Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 820
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af superboy »

Fra WDC 220 og Anders And 1960 nr 2.
Vedhæftede filer
us_wdc_220_05_001xx.jpg
dk_aa1960_02f_001xx.jpg
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af Antaeus »

Jeg kan bedst lide de varmere farver i WDC udgaven og hvor er overskriften (alt inklusiv) bare meget bedre i WDC udgaven.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af benadikt »

Robin skrev: 21. okt 2022, 17:14 Tillad mig lige et forsigtigt spørgsmål til forsiden af The Monster of Sawtooth Mountain. Ser Mickey ikke lidt underlig ud? Der er noget ved munden, ja, i det hele taget hovedet samt størrelsen af selve figuren. De to figurer i baggrunden i snescooteren ser mere "rigitige" ud, ja undskyld udtrykket. Er det bare mig, eller er der noget galt med Mickey figuren?

mvh.
Forsiden er fra en brasiliansk udgave, se INDUCKS https://inducks.org/story.php?c=BC%20MK%20%20329 og David Gersteins indlæg her: https://featherysociety.proboards.com/t ... cs?page=70
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 28. okt 2022, 04:18
Robin skrev: 21. okt 2022, 17:14 Tillad mig lige et forsigtigt spørgsmål til forsiden af The Monster of Sawtooth Mountain. Ser Mickey ikke lidt underlig ud? Der er noget ved munden, ja, i det hele taget hovedet samt størrelsen af selve figuren. De to figurer i baggrunden i snescooteren ser mere "rigitige" ud, ja undskyld udtrykket. Er det bare mig, eller er der noget galt med Mickey figuren?

mvh.
Forsiden er fra en brasiliansk udgave, se INDUCKS https://inducks.org/story.php?c=BC%20MK%20%20329 og David Gersteins indlæg her: https://featherysociety.proboards.com/t ... cs?page=70
Takk. Jeg antar det er denne kommentaren fra David Gerstein du helt spesifikt mente å linke til. Den er i hvert fall opplysende:
It's this Brazilian cover, with one alteration: in the original printing, Goofy's face was clearly redrawn at the Abril office by someone other than the original artist, so we substituted a Murry Goofy face that fit better.

Sadly, we're not sure as to the original artist.
Interessant å se originalcoveret fra 1980 sammenlignet med Davids redigering til Fantagraphics-utgaven:

Billede

Billede
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af lolsen »

Mht. farvelægningen, er der nogen herinde der foretrækker den moderne farvelægning der bygger på computergenererede gradienter, fremfor den originale bestående af fladefarver?

Det synes som en relativt gennemgående tendens mht. nyfarvelægninger af ældreværker, men samtidigt en tendens jeg personligt finder absolut rædderlig.

Hvad synes i andre herom - løfter det originalillustrationen til nye højder, eller var i hellere foruden?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af Mesterius »

lolsen skrev: 28. okt 2022, 16:59 Mht. farvelægningen, er der nogen herinde der foretrækker den moderne farvelægning der bygger på computergenererede gradienter, fremfor den originale bestående af fladefarver?

Det synes som en relativt gennemgående tendens mht. nyfarvelægninger af ældreværker, men samtidigt en tendens jeg personligt finder absolut rædderlig.

Hvad synes i andre herom - løfter det originalillustrationen til nye højder, eller var i hellere foruden?
Fargevalgene i den nye versjonen av forsiden er langt bedre og mer gjennomtenkte enn den brasilske utgaven. Flate farger gjør ikke by default noe bedre. De skal fortsatt være valgt med omhu.

Når det er sagt, har jeg ikke direkte behov for gradientfarger på en forside som denne... men det gjør meg heller ikke noe i dette tilfellet at Mickeys frakk har litt gradienter. Det skal mye mer ekstrem bruk av gradienter til før jeg synes det ser stygt ut. Vi skal også huske på at det kan se annerledes ut når man ser boken fysisk. Ofte brukes slike virkemidler for å få figuren i forgrunnen til å stå ut.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af Antaeus »

lolsen skrev: 28. okt 2022, 16:59 Mht. farvelægningen, er der nogen herinde der foretrækker den moderne farvelægning der bygger på computergenererede gradienter, fremfor den originale bestående af fladefarver?

Det synes som en relativt gennemgående tendens mht. nyfarvelægninger af ældreværker, men samtidigt en tendens jeg personligt finder absolut rædderlig.

Hvad synes i andre herom - løfter det originalillustrationen til nye højder, eller var i hellere foruden?
Nej tak, jeg kan rigtig godt lide de originale flade farver i Paul Murry og også Carl Barks og især hvis de er i varme farver og på mat papir.
I Disney Masters er filosofien at følge den originale farvelægning med enkelte forbedringer.
I Timeless Tales benyttes en mere moderne farvelægning - nogle historier er både i Disney Masters og Timeless Tales og her er det sjovt at se direkte sammenligninger. Man kan fx også sammenligne med den danske Hall of Fames.

Personligt er jeg i mange tilfælde til farvelægning i ældre stil (tonerne samt flere kontraster, m.m.) mens farvelægning i nyere stil og nye album (generelt) ikke virker lige så tiltrækkende på mig - men i nogle tilfælde dog kan være lækker.

Med hensyn til coveret så er Disney Masters udgaven bedre end den brasilianske. Det er dog ærgerligt at de ikke har valgt en Paul Murry forside.

Jeg har i øvrigt fået bestilt samlebindet og ser frem til det, vi er stadig i guldalder perioden.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af benadikt »

Antaeus skrev: 20. okt 2022, 22:59...Det må være de 7 nedenstående historier vi får, og dermed afslutter dette samlebind hvad som regnes for Paul Murry's guldalder historier inden for de lange WDC historier (normalt cirka 1955-1959) personligt vil jeg klart tage Pineapple Poachers fra 1960 med.

The threat of the stone-eaters
The monster of sawtooth mountain
Alaskan adventure
The fantastic fog
The bar none ranch
Pineapple Poachers
Mickey's strange mission
(Noget tyder på at de har sprunget "An Education for Thursday" over) ?
De har sprunget "The Bar None Ranch" OG "An Education for Thursday", så den sidste historie er "The Moon-Blot Plot" fra WDC 246-248. Så man kan håbe på, at de to historier kommer med i et senere bind forfattet af andre end Carl Fallberg. Fantagraphics har som regel en fornuftig opdeling af historierne.

Bogen er i øvrigt allerede indekseret på INDUCK:
https://inducks.org/issue.php?c=us%2FDMF+21
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Ozymandias Rex
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 153
Tilmeldt: 8. jun 2005, 14:55

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af Ozymandias Rex »

Antaeus skrev: 28. okt 2022, 17:59Med hensyn til coveret så er Disney Masters udgaven bedre end den brasilianske. Det er dog ærgerligt at de ikke har valgt en Paul Murry forside.
Enig. Jeg lavede en søgning i INDUCK på Paul Murryforsider hvor Mickey optræder: https://inducks.org/comp2.php?code=w&ke ... sort1=auto

Hvis forsiden skal være udgivet i samme periode som historierne i bogen synes jeg selv at den med Pluto som rejsetaske er den sjoveste.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af Antaeus »

benadikt skrev: 2. nov 2022, 16:36
Antaeus skrev: 20. okt 2022, 22:59...Det må være de 7 nedenstående historier vi får, og dermed afslutter dette samlebind hvad som regnes for Paul Murry's guldalder historier inden for de lange WDC historier (normalt cirka 1955-1959) personligt vil jeg klart tage Pineapple Poachers fra 1960 med.

The threat of the stone-eaters
The monster of sawtooth mountain
Alaskan adventure
The fantastic fog
The bar none ranch
Pineapple Poachers
Mickey's strange mission
(Noget tyder på at de har sprunget "An Education for Thursday" over) ?
De har sprunget "The Bar None Ranch" OG "An Education for Thursday", så den sidste historie er "The Moon-Blot Plot" fra WDC 246-248. Så man kan håbe på, at de to historier kommer med i et senere bind forfattet af andre end Carl Fallberg. Fantagraphics har som regel en fornuftig opdeling af historierne.

Bogen er i øvrigt allerede indekseret på INDUCK:
https://inducks.org/issue.php?c=us%2FDMF+21
Som tidligere skrevet så ville jeg ønske at de havde taget alle WDC historier blev taget med, så den blev 100% WDC-kronologisk.
Men Torsdag-historien er ret svag, som jeg husker den, så den kunne jeg måske godt undvære. The Bar None Ranch ville jeg gerne have med.
Men det bliver et super godt samlebind med gode historier i guldalderperioden af Murrys tegnekarriere.
Og så ser jeg lige at de har valgt at tage en 8-siders historie med, The Trail To Treasure, som bryder traditionen med at det kun er de lange historier som er medtaget. Det synes lidt underligt når der ellers kun har været fokus på de lange WDC historier, men de har måske skulle opnå et bestemt sidetal.

Jeg har i øvrigt lige fået meddelt at mit samlebind nu er klart til pakning, så jeg har snart mit eksemplar så jeg kan bygge videre på samlingen af Paul Murrys Samlede Værker i kronologisk udgivelse (ja, det er jo så næsten kronologisk), det er jo noget jeg har håbet på i mange mange år og også har gjort en del for at påvirke Fantagraphics m.fl. en del år, og de har i hvert fald noteret det, det har jeg direkte fra Fantagraphics.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af Antaeus »

Ozymandias Rex skrev: 2. nov 2022, 17:43
Antaeus skrev: 28. okt 2022, 17:59Med hensyn til coveret så er Disney Masters udgaven bedre end den brasilianske. Det er dog ærgerligt at de ikke har valgt en Paul Murry forside.
Enig. Jeg lavede en søgning i INDUCK på Paul Murryforsider hvor Mickey optræder: https://inducks.org/comp2.php?code=w&ke ... sort1=auto

Hvis forsiden skal være udgivet i samme periode som historierne i bogen synes jeg selv at den med Pluto som rejsetaske er den sjoveste.
Personligt er jeg som regel til de mere handlings- eller eventyrprægede fremfor de sjove forsider, hvilket også fremgår af de nævnte herunder.
Og jeg vil også gerne have en forside der passer til bindet og her giver den forside du nævner ikke mening.
Hvis der ikke er en forside der passer fra de egentlig forsider fra Murry så er det fint at de vælger en scene fra en historie og helst en af de bærende og kendte historier. Og nu når Fantagraphics har valgt at give hvert samlebind en titel så skal forsiden også passe til titlen, det gjorde den ikke til det første bind som blev udgivet, det blev også påpeget og det ser ud til at Fantagraphics har taget det til sig.
Umiddelbart synes jeg ikke det er blandt de mest markante historier, men til gengæld har den en meget fin titel, Mickey Mouse: The Monster of Sawtooth Mountain, som formentlig vil være appellerende, jeg ville i hvert fald syntes det lød virkelig spændende da jeg var dreng.

Hvis jeg i skulle vælge de forsider ud jeg bedst kan lide fra din liste (ikke til historien, men bare generelt som forside jeg godt kan lide):
58 The Timber Treasure Trail
114 Blackbeard the Pirate
116 The Viking Raiders
120 The Ski Ghost!
122 The Moose Monster Mystery
159 The Sunken City (som jo er valgt til et tidligere samlebind i serien)
Flere af Sorte Slyngel forsiderne
The Strange Case of Doctor Syclocks
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af benadikt »

Jeg synes det er nogle fine forsider, som Fantagraphics har præsteret, når nu så få forsider af Paul Murry findes til de historier.
Vedhæftede filer
Disney_Masters_Paul_Murry.jpg
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af Antaeus »

benadikt skrev: 2. nov 2022, 23:15 Jeg synes det er nogle fine forsider, som Fantagraphics har præsteret, når nu så få forsider af Paul Murry findes til de historier.
Den femte skiller sig ud ved ikke at være tegnet af Murry. Og nr. 3 og 4 er vel begge egentlige Murry forsider.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af benadikt »

De første to er konstrueret ud fra tegninger i historierne. Den tredje er fra Mickey Mouse 159, hvor "The Sunken City" blev genoptrykt. Den fjerde er den eneste fra de originale hæfter, nemlig fra The Phantom Blot 7. Og så er den sidste tegnet af en anonym brasiliansk tegner, men den passer meget fint til indholdet.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 2. nov 2022, 23:47 De første to er konstrueret ud fra tegninger i historierne. Den tredje er fra Mickey Mouse 159, hvor "The Sunken City" blev genoptrykt. Den fjerde er den eneste fra de originale hæfter, nemlig fra The Phantom Blot 7. Og så er den sidste tegnet af en anonym brasiliansk tegner, men den passer meget fint til indholdet.
Jeg synes det er litt fint at Fantagraphics har benyttet den brasilske forside, med tanke på at den kun har vært på trykk to ganger før. Som du sier passer den tematisk meget godt, ettersom den illustrerer tittelhistorien til boken.

Og så har David i tillegg studert forsiden nøye nok til å se at Fedtmules ansikt ble tegnet inn av noen i redaksjonen og ikke av den originale tegner; og har derfor erstattet dette med et Murry-ansikt. Det ligger mye kjærlighet i arbeidet her.
Besvar