Hvad kan vi lære af Covid-19?

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvad kan vi lære af Covid-19?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg skal være ærlig, jeg er i risikogruppen, og jeg kan ikke lade være med at gøre status over mit liv. Ingen af os ved, hvordan det ender, men er der noget, jeg fortryder, er det ikke at have læst nok af hverken mine tegneserier eller mine bøger. Skulle jeg overleve, vil jeg bruge resten af mit liv på at læse den pukkel, jeg har oparbejdet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9426
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad kan vi lære af Covid-19?

Indlæg af Antaeus »

Personligt er jeg bange for at verden har overreageret og at de blæser det alt for højt op og ruinerer verdens økonomier. Jeg håber at deres planer holder og at det ellers havde gået værre for ellers er det godt nok en dyr plan at lukke verden ned. Jeg glæder mig til at se evalueringen når det hele engang er overstået.

Jeg har ofte tænkt hvad hvis man nu bare opførte sig som ved en meget hård influenza epidemi og sørgede for at alle gamle og svagelige holdt sig hjemme og undgik andre og så koncentrerede indsatsen om dem.

Denne artikel fra den tidligere direktør i sunhedsstyrelsen synes jeg er ret interessant.
https://politiken.dk/forbrugogliv/sundh ... kDQgAAL68w
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4709
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvad kan vi lære af Covid-19?

Indlæg af Robin »

Det er bestemt en interessant artikel, men jeg har personligt ikke meget tilovers for vedkommende. Meget af artiklens indhold blev imødegået og tilbagevist dagen efter. Og så er der dette:

"Vicedirektør ved Hvidovre og Amager Hospital, Else Smith, og direktionen ved Hvidovre Hospital er efter gensidig aftale blevet enige om at stoppe samarbejdet med øjeblikkelig virkning. Fratrædelsen skyldes uenighed i direktionen.

Det skriver Dagens Medicin og Altinget.

Else Smith er heller ikke længere at finde på Hvidovre Hospitals hjemmeside.

Den nu 66-årige Else Smith blev i 2015 fyret som direktør Sundhedsstyrelsen efter kritik af bl.a. svigtende tilsyn i en række sager, bl.a. sagen om en hjerneskadet psykiater fra Vestjylland, som fik lov til at praktisere frem til 2013 trods årelange advarsler. Det var daværende sundhedsminister Nick Hækkerup (S), som stod bag fyringen, som blev kritiseret af både Lægeforeningen og Dansk Sygeplejeråd."

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9426
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad kan vi lære af Covid-19?

Indlæg af Antaeus »

Robin skrev:Det er bestemt en interessant artikel, men jeg har personligt ikke meget tilovers for vedkommende. Meget af artiklens indhold blev imødegået og tilbagevist dagen efter. Og så er der dette:

"Vicedirektør ved Hvidovre og Amager Hospital, Else Smith, og direktionen ved Hvidovre Hospital er efter gensidig aftale blevet enige om at stoppe samarbejdet med øjeblikkelig virkning. Fratrædelsen skyldes uenighed i direktionen.

Det skriver Dagens Medicin og Altinget.

Else Smith er heller ikke længere at finde på Hvidovre Hospitals hjemmeside.

Den nu 66-årige Else Smith blev i 2015 fyret som direktør Sundhedsstyrelsen efter kritik af bl.a. svigtende tilsyn i en række sager, bl.a. sagen om en hjerneskadet psykiater fra Vestjylland, som fik lov til at praktisere frem til 2013 trods årelange advarsler. Det var daværende sundhedsminister Nick Hækkerup (S), som stod bag fyringen, som blev kritiseret af både Lægeforeningen og Dansk Sygeplejeråd."

mvh.
Jeg synes ikke at ovenstående tilbageviser noget som helst, men ser gerne link til der hvor hun skulle tilbagevises dagen efter.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hvad kan vi lære af Covid-19?

Indlæg af D@niel »

Lad os ikke diskutere virus ift. den kendte videnskab.

For det første er vi på ukendt grund, og folk opfører sig ikke rationelt, så det kan kun blive teorier.

For det andet var det ikke det, Googa spurgte om.

Jeg vil fremover også tænke mere på at læse, det jeg har liggende, ligesom Googa.

Googa, der bliver gjort en seriøs indsats, fat mod og gå igang med at læse puklen nu :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad kan vi lære af Covid-19?

Indlæg af GoogaMooga »

D@niel skrev:Lad os ikke diskutere virus ift. den kendte videnskab.

For det første er vi på ukendt grund, og folk opfører sig ikke rationelt, så det kan kun blive teorier.

For det andet var det ikke det, Googa spurgte om.

Jeg vil fremover også tænke mere på at læse, det jeg har liggende, ligesom Googa.

Googa, der bliver gjort en seriøs indsats, fat mod og gå igang med at læse puklen nu :)
Jeg læser hver dag nu. Og når jeg fordyber mig i læsning, behøver jeg ikke at ryge cigaretter til trøst. Win-win.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9426
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad kan vi lære af Covid-19?

Indlæg af Antaeus »

Hvad kan vi lære af Covid-19?
Det synes jeg den artikel i høj grad handler om og som sagt så glæder jeg mig til evalueringen og håber den økonomi de nu skaber er på basis af facts og ikke fordi politikerne skal se ud som om de gør noget.

Jeg vil meget gerne se tilbagevisningen af hendes påstande.

Og angående tegneserier så fortryder jeg ikke at jeg mangler at få en masse læst, hvis jeg skulle dø i morgen.
Og er verden ved at gå under så ville det jeg foretog mig næppe være at sidde og læse tegneserier hele dagen.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9426
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad kan vi lære af Covid-19?

Indlæg af Antaeus »

Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8443
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvad kan vi lære af Covid-19?

Indlæg af Frank Madsen »

Robin skrev:Det er bestemt en interessant artikel, men jeg har personligt ikke meget tilovers for vedkommende. Meget af artiklens indhold blev imødegået og tilbagevist dagen efter. Og så er der dette:

"Vicedirektør ved Hvidovre og Amager Hospital, Else Smith, og direktionen ved Hvidovre Hospital er efter gensidig aftale blevet enige om at stoppe samarbejdet med øjeblikkelig virkning. Fratrædelsen skyldes uenighed i direktionen.

Det skriver Dagens Medicin og Altinget.

Else Smith er heller ikke længere at finde på Hvidovre Hospitals hjemmeside.

Den nu 66-årige Else Smith blev i 2015 fyret som direktør Sundhedsstyrelsen efter kritik af bl.a. svigtende tilsyn i en række sager, bl.a. sagen om en hjerneskadet psykiater fra Vestjylland, som fik lov til at praktisere frem til 2013 trods årelange advarsler. Det var daværende sundhedsminister Nick Hækkerup (S), som stod bag fyringen, som blev kritiseret af både Lægeforeningen og Dansk Sygeplejeråd."

mvh.
Else Smith blev ganske rigtigt fyret som chef for Sundhedsstyrelsen af Nick Hækkerup i 2015. Men det var fordi hun ikke hurtigt nok leverede en rapport, der skulle redde hans røv i en sag om en hjerneskadet psykiater fra Vestjylland, som fik lov til at praktisere frem til 2013 trods årelange advarsler. Fyringen blev kritiseret af både Lægeforeningen og Dansk Sygeplejeråd og kom på et tidspunkt, hvor Sundhedsstyrelsen under Else Smith var i fuld gang med at styrke tilsynsområdet.

Hun blev fyret fra Hvidovre Hospital p.gr.a. uoverensstemmelser og det har sikkert ikke været nemt for spareivrige politikere med en vicedirektør, der i 2018 udtalte:

»I Sundhedsstyrelsen formulerede vi retningslinjer ud fra, hvad de mest kompetente fagfolk mente, ville være ideelt. Men i mit nuværende job kan jeg se, at idealerne støder hovedet mod arbejdstider, besparelser, mangel på operationslejer osv., når de møder hverdagen. Vi havde ikke øje for, hvor langt der er fra ideal til praksis.«

Else Smith var som chef for Sundhedsstyrelsen i 2009 den, der trods politikernes og mediernes pres stod fast på, at vi ikke som i Sverige og Holland skulle købe millioner af nyudviklede vacciner og vaccinere hele befolkningen mod svineinfluenza, men nøjes med at vaccinere sundhedspersonale og udsatte grupper. Det viste sig at være den rigtige beslutning, og vi undgik mange af de tilfælde af bivirkninger ved vaccinerne, som svenskerne og hollænderne oplevede.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Ozymandias Rex
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 153
Tilmeldt: 8. jun 2005, 14:55

Re: Hvad kan vi lære af Covid-19?

Indlæg af Ozymandias Rex »

Antaeus skrev:Personligt er jeg bange for at verden har overreageret og at de blæser det alt for højt op
Der er så mange daglige dødsfald i Lombardiet, at rustvogne og krematorier ikke kan følge med, og militæret derfor er nødt til at stable lig op i kirkerne. Her er f.eks. et foto fra i går: https://twitter.com/ValerioCapraro/stat ... 6815245312 .

Der er sgu ingen, der overdriver i den her situation.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4709
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvad kan vi lære af Covid-19?

Indlæg af Robin »

D@niel skrev:Lad os ikke diskutere virus ift. den kendte videnskab.

For det første er vi på ukendt grund.....
Det er nok rigtigt!
Til A. Jeg har ikke noget link. Læser en del aviser analogt (med den fare, det indebærer), og så ryger de ud. I en af disse blev E.S. imødegået. Jeg mener blot, at det var godt med lidt mere viden om Else Smith, når hun blev draget frem her. Jeg er ikke enig med hende. Vi ser f. eks. at England og Sverige først ikke gør som DK, for så efter nogle dage at følge trop. Jeg synes regeringen,folketing og sundhedsstyrelsen etc. gør det fint. Better safe than sorry. Pas på jer selv! Jeg skal lige spritte af.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9426
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad kan vi lære af Covid-19?

Indlæg af Antaeus »

Ozymandias Rex skrev:
Antaeus skrev:Personligt er jeg bange for at verden har overreageret og at de blæser det alt for højt op
Der er så mange daglige dødsfald i Lombardiet, at rustvogne og krematorier ikke kan følge med, og militæret derfor er nødt til at stable lig op i kirkerne. Her er f.eks. et foto fra i går: https://twitter.com/ValerioCapraro/stat ... 6815245312 .

Der er sgu ingen, der overdriver i den her situation.
Jeg er nu stadig bange for at de overdriver og kører verden i økonomisk katastrofe.
De som dør i Italien er syge i forvejen og gennemsnitlig 79,5 år.
Man kunne måske have opnået gode resultater ved at holde alle svagelige og gamle isoleret og foretage de almindelige forholdsregler som man altid gør under influenzaepidemier og måske have undgået økonomisk katastrofe. Jf. min tidligere bragte artikel samt nedenstående.

https://jyllands-posten.dk/internationa ... -personer/
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad kan vi lære af Covid-19?

Indlæg af GoogaMooga »

Det kan lyde frygtelig kynisk, men man må som samfund vurdere, hvor høj en pris man vil betale for at redde menneskeliv. Vil man køre økonomien ud over afgrunden for at redde nogle liv, hvis det medfører total kollaps og måske efterfølgende hungersnød, anarki, m.m.? Det er ikke noget, jeg kan svare på, men det kan over lang tid komme til at indgå i en regerings kalkuler.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8443
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvad kan vi lære af Covid-19?

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev:De som dør i Italien er syge i forvejen og gennemsnitlig 79,5 år.
Man kunne måske have opnået gode resultater ved at holde alle svagelige og gamle isoleret og foretage de almindelige forholdsregler som man altid gør under influenzaepidemier og måske have undgået økonomisk katastrofe. Jf. min tidligere bragte artikel samt nedenstående.

https://jyllands-posten.dk/internationa ... -personer/
Problemet med at lade stå til og smitten brede sig frit blandt raske er, at sundhedssystemet bliver overbelastet og bryder totalt sammen, så mange flere dør, simpelthen fordi der ikke er personale og respiratorer nok. Derfor prøver regeringerne at sinke smitten, så folk bliver syge i den takt, systemet han håndtere det. Det kommer til at tage tid.

At unge mennesker kan få sig selv til at sætte økonomi over menneskers liv, forstår jeg ikke. Hvor mange 70-90-åriges liv ville det være acceptabelt at ofre, for at C25-indekset forblev upåvirket under en pandemi? 20.000? 30.000? 50.000? Ville en død pensionist for hver 5, der beholdt deres job, være en fair pris?
Frank Madsen skrev:
Robin skrev:Det er bestemt en interessant artikel, men jeg har personligt ikke meget tilovers for vedkommende.
Else Smith var som chef for Sundhedsstyrelsen i 2009 den, der trods politikernes og mediernes pres stod fast på, at vi ikke som i Sverige og Holland skulle købe millioner af nyudviklede vacciner og vaccinere hele befolkningen mod svineinfluenza, men nøjes med at vaccinere sundhedspersonale og udsatte grupper. Det viste sig at være den rigtige beslutning, og vi undgik mange af de tilfælde af bivirkninger ved vaccinerne, som svenskerne og hollænderne oplevede.
Weekendavisen har i dag en artikel om Anders Tegnell, chefen for den svenske Folkhälsomyndigheten. Han besluttede i 2009 at tvangsvaccinere alle svenskere mod svineinfluenzaen. Flere hundrede personer, fortrinsvis børn, blev ramt af alvorlig narkolepsi og 433 personer tildelt erstatning, og vaccinationen er ifølge Dagens Nyheter blevet betegnet som "en skandale og en medicinhistorisk katastrofe."
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9426
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad kan vi lære af Covid-19?

Indlæg af Antaeus »

Ja problemet er belyst i nyhederne af læger og det er fuldt forståeligt.
Jeg håber stadig de gør det rigtige og det er umuligt at gøre liv op i penge, men har de regnet og estimeret på hvor stor økonomisk katastrofe de skaber og hvordan og hvor lang tid det tager at rette op på det igen? Det kan de vel ikke engang fordi de ved ikke hvor lang tid det bliver ved og de skal også indregne at store dele resten af verden også udsættes for økonomisk katastrofe. Og på et eller andet plan kommer de måske til at gøre liv op i penge og hvordan samfundet belastes.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar