Så' der Barks - og Rosa!

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8452
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:Man kan næsten høre "grafikeren" savle: "Nøjjj, man kan lave en ramme med både en tyk og en tynd streg på én gang, og den kan have skrå hjørner!!!"
Jeg kan nu godt genkalde fornemmelsen, dengang man sad med den nye version af Ventura Publisher og dobbeltlinjede kasser m/ skrå hjørner pludselig var en mulighed. Få år efter blev Reagan valgt som præsident for 2. gang. Verden har ikke været den samme siden.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Man kan næsten høre "grafikeren" savle: "Nøjjj, man kan lave en ramme med både en tyk og en tynd streg på én gang, og den kan have skrå hjørner!!!"
Jeg kan nu godt genkalde fornemmelsen, dengang man sad med den nye version af Ventura Publisher og dobbeltlinjede kasser m/ skrå hjørner pludselig var en mulighed. Få år efter blev Reagan valgt som præsident for 2. gang. Verden har ikke været den samme siden.
Ha ha, jeg husker skam også tydeligt fornemmelsen dengang i Arilds tid. Mulighederne var E-NOR-ME med en par enkelte klik. Fantastisk tid.

Men hvorfor en temmelig højprofileret bogudgivelse af to af verdens største tegneserieskabere i 2020 fra en international mediegigant skal ligne en privat sølvbryllupssang fra 1990'erne er svært at forstå.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Folk som er i målgruppen for denne bokserien vet da at Carl Barks og Don Rosa ikke laget Disney-tegneserier sammen.
Præcis. Men det er netop udtryk for Egmonts manglende udsyn i Danmark. De forstår ikke, at udgivelser kan drives af andet end målgrupper. Og de kender kun én målgruppe. Og den hedder Barks og Rosa, Barks og Rosa, Barks.......
Robin skrev:så synes jeg også at Egmont igen presser citronen på den måde, at materialet er udgivet flere gange: i blade, i bøger, i genudgivelser og nu også sammen.
Nemlig, det er jo det. De kender kun én citron. At verden er fuld af saftige citrusfrugter, forstår de ikke. Der er så meget andet, der (også) kan udgives.
Antaeus skrev:Jeg tænker også at der er en del der gerne vil have originalhistorierne samt fortsættelserne i samme bog. Det appellerer sikkert til en del. Og måske også til nye læsere, hvor man får dem samlet i en bog.
Jeg er enig, det er da en udmærket idé. Men ikke når det er den eneste idé. Og så kunne jo lige så godt lave dem respektfuldt og pænt.
smfan skrev:Mht genoptryk mangler vi jo hverken Blueberry eller Asterix. Alligevel er der købere til disse, og det vil der sikkert også være til Rosa/Barks.
Ja, fordi alle tre er nogle af verden største og mest elskede tegneserier. Men hvorfor så ikke gøre det med kærlighed også i Barks/Rosa-tilfældet? I mine øjne behandles Barks og Rosa helt uden fornemmelse for, at der for begges vedkommende er tale om deres livsværk. Hovedværker i tegneseriens historie, ligesom Blueberry og Asterix.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af benadikt »

27. oktober er der en ny dansk bog med Barks-materiale:
Vedhæftede filer
Carl_Barks_120_aar.jpg
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23017
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af GoogaMooga »

Hmmm... måske nogle eksklusive ting dér
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Antaeus »

benadikt skrev:27. oktober er der en ny dansk bog med Barks-materiale:
I Danmark kom der aldrig de 6 ekstraudgaver af CBSV, det ligner et enkelt bind og kort udgave af dem.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af benadikt »

Antaeus skrev:I Danmark kom der aldrig de 6 ekstraudgaver af CBSV, det ligner et enkelt bind og kort udgave af dem.
Ja, det var også min første tanke, da jeg læste teksten på forsiden.

Jeg har de norske ekstrabind, så der bliver nok ikke noget nyt til mig. Det ender nok alligevel med, at jeg køber den.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af The Elder »

Hvorfor er det, at vi synes, de afskårne hjørner er grimme ?
Sådan, objektivt argumenteret altså.
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er nødt til at blive kåret som Danmarks GRIMMESTE BOGOMSLAG i 2020. Overhovedet.

