Tråden om sidelayouts

Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Tråden om sidelayouts

Indlæg af Thomas S »

Vi diskuterer ofte tegninger. Og vi diskuterer manus. Og vi diskuterer tegninger kontra manus. Jeg synes sjældent vi diskuterer layout, selvom det er en hel afgørende del af, hvordan man fortæller i en tegneserie. Nogle bruger helt faste rammer, andre bryder dem så tit de kan - begge dele er lige rigtigt, ofte gør de noget helt forskelligt ved historien.

Så nu laver jeg en tråd, hvor man kan poste eksempler på sidelayouts. Det kan være eksempler på sidelayouts, der overrasker en. Layouts, der gør noget helt vildt. Layouts, der virker fordi de holder rammerne. Layouts, der slet ikke virker. Bolden er fri.

Jeg vil selv lige starte med et eksempel, jeg netop er faldet over i Osamu Tezukas Space. Det er ikke fordi det virker fuldstændigt banebrydende - og alligevel erindrer jeg ikke, at jeg nogensinde har set dette trick før.

Først er der et setup på den foregående side.
space1.JPG
Fire personer befinder sig i et rumskib, der pludselig bliver ramt af noget turbulens. De reagerer alle fire, og vi får deres reaktioner ved siden af hinanden, sådan at læsningen egentlig skifter fra at bevæge sig horisontalt henover siden til at splittes i fire vertikale parallelle forløb. Det har man set før. Men så sker dette på næste side:
space2.JPG
I første linje har vi stadig fire parallelle forløb. Vi bevæger os fortsat nedad siden i en vertikal læseretning. Men i dæk 2 møder to af forløbene hinanden og smelter sammen. I tredje dæk føjes yderligere et forløb til, og til sidst samles alle fire. Jeg har tegnet den egentlige læseretning op her:
space3.JPG
Det er ikke ligefrem en standardafvikling. Forbindelserne i de vertikale forløb med "kanaler" mellem de forbundne ruder virker ikke æstetisk superelegant. Men siden er letaflæselig og forløbet forståelig, så som fortælling virker det.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tråden om sidelayouts

Indlæg af GoogaMooga »

Så længe det virker, er jeg positiv overfor både opfindsomme layouts og standard grids, men allermest imponerende er standard grids, for så gælder det virkelig om at brænde igennem i hvert enkelt billede og tænke over forløb: mest berømt er Sgteve Ditko's "nine panel grid", som Dave Gibbons lånte til Watchmen. Dét at kunne koncentrere action i vertikale billeder, er ikke enhver forundt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Tråden om sidelayouts

Indlæg af Thomas S »

Et eksempel, der kan illustrere hvorfor de virker?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tråden om sidelayouts

Indlæg af GoogaMooga »

"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tråden om sidelayouts

Indlæg af Frank Madsen »

Jeg er stadig imponeret over "Jævndøgnets Helte", hvor Mézières viser Valentin og hans tre konkurrenter i spermkapløbet som 4 parallelle forløb, hvor Valentin pludselig falder ned i en dyb skakt og symbolsk fortsætter lettere ramponeret som den nederste af de fire "helte".
Untitled-1.png
Flere eksempler her:
http://www.forbiddenplanet.co.uk/blog/2015/review-2/
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tråden om sidelayouts

Indlæg af Frank Madsen »

Og så kan jeg ikke lige finde layout-eksempler fra denne serie, men som jeg husker den, var den et eksempel på gennemført millimeter-retfærdighed i tildelingen af billedruder til hhv. Spider-Man og Superman. Hvis den ene fik lov at brillere på halvanden side, blev den efterfulgt af halvanden side med den anden osv. Man fik nærmest på fornemmelsen, at DC og Marvels advokater havde siddet sammen med Gerry Conway og studehandlet om spaltepladsen.
SS_cover.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Superman_ ... Spider-Man
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tråden om sidelayouts

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev:Og så kan jeg ikke lige finde layout-eksempler fra denne serie, men som jeg husker den, var den et eksempel på gennemført millimeter-retfærdighed i tildelingen af billedruder til hhv. Spider-Man og Superman. Hvis den ene fik lov at brillere på halvanden side, blev den efterfulgt af halvanden side med den anden osv. Man fik nærmest på fornemmelsen, at DC og Marvels advokater havde siddet sammen med Gerry Conway og studehandlet om spaltepladsen.
SS_cover.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Superman_ ... Spider-Man
Godt eksempel på "jakkesættenes" sjældent positive indflydelse på tegnekunst. Russ Andru tegnede løjerne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Peder Riis
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 446
Tilmeldt: 14. dec 2005, 23:35
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Tråden om sidelayouts

Indlæg af Peder Riis »

Thomas S skrev:
space3.JPG
Wow! Det er genialt tænkt!

Jeg elsker sådan nogle layouts, hvor man udnytter sig af mediet, på en måde der kun kan lade sig gøre på tegneserie.
Håber denne tråd tager til, jeg skal selv prøve og se om jeg kan finde nogle gode eksempler i min samling.
Age of Peder -Eller kaos!
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Tråden om sidelayouts

Indlæg af Noname »

Her et par andre eksempler på specielle layouts. En dobbeltside fra Watchmen, og en side fra Neal Adams X-Men:
Watchmen.png
Watchmen.png (397.21 KiB) Vist 3059 gange
x-men.png
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tråden om sidelayouts

Indlæg af Antaeus »

Peder Riis skrev:
Thomas S skrev:
space3.JPG
Wow! Det er genialt tænkt!

Jeg elsker sådan nogle layouts, hvor man udnytter sig af mediet, på en måde der kun kan lade sig gøre på tegneserie.
Håber denne tråd tager til, jeg skal selv prøve og se om jeg kan finde nogle gode eksempler i min samling.
Jeg synes det er det modsatte af genialt og meget irriterende, når man skal tjekke flere paneler ud for at finde ud af læseretning og hvilket panel der er næste.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Tråden om sidelayouts

Indlæg af D@niel »

Antaeus skrev:Jeg synes det er det modsatte af genialt og meget irriterende, når man skal tjekke flere paneler ud for at finde ud af læseretning og hvilket panel der er næste.
Jamen du kan jo lige netop læse historien ganske normalt uden at det er et problem. Som jeg ser det, giver Tezuka bare et alternativ, hvor man kan læse historien på en anden måde. Det virker nok simpelt, men jeg synes også, at dette er lidt af en genistreg.
Er Space iøvrigt en del af Phoenix? Jeg er så pi$$e træt af, at den skal være så umulig at få på print på engelsk. Det anses for mandens magnum opus, og så kan den ikke opdrives, arrgghhh.
Noname skrev:En dobbeltside fra Watchmen
Lige Watchmen eksemplet er jo blot en mikroskopisk del af det vanvittige layout i kapitlet Fearful Symmetry. Samtlige 28 sider er symmetrisk bygget op om midten både hvad rammer, historie og tegninger angår. Rammerne på side 1 er identiske med rammerne på side 28, side 2 med side 27 osv. I kaptlets første 6 sider bryder Rorschach ind ved Moloch. På de sidste 6 bryder han ud. På en side står en person i forgrunden af billedet, på den spejlede side står han i samme panel i baggrunden osv osv. Det er galningen Alan Moore i sprudlende humør.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tråden om sidelayouts

Indlæg af Antaeus »

D@niel skrev:
Antaeus skrev:Jeg synes det er det modsatte af genialt og meget irriterende, når man skal tjekke flere paneler ud for at finde ud af læseretning og hvilket panel der er næste.
Jamen du kan jo lige netop læse historien ganske normalt uden at det er et problem. Som jeg ser det, giver Tezuka bare et alternativ, hvor man kan læse historien på en anden måde. Det virker nok simpelt, men jeg synes også, at dette er lidt af en genistreg.
Er Space iøvrigt en del af Phoenix? Jeg er så pi$$e træt af, at den skal være så umulig at få på print på engelsk. Det anses for mandens magnum opus, og så kan den ikke opdrives, arrgghhh.
Noname skrev:En dobbeltside fra Watchmen
Lige Watchmen eksemplet er jo blot en mikroskopisk del af det vanvittige layout i kapitlet Fearful Symmetry. Samtlige 28 sider er symmetrisk bygget op om midten både hvad rammer, historie og tegninger angår. Rammerne på side 1 er identiske med rammerne på side 28, side 2 med side 27 osv. I kaptlets første 6 sider bryder Rorschach ind ved Moloch. På de sidste 6 bryder han ud. På en side står en person i forgrunden af billedet, på den spejlede side står han i samme panel i baggrunden osv osv. Det er galningen Alan Moore i sprudlende humør.
Det ligner rod og at hvis jeg fik bogen i hånden tror jeg at jeg ville lede efter næste panel i forvirring, jeg ikke ved hvor jeg skal bevæge mig hen efter hver panel, det er irriterende og intet genialt ved det, kun det modsatte. Tegneserielæsning skal flyde...

Og læs den normalt, det er så netop det der er svært at finde ud af - da man ikke ved hvad normalt er her og hvor man skal bevæge sig hen. Jeg håber det er anerledes når man får bogen i hånden, for ellers er det alt andet end godt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Tråden om sidelayouts

Indlæg af Thomas S »

D@niel skrev: Er Space iøvrigt en del af Phoenix? Jeg er så pi$$e træt af, at den skal være så umulig at få på print på engelsk. Det anses for mandens magnum opus, og så kan den ikke opdrives, arrgghhh.
Ja, den er fra bind 3, som jeg endelig fik min chance for at sætte fingrene i uden at blive helt ruineret. Den hedder ofte "Universe" i oversigten over Phoenix i historie, men i den udgivne version er titlen altså endt på Space.

Og Anteaus bør holde sig langt væk, hvis ovenstående sidelayout føles for kompliceret. De fire parallelle forløb fortsætter langt hen i serien, fx. da de fire personer sidder i hver sin kapsel og har samtaler over radio. Her kunne man så vælge at krydsklippes mellem dem, der siger noget - men Tezuka vælger at vise fire forløb, der skal læses på engang. Jeg synes som Peder at det er at udnytte, hvad mediet kan. Men det skal selvfølgelig laves, så man forstår,hvad der sker ellers ender det med at være ulæseligt. I Space er det gennemgående, så man er med.
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Tråden om sidelayouts

Indlæg af Thomas S »

Et eksempelt på noget, der blev ulæseligt, fordi jeg ikke forstod sidelayoutet kommer her. Igen fra Tezuka, første bind af Ludwig B.

Scenen er en fødsel i nogle adelige gemmakker i noget, der må være i slutningen af 1700-tallet. Den fødsel går ikke så godt. Og lægen må foretage genoplivning af sine patienter (både mor og barn). Tezuka vælger at lave en actionfyldt, komisk scene ud af det, men den faldt til jorden her, fordi jeg først ved tredje forsøg forstod, hvordan den skulle læses.

I kan selv prøve her - vær dog opmærksom på, at bogen er udkommet med japansk læseretning, dvs. der skal startes i øverste HØJRE hjørne, ikke venstre:
DSC_0348.JPG
Læste du den rigtigt? Jeg læste først de første tre øverste billeder på førstesiden, så de tre under osv. som man normalt ville gøre, men det hang ikke helt sammen.

Så forsøgte jeg at læse henover midten, dvs. de første seks øverste billeder. Det blev det slet ikke bedre af.

Først i tredje forsøg fandt jeg ud af at læse vertikalt, dvs. startende i øverste højre hjørne og så nedad, en række af gangen. Pludselig hang scenen sammen.

Man kan sige, at Tezuka signalerer, at der sker "noget andet" på opslaget ved at have fjernet billedrammerne og erstatte dem med stiplede skildere. For mig blev det ikke tydeligt nok, hvad der skete i stedet.

Umiddelbart er det også lidt uvist, hvad Tezuka vil opnå med at lave et enkelt opslag, der har en helt anden læseretning end i resten af bogen. Det giver ikke fx som i Space mulighed for at skildre parallelle forløb på en fiks måde - det er et helt lineært forløb som alle mulige andre. Muligvis kan man se en tendens til, at det samler taleboble-billeder i top og bund og action-billeder ind mod midten af siden - og det kunne jo give mening, hvis det understøttede en fornemmelse af en kaotisk scene med en masse løben frem og tilbage, hvor der stod en flok mennesker på sidelinjen og råbte. Men det er ikke gennemført. Der er både løbe-billeder enkelte steder ude i kanten og talebobler ind mod midten.

Jeg kalder det dumpet :-)
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Tråden om sidelayouts

Indlæg af Thomas S »

Frank Madsen skrev:Jeg er stadig imponeret over "Jævndøgnets Helte", hvor Mézières viser Valentin og hans tre konkurrenter i spermkapløbet som 4 parallelle forløb, hvor Valentin pludselig falder ned i en dyb skakt og symbolsk fortsætter lettere ramponeret som den nederste af de fire "helte".
Det minder faktisk en del om måden dele af Tezukas Space er bygget op - ikke det eksempel jeg har vist, men efterfølgende, hvor vi netop også følger de fire personer i horisontale forløb. Men mon ikke direkte inspiration er udelukket? Space er fra 1969, Jævndøgnets Helte fra 1978, så det kan ikke være Tezuka, der er inspireret. Og så vidt jeg ved har det ikke været muligt at læse Phoenix på fransk (eller engelsk) i forrige årtusinde. Så to sci-fi-forfattere med samme ide, måske. Medmindre nogen kan pege på en mulig forbindelse.
Besvar