Manga med vestlig læseretning

Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Manga med vestlig læseretning

Indlæg af Gimli »

Jeg kan oplyse at; Barefoot Gen - Library edition (fra Last Gasp) er lavet om, så man læser fra venstre mod højre. Der er i hvert fald en herinde, som har nævnt det som den primære årsag til at fravælge manga.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Manga med vestlig læseretning

Indlæg af superboy »

Gen kom på norsk i 1986, og den har jeg lest. Har også lest Akira på dansk. Og bøkene av Jiro Taniguchi som Fahrenheit har gitt på dansk i riktig leseretning.
Vedhæftede filer
gen.jpg
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Manga med vestlig læseretning

Indlæg af Gimli »

Er alle 10 bind af Barefoot Gen udkommet på norsk? (Et sted mellem 2500 - 3000 sider).
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Manga med vestlig læseretning

Indlæg af Erling Søby »

Ghost in the Shell, som Arboris udgav i 8 albums, er også med vestlig læseretning.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
BjaAAArne
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 671
Tilmeldt: 23. feb 2006, 18:11
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Manga med vestlig læseretning

Indlæg af BjaAAArne »

Det betyder så, at alle er venstrehåndede i serien - bortset fra dem, der var venstrehåndede i den japanske version -- de er højrehåndede. :lol:
-Har været smittet med tegneserier siden jeg var ni! :-)
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Manga med vestlig læseretning

Indlæg af superboy »

Den kom bare en bok med Gen på norsk, ca 300 sider.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Manga med vestlig læseretning

Indlæg af Carsten Søndergaard »

At læse mangaer med vestlig læseretning er for tøsedrenge.

I ligestillingens navn kunne man have lyst til at tilføje "... og for tøsepiger".

Men da piger ikke har problemer med at læse mangaer med østlig læseretning, er det underordnet.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Manga med vestlig læseretning

Indlæg af Gimli »

Tja - jeg er nu ret ligeglad med, hvilken retning jeg skal læse. Det tager ikke ret meget mere end 4-6 sider at vende sig til. Men når der er nogen som udtrykker, at det er væsentligt for dem, så kan der vel ikke være noget galt i, at oplyse hvilke muligheder der er.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Manga med vestlig læseretning

Indlæg af superboy »

Gimli skrev:Tja - jeg er nu ret ligeglad med, hvilken retning jeg skal læse. Det tager ikke ret meget mere end 4-6 sider at vende sig til. Men når der er nogen som udtrykker, at det er væsentligt for dem, så kan der vel ikke være noget galt i, at oplyse hvilke muligheder der er.
Jeg klarer ikke, har prøvd. Startet å lese, men endte opp med å lese samme side om igjen, og om igjen, og om igjen, klarte ikke komme videre. :)

Var på en båt og så en film. Filmen hadde finske undertekster. Jeg satt og leste finsk gjennom hele filmen og fikk ikke med meg noen ting.
Brugeravatar
Peder Riis
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 446
Tilmeldt: 14. dec 2005, 23:35
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Manga med vestlig læseretning

Indlæg af Peder Riis »

Vestlig læseretning for manga, er leflen for folk der alligevel ikke læser det.
Age of Peder -Eller kaos!
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Manga med vestlig læseretning

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev:At læse mangaer med vestlig læseretning er for tøsedrenge.
Peder Riis skrev:Vestlig læseretning for manga, er leflen for folk der alligevel ikke læser det.
Og faste holdninger, som ikke tåler verdenen kan være anderledes end man selv tænker den er for gamle mænd, der mener at vide bedst.
Brugeravatar
Peder Riis
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 446
Tilmeldt: 14. dec 2005, 23:35
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Manga med vestlig læseretning

Indlæg af Peder Riis »

Det er da NETOP folk der ikke tåler verden ændrer sig, der ikke kan omstille sig til andet end vestlig læseretning.

Hvis det er gammeldags at foretrække at læse noget der ikke er spejlvendt fra originalversionen, så ok, så er jeg ret gammeldags.
Age of Peder -Eller kaos!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Manga med vestlig læseretning

Indlæg af Antaeus »

Hvis folk ikke læser Manga på grund af læseretningen så er det da en fin gestus at vende den til vestlig retning og måske også en god forretning. Kan man skabe nogle kunder i butikken så er det vel fint nok. Og måske det får folk til at prøve det originale når de har fået smag for Manga.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Manga med vestlig læseretning

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev:Hvis folk ikke læser Manga på grund af læseretningen så er det da en fin gestus at vende den til vestlig retning og måske også en god forretning. Kan man skabe nogle kunder i butikken så er det vel fint nok. Og måske det får folk til at prøve det originale når de har fået smag for Manga.
I Egmont troede man lige præcis, at det forholdt sig sådan, og så lancerede de deres mangaer i spejlvendte udgaver ... indtil de opdagede, at de blev rendt fuldstændig over ende både i Danmark og ikke mindst det gigaenorme mangamarked i Tyskland. Så skyndte de sig at gå over til at udgive dem, som det var meningen.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Manga med vestlig læseretning

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev:
Antaeus skrev:Hvis folk ikke læser Manga på grund af læseretningen så er det da en fin gestus at vende den til vestlig retning og måske også en god forretning. Kan man skabe nogle kunder i butikken så er det vel fint nok. Og måske det får folk til at prøve det originale når de har fået smag for Manga.
I Egmont troede man lige præcis, at det forholdt sig sådan, og så lancerede de deres mangaer i spejlvendte udgaver ... indtil de opdagede, at de blev rendt fuldstændig over ende både i Danmark og ikke mindst det gigaenorme mangamarked i Tyskland. Så skyndte de sig at gå over til at udgive dem, som det var meningen.
Nå, det var jo fordi i nåede at omvende så mange :mrgreen:
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar