Det månedlige barometer

Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Så kom vi frem til første december. Jeg har haft lidt travlt, så jeg har ikke deltaget så meget i debatten - håber tiden bliver mere til det når vi nærmer os jul. Men der skal være tid til at indsende til; Det månedlige barometer:

November måneds bedste tegneserie-oplevelse;
Gabriel - Modesty Blaise.jpg
Gabriel - Modesty Blaise.jpg (57.27 KiB) Vist 6986 gange
En af de virkelig gode Modesty Blaise fortællinger. Reelt den første historie, som viser seriens potentiale og som tydeliggør dybden i relationen mellem Willie og Modesty Blaise.

Og så er min ordre nået frem; Bedste køb (dansk-sproget album) er:
Siberia 56 - Den 13. mission.jpg
Jeg kan ikke lige sætte fingeren på, hvad det er, men dette album virker særdeles lovende. Måske det at "ormen" fra Dune er flyttet over i en isverden?

Bedste køb (engelsk-sproget album) er:
Reckless - the ghost in you.jpg
Reckless - the ghost in you.jpg (70.82 KiB) Vist 6986 gange
Reckless er en serie jeg har høje forhåbninger til. Selv om Brubraker og Phillips holder et højt niveau, så er dette den første serie i længere tid, som er blevet fremhævet af diverse anmeldere.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Så blev 2022 færdig. Og december måneds bedste tegneserieoplevelse er:
Spionskolen.jpg
Og det er kun 'Spionskolen' som medtages. (Den sorte perle - kan ikke måle sig med første del af albummet). Første gensyn med 'Gabriel' og jeg er sikker på at både; O'Toole og Holdaway har været fascinerede af denne figur. Det virker som om, at historierne lige får lidt ekstra, når han er med i fortællingerne. Eller også er det bare mig, som oplever det sådan. En virkelig vellykket Modesty-fortælling.

Bedste tegneseriekøb er:
Pogo - album 5 & 6.jpg
Jeg måtte skaffe mig disse 2 album via Amazon - da de var udsolgte fra forlaget, og jeg ikke turde vente til foråret med at købe dem. Det blev lidt dyrt med transportomkostninger - men hellere det, end at have et hul i serien, som jeg ikke selv havde valgt, skulle være der.

Glædelig nytår til alle. Må 2023 blive et fantastisk tegneserie-år.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Antaeus »

Den sorte perle er også en fin historie, men Spionskolen er ganske rigtig lidt bedre.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 31. dec 2022, 12:09 Den sorte perle er også en fin historie, men Spionskolen er ganske rigtig lidt bedre.
Modesty Blaise har et meget højt 'bund-niveau', så der er ikke rigtig nogen direkte dårlige fortællinger i den del af serierne jeg har. (Dvs. frem til slut 70'erne, hvor den danske album-udgivelse stopper. Den sorte perle er på ingen måde blandt de dårligste fortællinger i serien, så ja den er helt ok). Omvendt oplever jeg der er lidt længere imellem de fortællinger, som direkte udmærker sig, når man aktivt sammenligner med konkrete album/fortællinger fra andre serier. Lidt forsimplet udvælger jeg ca. 20% af album med en titel fra et givet bogstav (f.eks. 'a'), som tildeles en honorering. Eller de 3 bedste album fra et givet udgivelsesår (Spionskolen = 1966). Så det kræver en del at komme blandt de album, jeg tildeler en særlig status - hvorfor en del gode historier ikke opnår en udmærkelse. Også i Modesty Blaise-serien.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 1. jan 2023, 10:58
Antaeus skrev: 31. dec 2022, 12:09 Den sorte perle er også en fin historie, men Spionskolen er ganske rigtig lidt bedre.
Modesty Blaise har et meget højt 'bund-niveau', så der er ikke rigtig nogen direkte dårlige fortællinger i den del af serierne jeg har. (Dvs. frem til slut 70'erne, hvor den danske album-udgivelse stopper. Den sorte perle er på ingen måde blandt de dårligste fortællinger i serien, så ja den er helt ok). Omvendt oplever jeg der er lidt længere imellem de fortællinger, som direkte udmærker sig, når man aktivt sammenligner med konkrete album/fortællinger fra andre serier. Lidt forsimplet udvælger jeg ca. 20% af album med en titel fra et givet bogstav (f.eks. 'a'), som tildeles en honorering. Eller de 3 bedste album fra et givet udgivelsesår (Spionskolen = 1966). Så det kræver en del at komme blandt de album, jeg tildeler en særlig status - hvorfor en del gode historier ikke opnår en udmærkelse. Også i Modesty Blaise-serien.

Jeg er underholdt af alle Modesty Blaise historier, de bedste findes i den første halvdel af den store produktion på de omkring 100 historier og især Holdaway historierne udmærker sig. De særlige gode historier synes jeg er:
Gabriel
Onkel Happy
Forræderen
Vikingerne
Spionskolen
Dødsfælden
Den Gyldne Frø
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 1. jan 2023, 11:41
Jeg er underholdt af alle Modesty Blaise historier, de bedste findes i den første halvdel af den store produktion på de omkring 100 historier og især Holdaway historierne udmærker sig. De særlige gode historier synes jeg er:
Gabriel
Onkel Happy
Forræderen
Vikingerne
Spionskolen
Dødsfælden
Den Gyldne Frø
Jeg er langt hen af vejen enig - dog med undtagelse af; 'Forræderen'. Den bryder jeg mig ikke så meget om. 'Den gyldne frø' tror jeg ikke jeg har (i så fald husker jeg den ikke). Men de øvrige fortællinger er også oppe i min øverste liste. Dertil kommer; Hofnarrens død, som har en høj status i min bog.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 1. jan 2023, 22:54
Antaeus skrev: 1. jan 2023, 11:41
Jeg er underholdt af alle Modesty Blaise historier, de bedste findes i den første halvdel af den store produktion på de omkring 100 historier og især Holdaway historierne udmærker sig. De særlige gode historier synes jeg er:
Gabriel
Onkel Happy
Forræderen
Vikingerne
Spionskolen
Dødsfælden
Den Gyldne Frø
Jeg er langt hen af vejen enig - dog med undtagelse af; 'Forræderen'. Den bryder jeg mig ikke så meget om. 'Den gyldne frø' tror jeg ikke jeg har (i så fald husker jeg den ikke). Men de øvrige fortællinger er også oppe i min øverste liste. Dertil kommer; Hofnarrens død, som har en høj status i min bog.
Hofnarrens død er også god.
Forræderen synes jeg er blandt de absolut bedste, med det geniale skuespil for at afsløre forræderen og om hvordan de skal redde hendes, vel efterhånden rigtig gode ven, efterretningschefen Sir Gerrald Tarrant nede i et Tyrol-land og må spille lidt skuespil, men herefter viser hvor effektive og farlige de reelt er og fjenderne ved det, da flere vælge at trække sig.
Den gyldne frø er med mesteren Saragam, som er verdens bedste kampudøver, her ville selv Willie og Modesty være chanceløse. Den historie har jeg altid syntes var fantastisk, hvor man hører om hvordan Modesty var hans elev som den eneste kvinde og om hvordan Modesty fik tildelt sit kamp-navn.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 3. jan 2023, 00:19
Hofnarrens død er også god.
Forræderen synes jeg er blandt de absolut bedste, med det geniale skuespil for at afsløre forræderen og om hvordan de skal redde hendes, vel efterhånden rigtig gode ven, efterretningschefen Sir Gerrald Tarrant nede i et Tyrol-land og må spille lidt skuespil, men herefter viser hvor effektive og farlige de reelt er og fjenderne ved det, da flere vælge at trække sig.
Den gyldne frø er med mesteren Saragam, som er verdens bedste kampudøver, her ville selv Willie og Modesty være chanceløse. Den historie har jeg altid syntes var fantastisk, hvor man hører om hvordan Modesty var hans elev som den eneste kvinde og om hvordan Modesty fik tildelt sit kamp-navn.
Den gyldne frø har jeg helt sikkert ikke i albumform. Men noget foresvæver mig, at jeg måske har læst historien i X9 - for mange år siden.

Jeg må desværre sige, at jeg ikke bliver så begejstret over Forræderen. Men det skal ikke afholde dig fra at nyde historien.

spoiler

Jeg tror det har at gøre med afhøringen af den egentlige forræder. Jeg har mine tvivl om, hvorvidt en person der "knækker" så let, vil indlade sig på at forræde sit land. Og er motivet troværdigt? Jeg oplever også "skuespillet" lidt kunstigt. Altså at en bagmand - med så meget på spil - vil vælge lokale og ukendte piger til at underholde gæsterne.
spolier slut
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Januar måneds bedste tegneserieoplevelse:
Asterix i trøjen.jpg
Asterix i trøjen.jpg (58.09 KiB) Vist 6453 gange
Den kom lige akkurat med i januar-læsningen (mener det var 1. eller 2. januar, jeg læste albummet). En af mine absolutte favorit Asterix-album - selv om der er 2-3 andre historier der kan matche niveauet. En af de første fortællinger fra den fransk-belgiske produktion, som havde en reel birolle til en kvindelig karakter. Ja - ja, jeg ved der har været; Myg (splint & Co.) Alex (En sag for Max Jordan) og Castefiora (Tintin) - men i forhold til, hvad der kommer i 70'erne, så er det altså småtingsafdelingen. Myg er reelt den eneste af de kvindelige karakterer, som har en selvstændighed (i enkelte album), og får giver plads som en kvindelig karakter. Alex' bliver ikke rigtigt forløst og Castefiora er en karikatur. Lillefix forbliver (indtil meget sent i Asterix) et engangsbesøg - men jeg har en mistanke om, at netop dette album har været en af de væsentlige årsager til, at Dargaud, Dupius, Casterman og de øvrige forlag, begyndte at løsne op for de meget "strikse" rammer, der indtil da, har eksisteret for kvindelige karakterer i tegneserier. I hvert fald bliver Asterix' landsby beboede af kvindelige karakterer kort tid efter dette album. Og selv om de ikke er primære drivere for fortællingerne, så får de en reel plads i universet.

Jeg har ikke købt eller bestilt tegneserier i januar. Der går et par måneder endnu, før jeg afsender min bestilling.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 1. feb 2023, 10:23 Januar måneds bedste tegneserieoplevelse:
Asterix i trøjen.jpg
Den kom lige akkurat med i januar-læsningen (mener det var 1. eller 2. januar, jeg læste albummet). En af mine absolutte favorit Asterix-album - selv om der er 2-3 andre historier der kan matche niveauet. En af de første fortællinger fra den fransk-belgiske produktion, som havde en reel birolle til en kvindelig karakter. Ja - ja, jeg ved der har været; Myg (splint & Co.) Alex (En sag for Max Jordan) og Castefiora (Tintin) - men i forhold til, hvad der kommer i 70'erne, så er det altså småtingsafdelingen. Myg er reelt den eneste af de kvindelige karakterer, som har en selvstændighed (i enkelte album), og får giver plads som en kvindelig karakter. Alex' bliver ikke rigtigt forløst og Castefiora er en karikatur. Lillefix forbliver (indtil meget sent i Asterix) et engangsbesøg - men jeg har en mistanke om, at netop dette album har været en af de væsentlige årsager til, at Dargaud, Dupius, Casterman og de øvrige forlag, begyndte at løsne op for de meget "strikse" rammer, der indtil da, har eksisteret for kvindelige karakterer i tegneserier. I hvert fald bliver Asterix' landsby beboede af kvindelige karakterer kort tid efter dette album. Og selv om de ikke er primære drivere for fortællingerne, så får de en reel plads i universet.

Jeg har ikke købt eller bestilt tegneserier i januar. Der går et par måneder endnu, før jeg afsender min bestilling.
Ja en af de bedste Asterix album.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Februars bedste læseoplevelse er:
Dalton city.jpg
Dalton city.jpg (77.35 KiB) Vist 6268 gange
Efter genlæsning af året 1969 blev det tydeligt, at dette Lucky Luke album er så solidt, at det reelt var bedre end; 'Det store opgør' (Blueberry). Jeg oplever at Dalton city er et af de mest vellykkede Lucky Luke fortællinger - og især blandt de fortællinger som har Dalton-brødrene med. Opstarten med den nye telegrafist og Milton er en humoristisk genistreg, som får mig til at grine, selv om jeg har læst albummet til hudløshed.


Jeg har ikke købt noget i februar - min ordre kommer sikkert på plads enten ultimo marts - eller (nok mere sandsynligt) primo april. Det afhænger lidt af frosten heroppe i Grønland. Stor-isen skal helst ikke være en forhindring for, at tegneserierne når frem. Hvis først de bliver losset af i en "forkert" havn, er det meget usikkert, hvornår de rent faktisk når frem.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Asger Pedersen »

Jeg læser Egoland for tiden, når jeg ikke lige restaurerer Carlt. Jeg havde de første albums af Ivar Gjørups fantastiske serie om Gud, eller Divus Madsen og hans medindsatte på sindssygehospitalet eller Jorden, om man vil. Så fandt jeg ud af, at Faraos havde de sidste albums på tilbud, de er fra perioden, hvor min børn voksede op og der ikke var tid eller råd til så mange tegneserieindkøb, men nu har jeg dem alle undtagen #12.
Striberne spænder over hele spektret fra den fladeste falde-på-halen-komik til den mest sofistikerede satire over livet, universet og alt, samtidig med at figurerne udvikler sig. Specielt Gaia, der er Sandra og Divus’ barn, resultatet af en hysterisk graviditet, vokser op i de sidste albums.
Albumformatet gør, at striberne, der præsenteres med fem pr side, er lidt små, men Gjørups klare streg gør, at man ikke går glip af noget, og de sidste tre albums, eller bind, er i bredformat med to strips pr side og noget større format. Jeg vil tro, alle striber er bragt i de 19 albums, incl. parløbet med Strid i 2001.
Anbefales!
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
TorbenB
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. feb 2007, 22:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af TorbenB »

De seneste måneder har jeg på nettet læst den canadiske avisserie ”For Better or for Worse” af Lynn Johnston. Jeg begyndte med første stribe fra den 10. september 1979. Nu er jeg nået til oktober 1995.

Serien er en familieserie. Vi føler familien Patterson: Elly og John og deres børn Michael og Elizabeth. De bor i en fiktiv canadisk by, hvor vi også følger deres venner. Elly er hjemmegående, John er tandlæge.

Serien er usædvanlig ved dels at være skabt af en kvinde, dels at følge virkelighedens kronologi. Når der er gået et år i virkeligheden, er der gået et år i serien. Det er især spændende, når det gælder børnene i serien: I begyndelsen er de så små, at den mindste ikke kan tale rent. Undervejs følger man deres udvikling med børnehave, skole og videreuddannelse – og tilhørende kærester og teenageproblemer.

Det er ikke en serie, hvor man griner højt efter hver pointe. I stedet har den sin styrke i persontegningen og udviklingen af personerne. Især Elly er tegnet meget nuanceret. Hendes overvejelser om at være mor og husmor fylder meget: Hun er jo glad for sine børn, men savner også et liv, hvor hun kunne møde flere mennesker og bruge de evner, der ikke handler om husholdningen. I modsætning til mange andre familieserier er den ikke statisk – Elly får faktisk lov til at prøve kræfter med livet uden for huset.

Fornøjelsen ved serien kan minde om den, man har ved at se en sitcom i stil med "Blomsterbørns Børn". Men altså med den forskel, at personerne vokser og udvikler sig gennem årtier i tegneserien.

Jeg fornemmer, at Lynn Johnston har trukket meget på sine egne og medsøstres overvejelser i de striber, der handler om Ellys livsvalg.

Tegnemæssigt udvikler Lynn Johnston sig især i de første år, hvor hun finder sin stil. Personerne er tegnet mere karikerede end baggrundene, hvor hun har en fin brug af raster.

Jeg læser den på GoComics, hvor hele forløbet fra begyndelsen i 1979 til afslutningen i 2008 kan følges.

Dermed mister jeg jo en del af oplevelsen. Den ”rigtige” måde at opleve serien på ville have været at læse den fra dag til dag i sit dagblad. Jeg spekulerer på, hvordan man så ville have haft det, efterhånden som man havde fulgt personerne gennem deres dagligdag dag for dag.

Men den kan altså også sagtens nydes på nettet. Historien er ofte opdelt i små forløb, der varer to-tre uger. I begyndelsen er søndagssiderne helt isoleret fra kronologien, senere bliver de mere inkorporeret, når det kan lade sig gøre.

Der kom åbenbart et enkelt album med serien på dansk i 1998: "I medgang & modgang: Hvad, mig gravid?" Jeg ved ikke, om den har gået i danske aviser.

Lynn Johnston fik en Reuben Award i 1985. I 2002 betegnede selveste Will Eisner ”For Better or for Worse” som ”the best strip around currently.”
Man kan starte her: First For Better or for Worse

God fornøjelse!
/Torben
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Hej Asger og Torben

Tak for 2 herlige indlæg. Egoland kender jeg delvist fra avislæsning, men jeg har også skaffet mig hovedparten af albummene, hvor jeg glæder mig til en del af de første i den "læserunde" jeg er i gang med nu. (Jeg skal lige nå til 84/85?, før jeg kan starte på serien). 'For better or for worse' kende jeg ikke. Men den small da tjekkes ud, hvis jeg får muligheden. Den lyder interessant - lidt en blanding af; Slice of live og komedie.
TorbenB
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. feb 2007, 22:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af TorbenB »

Hvis nogen er blevet interesseret i "For Better or For Worse" efter mit indlæg, er her et meget interessant interview med Lynn Johnston.

Hun tager fat på et emne, som jeg har hæftet mig ved i serien: At forældrene indimellem afstraffer deres børn korporligt. Jeg tænkte, at det nok er en blanding af kulturforskelle og den tid, der er gå, som lå bag. Men i interviewet kommer man meget tættere på baggrunden fra hendes eget liv. Advarsel: Det er barsk læsning.

Det andet store emne i interviewet er en episode, hvor en af personerne i serien viser sig at være bøsse. I dag i Danmark ville det næppe være nogen større historie, men prøv at læse om reaktionerne i Canada og USA i begyndelsen af 90'erne.

Endelig hører vi også om hendes venskab med Charles Schulz.

Interviewet blev bragt i Hogan's Alley i 1994.

https://www.hoganmag.com/blog/the-lynn- ... -interview
Besvar