Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af Antaeus »

benadikt skrev: 2. nov 2022, 23:47 De første to er konstrueret ud fra tegninger i historierne. Den tredje er fra Mickey Mouse 159, hvor "The Sunken City" blev genoptrykt. Den fjerde er den eneste fra de originale hæfter, nemlig fra The Phantom Blot 7. Og så er den sidste tegnet af en anonym brasiliansk tegner, men den passer meget fint til indholdet.
Nogle af mine favorit "Murry forsider" er faktisk slet ikke Murry forsider.
Fx nogle af de her:
https://serieland.dk/forum/viewtopic.ph ... &start=165
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2380
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af benadikt »

Ja, jeg ser, at flere af dem er tegnet af danskeren Bodil Dargis. De passer godt til historierne i de repektive blade.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af Antaeus »

Jeg fik mit samlebind her i aftes og har lige bladret alle sider igennem. Det ser godt ud og det er nogle af de "store" historier som er med og flere som jeg husker fra min barndoms Anders And & Co., hvor man måtte vente en uge på at historien fortsatte og en uge mere til for at læse afslutningen på historien. Og i ventetiden fik man så lige læst bladet igennem mange gange.

Skønt at få endnu et Paul Murry bind i Disney Masters serien, så nu skal der læses og kigges lækre tegninger og jeg glæder mig allerede til at der kommer et nyt Murry samlebind.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2380
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af benadikt »

Er der nogen af jer, der har købt Disney Masters Collector's Box Set 5 og 6? De ser ud til at være uopdrivelige. Jeg købte Set 1-4, da de udkom; men portoen var ekstremt dyr, da Set 5 og 6 udkom.
Egentlig foretrækker jeg Disney Masters Gift Box Set med andeuniverset samlet for sig og museuniverset samlet for sig. Men der udkom kun to kassetter.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 5. nov 2022, 17:04Egentlig foretrækker jeg Disney Masters Gift Box Set med andeuniverset samlet for sig og museuniverset samlet for sig. Men der udkom kun to kassetter.
Men de fleste DM-bøkene inneholder jo både muse- og andeserier, selv om tittelen indikerer hvilket univers du får mest av.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af Antaeus »

benadikt skrev: 5. nov 2022, 17:04 Er der nogen af jer, der har købt Disney Masters Collector's Box Set 5 og 6? De ser ud til at være uopdrivelige. Jeg købte Set 1-4, da de udkom; men portoen var ekstremt dyr, da Set 5 og 6 udkom.
Egentlig foretrækker jeg Disney Masters Gift Box Set med andeuniverset samlet for sig og museuniverset samlet for sig. Men der udkom kun to kassetter.
Jeg startede med at købe Collector's box fordi jeg umiddelbart vurderede at det var den lækreste box. Men da jeg kort efter kom forbi Faraos og så begge box-typer ved siden af hinanden fandt jeg ud af at Gift box var klart lækrest, så jeg gik efter dem i stedet. Men de udgik og der udkom kun collector's box herefter. Da jeg ikke længere kunne få de smukke Gift Box revurderede jeg og fandt ud af at jeg kun gik efter Paul Murry og Romano Scarpa som enkelt-bøger og eventuelle andre som var interessante.

Gift Box: jeg har de to første box set
Collector's box: de tre første box set
Bøger: alle Murry og Scarpa
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 2. nov 2022, 16:36De har sprunget "The Bar None Ranch" OG "An Education for Thursday", så den sidste historie er "The Moon-Blot Plot" fra WDC 246-248. Så man kan håbe på, at de to historier kommer med i et senere bind forfattet af andre end Carl Fallberg. Fantagraphics har som regel en fornuftig opdeling af historierne.

Bogen er i øvrigt allerede indekseret på INDUCK:
https://inducks.org/issue.php?c=us%2FDMF+21
Men da er mønsteret tydeligvis at de hopper over historier som er rene remakes av andre serieskaperes verker? Det er i hvert fall fellestrekket som "The Bar-None Ranch" og "An Education for Thursday" deler: de er begge remakes av Mickey Mouse-historier av Floyd Gottfredson.

Det virker underlig for meg at historiene skulle være utelatt fordi de ikke er skrevet av Carl Fallberg. Fallbergs navn nevnes ikke på coveret, så jeg ville ikke trodd at dette var et kriterie for inklusjon i boken.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2380
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af benadikt »

Det kan da godt være, at "An Education for Thursday" er sprunget over på grund af censur. Disney og/eller Fantagraphics har i hvert fald ret stramme regler om hvad der må stå i historierne, og reglerne ændres hele tiden.
I 1. udgave af "Christmas in Duckburg" fra efteråret 2019 er ordet "holocaust" censureret bort (side 108 i bogen). I 2. udgave fra efteråret 2022 er ordet inde igen, men hele historien "The Flying Farmhand" (side 145-152 i 1. udgave) er censureret bort!
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 12. nov 2022, 20:57 Det kan da godt være, at "An Education for Thursday" er sprunget over på grund af censur.
Jo, det kan være - det var min egen første tanke om akkurat denne historien. Men så er spørsmålet hvorfor "A Bar-None Ranch" også ble utelatt. Det var dét som fikk meg til å tenke at det kanskje har å gjøre med at de begge er remakes.
benadikt skrev: 12. nov 2022, 20:57 Disney og/eller Fantagraphics har i hvert fald ret stramme regler om hvad der må stå i historierne, og reglerne ændres hele tiden.
Det er Disney, og ikke Fantagraphics, som bestemmer og styrer disse reglene. Slik har det vært fra starten av. Fantagraphics ville publisert alt av Barks usensurert hvis de kunne.
benadikt skrev: 12. nov 2022, 20:57I 1. udgave af "Christmas in Duckburg" fra efteråret 2019 er ordet "holocaust" censureret bort (side 108 i bogen). I 2. udgave fra efteråret 2022 er ordet inde igen, men hele historien "The Flying Farmhand" (side 145-152 i 1. udgave) er censureret bort!
Ja, jeg vet det... jeg kommenterte nettopp om det selv på The Feathery Society-forumet. Det er virkelig en absurd situasjon. Men ettersom "The Flying Farm Hand" inneholder en gjesteopptreden av Brer Fox, en figur fra Song of the South, er det dessverre lett å se hvorfor Disney beordret at historien skulle utelates i dette andre opplag fra 2022, selv om den fikk være med i første opplag fra 2019. Disney har de siste par årene tatt langt tydeligere avstand fra alt som har med den filmen å gjøre enn tidligere.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af GoogaMooga »

benadikt skrev: 12. nov 2022, 20:57 Det kan da godt være, at "An Education for Thursday" er sprunget over på grund af censur. Disney og/eller Fantagraphics har i hvert fald ret stramme regler om hvad der må stå i historierne, og reglerne ændres hele tiden.
I 1. udgave af "Christmas in Duckburg" fra efteråret 2019 er ordet "holocaust" censureret bort (side 108 i bogen). I 2. udgave fra efteråret 2022 er ordet inde igen, men hele historien "The Flying Farmhand" (side 145-152 i 1. udgave) er censureret bort!
Det gør det jo nærmest umuligt at samle Disney med alle de historiske revisioner og al den censur. Det havde været bedre med disclaimers og fodnoter.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 12. nov 2022, 22:45
benadikt skrev: 12. nov 2022, 20:57 Det kan da godt være, at "An Education for Thursday" er sprunget over på grund af censur. Disney og/eller Fantagraphics har i hvert fald ret stramme regler om hvad der må stå i historierne, og reglerne ændres hele tiden.
I 1. udgave af "Christmas in Duckburg" fra efteråret 2019 er ordet "holocaust" censureret bort (side 108 i bogen). I 2. udgave fra efteråret 2022 er ordet inde igen, men hele historien "The Flying Farmhand" (side 145-152 i 1. udgave) er censureret bort!
Det gør det jo nærmest umuligt at samle Disney med alle de historiske revisioner og al den censur. Det havde været bedre med disclaimers og fodnoter.
Disney har da også satt inn disclaimers i disse bøkene. En meget lang disclaimer, til og med, som inkluderer reklame for Disney og en link til deres egen nettside. Her er disclaimeren i det nye, 2. opplag av den nevnte Carl Barks-boken, "Christmas in Duckburg". (Foto hentet fra Facebook-gruppen Carl Barks - The Good Artist.) Men tror du slike disclaimers hjelper når det gjelder den fryktede Song of the South?

Billede
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2380
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af benadikt »

Mesterius skrev: 12. nov 2022, 22:43... Det er virkelig en absurd situasjon. Men ettersom "The Flying Farm Hand" inneholder en gjesteopptreden av Brer Fox, en figur fra Song of the South, er det dessverre lett å se hvorfor Disney beordret at historien skulle utelates i dette andre opplag fra 2022, selv om den fikk være med i første opplag fra 2019. Disney har de siste par årene tatt langt tydeligere avstand fra alt som har med den filmen å gjøre enn tidligere.
Men jeg kan ikke se det allermindste racistiske eller provokerende i "The Flying Farm Hand".
Efter min opfattelse kunne Disney lige så godt sidde med en tilfældighedsgenerator eller slå plat og krone om, hvad de nu for tiden kan genere fans med!
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 13. nov 2022, 00:21
Mesterius skrev: 12. nov 2022, 22:43... Det er virkelig en absurd situasjon. Men ettersom "The Flying Farm Hand" inneholder en gjesteopptreden av Brer Fox, en figur fra Song of the South, er det dessverre lett å se hvorfor Disney beordret at historien skulle utelates i dette andre opplag fra 2022, selv om den fikk være med i første opplag fra 2019. Disney har de siste par årene tatt langt tydeligere avstand fra alt som har med den filmen å gjøre enn tidligere.
Men jeg kan ikke se det allermindste racistiske eller provokerende i "The Flying Farm Hand".
Efter min opfattelse kunne Disney lige så godt sidde med en tilfældighedsgenerator eller slå plat og krone om, hvad de nu for tiden kan genere fans med!
Det er ikke dét som er poenget. Poenget er at Disney de siste få årene har erklært at alt som har å gjøre med Song of the South skal unngås og gjemmes bort. Derfor har de plutselig nedlagt forbud (på verdensbasis) mot at Brer Rabbit og andre figurer fra filmen får opptre i nylagede tegneserier. Og i tillegg ønsker de ikke at eldre tegneserier hvor figurene er med skal trykkes. Det er grunnen til at "The Flying Farm Hand" er fjernet fra andreopplaget av Barks-boken: den inneholder jo en opptreden av Brer Fox fra Song of the South. Hva som skjer i den spesifikke historien har ingenting å si.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af Antaeus »

David Gerstein har givet følgende svar på nedenstående indlæg (facebook The Disney Comics Fan Group):
I hope we’ll get a chance to see some of the Gottfredson remakes that Paul Murry had a hand in
In all honesty, we aren't publishing them in the current series at the moment—both are "stripped down" rather heavily from their originals and read like clumsy simplifications...
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2380
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Paul Murry's Mickey Mouse - Fantagraphics samlealbum

Indlæg af benadikt »

Og indledningen i bogen slutter med:
"[You] may notice the absence of two serialized stories that Murry redrew from original Mickey Mouse newspaper strip continuities by Floyd Gottfredson and Merrill De Maris. Those stories, in their original strip format, can be found in Fantagraphics' Floyd Gottfredson Library of Walt Disney's Mickey Mouse. While Murry's redraws might be revisited at a future time, the editors' intent in the present Disney Masters volumes is to comprehensively anthologize the classic Paul Murry/Carl Fallberg collaborations that represent story lines created exclusively for comic books."
Senest rettet af benadikt 13. nov 2022, 12:05, rettet i alt 1 gang.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Besvar