Hvordan kan det dog lade sig gøre? Danmarks største mediekoncern udgiver (efter beskrivelsen) noget af verdens fineste kulturarv indpakket som DANMARKS GRIMMESTE BOG?

"Den gode tegner" - var det ikke et begreb, man brugte sådan lidt indforstået i forrige århundrede? Hvorfor ikke sige det, som det er, "verdens bedste Disney-tegner" eller "en af verdenshistoriens største tegneserieskabere".

For ikke at tale om "Walt Disney's Carl Barks". Som om Carl Barks var en tegneserie.

Og hvad er det for noget med film? Hvordan kan en bog indeholde et udvalg af film?

Hmpf.
Vedhæftede filer
Carl_Barks_120_aar.jpg
Carl_Barks_120_aar.jpg (53.18 KiB) Vist 1473 gange
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Antaeus »

Carsten, hvorfor synes du det er "DANMARKS GRIMMESTE BOG"?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23017
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af GoogaMooga »

Det er en håbløs forside. Selv maleriet Sailing the Spanish Main kan ikke redde den.

Det med "film" ordet er dem ikke fremmed. Husker den første guldbog i 1984, "Så er der tegnefilm."
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af The Elder »

Nøj hvor er det en flot forside.
Den ligner i lay-out Den Komplette Carl Barks, uden at plagiere.
Carl Barks står i sort håndskrift håndskrift på hvid baggrund. Klassisk kontrast.
Walt Disney meget diskret. Det er trods alt et Brand.
Flot oliemaleri i ramme som ryggen. Ligner lidt de billeder, vi fik med DKCB.
Mine associationer er fuldt vagt.
Hvis ikke, så er det jo “den gode tegner”, som alle os gamle (der er målgruppen) godt ved, hvem er.

Alle associationer og hentydninger går i mål, suppleret af det klassiske forside Lay-out.

Vi har her vindere af “den flotteste og mest gennemtænkte forside i 2020”
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Antaeus »

Og så tror jeg også den er lavet i samme stil som de andre Carl Barks Samlede Værker. Indbindingen og udseendet af bøgerne er virkelig lækre.

Jeg kan også godt lide "Den Gode Tegner", det er en titel og citat rigtig mange kender. Og er et langt bedre valg end "verdens bedste..." eller ”den sande og hellige udgave”. Sidstnævnte blev endda blev serveret som et citat, hvor det viste sig at været et citat forlaget selv havde fundet på.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af The Elder »

Apropos “den gode tegner”
Ud over at være den betegnelse, markedet har kendt Carl Barks under ‘altid’, så er den dejligt fri for rangorden.
Han er ‘god’, ikke ‘den bedste’
Så hvis man synes, Paul Murry, Don Rosa, Tony Strobl etc etc er bedre, så bliver man ikke trådt over tæerne, for Carl Barks er ‘god’ (lige som de andre)
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Så' der Barks - og Rosa!

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev:Carsten, hvorfor synes du det er "DANMARKS GRIMMESTE BOG"?
Fordi den består af elementer, der på ingen, som i INGEN, måde spiller sammen. Det ligner noget, der er klasket hurigt sammen til brug på et salgsmøde, før man havde hyret en grafiker.

Der er til 5 linjer tekst brugt 4 vidtforskellige skrifttyper. En monumental dødssynd.

Barks-signaturen, uanset hvor autentisk den måtte være, er i sig selv tudegrim, i hvert fald brugt frit svævende som her.

Illustrationen er en forsideillustration, med andre ord er der plads til logoer og tekst. Derfor giver den forsiden et højst besynderligt ufærdigt udtryk, når billedet bare hænger der.

At "designet" (!) passer til CBSV er logisk, men derfor behøver det jo ikke være en øjebæ. Forsiderne på CBSV var ikke tænkt som bogforsider, men bindforsider, som var indkapslet i kassetterne. Det er en helt anden sag her.

Og så er det helt uambitiøst at komme rendende med dette tillægsbind så mange år efter og så kun stile mod jer, der ved alt i forvejen, hygger jer med "den gode tegner", kender Barks' signatur og ved, at det er et oliemaleri og derfor ser så underligt fritsvævende ud.
Besvar