Pingprisen 2020

Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Pingprisen 2020

Indlæg af Gimli »

Jeg er - som nogen ved herinde - håbløs bagud i forhold til aktuel læsning. Jeg vover alligevel det ene øje og vil gerne rose personerne bag pingprisen nomineringerne i år. Hvor sidste års pris (bedste udenlandske udgivelse på dansk - og i nogen grad bedste danske udgivelse) i den grad fik snert af en forudbestemt beslutning om, at det skulle være en tegneserie, som var lavet af en kvindelig forfatter/tegner, der skulle vinde.

I år er diversiteten i nomineringerne markant mere tydelig. Ikke at det i sig selv er et sikkert kvalitets-stempel, så øger det prisens troværdighed - i min verden.

Jeg kan også godt lide at børnekategorien er "udvidet" til en børne-/ungdoms kategori. Men vil opfordre til at 'ungdom' bliver lidt skarpt defineret, for at undgå at den udvikler sig til en kategori, hvor man kan "placerer" en nominering, der ikke kunne få en plads til i f.eks. bedste udenlandske udgivelse på dansk. (Det tror jeg ikke er sket - men lige som der er en gråzone mellem barn og ung - så gælder det også i forhold til ung - voksen).
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7179
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev:Jeg vover alligevel det ene øje og vil gerne rose personerne bag pingprisen nomineringerne i år. Hvor sidste års pris (bedste udenlandske udgivelse på dansk - og i nogen grad bedste danske udgivelse) i den grad fik snert af en forudbestemt beslutning om, at det skulle være en tegneserie, som var lavet af en kvindelig forfatter/tegner, der skulle vinde.
Er det ikke en ret spekulativ betragtning?
Gimli skrev:I år er diversiteten i nomineringerne markant mere tydelig. Ikke at det i sig selv er et sikkert kvalitets-stempel, så øger det prisens troværdighed - i min verden.
Sidste år var ca. 41 tegneserieskabere nomineret, heraf 18 kvinder (44 %). I år er 36 tegneserieskabere nomineret, heraf 14 kvinder (39 %). Så nogen iøjnefaldende forskel er der vel ikke. (Det samlede tal er mindre, fordi kategorien "bedste journalistiske tegner" endnu ikke er offentliggjort).
Gimli skrev:Jeg kan også godt lide at børnekategorien er "udvidet" til en børne-/ungdoms kategori. Men vil opfordre til at 'ungdom' bliver lidt skarpt defineret, for at undgå at den udvikler sig til en kategori, hvor man kan "placerer" en nominering, der ikke kunne få en plads til i f.eks. bedste udenlandske udgivelse på dansk. (Det tror jeg ikke er sket - men lige som der er en gråzone mellem barn og ung - så gælder det også i forhold til ung - voksen).
Kategorien hed nu også børne-/ungdomstegneserie sidste år. Men det vil være et evigt problem at definere, hvad der er hvad.

Feltet af egentlige børne-/ungdomstegneserier er selvsagt snævert sammenlignet med feltet af tegneserier for voksne, hvilket i sig selv kan siges at være et problem. Og så er der den løjerlige grundpræmis, at hovedparten af de tegneserier, der udgives i dag, egentlig er børne-/ungdomstegneserier. De læses i vore dage bare ikke af børn og unge, men af voksne! (Fx de nok så omtalte "euroklassikere").
Senest rettet af Carsten Søndergaard 15. sep 2020, 01:36, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7179
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Carsten Søndergaard »

De nominerede kan ses her. Selv om det hedder Pingprisen 2020, er der jo tale om udgivelser fra 2019.
http://pingprisen.dk
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22996
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af GoogaMooga »

Prisen har ikke sagt mig noget, ikke i nyere tid. Hanne Hansen prisen derimod...
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7179
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:Prisen har ikke sagt mig noget, ikke i nyere tid.
Det er heller ikke meningen, at Pingprisen skal sige dig noget :wink:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22996
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:Prisen har ikke sagt mig noget, ikke i nyere tid.
Det er heller ikke meningen, at Pingprisen skal sige dig noget :wink:
Katanga og Alene når måske niveauet, hvad tegningerne angår, men der er jo så meget andet i dét felt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:Prisen har ikke sagt mig noget, ikke i nyere tid.
Det er heller ikke meningen, at Pingprisen skal sige dig noget :wink:
Det er nu underligt at en pris til tegneserier ikke skal sige en masse tegneserielæsere noget.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af redneck »

Antaeus skrev:Det er nu underligt at en pris til tegneserier ikke skal sige en masse tegneserielæsere noget.
Men det er vel et spørgsmål om smag. Hvis man ikke kan finde noget interessant blandt årets nominerede værker (http://pingprisen.dk/), så er det vel primært fordi, man ikke interesserer sig synderligt for danske tegneserier (altså ikke tegneserier på dansk, men af danske skabere). Måske man er vild med Ferd'nand eller lignende, men kan ikke lige nævne 10 gode danske tegneserier fra efter 1990. Så er der måske ganske rigtigt ikke så meget at komme efter. Men det er jo en pris, der skal gives til den danske branche (som Bodil inden for film). Man kan selvfølgelig diskutere det, men hvis man er vild med Carl Th. Dreyer, men ikke rigtigt bryder sig om film fra Dogme og frem, så er spørgsmålet måske nok, hvor meget man reelt går op i danske film.

4 af de 6 kategorier er jo udelukkende for "danskere". Så er der én blandingskategori (børn/ung) og en enkelt udenlandsk (internationale).

Alternativt kan det jo også være fordi man ikke interesserer sig for nyere tegneserier generelt, medmindre det er videreførsler af gamle klassikere.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22996
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af GoogaMooga »

Ping Prisen har sin plads, selvfølgelig skal den være der. Og den skal reflektere, hvad der rører på sig i danske tegneserier her og nu.

Måske kunne man indføre en nostalgi kategori, set i lyset af, hvor meget klassikerne fylder i landskabet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af redneck »

GoogaMooga skrev:Måske kunne man indføre en nostalgi kategori, set i lyset af, hvor meget klassikerne fylder i landskabet.
Man kan selvfølgelig altid ønske sig mere, men mon ikke ovenstående er dækket ind via Hanne Hansen æresprisen (hedder den det?)? På den måde har man kunnet hylde Uderzo, Mort Walker, Hermann, Cosey m.fl.

Samtidig ville det nok stride lidt imod det indhold, der helt generelt dækkes på Nummer9.dk, der jo står bag nomineringerne.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8439
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev:Ping Prisen har sin plads, selvfølgelig skal den være der. Og den skal reflektere, hvad der rører på sig i danske tegneserier her og nu.
Den reflekterer vel, hvad der rører sig på Nummer9, der sammen med bestyrelsen i Dansk Tegneserieråd står bag uddelingen af plastikpingvinen. Her er, hvad de har anmeldt af danske tegneserier det seneste år:

2 point
Den skinbarlige sandhed
Hvad end der tænder dig
Flaskebarn – minder fra en rødvinsplettet opvækst
Frankenstine
Ib Michaels Strabadser


3 point
Sidste
Skyggearken
Tine og kampen for cv'et
Han , hun og Adolf 3
Dagbog fra Afgrunden


4 point
Cool Valley
Det rette element
Kijara 2
Pigen der ledte efter sin skygge
Den eventyrlige globetrotter & kostebinderske Karla Karlsdatter
Lillepigen fra Lolland
Portal
Fiesta Magasinet 8/9
Fribryderen
Shingal
Terror på hjernen
Reservat
Bjergtaget
Husk kilden, når du drikker vandet


5 point
Jammers Minde
Radbrækket
Dyjon Dære
Grøde
Usete steder
Midgårdsskrøner
Noget frygteligt er altid lige ved at ske
Ivalu
Ønskekuglen
Dr. Murder and The Island of Death


6 point
Death Save
Tatovøren og klitoris


De 5 nominerede er alle blandt dem, der har fået 5 eller 6 point, da de blev anmeldt. Hvis man skal undre sig over noget, er det, at Death Save ikke er nomineret og - alt efter temperament - Jammers Minde, Radbrækket, Dyjon Dære, Midgårdsskrøner, Ivalu og Ønskekuglen. Men ellers kan det vel ikke være meget anderledes, når Nummer9 og Dansk Tegneserieråd uddeler priser.
GoogaMooga skrev:Måske kunne man indføre en nostalgi kategori, set i lyset af, hvor meget klassikerne fylder i landskabet.
"Og årets Allan Falk går til ..."
Carsten Søndergaard skrev:De nominerede kan ses her. Selv om det hedder Pingprisen 2020, er der jo tale om udgivelser fra 2019.
http://pingprisen.dk
Og 2020, så vidt jeg kan se.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22996
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af GoogaMooga »

Eisner, Kirby, og Harvey har vist alle en kategori i retning af "Best reprint/Best archival project".
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Antaeus »

redneck skrev:
GoogaMooga skrev:Måske kunne man indføre en nostalgi kategori, set i lyset af, hvor meget klassikerne fylder i landskabet.
Man kan selvfølgelig altid ønske sig mere, men mon ikke ovenstående er dækket ind via Hanne Hansen æresprisen (hedder den det?)? På den måde har man kunnet hylde Uderzo, Mort Walker, Hermann, Cosey m.fl.

Samtidig ville det nok stride lidt imod det indhold, der helt generelt dækkes på Nummer9.dk, der jo står bag nomineringerne.
Jeg tror ikke mange mener at Uderzo, Walker, og gamle Hermann og Cosey udgivelser skal have en Pingpris, med mindre det er en ærespris eller fx en klassisk samlebindspris, som Googa også nævner.

Men der er jo masser af nyere udgivelser, som udkommer på dansk i mere klassisk tegnestil, men de ser ikke ud til at komme på tale til Pingprisen.

Og nummer9 plejer at sige at de dækker alle slags tegneserier, når man spørger dem.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9862
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Berti Stravonsky »

Death Save er genial.

Jeg kan, og undskyld, ikke forstå at Reservat er blandt de nominerede. Hvad er det, folk kan lide? Jeg fandt den ret ringe.
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af redneck »

Frank Madsen skrev:Hvis man skal undre sig over noget, er det, at Death Save ikke er nomineret og - alt efter temperament - Jammers Minde, Radbrækket, Dyjon Dære, Midgårdsskrøner, Ivalu og Ønskekuglen.
Det kunne jo muligvis skyldes, at den vandt en pingpris i 2019... http://pingprisen.dk/2019-2/

Det skyldes, at nomineringsperioden ikke følger kalenderåret, men går fra marts til marts.

Derudover er to af de andre nævnte jo trods alt nomineret i andre kategorier end "hovedprisen" - nemlig børne/ung og debut.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Besvar