Art Bubble gæster til november

Besvar
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Art Bubble gæster til november

Indlæg af Gimli »

På 'Vi elsker tegneserier' - nummer 9's supplerende facebookside, er de første tegneseriehæfter annoncerer. Herunder Don Rosa og Mike Mignola.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Art Bubble gæster til november

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Mignola er da et kup af hidtil usete dimensioner...eller er det bare fordi jeg er fan?
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Art Bubble gæster til november

Indlæg af Erling Søby »

Det er vel ikke at usete dimensioner i forhold til, hvem der ellers har gæstet Danmark gennem årene - og vel heller ikke i forhold til de gæster Art Bubble ellers har haft. Nogle vil sikkert betragte Don Rosa som mindst lige så stor, gætter jeg på.

Jeg kan nu ret godt lide Mignolas ting, så det er da fedt nok han kommer. Han er et særdeles stort talent, men jeg er nu ikke sikker på, at han helt har fået det ud af talentet man kunne håbe på. Den første cyklus med Hellboy, Gotham by Gaslight og Dracula. Er der mere, der er helt i top?

Derudover kommer Keramidas - ham med Mickey's Craziest Adventures. Han ser jeg faktisk også frem til.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Art Bubble gæster til november

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Hvis man sammenligner Don Rs indflydelse på markedet med Mignolas - så vil jeg hævde at Mignola er i en anden klasse.

Jeg mener - Mignola har lavet en original figur og en verden omkring denne figur - der så oven i købet har vist sig så levedygtig, at jeg ved ikke hvor mange både kendte (Som Corben og Guillermo) og ukendte folk har produceret materiale til det såkaldte Mignolaverse (http://www.multiversitycomics.com/tag/mignolaversity/). Og han har været inspirationskilden til fx produktionen af Disneys "Atlantis".
Don R. har trods alt kun bygget videre på Barks arv....og mig bekendt er der ikke rigtigt nogen der forsøger at arbejde videre i Don Rs ånd.... Naturligvis er han voldsomt populær blandt hans fans - men hans kunstneriske indflydelse er til at overse.

Dette ikke være sagt for at jokke nogen Don R. fans over tæerne - men bare som en konstatering af at Mignola formodentligt er en mand med flere krydser i kalenderen end Don R....og derfor lidt mere imponerende på gæstelisten....
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Art Bubble gæster til november

Indlæg af Erling Søby »

Det er ikke rigtig en diskussion, der giver mening, Dan. Både Mignola og Rosa er superstjerner. Om man synes den ene eller den anden er størst, det er vist ret subjektivt. Personligt kan jeg - som sagt - godt lide Mignola. Rosa interesserer mig ikke. Men jeg kender folk, der er store fans af Rosa, og nok er ret ligeglade med Mignola. Den ene har vel ikke mere ret end den anden.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Art Bubble gæster til november

Indlæg af Gimli »

Og så er vi tilbage ved en gammel diskussion. Måske er det muligt at definere en række kriterier som kunne afdække forskellige aspekter som storhed kan måles på, og så diskutere storhed i forhold til hver af disse aspekter?

Mit ikke gennemarbejdede/færdigtænkte bud kunne være;
- Udbredelse (salg, antal lande som tegneserien er udkommet i)
- Popularitet (merchandise, fan og fan-foreninger)
- Originalitet (evne til at skabe anderledes fortællinger eller tegninger)
- Betydning (Indflydelse på mediets udformning, antal udøvere som har ladet sig inspirere)
- Kvalitet (Tegne- og fortælleevne inden for anderkendte genre, andre udøveres kunstneriske respekt)
- Anerkendelse (Antal priser og mediemæssige optrædender, antal festivals som vedkommende er inviteret til).
- Særlige karakteristika (altså evner inden for afgrænsede områder, f.eks.; Fortælleflow, give karakteren følelsesmæssige udtryk, sideopbygning etc.) Dette sidste kriterium er jeg lidt i tvivl om, men jeg tænker at det, måske kan få afdækket forhold omkring 'Kvalitet'.

Der er sikkert andre mulige kriterier. Der er også nogle gråzoner mellem de her opstillede kriterier. Men mit ærinde er i højere grad at få åbnet op for en overvejelse af, hvad der kan lægges til grund for at "måle" mestrene. I min optik, kunne dette kvalificerer diskussionerne om, hvilke tegneserieskabere der er størst og måske sondre lidt tydeligere på, hvad der lægges til grund for vurderingerne. Hvis der ikke er konsensus om kriterierne, kan diskussionen aldrig komme ud over den rent subjektive vurdering. Det er der sådan set ikke noget galt med, men den fører næppe til en yderligere kvalificering af synspunkterne.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Art Bubble gæster til november

Indlæg af GoogaMooga »

Er ikke selv fan, men det er klart, ar Mignola har en stor fanbase og har dannet skole. Hans ting tiltrækker dog et snævrere publikum end Rosa's, hvor sidstnævnte rækker ud over comics fandom.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar