Det månedlige barometer
Re: Det månedlige barometer
Juni Måneds bedste tegneserieoplevelse:
Juni Måneds bedste tegneseriekøb:
Dansk album: Carthago har været en af de serier, jeg har været rigtigt irriteret over ikke blev udgivet på dansk - men heldigvis har E-voke rettet op på dette. Jeg har ikke læst albummet - men det er det album, jeg ser mest frem til at få læst, når jeg (om meget lang tid) kommer til det. (For nye brugere herinde - jeg har et ret autistisk forhold til læserækkefølge).
Engelsk album: Endelig kom Ferris' fortsættelse - og selv om jeg ikke har læst første bog endnu, så er det en af de album som ligger helt - helt i toppen af min forventninger. Tegnestilen er i min optik eminent - og hvis fortællingen kan matche den, så er dette et album jeg har virkelig store forventninger til. En anden mulighed kunne være Astro City - som jeg endelig har haft mulighed for at skaffe mig - via metrobooks'ene.
Safari for et spøgelse er stadig det bedste album jeg har læst fra 1975. Også selv om det ikke er blandt de allerbedste Bernard Prince album - men 1975 er ifølge min opfattelse ikke blandt 70'ernes stærkeste udgivelsesår. Men Angel Face (Blueberry) vandt 1 placering og er nu årets næstbedste album i min optik - det kan jo være, at dette album kan tage det sidste nyk næste gang. Flertallet af nye læseoplevelser består af; Tomb of Dracula - Dracula Lives og Giant-Size Dracula. Der har været gode hæfte imellem - men ingen som kvalificerede sig til at komme blandt årets 3 stærkeste album. Juni Måneds bedste tegneseriekøb:
Dansk album: Carthago har været en af de serier, jeg har været rigtigt irriteret over ikke blev udgivet på dansk - men heldigvis har E-voke rettet op på dette. Jeg har ikke læst albummet - men det er det album, jeg ser mest frem til at få læst, når jeg (om meget lang tid) kommer til det. (For nye brugere herinde - jeg har et ret autistisk forhold til læserækkefølge).
Engelsk album: Endelig kom Ferris' fortsættelse - og selv om jeg ikke har læst første bog endnu, så er det en af de album som ligger helt - helt i toppen af min forventninger. Tegnestilen er i min optik eminent - og hvis fortællingen kan matche den, så er dette et album jeg har virkelig store forventninger til. En anden mulighed kunne være Astro City - som jeg endelig har haft mulighed for at skaffe mig - via metrobooks'ene.
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Gimli, jeg kiggede lige på vores 1970'ernes bedste tegneserie og der kan jeg se at du også har Safari for et spøgelse på i 1975, jeg havde Blueberry Angelface, som du også nævner.
viewtopic.php?f=4&t=23660&start=15
Jeg har købt de engelske Carthago, men har ikke nået til læsningen endnu.
Udelukkende bedømt på forsiden så ser monster tegneserien ikke lige ud til at ramme en tegnestil jeg kan lide.
viewtopic.php?f=4&t=23660&start=15
Jeg har købt de engelske Carthago, men har ikke nået til læsningen endnu.
Udelukkende bedømt på forsiden så ser monster tegneserien ikke lige ud til at ramme en tegnestil jeg kan lide.
Ja - jeg kan huske at du havde valgt Angel face - Hvad der afholder mig fra at få albummet helt i top er, at jeg aldrig har kunnet forlige mig med,Antaeus skrev: ↑28. jun 2024, 19:49 Gimli, jeg kiggede lige på vores 1970'ernes bedste tegneserie og der kan jeg se at du også har Safari for et spøgelse på i 1975, jeg havde Blueberry Angelface, som du også nævner.
at spolier Blueberry redder en ældre dame fra en brand - midt under en menneskejagt på ham selv spoiler slut.
Det har altid virket en tand for overfantastisk for mig - og lidt af en feber-redning fra Charliers ellers virkelige gode forfatter-egenskaber på især Blueberry-serien.
Hvis du ikke bryder dig om tegnestilen på forsiden af MY FAVORITE THING IS MONSTERS er albummet næppe noget for dig - men prøv dog lige at Google lidt, så du kan se nogle sider fra selve albummet. Det er en streg som er ret detaljeret - og det overrasker mig, at du ikke lige i det mindste er nysgerrig på, hvordan den tager sig ud inde i albummet. Men det er jo dig der skal være nysgerrig - ikke mig der skal overbevise dig.
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Jeg ved at flere har Angel face som det bedste Blueberry album. Her er jeg slet ikke, jeg synes faktisk at det er lidt dårligere end de forrige, men det er dog stadig et virkelig godt album. Lige nu kan jeg ikke huske episoden, men nogle gange så stiger man af når forfatterne kører for langt ud af en tangent eller endnu værre.Gimli skrev: ↑29. jun 2024, 05:30Ja - jeg kan huske at du havde valgt Angel face - Hvad der afholder mig fra at få albummet helt i top er, at jeg aldrig har kunnet forlige mig med,Antaeus skrev: ↑28. jun 2024, 19:49 Gimli, jeg kiggede lige på vores 1970'ernes bedste tegneserie og der kan jeg se at du også har Safari for et spøgelse på i 1975, jeg havde Blueberry Angelface, som du også nævner.
at spolier Blueberry redder en ældre dame fra en brand - midt under en menneskejagt på ham selv spoiler slut.
Det har altid virket en tand for overfantastisk for mig - og lidt af en feber-redning fra Charliers ellers virkelige gode forfatter-egenskaber på især Blueberry-serien.
Hvis du ikke bryder dig om tegnestilen på forsiden af MY FAVORITE THING IS MONSTERS er albummet næppe noget for dig - men prøv dog lige at Google lidt, så du kan se nogle sider fra selve albummet. Det er en streg som er ret detaljeret - og det overrasker mig, at du ikke lige i det mindste er nysgerrig på, hvordan den tager sig ud inde i albummet. Men det er jo dig der skal være nysgerrig - ikke mig der skal overbevise dig.
Jeg tjekkede lige lidt tegninger til monster historien, og de trækker ikke.
Juni måneds bedste læseoplevelse (Dejlig nostalgisk, finurlig, sjov o. a. - især forordet er godt):
Juni måneds bedste køb (Mere skøn nostalgi - fra Stribeladen i Århus):
mvh.
Juni måneds bedste køb (Mere skøn nostalgi - fra Stribeladen i Århus):
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Uh Robin - du har godt nok været i nostalgiens hjørne denne måned. Jeg ved du er rigtig glad for Carlt - og du har også anbefalet den til mig. Indtil nu, har den dog ikke trukket nok i mig - primært fordi jeg ikke har samlet på striber. Men jeg har løsnet noget op for dette med; Steen og Stoffer, Egoland samt Pogo. Men om jeg også får Carlt med i samlingen er nok lidt mere usikkert. Tomahawk er derimod helt sikkert ikke noget jeg får købt - jeg er for ung, til at få et nostalgisk “trip” ved en gennemlæsning, så jeg tænker at jeg ikke er målgruppen
Men rart at se, at du har nydt begge muligheder. Det er altid rart at få indblik i, hvad der “tænder lysene i andres øjne”.
Men rart at se, at du har nydt begge muligheder. Det er altid rart at få indblik i, hvad der “tænder lysene i andres øjne”.
Ja, der er mere end et strejf af nostalgi over det. Det sagt, så er Carlt én af de fundamentale danske striber, alle dens kvaliteter uforsagt Historierne i Tomahawk er "enkle", medgivet, men der er nogle virkelige gode og dygtige tegnere fra de år. Dick Ayers' Ghost Rider, Frank Bolles Røde Maske/Tim Holt og Durango Kid af Fred Guardineer (kan ikke helt huske ). Men dejlige stunder, nu som før!
mvh.
mvh.
Juli måneds bedste tegneserieoplevelse:
Juli måneds bedste tegneserie-køb:
Jeg har kun købt 1 bog/album og det er: Ikke mit første Tezuka-album men tæt på. Jeg fik lige anskaffet mig: Prinsess Knight til Copenhagen Comics. Jeg plejer at købe et enkelt album under min ferie - og da jeg faldt over en velassorteret bog/tegneseriebutik i Edinghburg, slog jeg altså til. Men der var mange muligheder - og også andre album fra Tezuka's hånd. Men jeg valgte altså denne fortælling - og jeg håber at den lever op til forventningerne - men det tager jo nok en del år, før end jeg kommer til at læse dette album.
Juni måneds bedste oplevelse var et Bernard Prince album, som jeg ikke mente var blandt de bedste (Safari for et spøgelse). Men Molochs Vrede er - i min bog - nok det stærkeste Bernard Prince album overhovedet. Det hører blandt mine absolutte favoritter, og det er er klart en læseoplevelse værd. Jeg mangler stadig at læse nogle få album/hæfter fra 1976, dog er det reelt kun Barefoot Gens 5. album (The Never-Ending War), som jeg mener kan have en chance for at placerer sig i årets (1976) top 3 - men det må vente til næste måneds indlæg for at se, om det bliver tilfældet.Juli måneds bedste tegneserie-køb:
Jeg har kun købt 1 bog/album og det er: Ikke mit første Tezuka-album men tæt på. Jeg fik lige anskaffet mig: Prinsess Knight til Copenhagen Comics. Jeg plejer at købe et enkelt album under min ferie - og da jeg faldt over en velassorteret bog/tegneseriebutik i Edinghburg, slog jeg altså til. Men der var mange muligheder - og også andre album fra Tezuka's hånd. Men jeg valgte altså denne fortælling - og jeg håber at den lever op til forventningerne - men det tager jo nok en del år, før end jeg kommer til at læse dette album.
Juli måneds bedste læseoplevelse:
Tom King spinder en super crime noir fortælling i Gotham City. Batman er blot tilhører til historien, som foregår inden Bruce Wayne blev Batman. Tom King er kongen! Phil Hester fik jeg nok af i hans Green Arrow run, men tegnestilen fungere fint hér. En fornem beretning med overraskelser!
Juli måneds bedste køb:
En rigtig god ven havde læst Weekendavisen, og talte begejstret om sommerens artikelserie om Ande-historier. Jeg skulle bruge en gave og fandt den hos Henning's tegneseriebutik på nettet. Flot hæfte til en meget fin pris i forhold til andre steder, lynhurtigt fremsendt og fornemt emballeret ( jeg benyttede mig så også lige af muligheden for at anskaffe et par manglende Tomahawk, som jeg jo ikke samler på, men køber, når lejlighed byder sig Stor glæde, da gaven/bladet blev pakket ud!
mvh.
Tom King spinder en super crime noir fortælling i Gotham City. Batman er blot tilhører til historien, som foregår inden Bruce Wayne blev Batman. Tom King er kongen! Phil Hester fik jeg nok af i hans Green Arrow run, men tegnestilen fungere fint hér. En fornem beretning med overraskelser!
Juli måneds bedste køb:
En rigtig god ven havde læst Weekendavisen, og talte begejstret om sommerens artikelserie om Ande-historier. Jeg skulle bruge en gave og fandt den hos Henning's tegneseriebutik på nettet. Flot hæfte til en meget fin pris i forhold til andre steder, lynhurtigt fremsendt og fornemt emballeret ( jeg benyttede mig så også lige af muligheden for at anskaffe et par manglende Tomahawk, som jeg jo ikke samler på, men køber, når lejlighed byder sig Stor glæde, da gaven/bladet blev pakket ud!
mvh.
