls. Kan nogen ikke forklare, hvad fuck det betyder?
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Mere uholdbar kritik

Indlæg af Christian Aarestrup »

Frank Madsen skrev:
Christian Aarestrup skrev:Nå, men så skal du vel af med det gamle bras der. Skal vi sige 2.500,-?
Pokkers. Det er lige røget for 400,- Jeg ville have 500,- men der var en eller anden fyr fra Oregon, der havde skrevet sit navn på titelbladet i bind 1.

Nej, jeg vil jo også have originaludgaven, så jeg kan tjekke, om alle lydordene i CBSV vitterlig ER de originale. Og som backup, hvis farverne i CBSV alligevel skulle vise sig at være de norske metalglanskulører. :lol:
Bugger'en!
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Mere uholdbar kritik

Indlæg af Antaeus »

D-Cay skrev:
T. Thorhauge skrev:Jeg tror bare han ligesom mig, Matthias Wivel, Frank Madsen, GoogaMooga, D-Cay (og flere andre, der blot ikke har meddelt sig på internettet) er langtfra imponeret af Det Store Værk.
HVABA?? Jeg er bestemt imponeret - 30 bind er edderbrodere mig en ordentlig skude at trække af havnen og når man som jeg arbejder med tryksager til daglig har jeg respekt nok for den slags til at vide at jeg ville jeg ligge konstant søvnløs af bekymring over alt det der kunne går galt...jajaja Egmont - kæmpestort - har råd til det - blablabla - muligt nok. Men det er stadigvæk enkeltpersoners ansvar. Så - jo - jeg er imponeret og alle der ikke er det skulle skamme sig før de står med det endelige resultat i hånden. Al den palaver når Hr. Schrøder HAR gjort opmærksom på at der er returret. Det lyder sgu på folk som om at de skal lægge 15.000 slag og så eller bare tag hvad der kommer...DET SKAL DE IKKE...de skal ligge 1.500 - og de kan returnere skidtet...hva skal vi så høre på al det hyleri for?
Og hvis man er utilfreds med det man har set - så er vejen til at få noget ændret sgu da ikke at sidde og hakke på Hr. Schrøder her i hans hobbyrum eller på Rackham for den sags skyld..så tager man fat i Egmont af de officielle kanaler, på en professionel måde.

Og hvis man tror at Egmont vil ændre noget i det helt grundlæggende materiale på nuværende tidspunkt er man sgu mere naiv end godt er...jeg syntes farvelægningen ligner bæ på de to sider jeg har set - men det skid er slået og slået i Norge - så hvorfor sidde og hamre på en mand her i Danmark der hverken har indflydelse eller kompetence til at ændre det...? Hr. Schrøder har sludret med os andre om det - andet ville være sært - men han burde for længe siden have slået proppen i og sagt "Det her begynder at være for officielt til at det skal diskuteres her" - og han ville sikkert også have gjort det hvis det ikke var fordi det HELT sikkert ville afstedkomme de sædvanlige spydige/sarkastiske bemærkninger fra folk der burde vide bedre...

Desuden er denne tråd blevet så lang at der bare går rundhyl i den. For mit vedkommende får den lov at hvile sig en stund...
På visse andre forums kan man trykke "godt indlæg" - hermed et sådan givet til dig. Også selv om det var dig som skrev et "ONDT ONDT" indlæg i dit allerførste indlæg til mig, da jeg var hel grøn på denne website.
Senest rettet af Antaeus 10. jun 2005, 01:07, rettet i alt 1 gang.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
T. Thorhauge
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 97
Tilmeldt: 20. jun 2004, 11:37

Re: Nu er det squ' nok

Indlæg af T. Thorhauge »

Thomas Schrøder skrev:Jeg vil IKKE diskutere løn - det er squ' for åndsvagt! Tag dig sammen, Thomas!
Det er en højst underlig aggressiv tone du lægger for dagen. Jeg gør pt. mit bedste for at diskutere så sagligt og nøgternt som overhovedet muligt. Jeg ville blive glad hvis du svarede i den ånd.

Desværre bad du selv om denneher:

"Alle får, hvad de fortjener. I tror da ikke vitterligt på, at Egmont ikke aflønner folk. Come on, get real!"

Men det gør de åbenbart ikke - medmindre du ikke mener at Hartungs arbejde var mere værd? (Thomas Stærmose: relevansen af dette aspekt vedrører kvaliteten af det såkaldte 'ekspertarbejde', der er forestået i forbindelse med CBSV - en af efterhånden flere indikatorer på at det ikke er sandt, når det siges at "der ikke er sparet på noget").

Du brokker dig igen over Carsten Søndergaards og Rackhams manglende indsigt og evne til at læse, hvad du skriver. Du tager fejl, og jeg skal tage dine kritikpunkter fra en ende af:

1) Håndtekstningen: Jo, Garé Barks håndtekstede en stor del af tegneserierne, men håndtekstningen er en del af værket, af originalen, også selvom det ikke var Carl Barks selv, der forestod arbejdet. Hergé har heller ikke selv tegnet alle stregerne i Tintin-serien, og ligeså med Osamu Tezuka. Dit argument er ekstremt ufølsomt, og det matcher simpelthen ikke udbasuneringerne om 'ultimativ', 'state of the art' osv. At vælge spørgsmålet om håndtekstning fra med henvisning til dit argument er bare business as usual - men CBSV burde netopikke være business as usual

2) Farvelægning: At Carl Barks muligvis selv var forelsket i Susan Daigle-Leach (og hendes farvelægning) er kun for snævertsynede purister svært at diskutere. Han tog fejl, det er min klare overbevisning. På det tidspunkt lå produktionen af hans tegneserier en menneskealder tilbage, men svaret på det - indrømmet - komplicerede farvespørgsmål er en nænsom afstemning efter en følsom vurdering af den tegneserieæstetik, Carl Barks historier er skabt under. Smart Photoshop-farvelægning er til nye kunder i butikken, ligesom Beltrans nyfarvelægning af Moebius og Jodorowskys Inkal-saga. Som Matthias også indvendte er Neal Adams' egne nyfarvelægninger et grelt eksempel på hvordan den oprindelige ophavsmand med tiden forvandler sig til en 'trussel' mod sit eget værk - Coppolas redux-version af Apocalypse Now er jo et rædselsscenarie i den sammenhæng.

3) "Rackham var sure inden projektet blev præsenteret" (også anført af 'Antaeus): Nej, det er ganske enkelt ikke sandt. Vi var skeptiske, og vi var begrundet skeptiske. Jeg henviste til forløberen for CBSV - den udgivelse, der hed Carl Barks' Bedste, som jeg fandt meget, meget ringe tilrettelagt (læs argumenterne på Rackham) og henviste yderligere til den nærmest uendelige mængde korrekturfejl i tilrettelægningen af Den Komplette Asterix, bd. 1. Derfor var vi skeptiske - derfor begyndte vi diskussionen "Den komplette Carl Barks - grund til ængstelse?", simpelthen i en forhåbning om at gøre opmærksom på de ting, vi frygtede kunne gå galt. Og efter mit trykte materiale at dømme (et uddrag fra CBSV Bd. XI), er de ting gået galt. Antaeus og Thomas Schrøder kan selv tjekke efter. Under hele debatten på Rackham, står det soleklart at Matthias Wivel og jeg er kæmpefans, der helt enkelt prøver at sørge for at Carl Barks' værk bliver behandlet efter fortjeneste. Og til trods for Thomas Schrøders, Peter Hartungs og Michael Tjellesens store arbejde og gode intentioner, tyder alt på at det ikke bliver i denne omgang. Så enkelt er det.


(nu læser jeg Franks indlæg om farvelægningen i materialet og bliver forvirret; det trykte uddrag jeg har liggende på min tegnestue, som udgiver sig for at være CBSV Bd. XI (indeholdende "For enden af Regnbuen", den PRAGTFULDE historie om hvordan Onkel Joakim vurderer sine nevøers egnethed som arvinger) - hvad er det? Under alle omstændigheder beholder jeg det, indtil værket kommer for at se om der skulle være foretaget ændringer)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

farvelægningen i CBSV

Indlæg af Frank Madsen »

T. Thorhauge skrev:(nu læser jeg Franks indlæg om farvelægningen i materialet og bliver forvirret; det trykte uddrag jeg har liggende på min tegnestue, som udgiver sig for at være CBSV Bd. XI (indeholdende "For enden af Regnbuen", den PRAGTFULDE historie om hvordan Onkel Joakim vurderer sine nevøers egnethed som arvinger) - hvad er det? Under alle omstændigheder beholder jeg det, indtil værket kommer for at se om der skulle være foretaget ændringer)
Så vidt jeg forstod på Thomas Schrøder i en tidligere post, er ingen af de udsendte farvelægninger repræsentative for det trykte værk. Og at dømme efter, hvor meget af det andet billedmateriale i de forskellige foldere/pressematerialer, der har "dummypræg", er jeg tilbøjelig til at tro ham.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Låst