Så' der Barks - og Rosa!

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev:Det er en håbløs forside. Selv maleriet Sailing the Spanish Main kan ikke redde den.

Det med "film" ordet er dem ikke fremmed. Husker den første guldbog i 1984, "Så er der tegnefilm."
Ja, men her handler det selvsagt om at boken inkluderer en del av Barks' storyboard (og kanskje andre bidrag som mellomanimasjon) til Disney-tegnefilmer - som fikk sin egen dedikerte bok i den norske og svenske Carl Barks Ekstra-bokserien. Ikke at det kommer særlig godt frem av forsideteksten.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Mesterius »

The Elder skrev:Apropos “den gode tegner”
Ud over at være den betegnelse, markedet har kendt Carl Barks under ‘altid’, så er den dejligt fri for rangorden.
Han er ‘god’, ikke ‘den bedste’
Så hvis man synes, Paul Murry, Don Rosa, Tony Strobl etc etc er bedre, så bliver man ikke trådt over tæerne, for Carl Barks er ‘god’ (lige som de andre)
Merkeligste tolkning jeg så langt har sett av begrepet "den gode tegner". Det handler jo NETTOPP om at Carl Barks er den beste tegner -- akkurat derfor er det ham (og ikke andre) folk betegner som den gode tegner. Det har alltid vært underforstått.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9426
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev:
The Elder skrev:Apropos “den gode tegner”
Ud over at være den betegnelse, markedet har kendt Carl Barks under ‘altid’, så er den dejligt fri for rangorden.
Han er ‘god’, ikke ‘den bedste’
Så hvis man synes, Paul Murry, Don Rosa, Tony Strobl etc etc er bedre, så bliver man ikke trådt over tæerne, for Carl Barks er ‘god’ (lige som de andre)
Merkeligste tolkning jeg så langt har sett av begrepet "den gode tegner". Det handler jo NETTOPP om at Carl Barks er den beste tegner -- akkurat derfor er det ham (og ikke andre) folk betegner som den gode tegner. Det har alltid vært underforstått.
Det gode i begrebet er netop at man ikke behøver lægge den bedste tegner i begrebet, men at mange gør det. Jeg kan tydeligt huske at når jeg som dreng bare jeg så den første side så vidste jeg at det var en god historie og af den gode tegner, men jeg havde det på samme måde med Paul Murry og syntes at de historier var lige så gode som Barks og tegningerne var lige så gode. For mig var der to gode tegnere i Anders And & Co. som skilte sig ud fra alle andre. Og andre syntes måske at andre Disney tegnere var lige så gode eller bedre, men det er netop det gode for så vil "Den Gode Tegner stadig være rammende selv om de ikke synes han var den bedste. I dag er der jo en del der synes at Don Rosa er den bedste Disney tegner, selv om jeg ikke forstår hvordan det kan lade sig gøre.
Comicwiki har lidt om begrebet "den gode tegner".
https://comicwiki.dk/wiki/Den_gode_tegner
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af The Elder »

For mig var der to gode tegnere i Anders And & Co. som skilte sig ud fra alle andre
Det ligner til forveksling mine barndomsoplevelser med Anders And bladet.
"Always Look On The Bright Side of Life
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Mesterius »

Det ser ut til at Egmont Norge nå har bestemt seg for å utgi boken "Carl Barks 120 år" på norsk. Utgivelsestidspunktet er bedre timet enn hos Egmont Danmark, ettersom det er i 2021 og ikke 2020 Carl Barks ville ha fylt 120 år. De har valgt å kalle boken "Carl Barks' beste", som også var tittelen på boken som kom til hundreårsjubileet i 2001.

Så nå kan vi sammenligne de danske og norske forsider:

Billede

Billede
Besvar