Juli måneds bedste læseoplevelse:
Slugte både første og andet akt på en aften. Man kan næsten smage støvet gennem billederne, som samtidig giver en fantastisk vibe af GTA: Vice City på den helt rigtige måde i sin egen helt unikke stil. Historien er spændende og morsom i det rette mix, hvor jeg fornemmede noget der kunne være begået af Quentin Tarantino hvis han lavede tegneserier. Fortsættelsen glæder jeg mig meget til. Anbefales på det stærkeste.
Juli måneds bedste køb:
Carl Barks Samlede værker 1 og 2. Teknisk set ikke juli, for de blev købt i går og er ikke modtaget endnu, men jeg er så glad for købet, at jeg må have den med nu. Jeg har haft 3-10 i samlingen ret længe, da jeg fik dem i julegave for en del år siden. Var efterhånden ret desperat for at skaffe de to jeg manglede, så overvejede at byde på auktioner med komplette sæt og så sælge dubletterne fra. Men så dukkede de pludselig op. Det blev dyrt, meget dyrt, men trods alt billigere end at købe et komplet sæt.
Slugte både første og andet akt på en aften. Man kan næsten smage støvet gennem billederne, som samtidig giver en fantastisk vibe af GTA: Vice City på den helt rigtige måde i sin egen helt unikke stil. Historien er spændende og morsom i det rette mix, hvor jeg fornemmede noget der kunne være begået af Quentin Tarantino hvis han lavede tegneserier. Fortsættelsen glæder jeg mig meget til. Anbefales på det stærkeste.
Juli måneds bedste køb:
Carl Barks Samlede værker 1 og 2. Teknisk set ikke juli, for de blev købt i går og er ikke modtaget endnu, men jeg er så glad for købet, at jeg må have den med nu. Jeg har haft 3-10 i samlingen ret længe, da jeg fik dem i julegave for en del år siden. Var efterhånden ret desperat for at skaffe de to jeg manglede, så overvejede at byde på auktioner med komplette sæt og så sælge dubletterne fra. Men så dukkede de pludselig op. Det blev dyrt, meget dyrt, men trods alt billigere end at købe et komplet sæt.
Nu ser jeg endnu mere frem til, når jeg (om mange år), selv skal nyde Year one: Gotham city. Jeg købte bogen, som en del af min forårs ordre. Og Marvel Morten har også anbefalet værket. Håber bare at fortællingen kan indfri forventningens glæde.Robin skrev: ↑2. aug 2024, 21:02 Juli måneds bedste læseoplevelse:
IMG_1253.JPG
Juli måneds bedste køb:
IMG_1258.JPG
mvh.
Hej KellerKeller skrev: ↑2. aug 2024, 22:52 Juli måneds bedste læseoplevelse:
Juli måneds bedste køb:
Velkommen til forummet. Dejligt at se; Gør det af med Ramirez anbefalet. Jeg har også købt begge album, og glæder mig til, når jeg når frem til 2017?, så jeg kan nyde første del.
Tillykke med dit køb. Det er altid en stor oplevelse, når en/to udgivelser man har været på jagt efter længe, endelig kan anskaffes.
Juli måneds bedste køb:
Skøn serie, flotte udgivelser, og føles godt at "komme i mål" med de sidste historier fra Rosinski/Sente.
Bedste læseoplevelse:
Jeg er halv-ny til Bob Morane, købte Zooms 3 samlebind da de havde flotte forsider og kostede en slik. Og det er virkelig fascinerende læsning, komplet uden grænser for hvad vores to helte, Bob Morane og Bill Balantine, kan opleve. Især i dette bind bliver det spacy, med alt fra tidsrejser til besøg til Atlantis guidet at levende Moai statuer. Det er lidt som at læse historier skrevet ud fra de lege børn kan finde på med actionfigurer, men forsøgt skrevet voksent. Det lyder ikke som en kompliment, men er absolut ment således.
Skøn serie, flotte udgivelser, og føles godt at "komme i mål" med de sidste historier fra Rosinski/Sente.
Bedste læseoplevelse:
Jeg er halv-ny til Bob Morane, købte Zooms 3 samlebind da de havde flotte forsider og kostede en slik. Og det er virkelig fascinerende læsning, komplet uden grænser for hvad vores to helte, Bob Morane og Bill Balantine, kan opleve. Især i dette bind bliver det spacy, med alt fra tidsrejser til besøg til Atlantis guidet at levende Moai statuer. Det er lidt som at læse historier skrevet ud fra de lege børn kan finde på med actionfigurer, men forsøgt skrevet voksent. Det lyder ikke som en kompliment, men er absolut ment således.
Hej Hoplahopla skrev: ↑7. aug 2024, 09:40 Juli måneds bedste køb:
thorgal11.jpg
Bedste læseoplevelse:
bobmorane.jpg
Forstår udemærket at du er glad for at have (tæt på?) en komplet Thorgal-samling af Rosinskis hånd. Virkelig en kvalitets-serie omend den daler efter Van Hamme ikke længere er forfatter.
Og godt at du nyder Bob Morane i fulde drag. Her er min oplevelse dog en smule differentieret. Jeg nyder i den grad Vances streg - mens jeg er mere forbeholden over for Vernes manuskript. Her oplever jeg det er lidt for meget; “hu’ hej over stok og sten” fremfor et virkeligt godt udtænkt plot. Det er måske det du mener med, at historierne kan opleves, som det børn kan finde på, når de leger? Det skal dog ikke få dig til at nyde læsningen mindre - det er blot en konstatering af forskelle i kvalitetsvurderingen - og hvilken vægt tegninger og historie spiller for den subjektive oplevelse.
Den daler faktisk lidt, ja! Det lagde jeg også mærke til, det er nok også umuligt andet, de to partnere har jo arbejdet sammen så længe det må være umuligt for en anden at komme ind og genskabe helt den samme gnist. Men jeg læser nu lystigt alligevel, og havde også fortsat enkelt historierne hvis de havde fortsat. Har også de 4 album der allerede er udgivet i den videre serie, men har ikke fået dem læst endnu.
Det er præcis det jeg mener, faktisk, men nok bedre artikuleret. Det bliver vel bare lidt fjollet, kan man sige.Gimli skrev: ↑10. aug 2024, 06:52 Og godt at du nyder Bob Morane i fulde drag. Her er min oplevelse dog en smule differentieret. Jeg nyder i den grad Vances streg - mens jeg er mere forbeholden over for Vernes manuskript. Her oplever jeg det er lidt for meget; “hu’ hej over stok og sten” fremfor et virkeligt godt udtænkt plot. Det er måske det du mener med, at historierne kan opleves, som det børn kan finde på, når de leger? Det skal dog ikke få dig til at nyde læsningen mindre - det er blot en konstatering af forskelle i kvalitetsvurderingen - og hvilken vægt tegninger og historie spiller for den subjektive oplevelse.
Men det er pulp, og det er fantastisk i den oprindelige betydning af ordet, og det tiltaler mig på det samme plan som når B&M tager til Atlantis, eller Storm der rejser gennem øjet i Jupiter, eller som Øgleridderen der besøger kæmpe svævende byer. Jeg god til at værdsætte medier på forskellige planer, som måske fungerer mest visuelt, eller endda kun på historien.
Enig også med den visuelle stil, dejlig dynamisk. Farvelægningen undrer mig dog lidt, den er ofte lidt kraftig og farvemættet, næsten klassisk Marvel, som jeg ikke er vandt til. Virker næsten som om nogen af plancherne havde fungeret bedre i sort/hvid.