Thorgal spørgsmål

Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Thorgal spørgsmål

Indlæg af Erling G-P »

Thorgal er en serie jeg desværre aldrig har fået anskaffet eller læst.

Vil råde bod på det med samlebindene og kom hjem med nr. 3 i går. Skal så finde en løsning på nr 1 & 2, så jeg kan komme i gang, men ønsker ikke at købe minibøgerne. Flere har nævnt svenske samlebind, som kunne være et alternativ. Kan nogen anbefale et sted at købe disse ?

Har også købt bind 1 af 'Ulv' spinoff serien. Kan man læse den selvstændigt, eller giver det mere mening at vente med den, til man har læst selve hovedserien ?

Takker på forhånd for eventuelle svar! :)

Venlig hilsen
Erling G-P
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Thorgal spørgsmål

Indlæg af Erling Søby »

Det giver bedst mening at læse hovedserien først, frem til og med bind 29 - dvs. de albums Jean van Hamme skrev. Dernæst at krydslæse mellem hovedserien og Kriss af Valnor-serien (Thorgals søn Jolan forsvinder ret brat ud af hovedserien og fortsætter i Kriss af Valnor-serien). Ulv kan man vente med at læse til sidst. Men alle tre serier skulle løbe sammen i Thorgal 36, når den udkommer om et par år, så man skal nok læse det hele inden da.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Jesper E
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 87
Tilmeldt: 12. feb 2012, 23:45
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Thorgal spørgsmål

Indlæg af Jesper E »

Jeg har de der minibøger, og de er altså ikke så slemme som mange gør dem til.

de er næsten i normal størrelse, kvalitet til prisen

just one man's opinion 8)
Brugeravatar
JAlbertsen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 284
Tilmeldt: 24. aug 2005, 21:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Thorgal spørgsmål

Indlæg af JAlbertsen »

Erling G-P skrev:Vil råde bod på det med samlebindene og kom hjem med nr. 3 i går. Skal så finde en løsning på nr 1 & 2, så jeg kan komme i gang, men ønsker ikke at købe minibøgerne. Flere har nævnt svenske samlebind, som kunne være et alternativ.
Mon ikke bind 1 og 2 kommer fra Cobolt hen ad vejen. Hvis det bare er for at læse historierne her og nu, må dit lokale bibliotek da kunne låne dig Magnum bøgerne eller de gamle album.
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Thorgal spørgsmål

Indlæg af Erling G-P »

Takker for svarene foreløbigt.

Biblioteket er nok et godt bud - det vil formentlig tage en rum tid at læse serien, hvis jeg skal vente på at det hele er udgivet i samlebind.

Vil også følge Jespers råd og kaste et nyt blik på Magnum bøgerne. Havde dog store problemer med den Rubine historie, der blev udgivet i de krympede Tempo hæfter - meget anstrengende for mine halvslidte glugger, den måde hvorpå alt var formindsket :)

Venlig hilsen
Erling G-P
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Thorgal spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Man kan sagtens læse Ulv selvstændigt. Men det er nok oplagt, at man vil få mere ud af den, hvis man har læst en hel del af hovedserien først. Ulv er jo slet ikke født før et godt stykke hen i serien ;-)

I Thorgalkrøniken 3 kan man se et stort skema over den kronologiske sammenhæng mellem alle serierne - både dem, der er udgivet på dansk (Thorgal, Kriss af Valnor, Magnum), og dem der er under udgivelse (Krøniken, Ulv) eller kommer senere (Thorgals Ungdom).

Thorgalkrøniken 4 udkommer allerede til efteråret, og det indeholder hele 5 album - hele sagaen om Landet Qa. Så det rykker noget. Og det er meningen af udgive to samlebind også næste år.

Rosinski arbejder på det nye album 35 i hovedserien, som udkommer omkring nytår 2016/17. Derefter laver ikke bare et, men to bind mere. Men før han går i gang med dem, kommer han efter alt at dømme på besøg i Danmark.
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Thorgal spørgsmål

Indlæg af Erling G-P »

Tak for info Carsten - umiddelbart lyder det jo lovende!

Kan forstå ud fra indholdsbeskrivelsen af Magnum bind 1 (opr. bind 22, 23, 13), at de oprindelige albums har været udgivet hulter til bulter rent kronologisk (og at jeg derfor ikke bør læse dem i nummerorden, hvis jeg finder dem via biblioteket) ?

Venlig hilsen
Erling G-P
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Thorgal spørgsmål

Indlæg af Andrebyboer »

Carsten Søndergaard skrev:I Thorgalkrøniken 3 kan man se et stort skema over den kronologiske sammenhæng mellem alle serierne - både dem, der er udgivet på dansk (Thorgal, Kriss af Valnor, Magnum), og dem der er under udgivelse (Krøniken, Ulv) eller kommer senere (Thorgals Ungdom).
Hmm, dette skjemaet ser ut til å mangle i den svenske utgaven. Er det å finne noe annet sted?
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Thorgal spørgsmål

Indlæg af Noname »

Carsten Søndergaard skrev:...eller kommer senere (Thorgals Ungdom).
Uhh! Gode nyheder igen 8) Hovedserie + Integraleserie + 3 spin off serier. Det bliver efterhånden svært at komme uden om Thorgal-serierne. Det er også en af mine favoritserier!
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Thorgal spørgsmål

Indlæg af Noname »

Erling G-P skrev:Tak for info Carsten - umiddelbart lyder det jo lovende!

