Hvilke tegneserier vil udfordre "lægmand"

Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Hvilke tegneserier vil udfordre "lægmand"

Indlæg af Gimli »

Lad os sige, I skulle søge at overbevise en bekendt om, at tegneserier i dag ikke er det samme medie, som det var - lad os sige i 60'erne/70'erne. Hvilke album ville I trække frem, og bede personen om at læse?
Der skulle være;
3 album/mini-serier (2 album) som kunne kendetegnes som spændende?
3 album/mini-serier (2 album) som primært er realistiske (indholdsmæssigt - ikke tegnestil)
1 lidt længere serie (afsluttet) - frit valg.
2 album/miniserier, som primært er humoristiske
1 album efter egen overbevisning.

(Frit slag til at anbefale et mindre antal).

Der kan indarbejdes den lille tvist, at ialt 3 album/serier "kun" skal udfordrer denne person (dvs. at det det ikke "trækker gulvtæppet" helt væk under ham/hende). Altså at de i nogen grad har noget genkendeligt over sig ift. 60'ernes/70'ernes mainstream udgivelser.
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Hvilke tegneserier vil udfordre "lægmand"

Indlæg af Karl-E. »

En vanskelig opgave, særligt hvis man skal følge din "regel" om "i nogen grad har noget genkendeligt over sig ift. 60'ernes/70'ernes mainstream udgivelser" - Så den tillader jeg mig at se mere eller mindre bort fra. :wink:

Jeg ville anbefale noget GN:

En kontrakt med Gud af Will Eisner og/eller Stitches af David Small
Vedhæftede filer
eisner.png
eisner.png (90.13 KiB) Vist 2530 gange
small.png
small.png (92.51 KiB) Vist 2530 gange
small.png
small.png (92.51 KiB) Vist 2530 gange
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
smfan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 526
Tilmeldt: 28. mar 2009, 13:44

Re: Hvilke tegneserier vil udfordre "lægmand"

Indlæg af smfan »

Jeg tror jeg ville vælge Fremtidens Araber. Ellers Djævlens Advokat med Dæmonen fra G Floyd Studio.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvilke tegneserier vil udfordre "lægmand"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Øvelsen forekommer i nogen grad at mangle en definition på "lægmand". Er en lægmand en 27-årige androgyn LGBT+ aktivist? En 72-årig pensioneret gårdejer fra Varde? En 45-årig venstrepolitiker fra Aabenraa? En 51-årig cand.tech.soc. fra Nørrebro i København? En 17-årig hipsterknægt fra Allingåbro? En 33-årig kvindelig influencer fra Kalundborg? En 58-årig bruger på Serieland?

Man kunne også bare spørge: Hvorfor dog forsøge at overbevise nogen om noget som helst?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvilke tegneserier vil udfordre "lægmand"

Indlæg af GoogaMooga »

Man må "missionere" lidt, overbevise folk. Det giver kroner i kassen og nye generationer af læsere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvilke tegneserier vil udfordre "lægmand"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:Man må "missionere" lidt, overbevise folk. Det giver kroner i kassen og nye generationer af læsere.
Jeg er ked at at afsløre det for dig, Googa ... men Bob Morane giver ikke nye generationer af læsere ;-) Okay, måske kan man missionere med succes over for den pensionerede gårdejer fra Varde. Men han kan næppe kategoriseres som ny generation. Jeg beklager virkelig. Jeg ved, det er dit hjerteblod, jeg inficerer.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvilke tegneserier vil udfordre "lægmand"

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev:Øvelsen forekommer i nogen grad at mangle en definition på "lægmand". Er en lægmand en 27-årige androgyn LGBT+ aktivist? En 72-årig pensioneret gårdejer fra Varde? En 45-årig venstrepolitiker fra Aabenraa? En 51-årig cand.tech.soc. fra Nørrebro i København? En 17-årig hipsterknægt fra Allingåbro? En 33-årig kvindelig influencer fra Kalundborg? En 58-årig bruger på Serieland?

Man kunne også bare spørge: Hvorfor dog forsøge at overbevise nogen om noget som helst?
Med "lægmand" tænker jeg på en person som i sine unge (10-18 år) dage dvs. i 60'erne og/eller 70'erne har læst "main-stream" tegneserier fra datiden, i et rimelig omfang. Men efter den tid har personen ikke læst tegneserier overhovedet.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hvilke tegneserier vil udfordre "lægmand"

Indlæg af D@niel »

Gimli skrev:Med "lægmand" tænker jeg på en person som i sine unge (10-18 år) dage dvs. i 60'erne og/eller 70'erne har læst "main-stream" tegneserier fra datiden, i et rimelig omfang. Men efter den tid har personen ikke læst tegneserier overhovedet.
Hvis personen læste Batman dengang, så ville jeg ikke vælge noget fra i dag men nævne, at The Dark Knight Returns (1986) og Batman: Year One (1987) nok kunne flytte en eller andens syn på Den Kappede Korsfarer. Som Denny O'Neil skrev i et forord, så er de to historier Batmans alfa og omega, og jeg har ikke bemærket, at det skulle have ændret sig siden dengang.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvilke tegneserier vil udfordre "lægmand"

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev:
Man kunne også bare spørge: Hvorfor dog forsøge at overbevise nogen om noget som helst?
Jeg er sådan set heller ikke ude på, at overbevise nogen. Men når jeg fortæller om min interesse til personer, som ikke har undersøgt, hvad mediet rummer af muligheder, bliver jeg ofte mødt med; Jeg synes også at Splint & Co. er gode. Eller; de griner lidt (underforstået - tegneserier er da for børn). Når jeg så fortæller om album som; Munch, Stalins død, Et kinesisk liv mv. bliver de typisk meget overraskede. Jeg har så leget med tanken - hvad nu hvis, de blev så interesseret at de gerne ville læse et par af den slags album - hvad ville jeg så hive frem. Det er faktisk sket i ny og næ. Selvfølgelig vil det afhænge af personen, men jeg har tendens til, at tænke i lidt de samme album, og ville gerne have mulighed for at blive inspireret.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvilke tegneserier vil udfordre "lægmand"

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg synes lidt, det er at lefle for bogsnobberne, det fine selskab, man kan da godt være sin hobby bekendt uden at trække på eventuelle litterære kvaliteter. For mig at se - kan man ikke sælge "varen" på selve tegningerne, som er kunstartens stærkeste kort, så kan det osse være ligemeget. Deres tab, vores gevinst. Jeg ville ikke sælge "varen" på, at den også kan være for voksne, for de fleste "barnlige" tegneserier af god kvalitet kan sagtens nydes af voksne, og sådan har det været siden 1895.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvilke tegneserier vil udfordre "lægmand"

Indlæg af GoogaMooga »

En analogi kunne være, at en pop fan hev Pet Sounds frem og spillede den for en klassisk musiksnob. Man vinder intet derved, Pet Sounds bliver hverken bedre eller ringere af, at en klassisk musiksnob tager den til sig. Hvis ikke vedkommende har øre for pop, er der intet vundet ved at køre et orkestreret pop mesterværk for vedkommende.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvilke tegneserier vil udfordre "lægmand"

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev:Jeg synes lidt, det er at lefle for bogsnobberne, det fine selskab, man kan da godt være sin hobby bekendt uden at trække på eventuelle litterære kvaliteter. For mig at se - kan man ikke sælge "varen" på selve tegningerne, som er kunstartens stærkeste kort, så kan det osse være ligemeget. Deres tab, vores gevinst. Jeg ville ikke sælge "varen" på, at den også kan være for voksne, for de fleste "barnlige" tegneserier af god kvalitet kan sagtens nydes af voksne, og sådan har det været siden 1895.
Det var nu ikke "bogsnobbere", der har lånt album af mig. En var oprigtigt optaget af tegneserier som ung, men havde ikke holdt sig ajour. Og en var så oprigtigt nysgerrig, da vedkommende aldrig havde hørt om, at tegneserier kunne være andet end børnelitteratur. Jeg mener heller ikke at jeg lefler, når jeg fremhæver tegneserier med et seriøst indhold, sålænge jeg selv nyder dem. Der er både traditionelle tegneserier og mere "moderne" som ikke siger mig det store, men afgjort også nogle jeg vurderer meget højt fra begge "lejre". For mig er tegneserier blevet et meget mere interessant medie fordi det ikke længere er så snævre rammer for, hvad en tegneserie kan handle om. Og fordi der er kommet så mange andre måder at tegne på.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvilke tegneserier vil udfordre "lægmand"

Indlæg af Berti Stravonsky »

Carsten Søndergaard skrev:

Allingåbro
Udover The Wild Bunch på Alling åen, så kender jeg ikke andre, som kender til Allingåbro.

Carsten? Hvad er der med dig og Allingåbro?

It's my old hood, næsten
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvilke tegneserier vil udfordre "lægmand"

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli skrev: Det var nu ikke "bogsnobbere", der har lånt album af mig. En var oprigtigt optaget af tegneserier som ung, men havde ikke holdt sig ajour. Og en var så oprigtigt nysgerrig, da vedkommende aldrig havde hørt om, at tegneserier kunne være andet end børnelitteratur. Jeg mener heller ikke at jeg lefler, når jeg fremhæver tegneserier med et seriøst indhold, sålænge jeg selv nyder dem. Der er både traditionelle tegneserier og mere "moderne" som ikke siger mig det store, men afgjort også nogle jeg vurderer meget højt fra begge "lejre". For mig er tegneserier blevet et meget mere interessant medie fordi det ikke længere er så snævre rammer for, hvad en tegneserie kan handle om. Og fordi der er kommet så mange andre måder at tegne på.
Okay, jeg mente mere generelt, det var ikke rettet mod dig som sådan, da jeg ikke kendte din historie. Det er rigtigt, at porten er vidt åben hvad angår emner, mere end nogensinde. Men der har nu i hvert fald siden 1920'erne været et bredt udvalg, hvor så enkelte genrer (hej, superhelte) har domineret og sløret billedet af den faktiske bredde. Jeg har det egentlig godt med pulp-aspektet af tegneserier, det må gerne være meget kulørt, meget exploitation-agtigt. Trivial-litteratur, you betcha! Klichéen er jo, at Maus bliver hevet frem, men så mange Maus mesterværker findes der bare ikke. Enten har man set lyset og accepteret kunstarten på dets egne præmisser, eller også må man nøjes med bøger og så kunstudstillinger for et billed-fix.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvilke tegneserier vil udfordre "lægmand"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev:
Carsten Søndergaard skrev:
Man kunne også bare spørge: Hvorfor dog forsøge at overbevise nogen om noget som helst?
Jeg er sådan set heller ikke ude på, at overbevise nogen. Men når jeg fortæller om min interesse til personer, som ikke har undersøgt, hvad mediet rummer af muligheder, bliver jeg ofte mødt med; Jeg synes også at Splint & Co. er gode. Eller; de griner lidt (underforstået - tegneserier er da for børn). Når jeg så fortæller om album som; Munch, Stalins død, Et kinesisk liv mv. bliver de typisk meget overraskede. Jeg har så leget med tanken - hvad nu hvis, de blev så interesseret at de gerne ville læse et par af den slags album - hvad ville jeg så hive frem. Det er faktisk sket i ny og næ. Selvfølgelig vil det afhænge af personen, men jeg har tendens til, at tænke i lidt de samme album, og ville gerne have mulighed for at blive inspireret.
Det er ikke sådan, at jeg synes, det er en helt håbløs eller uinteressant øvelse. Jeg var nok bare ude på at få dig til at sætte lidt flere ord på, "hvorfor". Så tak for det :-)

Jeg kender udmærket til den undren, der kan opstå, når man taler om sin interesse. Man ser den også stadig blandt journalister, der på en eller anden for dem lidt latterlig/spektakulær baggrund ("det kan nok give os læsere/seere/lyttere) sætter sig for at behandle emnet "tegneserie". Jeg må nok bare erkende, at jeg er nået til et punkt, hvor jeg er røvhamrende ligeglad - og dertil, at jeg helt generelt finder missionærer problematiske. På den anden side har jeg da en vis respekt, på tegneseriens vegne, for, at nogen vil forsøge at slå på tromme for tegneseriens enestående udtryksform. Så jeg har, måske som altid, en lidt komplet holdning.
Besvar