Nye tegneserie-universer?

Besvar
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Nye tegneserie-universer?

Indlæg af Gimli »

Er det bare mig, eller savner I andre også nye tegneserie-universer, som kan konkurrere med de klassiske? Hvor er de nye serier, som kan suge en ind i en verden som fascinerer og føles kendt og overraskende på en gang? Tidligere var det næsten en selvfølge at karaktererne i et album, skulle medtages i flere, som dermed blev til en serie, der med jævne mellemrum udviklede sig til universer. I flæng kan nævnes; Asterix, Linda og Valentin, Thorgal (Europæisk). Batman, Astro-City, Sandman, The Walking Dead (USA). Og i Japan mener jeg at serier som; Astroboy, Vagabond og Dragonball har lidt af det samme over sig.

Hvis man ser på det danske marked for europæiske serier, så er serierne i dag ofte afsluttede historier. Karaktererne anvendes ikke i nye fortællinger, og hvis man ønsker sig et "nyt" univers, er det udgivelser af ældre serier eller genoptryk, som springer først i øjnene. Kunne denne opblomstring af tidligere serier ikke ses som udtryk for, at der er ønsker om igen at få lov til at "indsnuse" et sammenhængende univers igen? En evne som tegneserier har mestret tidligere men ikke længere er en selvfølge. Men hvor er de henne? Blacksad kunne udvikle sig til et - måske. Men er der andre serie som er startet i 2000'erne, der har potentiale til det?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Nye tegneserie-universer?

Indlæg af Gimli »

Glemte at Undertaker også kan have potentialet, til at blive et sammenhængende univers.
Brugeravatar
BjaAAArne
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 671
Tilmeldt: 23. feb 2006, 18:11
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Nye tegneserie-universer?

Indlæg af BjaAAArne »

Harmony kunne meget vel udvikle sig i den retning.
-Har været smittet med tegneserier siden jeg var ni! :-)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nye tegneserie-universer?

Indlæg af GoogaMooga »

Et af mine hovedanker ved newies, manglen på det serielle element, med gennemgående figurer, man lærer at kende, og vokser med.

Man kan lægge vægt på TEGNE i tegneserier, man kan lægge vægt på SERIER i tegneserier, eller man kan vægte begge elementer, meget vigtige, selve kernen i tegneseriens natur og væsen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Nye tegneserie-universer?

Indlæg af Gimli »

BjaAAArne skrev:Harmony kunne meget vel udvikle sig i den retning.
Det lyder godt. Det bør ikke være nogen hemmelighed, at jeg er til diversitet. Så jeg har ikke noget imod afsluttende fortællinger. Men der må gerne komme serier, der læner sig op af tidligere velfungerende skabeloner. Hvis Harmony har potentiale til det, så er det virkelig et plus i min verden. Og jeg kommer også i tanke om, at Gamle gubber, måske også kan bevæge sig i denne retning. Så måske er det bare mig, der ikke har haft tilstrækkelig overblik.
Brugeravatar
Tatiana Goldberg
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 953
Tilmeldt: 27. nov 2006, 23:23
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Nye tegneserie-universer?

Indlæg af Tatiana Goldberg »

Jeg går efter at skabe et sammenhængende univers og en løbende serie med de samme figurer med min serie Kijara. Første album udkom i februar, og det næste kommer næste år. Så den er selvfølgelig også meget ny. Jeg tænker, at det tager nogle album, før man rigtig får fornemmelsen af serie.

Men når jeg nu selv har siddet med et projekt som Kijara, så kommer jeg lidt til at tænke, at når der ikke er så mange nye serier af den type, og ikke ret mange af den slags danske serier i det hele taget, så er en af grundene nok, at det er et helt enormt projekt at kaste sig ud i. Jeg havde regnet med at have det første album på tryk i løbet af fem år, men det er faktisk endt med at tage ti år fra de allerførste ideer til det første album blev udgivet.

Det handlede jo lige pludselig ikke kun om at skrive plot til 80 sider og så tegne det. Jeg skulle have en i hvert fald overordnet idé om plottet meget langt frem i serien og jeg skulle have sindssygt meget på plads omkring figurerne og deres udvikling gennem flere album, og så hele den verden, de lever i. Så jeg endte med at skrive de første tre album færdige samt overordnet plot til de næste 8-9 stykker, og at øve mig på figurerne med nogle korthistorier, før jeg var klar til at begynde at tegne på det første album.

Men så håber jeg også, at det er blevet en serie, man kan blive suget ind i :)
Vedhæftede filer
Kijara1_forside_web_800px.jpg
Kijara_02_COVER_800px.jpg
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Nye tegneserie-universer?

Indlæg af marius »

Mike Mignola og Hellboy er nok det bedste bud på et nyt omfattende univers med karakterer som udvikler sig og forgrener sig i alle mulige retninger og biserier. Vi skal tilbage til Marvel og 1960'erne for at se noget lignende.

I europæiske kontekst har vi bl.a Konvojen og Zanfyst fra Troy.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Nye tegneserie-universer?

Indlæg af Gimli »

Tatiana Goldberg skrev:Jeg går efter at skabe et sammenhængende univers og en løbende serie med de samme figurer med min serie Kijara. Første album udkom i februar, og det næste kommer næste år. Så den er selvfølgelig også meget ny. Jeg tænker, at det tager nogle album, før man rigtig får fornemmelsen af serie.

Men når jeg nu selv har siddet med et projekt som Kijara, så kommer jeg lidt til at tænke, at når der ikke er så mange nye serier af den type, og ikke ret mange af den slags danske serier i det hele taget, så er en af grundene nok, at det er et helt enormt projekt at kaste sig ud i. Jeg havde regnet med at have det første album på tryk i løbet af fem år, men det er faktisk endt med at tage ti år fra de allerførste ideer til det første album blev udgivet.

Det handlede jo lige pludselig ikke kun om at skrive plot til 80 sider og så tegne det. Jeg skulle have en i hvert fald overordnet idé om plottet meget langt frem i serien og jeg skulle have sindssygt meget på plads omkring figurerne og deres udvikling gennem flere album, og så hele den verden, de lever i. Så jeg endte med at skrive de første tre album færdige samt overordnet plot til de næste 8-9 stykker, og at øve mig på figurerne med nogle korthistorier, før jeg var klar til at begynde at tegne på det første album.

Men så håber jeg også, at det er blevet en serie, man kan blive suget ind i :)
Jeg kan levende forestille mig, at det er langt mere krævende at skabe et univers, hvor historierne skal tage sit afsæt, når det er et mål fra starten af. Uden at vide det, så tror jeg dog, at nogle universer opstår lidt efter knopskydnings-princippet. F.eks. Asterix, Tintin og en række andre historiske serier. Her virker det ikke som om, at der har ligget en masterplan fra start af. Nogle universer får også en del hjælp, som f.eks. Valhalla, hvor hele gudeuniverset mere skulle fortolkes end opfindes. Jeg må sige jeg tager hatten af for et helt originalt univers, der i det mindste er skitseret fra start af. Det skal blive spændende at følge. Jeg har endnu ikke fået erhvervet mig et eksemplar af Overløberen. (Sidste år; august - august, måtte jeg foretage en række hårde prioriteringer). Men det ser mere fornuftigt ud nu, så hvis anmeldelserne angiver at niveauet holdes i andet album, så er jeg på. Det skal blive spændende at følge hvad det hele udvikler sig til.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Nye tegneserie-universer?

Indlæg af Gimli »

marius skrev:Mike Mignola og Hellboy er nok det bedste bud på et nyt omfattende univers med karakterer som udvikler sig og forgrener sig i alle mulige retninger og biserier. Vi skal tilbage til Marvel og 1960'erne for at se noget lignende.

I europæiske kontekst har vi bl.a Konvojen og Zanfyst fra Troy.

Jeg har desværre kun de album som G. Floy har udgivet. Jeg ved ikke hvorfor de stoppede med serien, for den er ret god. Jeg tror desværre ikke helt at universfølelsen blev særlig tydelig med de album. Men tegningen til hvad der er udviklet i dag, tror jeg begyndte at dukke op.

Zanfyst fra Troy er jeg desværre ikke blevet hooked på for alvor. Måske har jeg ikke fortsat længe nok. :? Og Konvojen er jeg først begyndt at anskaffe (lidt efter lidt) for et par år siden.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nye tegneserie-universer?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Forskellen på gamle dage og nu er (blandt andet), at tegneserier i mange år blev drevet frem af kommercielle og ikke kunstneriske interesser. Særligt naturligvis i USA, hvor ophavsretsloven er anderledes end i Europa. Når et eller andet, som nogen havde skabt, slog igennem, var der straks nogle finansielle interesser, der ville udnytte succesen til bristepunktet. Og fordi man ikke bare kunne blive ved med at fortælle den samme historie igen og igen, blev miljøet og figurgalleriet udvidet, og de egentlige "universer" opstod. Samme fænomen findes i øvrigt inden for de fleste andre populærkulturelle områder.

I dag er langt de fleste tegneserier skabt af tegnere og forfattere, som gerne selv vil have kontrol med det, de har skabt, og derfor bliver de enkelte værker meget sjældent udbygget til større universer med mangeårige udgivelser. Hvad der på mange måder er noget sundt i.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nye tegneserie-universer?

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:Forskellen på gamle dage og nu er (blandt andet), at tegneserier i mange år blev drevet frem af kommercielle og ikke kunstneriske interesser. Særligt naturligvis i USA, hvor ophavsretsloven er anderledes end i Europa. Når et eller andet, som nogen havde skabt, slog igennem, var der straks nogle finansielle interesser, der ville udnytte succesen til bristepunktet. Og fordi man ikke bare kunne blive ved med at fortælle den samme historie igen og igen, blev miljøet og figurgalleriet udvidet, og de egentlige "universer" opstod. Samme fænomen findes i øvrigt inden for de fleste andre populærkulturelle områder.

I dag er langt de fleste tegneserier skabt af tegnere og forfattere, som gerne selv vil have kontrol med det, de har skabt, og derfor bliver de enkelte værker meget sjældent udbygget til større universer med mangeårige udgivelser. Hvad der på mange måder er noget sundt i.
Ja, de vilkår er jeg bekendt med, og man kan godt sige, det er sundt med enkeltstående værker. Man skal som skaber så bare ikke forvente samme følgeskab og kultiske interesse, som havde man et gennemgående figurgalleri i et sammenhængende univers.

Skønlitteraturen har plads til begge fortælleformer, så skal tegneserien også kunne rumme det. Faren er, hvis enkeltstående værker helt får overtaget, så mister kunstformen noget af dens særpræg.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Nye tegneserie-universer?

Indlæg af Karl-E. »

Jeg synes da at der, særligt fra det amerikanske forlag Image, er masser af serier hvor der skabes selvstændige universer med masser af potentiale. Vaughans Saga (som jo også er ude på dansk) og ellers, hvis man er til post-apokalyptiske historier, er Ruckas Lazarus og Hickmans East of West et par stærke serier.

Af danske serier er der vel kun Kijara der har "ambitioner" men til gengæld er mine forventninger kæmpestore. Problemet er blot at det vil tage år at få opbygget.
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
Tatiana Goldberg
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 953
Tilmeldt: 27. nov 2006, 23:23
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Nye tegneserie-universer?

Indlæg af Tatiana Goldberg »

Gimli skrev: Jeg kan levende forestille mig, at det er langt mere krævende at skabe et univers, hvor historierne skal tage sit afsæt, når det er et mål fra starten af. Uden at vide det, så tror jeg dog, at nogle universer opstår lidt efter knopskydnings-princippet. F.eks. Asterix, Tintin og en række andre historiske serier. Her virker det ikke som om, at der har ligget en masterplan fra start af. Nogle universer får også en del hjælp, som f.eks. Valhalla, hvor hele gudeuniverset mere skulle fortolkes end opfindes. Jeg må sige jeg tager hatten af for et helt originalt univers, der i det mindste er skitseret fra start af. Det skal blive spændende at følge. Jeg har endnu ikke fået erhvervet mig et eksemplar af Overløberen. (Sidste år; august - august, måtte jeg foretage en række hårde prioriteringer). Men det ser mere fornuftigt ud nu, så hvis anmeldelserne angiver at niveauet holdes i andet album, så er jeg på. Det skal blive spændende at følge hvad det hele udvikler sig til.
Jeg tror også, det er lidt anderledes at lave en historisk serie ift. at opbygge universet. Der er jo en slags skelet fra starten af. Så man kan sagtens tillade sig at udvikle det hen ad vejen. Og figurerne i fx Asterix og Tintin er også meget stationære. De udvikler sig ikke over tid, men er en form for ikoniske, uforanderlige figurer. Så man kan uden problemer finde på hen ad vejen og så kaste figurerne ud i nye eventyr i hvert album.

Min udfordring er nok, at jeg er meget optaget af det psykologiske og godt vil have, at figurerne skal udvikle sig over tid - både i personlighed og samspil. Og så er jeg lidt nødt til at vide, hvor det hele skal bevæge sig hen ad, før jeg begynder at tegne, for at jeg kan lægge en rød tråd fra starten af.

Jeg bliver fx mega frustreret over tv-serier, hvor det hele begynder så godt i den første eller de første par sæsoner, og så lige pludselig falder det hele fra hinanden, fordi det tydeligvis ikke har været tænkt hele vejen igennem - ofte fordi man ikke ved, om man får financiering til senere sæsoner. Det har jeg været meget opsat på ikke skulle ske med min serie.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Nye tegneserie-universer?

Indlæg af Gimli »

Tatiana Goldberg skrev:
Gimli skrev: Jeg kan levende forestille mig, at det er langt mere krævende at skabe et univers, hvor historierne skal tage sit afsæt, når det er et mål fra starten af. Uden at vide det, så tror jeg dog, at nogle universer opstår lidt efter knopskydnings-princippet. F.eks. Asterix, Tintin og en række andre historiske serier. Her virker det ikke som om, at der har ligget en masterplan fra start af. Nogle universer får også en del hjælp, som f.eks. Valhalla, hvor hele gudeuniverset mere skulle fortolkes end opfindes. Jeg må sige jeg tager hatten af for et helt originalt univers, der i det mindste er skitseret fra start af. Det skal blive spændende at følge. Jeg har endnu ikke fået erhvervet mig et eksemplar af Overløberen. (Sidste år; august - august, måtte jeg foretage en række hårde prioriteringer). Men det ser mere fornuftigt ud nu, så hvis anmeldelserne angiver at niveauet holdes i andet album, så er jeg på. Det skal blive spændende at følge hvad det hele udvikler sig til.
Jeg tror også, det er lidt anderledes at lave en historisk serie ift. at opbygge universet. Der er jo en slags skelet fra starten af. Så man kan sagtens tillade sig at udvikle det hen ad vejen. Og figurerne i fx Asterix og Tintin er også meget stationære. De udvikler sig ikke over tid, men er en form for ikoniske, uforanderlige figurer. Så man kan uden problemer finde på hen ad vejen og så kaste figurerne ud i nye eventyr i hvert album.

Min udfordring er nok, at jeg er meget optaget af det psykologiske og godt vil have, at figurerne skal udvikle sig over tid - både i personlighed og samspil. Og så er jeg lidt nødt til at vide, hvor det hele skal bevæge sig hen ad, før jeg begynder at tegne, for at jeg kan lægge en rød tråd fra starten af.

Jeg bliver fx mega frustreret over tv-serier, hvor det hele begynder så godt i den første eller de første par sæsoner, og så lige pludselig falder det hele fra hinanden, fordi det tydeligvis ikke har været tænkt hele vejen igennem - ofte fordi man ikke ved, om man får financiering til senere sæsoner. Det har jeg været meget opsat på ikke skulle ske med min serie.
Og her er måske en af de væsentlige årsager til at universerne ikke længere kommer med samme jævne mellemrum. 1) Hvis nutidens forventninger til fortællingerne fordrer en karakterudvikling eller mere komplekse historier, 2) Skaberne har større råderet over deres værker (Carstensen pointe) så medfører det vel at plottet skal være tænkt langt frem i tiden, så er universet allerede fra starten er skitseret på en lang række områder. Det giver jo næsten en forudsætning om et Tolkiensk univers, hvilket må være en enorm udfordring, som langt fra alle har finansielt eller kreativitetsmæssig overskud til. Det kræver jo, at man som Tolkien er lige så optaget af, at skabe et univers, som det at fortælle konkrete historier.
Brugeravatar
Tatiana Goldberg
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 953
Tilmeldt: 27. nov 2006, 23:23
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Nye tegneserie-universer?

Indlæg af Tatiana Goldberg »

Gimli skrev: Og her er måske en af de væsentlige årsager til at universerne ikke længere kommer med samme jævne mellemrum. 1) Hvis nutidens forventninger til fortællingerne fordrer en karakterudvikling eller mere komplekse historier, 2) Skaberne har større råderet over deres værker (Carstensen pointe) så medfører det vel at plottet skal være tænkt langt frem i tiden, så er universet allerede fra starten er skitseret på en lang række områder. Det giver jo næsten en forudsætning om et Tolkiensk univers, hvilket må være en enorm udfordring, som langt fra alle har finansielt eller kreativitetsmæssig overskud til. Det kræver jo, at man som Tolkien er lige så optaget af, at skabe et univers, som det at fortælle konkrete historier.
Ja, det tror jeg, at du har meget ret i. Jeg er selvfølgelig meget langt fra den skrivemæssige liga af folk som Rowling eller Tolkien. Men jeg ER helt vildt optaget af at udvikle mine figurer og mit univers. Jeg tror ikke, at der går en dag, uden jeg tænker på det.

Og økonomien spiller bestemt ind - det tager jo lang tid at producere tegneserierne, og timelønnen modsvarer på ingen måde arbejdet, så man er nødt til at have anden indkomst ved siden af, og det sluger jo ens tid. Og så tager det jo ligesom endnu længere tid :?

Og ja, det kræver også en enorm kreativ energi, eller hvad man skal kalde det - og det er nødt til at komme naturligt. Den økonomiske vinding er jo minimal, så det er den personlige vinding, eller personlig tilfredsstillelse, eller hvad man skal sige, der må drive værket.
Besvar