Kan forstå ud fra indholdsbeskrivelsen af Magnum bind 1 (opr. bind 22, 23, 13), at de oprindelige albums har været udgivet hulter til bulter rent kronologisk (og at jeg derfor ikke bør læse dem i nummerorden, hvis jeg finder dem via biblioteket) ?

Venlig hilsen
Erling G-P
De første 23 album var noget rod. Her er en liste over hvordan de skal læses. 22 - 23 - 13 osv:

1. Barn af stjernerne (7)
2. Den sorte galej (4)
3. Brek Zariths fald (6)
4. Længslens magt (8)
5. Bueskytterne (9)
6. Landet Qa (10)
7. Tanatloks øjne (11)
8. Den fortabte guds by (12)
9. Mellem mørket og lyset (13)
10. Aaricia (14)
11. Bjergenes herre (15)
12. Ulv (16)
13. De tre gamle mænd fra Aran (3)
14. Hinsides den anden verden (5)
15. Nøglernes vogter (17)
16. Solsværdet (18)
17. Den usynlige fæstning (19)
18. De forvistes mærke (20)
19. Ogotais krone (21)
20. I jætternes land (22)
21. Buret (23)
22. Troldkvindens hævn (1)
23. Den frosne ø (2)

Grunden til dette rod er at nr 22 og 23, som er de originale nr 1 og 2, tidligere var blevet udgivet i Cormak nr 1 og 2. Nr 7 fortæller så vidt jeg husker oprindelsen, så den kunne man godt starte serien med, og bortset fra nogle få numre er serien jo så næsten trykt kronologisk, men det bliver i hvert fald godt at få de 23 første album i integralebøger i stedet for :)
Senest rettet af Noname 2. jun 2016, 17:08, rettet i alt 1 gang.
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Thorgal spørgsmål

Indlæg af Noname »

Erling G-P skrev:Thorgal er en serie jeg desværre aldrig har fået anskaffet eller læst.

Vil råde bod på det med samlebindene og kom hjem med nr. 3 i går. Skal så finde en løsning på nr 1 & 2, så jeg kan komme i gang, men ønsker ikke at købe minibøgerne. Flere har nævnt svenske samlebind, som kunne være et alternativ. Kan nogen anbefale et sted at købe disse ?

Har også købt bind 1 af 'Ulv' spinoff serien. Kan man læse den selvstændigt, eller giver det mere mening at vente med den, til man har læst selve hovedserien ?

Takker på forhånd for eventuelle svar! :)

Venlig hilsen
Erling G-P
Jeg har selv overvejet det samme, men ikke fået dem bestilt endnu. Det ser ud til Bokus sender til Danmark. 227,- og 252,- svenske kroner for nr 1 og 2. Omregnet til danske kr er det ret billigt for integralebøger.

http://www.bokus.com/cgi-bin/product_se ... kr%F6nikan
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Thorgal spørgsmål

Indlæg af Erling G-P »

Tak for liste og link Noname. De ser unægteligt fristende ud, de svenske samlebind - med kursfaktor er det jo næsten to samlebind for det samme, som ét koster i Danmark.

Venlig hilsen
Erling G-P
Brugeravatar
JAlbertsen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 284
Tilmeldt: 24. aug 2005, 21:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Thorgal spørgsmål

Indlæg af JAlbertsen »

Erling G-P skrev:Tak for liste og link Noname. De ser unægteligt fristende ud, de svenske samlebind - med kursfaktor er det jo næsten to samlebind for det samme, som ét koster i Danmark.

Venlig hilsen
Erling G-P
Nah, så stor er besparelsen vist heller ikke. Hos Saxo.com kan den danske udgave købes for 259 kr. til pluspris. https://www.saxo.com/dk/soeg/boeger?que ... og%20guder
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Thorgal spørgsmål

Indlæg af Erling G-P »

JAlbertsen skrev:
Erling G-P skrev:Tak for liste og link Noname. De ser unægteligt fristende ud, de svenske samlebind - med kursfaktor er det jo næsten to samlebind for det samme, som ét koster i Danmark.

Venlig hilsen
Erling G-P
Nah, så stor er besparelsen vist heller ikke. Hos Saxo.com kan den danske udgave købes for 259 kr. til pluspris. https://www.saxo.com/dk/soeg/boeger?que ... og%20guder
Det er selvfølgelig rigtigt, men fordrer jo at man er plusmedlem - ellers ryger der lige en ekstra udgift på.

Tak igen til alle der har svaret. Har netop læst Bertis anmeldelse af samlebind 3, hvilket jo ikke mindsker ens lyst til at komme igang med serien :)
Men er nu forvirret; troede at samlebindene kørte i kronologisk orden, men som jeg læser anmeldelsen, er det ikke (helt) tilfældet - der er også en tematisk orden indblandet. Giver det stadig mening at læse i samlebindsorden, eller bør man holde sig til det strengt kronologiske ud fra Nonames liste ?

Venlig hilsen
Erling G-P
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Thorgal spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Andrebyboer skrev:Hmm, dette skjemaet ser ut til å mangle i den svenske utgaven. Er det å finne noe annet sted?
Thorgal er jo ikke udgivet på samme måde i Sverige som i Danmark, så skemaet kunne ikke være identisk i den svenske udgave. Hvis man kun er orienteret i cyklusrækkefølgen (og kan tyde de franske titler i forhold til dansk/svenske), kan man se en oversigt over den på fransk Wikipedia:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Thorgal
Eventuelt sammenholdt med Comicwiki:
http://comicwiki.dk/wiki/Thorgal

Men i den danske udgave af Thorgalkrøniken får man altså det hele serveret samlet og på dansk :-)
Besvar