Linda og Valentins samlede eventyr 3 - læseklub uge 38, 2017

Besvar
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Linda og Valentins samlede eventyr 3 - læseklub uge 38, 2017

Indlæg af D@niel »

Ja, man må lige acceptere, at de her tråde startes i weekenden, jeg har nogen pressede mandage.

Det kører da ok med en uge, så vi tager 3. album i næste uge. Så sikkert 2 uger til det 4., der er også 4 album i den.
Vedhæftede filer
LV_se3.jpg
LV_789.jpg
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Linda og Valentins samlede eventyr 3 - læseklub uge 38,

Indlæg af Noname »

BUM...!! Så kom vi, efter min mening, frem til hvor de virkelig fede historier begynder 8)

Skyggernes Ambassadør: Vi stifter bekendtskab med Navlen, et gigantisk mødested på en af universets mest befærdede veje. Næsten alle universets racer har bygget deres egen afdeling på Navlen. Jordens ambassadør bliver kidnappet og vi kommet vidt omkring inde i Navlen for at finde ham igen. Vi møder desuden for første gang en gnavpotveksler fra Bluxt og de tre shingouzere der aldrig går af vejen for en god handel. Masser af handling fra start til slut og en stor flot og godt skiftende historie hvor vi også finder ud af hvem der startede med at bygge Navlen.

Den Falske Verden: Topklasse underholdning hvor man undrer sig over hvad der egentligt foregår imens vi følger en helt masse Valentin der hopper imellem forskellige tidsepoker på jorden. Det ender altid med Valentin dør, men der er masser af ham fordi der er blevet lavet en masse dobbeltgængere specielt til denne opgave, som dog kun kan holde i tre timer inden de går til.

Jævndøgnets Helte: Superhelteinspireret historie hvor Valentin er sendt som jordens repræsentant for at deltage i en konkurrence der viser sig at gå ud på at forcere forhindringerne på vejen ud til Børnenes Ø og få æren af at blive den udvalgte der får lov til at befrugte den øverste moder, for at sikre befolkningens overlevelse da den oprindelige befolkning på Simlane, som planeten hedder, er sterile. Linda bliver selvfølgelig vildt jaloux :lol:

En kanonbog med tre fede SF historier der ryger helt op i toppen af karakterskalaen!
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Linda og Valentins samlede eventyr 3 - læseklub uge 38,

Indlæg af Thomas S »

Så har jeg læst Skyggernes Ambassadør - og endelig er der en politisk konflikt, jeg kan tro på i modsætning til de foregående. Jordboernes plan lyder farlig, grænsende til det dumme, men man kan da se for sig, at nogen vil bruge en chance med lidt magt til at tiltage sig mere. Man kunne have tilføjet et par gode argumenter for, at en føderation også kunne være en god ide, så ville jordboernes plan være endnu mere forståelig, omend ikke nødvendigvis acceptabel, men Christin har jo (i hvert fald indtil nu) ikke gjort sig i at give skurkene gode motiver. Hovedparten af albummet er jo et Linda-eventyr, hvilket er sjovt at læse lige efter man har set Valerian-filmen, hvor det mange steder er omvendt. Det er bedre forløst i tegneserien. En forskel er for eksempel gnavpotveksleren, der jo i filmen er det fredelige naturfolks primære ressource - som en anmelder skrev et sted, bliver det lidt for let at leve i pagt med naturen, når man bare har uendelige ressourcer. Her i tegneserien er den primært en gimmick, der skal vise, hvordan Linda gang på gang må tilfredsstille andres grådighed for at komme videre i historien. Og det er jo uanset, hvem hun møder. Slutningen lider dog lidt af samme problem som historierne i første bind - den virker meget brat. "Og så blev der revolution. Slut prut finale." Det virker utroværdigt, at en så omfattende paladsrevolution både kan opståpå de sidste to sider, uden vi har oplevet tegn på den tidligere, og at den sådan bare lige i løbet af en time kan få succes. Er der en ting revolutioner sjældent er, er det forudsigelige - kupmagere kan sætte dem i gang, men modreaktioner vil opstå, og resultatet bliver sjældent noget, nogen kunne forudse.
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Linda og Valentins samlede eventyr 3 - læseklub uge 38,

Indlæg af Thomas S »

Så fik jeg læst I den falske verden - og prøv at hør: jeg er ubetinget positiv. Det er dælme en fortælling, der fungerer. Det er en noget anderledes historie på mange fronter. For det første er det ikke en rumhistorie, men en tidsrejsehistorie - eller det er så faktisk en rumhistorie, men visuelt ligner den jo mest en tidsrejsehistorie. Og selv om Mezieres ifølge forordet heller vil tegne ting, der ikke findes, en ting, der gør, så er han altså god til det.

Historien er også et reelt mysterie. Det er let nok at følge med, men der går lang tid inden man finde ud af, hvad der foregår. Og så viser skurken sig egentlig ikke at være en skurk. Stor positiv overraskelse for mig, der jo især har kritiseret skurkene i de foregående historier for at være dårligt motiverede. Her viser skurken sig at have et motiv, og det er slet ikke slemt. Det må også være en del af hverdagen for en rumtidsagent, at man ind i mellem undersøger noget, der viser sig at være ufarligt i stedet for altid at redde verden. Man kan måske sige, at der på den måde bliver mindre på spil, men når det udløser en stram historie med masser af legesyge, så er det sgu ok.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Linda og Valentins samlede eventyr 3 - læseklub uge 38,

Indlæg af D@niel »

Jeg skal nok lige vende tilbage til historierne, men jeg fik lige lyst til det her:

Den her betonpapegøje-lignende fugleart (1978), der siger a'rzaac'h...
arzach_mézières.jpg
...det da være en hilsen til Moebius (1976)
arzach_moebius.jpg
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Linda og Valentins samlede eventyr 3 - læseklub uge 38,

Indlæg af D@niel »

Altså, jeg har jo ikke så store problemer med de tidligere albums naivitet, men jeg medgiver gerne, at der er mere kød på og bedre sammenhæng i de her historier.

Skyggernes ambassadør er et rigtig godt album, og kvaliteten af tegningerne når bestemt nye højder. Som Berti skrev i sin anmeldelse:
Berti Stravonsky skrev:Normalt betragter jeg altid værker som et samlet hele, men med dette album gør jeg en undtagelse. Det er nemlig så betagende smukt at jeg reelt bliver ligeglad med handlingen.

På Serieland er der en fin jævnaldrende yderst tegneserievidende irriterende person, GoogaMooga, og han fremhæver altid tegninger fremfor manus. Med album som dette må jeg give ham ret.

Jeg gentager:

Det er flere steder aldeles betagende smukt.

Og det er i grunden noget vrøvl at skrive. ’Flere steder’, for hvad skal jeg fremhæve fremfor noget andet? Hver side har sine peaks, lidt som en smuk bjergkæde i horisonten. Med hakker og kanter i solen.

Enkelte gange slår ord kun lidt til. Sådan med denne udgivelse. Vi taler om et yderst originalitet, visionært og fantasifuldt album. Sindssygt velkomponerede illustrationer sat i, ikke rammer men system uden, og så nænsomt forgyldet med især en række lyse farver. Det er bare lækkert.
Og jeg er meget enig. Her er en tegneserie, hvor jeg sagtens kan kigge billeder uden at bekymre mig nærmere om historien. Faktisk gælder dette for mig i endnu større grad i Jævndøgnets Helte. Det album anser jeg for at være noget af det mest imponerende, der nogensinde er skabt tegningemæssigt.

Jeg har læst Den Falske Verden adskillige gange tidligere, og jeg har egentlig altid været lidt utilfreds med den historie. Jeg synes netop, at skurkens motiver var lidt for utroværdige (spoileralert, men det er vi vist enige om, at vi gerne må i en læseklub): Han kommer fra en planet helt uden historie. Da han så den umådelige rigdom i jordens historie, måtte han genskabe for at kunne beundre og studere. Men ja, det er da en ret original idé, tror jeg. Og igen hvad tegningerne angår, fantastisk.

De her billeder er sikkert business as usual for professionelle folk herinde, men for mig er det virkelig fedt at se sådan noget.
Vedhæftede filer
lv_jh.jpg
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Linda og Valentins samlede eventyr 3 - læseklub uge 38,

Indlæg af Thomas S »

Jeg er også ok tilfreds med Jævndøgnets Helte. Tempoet er hævet væsentligt i Den Falske Verden Og Jævndøgnet i forhold til de forrige album, vil jeg mene. I stedet for lange og tunge replikskifter om hvordan tingene hænger sammen er fokus i de her to album på en fremadskridende handling, hvor historien fortælles primært i billederne. Det klæder serien og giver tid til at nyde Mezieres' flotte tegninger fremfor at kløjes i plot, der altså ikke er det helt store. I de to album her er det kun lige de tre sider, hvor de møder væsnet fra den historieløse planet, der er plastret til i talebobler. Og jeg er enig i, at det er lidt en utroværdig baggrund, der ridses op her. Så løsningen for serien er jo let: mindre dialog fra Christin, mere plads til tegningerne :-) Jeg kan ikke se bort fra manus, de to ting skal understøtte hinanden. Det gør de bedst - er min foreløbige konklusion efter ni album - når manus forbliver simpelt og lader tegningerne ånde.

Andre end mig, der bed mærke i, at både Den falske verden og Jævndøgnet er bygget op om fire parallelle handlingsforløb? I Den falske verden kommer de efter hinanden (Indien, London(?), San Fransisco og 1. Verdenskrig) - i jævndøgnet kører de sideløbende. I eventyrerne er det "magiske" tal 3, her er det måske 4?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Linda og Valentins samlede eventyr 3 - læseklub uge 38,

Indlæg af Gimli »

Thomas S skrev: Andre end mig, der bed mærke i, at både Den falske verden og Jævndøgnet er bygget op om fire parallelle handlingsforløb? I Den falske verden kommer de efter hinanden (Indien, London(?), San Fransisco og 1. Verdenskrig) - i jævndøgnet kører de sideløbende. I eventyrerne er det "magiske" tal 3, her er det måske 4?
For jævndøgnets heltes vedkommende er begrundelsen for de 4 spor ret åbenlys. De tre ikke jordiske repræsentanter, symboliserer hver sin farve i det franske trigilore flag. Irmgaals repræsenterer friheden, Ortzogs repræsenterer ligheden, og Blimflim repræsenterer broderskabet, hver i sin rendyrkede inkarnation, som dermed har så tydelig en skavank i udførelsen af værdierne, at de ikke kan virke. Det er fordi ingen af disse fungerer isoleret, at Valentin skal være så dybt forvirret da han kommer frem.
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Linda og Valentins samlede eventyr 3 - læseklub uge 38,

Indlæg af Thomas S »

I min udgave er de nu henholdsvis rød, blå og grøn, hvilket ikke helt giver det franske flag. Findes der en anden oprindelig farvelægning? Men ja, helt klart at de symboliserer tre forskellige ensporede idealer, der ikke holder i sig selv.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Linda og Valentins samlede eventyr 3 - læseklub uge 38,

Indlæg af Gimli »

Jeg mener ikke at farvelægningen i albummet svarer til farverne i trigiloren. Men at værdierne fra trigiloren er inddraget i hver af repræsentanterne. Blå = frihed, hvid = lighed og rød = broderskab.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Linda og Valentins samlede eventyr 3 - læseklub uge 38,

Indlæg af D@niel »

Gimli skrev:Jeg mener ikke at farvelægningen i albummet svarer til farverne i trigiloren. Men at værdierne fra trigiloren er inddraget i hver af repræsentanterne. Blå = frihed, hvid = lighed og rød = broderskab.
Hm, ja, det er også en måde, at se det på. Stan Barets kalder det i forordet fascisme, kommunisme og spiritualisme. Men det er nok op til øjnene, der ser :)

Og hvis nogen ved Cobolt lytter med:

Side 26, 4. billede: "lokaliserer" skal være "lokalisere"
Side 37, 1. billede: "aldrig andres" skal være "aldrig i andres"
Side 106, 5. billede: ""interesser" skal være "interesserer"
Side 113, asterisken nederst: "læste" skal være "læse"
Side 121, 3. billede: "blive" skal være "bliver"
Side 142, 1. billede: "uhyggelig" skal være "uhyggelige"
Side 154, 2. billede: der er byttet rundt på teksten. Her står der i Blimflims taleboble "Hvor er jeg?", og i Valentins "Ikke tale om...". Men det er Blimflim, der siger "Ikke tale om..." og Valentin, der siger "Hvor er jeg?"
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Linda og Valentins samlede eventyr 3 - læseklub uge 38,

Indlæg af Gimli »

D@niel skrev:
Gimli skrev:Jeg mener ikke at farvelægningen i albummet svarer til farverne i trigiloren. Men at værdierne fra trigiloren er inddraget i hver af repræsentanterne. Blå = frihed, hvid = lighed og rød = broderskab.
Hm, ja, det er også en måde, at se det på. Stan Barets kalder det i forordet fascisme, kommunisme og spiritualisme. Men det er nok op til øjnene, der ser :)
Når jeg inddrager trikoloren, er det for at vise, at Valentin har et samsurium af de tre værdier, mens de øvrige tre repræsentanter er fra samfund, som har en central værdi, som den eneste. Jeg oplever at det er Christin og Mezieres budskab; det menneskelige er netop kendetegnet ved at kunne inddrage/tage højde for flere værdier, men det betyder også en mere utydelig forestilling, om det gode samfund. Og det er igen sikringen af, at de mennesker der indgår i samfundet, kan påvirke hvilken retning samfundet skal udvikle sig.
Besvar