Carl Barks Library på vej på dansk

Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 4. jan 2004, 16:52
Geografisk sted: Svendborg

Re: Skitserne

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Thomas Schrøder skrev:At bringe samtlige af Barks skitser i CBSV ville være en umulighed. Så tror jeg, at vi vil snakke 60 bind minimum i stedet for de 30 (og så ville Thorhauge jo gå fuldstændig amok pga. prisen).
Men Blum leder med lys og lygte for at finde interessante skitser, og jeg kan da oplyse, at der vil komme mange, I aldrig har set før.
Du kunne jo være interessant hvis I kunne bringe de skitser, der er på danske hænder. Jeg ved for eksempel, at Lars Skovmand har en hængende i herskabslejligheden i Odder, der HELT sikkert er af Barks, og oven i købet fra hans sjældne "kvadreret blok periode".
Bare ring og hør med Lars, den skulle være lige til at trykke i bind nr. whatever.

P.
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Opdateringer

Indlæg af Antaeus »

Bliver http://www.carl-barks.dk jævnligt opdateret. Eller sker der ikke noget foreløbig?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 688
Tilmeldt: 23. apr 2004, 09:24

.

Indlæg af Thomas Schrøder »

.
Senest rettet af Thomas Schrøder 4. okt 2005, 20:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 688
Tilmeldt: 23. apr 2004, 09:24

.

Indlæg af Thomas Schrøder »

.
Senest rettet af Thomas Schrøder 4. okt 2005, 20:22, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Barks-skitser

Indlæg af Christian Aarestrup »

Hvis I Egmont-gutter ligger inde med en masse Barks-materiale, som ikke kommer med i værket, så kunne I jo oprettet en hjemmeside. Som man så får adgang til ved at lægge de 15.000 der.

Og mens jeg er ved forslagene - har I overvejet (og eventuelt realiseret i et eller andet omfang) at lave litteratur-klassikere om til ande-serier. F.eks. kunne jeg da godt tænke mig at se "Krig og Fred", "Carmen", "Forbrydelse og Straf" med ænder i hovedrollerne. Eller hvad med de danske? Tom Kristensens "Hærværk". JVJs "Kongens Fald".

Ku' det ikke være kuul? Eller bare åndssvagt?
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Ænder og klassikerne

Indlæg af Thomas S »

Christian Aarestrup skrev:Hvis I Egmont-gutter ligger inde med en masse Barks-materiale, som ikke kommer med i værket, så kunne I jo oprettet en hjemmeside. Som man så får adgang til ved at lægge de 15.000 der.

Og mens jeg er ved forslagene - har I overvejet (og eventuelt realiseret i et eller andet omfang) at lave litteratur-klassikere om til ande-serier. F.eks. kunne jeg da godt tænke mig at se "Krig og Fred", "Carmen", "Forbrydelse og Straf" med ænder i hovedrollerne. Eller hvad med de danske? Tom Kristensens "Hærværk". JVJs "Kongens Fald".

Ku' det ikke være kuul? Eller bare åndssvagt?
Det nummer er da lavet en del gange i jumbobøger. Ikke lige med nogen af dem, du nævner, men umiddelbart uden at tjekke nogen steder, kan jeg komme på Kafkas Forvandlingen og Orwells 1984. Hmm... Der er flere, men jeg kan ikke lige ryste dem ud af ærmet. Den type af historier har næst efter Stålanden altid været blandt mine yndlingshistorier. Måske stof til en ny tråd?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

ande universet

Indlæg af GoogaMooga »

Det kommer nok an på, hvor meget man vil udvide det ret sammenhængende ande univers. DC og Marvel har jo voldbollet deres universer ud over al fornuft, senest Marvels 1601, eller hvad den nu hedder. Jeg personligt foretrækker rene, sammenhængende universer uden for mange tidsrejser, paralelle universer, og "What if?" historier. Jeg har kun en enkelt "What if?" og det udelukkende fordi den er tegnet af Frank Miller.
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1824
Tilmeldt: 14. jan 2005, 21:16
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Ænder og klassikerne

Indlæg af Ole Damgaard »

Thomas S skrev:
Christian Aarestrup skrev:Hvis I Egmont-gutter ligger inde med en masse Barks-materiale, som ikke kommer med i værket, så kunne I jo oprettet en hjemmeside. Som man så får adgang til ved at lægge de 15.000 der.

Og mens jeg er ved forslagene - har I overvejet (og eventuelt realiseret i et eller andet omfang) at lave litteratur-klassikere om til ande-serier. F.eks. kunne jeg da godt tænke mig at se "Krig og Fred", "Carmen", "Forbrydelse og Straf" med ænder i hovedrollerne. Eller hvad med de danske? Tom Kristensens "Hærværk". JVJs "Kongens Fald".

Ku' det ikke være kuul? Eller bare åndssvagt?
Det nummer er da lavet en del gange i jumbobøger.
Ja, især den italienske Disney-tradition har budt på utallige af den slags fortolkninger af klassisk litteratur. Guido Martina havde f.eks. en universitetsgrad i litteratur, hvilket naturligvis smittede af på hans historier af og til. Og andre er fulgt i hans fodspor.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Hvor får i de originale Barks historier fra (Disney?), som jo skal tjekkes for at få en så korrekt udgivelse som muligt - herunder oversættelser og undgå censur.

Hvordan sikrer i at alt kommer med og der ikke bliver glemt noget?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Ænder og klassikerne

Indlæg af Christian Aarestrup »

Thomas S skrev:Det nummer er da lavet en del gange i jumbobøger.
Ja, det var allerede begyndt, før jeg holdt op med at købe jumbo-bøger. Også de rent historiske ting med Mickey som Marco Polo og Columbus og Djengis Kahn(?).

Men jeg forestillede mig så en lidt mere tro-mod-forlægget-form. Lissom Eisners "Moby Dick" f.eks. Altså reelle forsøg på at formidle de litterære klassikere eller teater-stykker for den sags skyld, mere end bare et udgangspunkt for at fortælle en "almindelig" historie om Anders eller Mickey. Kulturarvs-viderførsel for børn og ordblinde og folk, der skyr bøger som pesten.

Jeg ved godt, at det er lidt tricky, da der er tale om forskellige medier for slet ikke at tale om alle de her skrevne og uskrevne regler for, hvad man må indenfor Ande-universet. Måske hvis man hårdt håndhævede, at disse karakterer altså ikke er Anders eller Micky eller Fedtmule, men vitterligt de karakterer som optræder i forlæggene.

Er bare meget glad for ænder og mener ikke, at nogen historier er så gode, at de ikke kan blive en lille smule bedre ved at have ænder i hovedrollerne.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 688
Tilmeldt: 23. apr 2004, 09:24

.

Indlæg af Thomas Schrøder »

.
Senest rettet af Thomas Schrøder 4. okt 2005, 20:22, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
AC
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 122
Tilmeldt: 9. nov 2004, 11:47
Geografisk sted: Vildbjerg, Vestjylland
Kontakt:

CB

Indlæg af AC »

Vi er et par stykker der spekulerer på om bekræftelserne på bestillingen er begyndt at rulle ind hos andre her?
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: CB

Indlæg af Thomas S »

AC skrev:Vi er et par stykker der spekulerer på om bekræftelserne på bestillingen er begyndt at rulle ind hos andre her?
I nyhedsgruppen dk.kultur.tegneserier kan jeg læse, at de er begyndt at dukke op hos folk i dag.
Fuglsang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 4. jun 2005, 15:56
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Fuglsang »

Jeg modtog mit i morges. :D
cps
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 41
Tilmeldt: 29. okt 2004, 15:51

Indlæg af cps »

Hulk Hulk hvorfor har jeg ikke fået nogen :cry:
Låst