Essentielle tegneserier for at forstå mediet

Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Essentielle tegneserier for at forstå mediet

Indlæg af Gimli »

Jeg har overvejet hvilke 100 tegneserier jeg skulle anbefale en anden, hvis udgangspunktet var at denne person skulle have så bred en forståelse af mediets muligheder. Altså at jeg skulle se ud over mine egne favoritter, og skulle vise så divergen en tilgang til mediet som muligt.

I den sammenhæng ville jeg starte med nogle overordnede kategorier, som så igen kunne rumme en række under kategorier;
- Tegnestil (streg, sideopbygning, originalitet, Detaljering vs. Simplicity)
- Fortælletemaer (spænding, humor, seriøse fortællinger, biografier)
- Fortælleopbygning (univers, plot, tempo, fortællemæssige lag)
- miljøskildring (troværdighed, fantasi, stemning)
- Geografisk udbredelse (amerikansk, europæisk, asiatisk, andre)
- Historisk betydning for mediet (påvirkning, udbredelse, mediemulighed)
- Tegningers betydning for fortællingen (budskabsformidling, miljøforståelse,, fortælleforståelse)
- Karakterer (stereotyper, udvikling, troværdighed, likeness, mennesketype)

Jeg er med på at der er gråzoner mellem nogle af disse kategorier.

Men ud fra disse kategorier kunne der så overvejes hvilke tegneserier der giver den bedste forståelse for mediets muligheder. F.eks kunne man under fortællemæssig opbygning - univers overveje; Asterix, Anders And og Marvel superhelte. Her ville jeg selv være kommet frem til at Anders And er den tegneserie som bedst fremviser, hvad tegneseriemediet kan i forhold til det at skabe fortællinger inden for rammen af et selskabt univers.

I forhold til geografisk udbredelse, skulle der under amerikanske selvklart være mindst 1 superhelte-serie. Personligt ville jeg nok hælde til, at Superman eller Batman ville være en fornuftig repræsentant.
Osv. Osv.

Men jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg har overset nogle relevante kategorier.

Og jeg vil da gerne høre andres bud på, hvilke tegneserier andre ville medtage på en sådan liste, og høre hvilken kategori de mener den skal placeres under, og med hvilken begrundelse.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Essentielle tegneserier for at forstå mediet

Indlæg af marius »

Nogle fine og gennemtænkte kategorier du opstiller. Ren objektivitet i udvælgelse af 100 værker er straks mere vanskeligt. Men her nogle amerikanske bud jeg lige kan komme i tanke om:

Little Nemo in Slumberland: En af de tidligste tegneserier som demonstrede hvilke muligheder mediet rummer.

Krazy Kat: En klassiker indenfor kunstformen. Surrealistisk univers.

Bringing Up Father: Komik på højt plan - også visuelt.

Tarzan: En af de første adventureserier, som viste at tegneserier var mere end komik. Foster og Hogarth blev forbilleder.

Dick Tracy: En af de første detektiv og actionserier. Et Fantastisk persongalleri og sprængfyldt af uforglemmelige scener, hvor skurkene får deres bekomst.

Terry And the Pirates: Caniffs stil var med til at danne skole og striben indeholder flere uforglemmelige øjeblikke i amerikansk tegneseriehistorie.

Spirit: Will Eisner og Spirit lever op til samtlige opstillede kategorier.

Li'l Abner: Al Capps serie fik enorm betydning for den amerikanske samtid og dets forestilling om Syden.

Pogo: Walt Kelly formåede med spidende satire, at riste det politiske Amerika via funny animals genren.

Rip Kirby: En af de smukkest tegnede tegneserier nogensinde. Alex Raymond fotorealistiske stil dannede skole.

Radiserne: Behøver vel ingen præsentation

Donald Duck: Carl Barks behøver ingen præsentation.

Superman: Grundlagde superheltegenren i USA.

EC Comics: Fordi forlaget satte en sjældent høj standard inden for comic book og tog formatet seriøst.

Robert Crumb: Fordi undergrund også er en væsentlig del af tegneseriemediets historie og grafiske virkemidler.

Fantastic Four: Grundlagde marveluniverset og ændrede superheltegenren for altid. Jack Kirbys stil påvirkede en hel generation.

Frank Millers "The Dark Knight Returns" og Alan Moores "Watchmen": Fordi de smadrede samtlige forestillinger om hvordan superheltegenren ser ud og fortsat påvirker genren.

Maus: Art Spiegelman demonstrerer at tegneseriemediet kan behandle et tabubelagt emne og blive taget alvorligt.

Steen og Stoffer: Reelt set den sidste store amerikanske avisstribeserie.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Essentielle tegneserier for at forstå mediet

Indlæg af GoogaMooga »

marius har vist sagt det, der skulle siges. Selv den enlige newie, også dér rammer han rigtigt
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Essentielle tegneserier for at forstå mediet

Indlæg af Antaeus »

Skulle det være amerikansk?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Essentielle tegneserier for at forstå mediet

Indlæg af lolsen »

"- Geografisk udbredelse (amerikansk, europæisk, asiatisk, andre)"
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Essentielle tegneserier for at forstå mediet

Indlæg af Antaeus »

lolsen skrev:"- Geografisk udbredelse (amerikansk, europæisk, asiatisk, andre)"
Så undrer det mig at kun amerikanske er valgt?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Essentielle tegneserier for at forstå mediet

Indlæg af Karl-E. »

Hvis vi tager det amerikanske marked som i min verden er langt det mest spændende både historisk og i vore dage 8) , så er jeg meget enig med marius. Dog synes jeg ikke at man, på en sådan liste, kan komme uden om Prince Valiant, Doonsbury og Will Eisners graphic novels. - og så mangler der i den grad noget af det mere "moderne" eksempelvis Sandman og Bone, og en liste bør vel også have noget med af folk som Brubaker, Bendis, Vaughan, Ennis o.a. som i den grad har bragt historiefortællingen i fokus i nyere tid.

Er spændt på hvad folk vil diske op med fra det Europa og Japan! :)
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Essentielle tegneserier for at forstå mediet

Indlæg af Lars S »

Fra Europa er det jo umuligt at komme uden om Jean Giraud... og vel især Moebius!!

Især tidlige værker som Den Hermetiske Garage og Arzach.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Essentielle tegneserier for at forstå mediet

Indlæg af marius »

Karl-E. skrev:Hvis vi tager det amerikanske marked som i min verden er langt det mest spændende både historisk og i vore dage 8) , så er jeg meget enig med marius. Dog synes jeg ikke at man, på en sådan liste, kan komme uden om Prince Valiant, Doonsbury og Will Eisners graphic novels. - og så mangler der i den grad noget af det mere "moderne" eksempelvis Sandman og Bone, og en liste bør vel også have noget med af folk som Brubaker, Bendis, Vaughan, Ennis o.a. som i den grad har bragt historiefortællingen i fokus i nyere tid.

Er spændt på hvad folk vil diske op med fra det Europa og Japan! :)
Jeg var tilbageholdende med mere "moderne" eksempler, fordi jeg synes det er svært at udvælge nogle bestemte frem for andre. Men Sandman og Bone er fine eksempler og det er helt rigtigt, at historiefortællingen også skal i fokus.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Essentielle tegneserier for at forstå mediet

Indlæg af marius »

Jeg valgte at holde mig til amerikanske tegneserier pga min særlige interesse for dette felt. Men indtil videre udgør mine bud kun en femtedel af i alt 100 mulige værker. Så der er rig mulighed og plads til at komme med flere og evt bedre bud. Og selvfølgelig også fra andre regioner end Nordamerika.

Jeg vil gerne opstille mine bud på europæiske tegneserier også - så den poster jeg senere i dag, hvis jeg ellers får tid og overskud.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Essentielle tegneserier for at forstå mediet

Indlæg af marius »

For at give de amerikanske bud modvægt kommer her mine europæiske bud:

Ferd'nand: Fordi den er stum, men udnytter mediets muligheder for stadig at være morsom.

Tintin, Pilote og Spirou: Hovedleverandør til europæiske seriealbum.

Tintin: Måske verdens bedste tegneserie. Den "rene streg" blev skoledannende.

Blake og Mortimer: Stiv renstreg-serie, men med en unik stemning som ingen anden serie kan tilbyde.

Asterix: En unik leg med anakronismer og satire

Lucky Luke: Humoristisk tilgang til westermyten, men kommer sandheden nærmere end de fleste realistiske.

Diabolik: Satte nye standarder for hvad man kunne bringe af vold og sex i comic book format.

Barbarella: Kultfænomen og symbol på en generations seksuelle oprør.

Erotiske europæiske tegneserier: Milo Manara, Crepax, Georges Pichard, Guillermo Mordillo osv. Fordi de har en tilgang til mediet som ikke findes i USA.

Modesty Blaise: Meget engelsk i sin tegnestil. Forsøgt efterlignet af mange.

Fransk undergrundstil: George Wolinski, Claire Bretécher, Gerhard Lauzier m.fl.

André Franquin: Kunne lave gags som ingen anden.

Linda og Valentin: Fordi Méziéres scenografi aldrig er blevet overgået.

Blueberry: Jean Girauds grafiske mesterværk. Men Giraud kunne også under navnet Moebius.

2000 AD og Warrior: Fordi bladene blev en rugekasse for store artister som f.eks. Brian Bolland, Dave Gibbons, Kevin O'Neill, Alan Moore og mange flere. Hvordan ville Vertigo have set ud uden de britiske tegneserier.

Corto Maltese: Fordi Hugo Pratt er en af guruerne i 70'erne og 80'ernes voksne europæiske serieverden.

Vores kvarter: Carlos Giminez's selvbiografiske værk. Et tidligt bud på en graphic novel.

Ranx: Tegneseriekunst som udfordrer den gode smag.

Jagten på tidsfuglen: Loisel for fuld udblæsning. En storslået eventyrserie, som viser hvorfor europæerne kan lave tegneserier i en stil, hvor amerikanerne ikke kan være med.

Vindens passagerer: Enorm betydning for voksentegneserier i 80'erne. Et studie i flotte og detaljerede baggrunde.

Det store onde: David B's mesterværk inden for graphic novel
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Essentielle tegneserier for at forstå mediet

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Lauzier...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Essentielle tegneserier for at forstå mediet

Indlæg af GoogaMooga »

Maurice Tillieux - atomstilens åndelige fader. Biler og teknik og moderne design indgår som et vigtigt virkemiddel i fortællingerne. Flowet har en stærkere fremdrift end hos ligne claire. Meget atomisk det hele. 8)

se også: André Franquin
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Essentielle tegneserier for at forstå mediet

Indlæg af GoogaMooga »

William Vance - den bedste europæiske tegner indenfor realisme. Tog realismen til nye højder i forskellige tidsepoker. Man overgiver sig fuldstændigt, giver sig hen i historierne, der bæres af stringens, seriøsitet, og disciplin. Eksperimenterede også med grafisk-psykedeliske virkemidler.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Essentielle tegneserier for at forstå mediet

Indlæg af GoogaMooga »

Jean Graton - formåede som ingen anden europæer at skabe et sammenhængende univers, og er verdens bedste bil tegner. Integrerede lydord som grafisk virkemiddel bedre end nogen anden.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar