Så' der Barks - og Rosa!

Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4708
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Robin »

Norske Egmont Publishing udgav 2016 - 2018 11 album på ca. 100 sider. I 2019 - ca. 2021 udgives serien igen i indbundne bøger, hver med et nyt forord af Don Rosa ligesom den danske. Det, jeg synes mindst om, er at man på forsiderne har blandet Barks og Rosa tegninger. På Comicwiki kan man se nogle, i mine øjne, fæle eksempler:

https://comicwiki.dk/wiki/Carl_Barks_og ... 3%B8lgerne

der er også en finsk udgave:

https://comicwiki.dk/wiki/Ankkalegendat

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev:
ovemunk skrev:
Antaeus skrev:Jeg tror nu mere at det ser ud som et fælles projekt og at de har samarbejdet om det.
Det fremstår endda som sådan et fælles projekt ved at de skriver "Carl Barks & Don Rosa".
Hvilket det helt klart IKKE er, dels fordi Barks ikke kunne lide Don Rosa og dels fordi Carl Barks er ret død for tiden.
Nej, netop. Det er det som er galt (som var det som jeg svarede på og som måske ikke står helt klart).
Det fremstår som om det er et Barks & Rosa projekt og det er det som er problemet.
Det er da ingen ved sine fulle fem som vil tro at denne boken inneholder tegneserier laget av Carl Barks og Don Rosa i samarbeid. Spesielt ikke når de skriver "Originalerne og fortsettelserne" på coveret.

Den tegningen på Gladstone-albumet er forøvrig også en redigering med elementer hentet fra forskjellige ruter. Det finnes ingen originale Barks-tegninger som ser sånn ut.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Antaeus »

Mesterius, det var sådan det blev fremlagt.

Der er både Stegelmanns tråd på Twitter og så er der også en tråd på Facebook Dansk Donaldist Forening.

Her er bl.a. en kommentar fra facebook tråden.
Kan se Hvis man læser en kommentar stegelmann har skrevet er det især at der står Carl Barks & Don Rosa på udgivelsen Skrevet som om var det en samarbejdende værk, hvilket det jo ikke er, så den del forstår jeg godt kritik af.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev:Mesterius, det var sådan det blev fremlagt.

Der er både Stegelmanns tråd på Twitter og så er der også en tråd på Facebook Dansk Donaldist Forening.

Her er bl.a. en kommentar fra facebook tråden.
Kan se Hvis man læser en kommentar stegelmann har skrevet er det især at der står Carl Barks & Don Rosa på udgivelsen Skrevet som om var det en samarbejdende værk, hvilket det jo ikke er, så den del forstår jeg godt kritik af.
Ah, jeg ser det nå. Synes fortsatt akkurat dét er en litt merkelig ting å henge seg opp i. Folk som er i målgruppen for denne bokserien vet da at Carl Barks og Don Rosa ikke laget Disney-tegneserier sammen.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Berti Stravonsky »

Antaeus skrev:Det er i hvert fald ikke mærkeligt hvis Barks ikke kunne lide Rosa.
Der er nok ikke mange der kan lide at se at en anden snylte på ens livsværk.
Hm. Jeg synes, at du er lidt for hård ved Don Rosa. Snylte på lyder alt for negativt.

Hvad er det da, som Don Rosa gør, som fx Thierry Capezzone og Henrik Rehr ikke gør?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Antaeus »

Er der andre end Rosa, der udover at bruge figurer og universet (det er der så mange der gør) bruger hele sit livsværk på at genstarte og digte videre på afsluttede historier fra en anden persons livsværk? Jeg ved det ikke, men jeg tænker ikke at mange forfattere vil bryde sig om det.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Men hvorfor skal forsiden være så øredøvende absurd grim? Og her tænker jeg ikke udelukkende på den groteske sammenklipning af Barks- og Rosa-tegninger.

Man kan næsten høre "grafikeren" savle: "Nøjjj, man kan lave en ramme med både en tyk og en tynd streg på én gang, og den kan have skrå hjørner!!!"

De oprindelige forsider på de norske udgaver er da trods alt en smule mere sjove, sprælske og indbydende.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Berti Stravonsky »

Antaeus skrev:Er der andre end Rosa, der udover at bruge figurer og universet (det er der så mange der gør) bruger hele sit livsværk på at genstarte og digte videre på afsluttede historier fra en anden persons livsværk? Jeg ved det ikke, men jeg tænker ikke at mange forfattere vil bryde sig om det.
Det tager jeg ikke så nøje.

Jeg tænker i en helt anden retning, nemlig at Rosa viderefører figurerne til nye læsere. Der ER vel en årsag til, at manden er så populær, som han er. Nogle gange kan der gå sport i at have en negativt syn på andre. Jeg glæder mig over, at der skrives og tegnes nye historier til nye læsere.
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af ovemunk »

Antaeus skrev:Er der andre end Rosa, der udover at bruge figurer og universet (det er der så mange der gør) bruger hele sit livsværk på at genstarte og digte videre på afsluttede historier fra en anden persons livsværk? Jeg ved det ikke, men jeg tænker ikke at mange forfattere vil bryde sig om det.
Der var en forfatter der skrev en fortsættelse af Matador til et blad, det brød Lise Nørgård sig absolut ikke om, forståeligt nok. Hun havde i øvrigt resten af historien i hovedet og som hun sagde, "den anden forfatter gættede ikke særligt godt men var sært blodtørstig idet flere af personerne endte deres liv ret brat". Lise har selv fortalt noget om hvordan det videre vil gå selvom hun altså ikke skrev historien færdig.
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Antaeus »

Berti Stravonsky skrev:
Antaeus skrev:Er der andre end Rosa, der udover at bruge figurer og universet (det er der så mange der gør) bruger hele sit livsværk på at genstarte og digte videre på afsluttede historier fra en anden persons livsværk? Jeg ved det ikke, men jeg tænker ikke at mange forfattere vil bryde sig om det.
Det tager jeg ikke så nøje.

Jeg tænker i en helt anden retning, nemlig at Rosa viderefører figurerne til nye læsere. Der ER vel en årsag til, at manden er så populær, som han er. Nogle gange kan der gå sport i at have en negativt syn på andre. Jeg glæder mig over, at der skrives og tegnes nye historier til nye læsere.
Jeg er ikke specielt negativ omkring Rosa, men jeg kunne forestille mig Carl Barks godt kunne have været negativ. For snylte synes jeg er et ganske passende ord at bruge. Og Lise Nørgaard eksemplet illustrerer det også ganske godt.

Min mening om Don Rosa er at han tegnede som en amatør da han startede, men blev meget bedre over tid. Hans historier er ganske underholdende bl.a. fordi han tager noget man kender og man lærer også at holde af hans tegnestil. Jeg har i øvrigt hans 10 Hall of Fame og har læst en del af dem, men mangler stadig nogle.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4708
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Robin »

Heller ikke jeg er specielt negativ (dog noget) omkring Don Rosa, MEN jeg undres, som Carsten, over hvorfor forsiderne skal være så grimme (ja, det er subjektivt, og det må man godt), og så synes jeg, det er helligbrøde, at blande de to tegneres tegninger på forsiderne. Man kunne evt. have ladet én have forsiden, den anden bagsiden, hvis absolut det skulle være. Når det er sagt, så synes jeg også at Egmont igen presser citronen på den måde, at materialet er udgivet flere gange: i blade, i bøger, i genudgivelser og nu også sammen. Det er for meget efter min smag, selvom de er købmænd og gerne vil tjene penge. Jeg kan godt hygge mig med en Don Rosa historie, enten i Hall og Fame eller i Don Rosas Samlede Værker, de sidste dog lånt på biblioteket. Dem behøver jeg ikke have stående og fylde.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2380
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af benadikt »

Robin skrev:... Man kunne evt. have ladet én have forsiden, den anden bagsiden, hvis absolut det skulle være...
God ide. Mesteren på forsiden og lærlingen på bagsiden.

Jeg regner med at købe bøgerne.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Antaeus »

benadikt skrev:
Robin skrev:... Man kunne evt. have ladet én have forsiden, den anden bagsiden, hvis absolut det skulle være...
God ide. Mesteren på forsiden og lærlingen på bagsiden.

Jeg regner med at købe bøgerne.

Jeg tænker også at der er en del der gerne vil have originalhistorierne samt fortsættelserne i samme bog. Det appellerer sikkert til en del. Og måske også til nye læsere, hvor man får dem samlet i en bog.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
smfan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 526
Tilmeldt: 28. mar 2009, 13:44

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af smfan »

Robin skrev:Heller ikke jeg er specielt negativ (dog noget) omkring Don Rosa, MEN jeg undres, som Carsten, over hvorfor forsiderne skal være så grimme (ja, det er subjektivt, og det må man godt), og så synes jeg, det er helligbrøde, at blande de to tegneres tegninger på forsiderne. Man kunne evt. have ladet én have forsiden, den anden bagsiden, hvis absolut det skulle være. Når det er sagt, så synes jeg også at Egmont igen presser citronen på den måde, at materialet er udgivet flere gange: i blade, i bøger, i genudgivelser og nu også sammen. Det er for meget efter min smag, selvom de er købmænd og gerne vil tjene penge. Jeg kan godt hygge mig med en Don Rosa historie, enten i Hall og Fame eller i Don Rosas Samlede Værker, de sidste dog lånt på biblioteket. Dem behøver jeg ikke have stående og fylde.

mvh.
Mht genoptryk mangler vi jo hverken Blueberry eller Asterix. Alligevel er der købere til disse, og det vil der sikkert også være til Rosa/Barks.
Om Egmont presser citronen mere end så mange andre, finder jeg ærlig talt mærkværdigt, når størstedelen af de udgivelser vi får på dansk, er genudgivelser af den ene eller anden serie. Senest så vi jubel over Lasse Landevej, selvom vi har haft, i al fald dele af den, i både blad og album.
Hvis I, ligesom Stegelman, ikke kan lide det. Så lad være med at købe den.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4708
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Robin »

smfan skrev:
Robin skrev:Heller ikke jeg er specielt negativ (dog noget) omkring Don Rosa, MEN jeg undres, som Carsten, over hvorfor forsiderne skal være så grimme (ja, det er subjektivt, og det må man godt), og så synes jeg, det er helligbrøde, at blande de to tegneres tegninger på forsiderne. Man kunne evt. have ladet én have forsiden, den anden bagsiden, hvis absolut det skulle være. Når det er sagt, så synes jeg også at Egmont igen presser citronen på den måde, at materialet er udgivet flere gange: i blade, i bøger, i genudgivelser og nu også sammen. Det er for meget efter min smag, selvom de er købmænd og gerne vil tjene penge. Jeg kan godt hygge mig med en Don Rosa historie, enten i Hall og Fame eller i Don Rosas Samlede Værker, de sidste dog lånt på biblioteket. Dem behøver jeg ikke have stående og fylde.

mvh.
Mht genoptryk mangler vi jo hverken Blueberry eller Asterix. Alligevel er der købere til disse, og det vil der sikkert også være til Rosa/Barks.
Om Egmont presser citronen mere end så mange andre, finder jeg ærlig talt mærkværdigt, når størstedelen af de udgivelser vi får på dansk, er genudgivelser af den ene eller anden serie. Senest så vi jubel over Lasse Landevej, selvom vi har haft, i al fald dele af den, i både blad og album.
Hvis I, ligesom Stegelman, ikke kan lide det. Så lad være med at købe den.
Du har ret. Jeg savner heller ikke flere genoptryk, men det er der jo mange, der åbenbart gør. Og du slutter med et godt råd, så det vil jeg følge. Det havde jeg nok gjort alligevel :wink: Men tak alligevel.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar