Det månedlige barometer

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev: 30. jul 2023, 09:53Jeg har holdt ferie, og har kun læst ganske få album her sidst på måneden
Så du læser ikke tegneserier i din ferie? Eller er det dit arbejde at læse tegneserier? :?: :o
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev: 30. jul 2023, 22:35 [quote=Gimli post_id=229509 time=<a href="tel:1690703624">1690703624</a> user_id=18944]Jeg har holdt ferie, og har kun læst ganske få album her sidst på måneden
Så du læser ikke tegneserier i din ferie? Eller er det dit arbejde at læse tegneserier? :?: :o
[/quote]

Når jeg har sommerferie rejser jeg til Danmark - og flyvægten forhindrer mig at læse i ferien. Selvfølgelig kunne jeg læse de album jeg erhverver mig i min ferie - men så skulle jeg opgive mit 'læsesystem'. Så jeg bruger sommerferien til en pause fra læsningen (af tegneserier). Ellers læser jeg en tegneserie dagligt (med forbehold - ift. de meget lange tegneserier) - og kun som fritidsinteresse.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev: 31. jul 2023, 00:21Når jeg har sommerferie rejser jeg til Danmark - og flyvægten forhindrer mig at læse i ferien. Selvfølgelig kunne jeg læse de album jeg erhverver mig i min ferie - men så skulle jeg opgive mit 'læsesystem'. Så jeg bruger sommerferien til en pause fra læsningen (af tegneserier). Ellers læser jeg en tegneserie dagligt (med forbehold - ift. de meget lange tegneserier) - og kun som fritidsinteresse.
Ah, jeg forstår. Tak for forklaringen :-)
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

August måneds læseoplevelse:
The Day After.jpg
Barefoot Gen har virkelig været en positiv oplevelse. Men som det ofte er tilfældet for mig, så er det først ved andet album, at jeg virkelig er solgt. Ikke fordi første album er dårligt - slet ikke. Men jeg har et eller andet med, at jeg bliver mere fascineret, når universet først er ved at være på plads - og det er også tilfældet i relation til; Barefoot Gen. (Gør sig f.ek. også gældende i forhold til; Buddy Longway, Jeremiah, Tårnene i Maury-skoven etc.). At følge Barefoot Gen umiddelbart efter katastrofen er en både forfærdelig og oplivende historie på en og samme tid. Og begge album, får på smukkeste vist fremstillet både det værste og det bedste ved menneskeheden. The Day After er for mig, det bedste album jeg har fra 1973 - og jeg er virkelig glad for, at jeg er begyndt at få lidt flere mangaer end dem som er udgivet med dansk oversættelse. De er helt klart konkurrencedygtige i forhold til amerikanske og europæiske tegneserier.

Jeg har ikke købt tegneserier i august, så jeg har ikke noget bud på månedens tegneseriekøb.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

September måneds bedste tegneserieoplevelse:
Blueberry - Lovløs
Blueberry - Lovløs
Lovløs har tidligere været mit næstbedste album i 1974 - men den har lige akkurat slået; 'Balladen om en ligkiste'. Jeg tror, at Blueberrys fortælling efter Mexico-eventyret har fået et løft i min forståelse, så nu bliver optakten/første episode til den historie, vundet en smule terræn. Jeg kan ikke lige sætte fingeren på, hvad der gør forskellen - men måske er Mexico-eventyret lige blevet en smule mere forudsigelig. - Måske. :? Jeg må også understrege, at jeg endnu ikke har læst Barefoot Gen vol. 3+4. Langt hovedparten af læsningen af nye tegneserier er gået med; Tomb of Dracula + følgeserier. Og selv om selve hovedserien er ok, så er ingen af de hæfter jeg har læst indtil nu i nærheden af, at kæmpe om de 3 øverste pladser. Men selve hovedserien kan godt anbefales, hvorimod f.eks. Dracula Lives! godt kan springes over, uden at der er tale om noget stort tab.

Jeg har bestilt min efterårsordre - men den er stadig ikke afsendt. Så ingen køb denne måned.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Oktober måneds bedste tegneserieoplevelse:
Out of the Ashes.jpg
Out of the Ashes.jpg (64.71 KiB) Vist 4751 gange
Barefoot Gen fortsætter sit "raid" på top 3 placeringer i 1970'erne. Volume 4 er en ekstrem positiv oplevelse, og slår - i min verden - Lovløs som bedste album for 1974. Samtidig er Out of the Ashes min første A-titel, af de nye album. Dvs. at jeg vurderer at det er en seriøs kandidat til også at blive udnævnt til en top-3 placering (af mig), når jeg læser min samling alfabetisk - altså under bogstav O. Der er ingen tvivl om, at Barefoot Gen er blevet en af 70'ernes helt store tegneserie-udgivelser på verdensplan. Så vidt jeg har fundet ud af, har Last Gasp udgivet dem igen som Trade Paper books - og jeg vil kraftig anbefale dem, som kan lide semi-biografiske oplevelser at anskaffe sig dem. Barefoot Gen er på niveau med; En dyne af sne og Maus (I min verden). Jeg kan selvfølgelig kun udtale mig om bind 1 - 4 indtil nu, men de er til gengæld også af så høj kvalitet, at det er nok for mig, til at anbefale hele serien.

Oktober måneds bedste tegneseriekøb: (Oversat til dansk)
Den - Aldrighvor.jpg
Jeg har aldrig læst Corbens; Den - men glæder mig virkelig til at opleve denne mesters hovedværk. Jeg er så glad for at den er blevet genoptrykt på dansk, så min samling kan blive lidt mere fyldig vedr. 70'er årtiet. Et årti hvor jeg var for ung til at få anskaffet mig - endsige læst de virkelige store klassikere for det "ældre" publikum.

Bedste tegneseriekøb - på engelsk:
The Ballad of Halo Jones.jpg
The Ballad of Halo Jones.jpg (42.03 KiB) Vist 4751 gange
En serie af Alan Moore, som aldrig blev fuldført. Men det som kom, blev udgivet i 1984-1986 - altså lige op til udgivelsen af hans helt store mesterværker. Alan Moore har indtil nu været en virkelig positiv oplevelse, selv om jeg ikke for alvor blev fanget af; Det hemmelighedsfulde selskab. Men The Ballad of Halo Jones er jeg overbevist om, kommer til at indfri mine forventninger.

Og så må jeg hellere bekendtgøre at jeg ikke kommer til at bidrage til; Det månedlige barometer det næste stykke tid. Årsagen er at jeg (af familiære årsager) flytter til Danmark, og jeg derfor skal til at pakke huset ned. Sandsynligvis flytter jeg til et hus, som trænger til en større renovering i Danmark, så der kan gå nogle måneder, før jeg har mulighed for at pakke tegneseriesamlingen ud igen - men når det sker, skal jeg nok begynde at sende bidrag til tråden igen. For mig har det været 14½ skønne år i Grønland, og jeg vil anbefale alle, som gerne vil have deres (sandsynligvis) fordomme om grønlændere udfordret til at få dem afkræftet ved et nærmere bekendtskab. Det er et land som er på vej fremad - og ud fra mediebilledet af den offentlige sektor i Danmark, er det ikke lige den forståelse jeg har fået af rigets tilstand i det, som flere opfatter som; Hovedlandet.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af GoogaMooga »

Et sjældent eksempel på en forfatter, der får top billing over tegneren. Alan Moore over Ian Gibson.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar