Pingprisen 2020

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Carsten Søndergaard »

redneck skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Men egentlig er det betydeligt hurtige for os alle sammen blot at genlæse fx sidste års tråd i stedet for at skrive det hele ned endnu en gang :mrgreen:
Ha, ha! Ja, men det er jo ligesom romertalsfilm. Man kunne egentlig bare se nogle af de gamle, men køber alligevel billet til den nye. Og der skal vel være en debat om prisen hvert år på Serieland!
Der var i hvert fald fuld valuta for pengene i år. Nu må vi se, om årets udgave kan overtrumfes næste år ;-)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hov, var denne denne debat blandt de nominerede til årets debatter?

Jeg har lige genlæst tråden. Mange spændende input her og der.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Frank Madsen »

Berti Stravonsky skrev: 3. mar 2021, 15:11 Hov, var denne denne debat blandt de nominerede til årets debatter?
Ved det ikke. Hvis der ikke var nogen, der nominerede den, var den ikke med.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Frank Madsen »

Denne skønne tråd smerter åbenbart stadig Thomas Berger - i hvert fald har han linket til den ovre fra Nummer9:

https://nummer9.dk/blog/pingprisen-et-smertensbarn/

Berger indbyder i sit indlæg til konstruktiv debat om Pingprisens fremtid, og der allerede godt gang i snakken.


Billede
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Thomas Berger
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27. jun 2011, 10:59
Kontakt:

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Thomas Berger »

Frank Madsen skrev: 11. apr 2022, 15:37 Denne skønne tråd smerter åbenbart stadig Thomas Berger - i hvert fald har han linket til den ovre fra Nummer9:
Referencen til denne tråd udgør en endog meget lille del af mit blogindlæg på Nummer 9.
Den "smerter" mig ikke det fjerneste, men jeg refererer til tråden her for at illustrere, at der er langt fra Pingprisens selvopfattelse til hvorledes prisen fx opfattes blandt dette forums brugere. Og at jeg ser dette som en af de udfordringer, som Pingprisen bør tage seriøst.
If I'm not back in five minutes ... just wait longer.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Frank Madsen »

Thomas Berger skrev: 11. apr 2022, 17:21
Frank Madsen skrev: 11. apr 2022, 15:37 Denne skønne tråd smerter åbenbart stadig Thomas Berger - i hvert fald har han linket til den ovre fra Nummer9:
Referencen til denne tråd udgør en endog meget lille del af mit blogindlæg på Nummer 9.
Den "smerter" mig ikke det fjerneste, men jeg refererer til tråden her for at illustrere, at der er langt fra Pingprisens selvopfattelse til hvorledes prisen fx opfattes blandt dette forums brugere. Og at jeg ser dette som en af de udfordringer, som Pingprisen bør tage seriøst.
Det med smerten var et ordspil på din overskrift. :-) Og et link udgør jo i sagens natur altid en meget lille del af ethvert blogindlæg.

Jeg synes nu, at Pingpriskomitéen har taget indvendingerne i denne tråd seriøst: Det er ikke længere et navnløst panel af frivillige Nummer9-anmeldere, der nominerer, men et panel sammensat af professionelle anmeldere på en række navngivne aviser/medier, hvis identitet man dermed lettere kan gætte sig til. Det er fint med denne nye gennemsigtighed og bredere basis.

Mht. prisen for bedste bladtegning, så er jeg enig i, at den kategori virker underligt malplaceret i tegneserieprisregi, og det er nok ikke uden grund, at bladtegnerne genoplivede deres egen pris i 2015, så det ikke kun skulle være tegneseriefolk, der præmierede den bedste præstation på deres felt.

https://journalisten.dk/her-er-vinderen ... rnes-pris/
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Gimli »

Thomas Berger skrev: 11. apr 2022, 17:21
Frank Madsen skrev: 11. apr 2022, 15:37 Denne skønne tråd smerter åbenbart stadig Thomas Berger - i hvert fald har han linket til den ovre fra Nummer9:
Referencen til denne tråd udgør en endog meget lille del af mit blogindlæg på Nummer 9.
Den "smerter" mig ikke det fjerneste, men jeg refererer til tråden her for at illustrere, at der er langt fra Pingprisens selvopfattelse til hvorledes prisen fx opfattes blandt dette forums brugere. Og at jeg ser dette som en af de udfordringer, som Pingprisen bør tage seriøst.
Hej Thomas

Har lige læst din "opsang" til ping-prisen, og finder langt de fleste ideer som velovervejede indlæg. Både 'den journalistiske tegneserie' og 'den interaktive' kan med held omtænkes. Især den journalistiske opfatter jeg som 'for begrænset' i forhold til en pris. Jeg mener, så mange aviser mv. er der jo heller ikke i dagens Danmark, og nomineringsfeltet har jo også været "fyldt" med gentagelser.

Jeg har også genlæst en del af tråden her, og selv om der er mange forskellige indlæg, så er jeg lidt ked af, at den her og der går lidt over grænsen på det spekulative. Jeg startede jo ikke debatten for at såre nogen.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Antaeus »

Hvem der vinder Pingprisen i 2022 går jeg ikke op i og det er efterhånden også lidt tid siden at jeg sidst var til en Pingpris, selv om det plejer at være ganske hyggeligt, altså det sociale - selve prisdelingen har jeg på det sidste syntes har været forholdsvis uinteressant.
Ser jeg på de nominerede i 2022 er der ingen der interesserer mig og jeg får lyst til at læse.
Det hænger så også sammen med at jeg er mest til tegneserier tegnet i den lidt mere klassiske- tegnestil og fortællestil selv om jeg også tjekker og læser andre. Jeg kan egentlig godt lide priser og den slags, men så skal det ramme mig, altså indeholde tegneserier jeg finder interessante. Det gør Pingprisen ikke mere.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hvad synes I om de nominerede til årets Ping?

http://pingprisen.dk/

Jeg har selv læst et par af de nominerede, og stikker gerne ud på at Heksene napper en af priserne.

Den er røvhamrende god.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Berti Stravonsky »

Pingprisen er en dansk tegneseriepris, der hvert år hylder de bedste danske tegneserier i en række forskellige kategorier.
Spændende.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Gimli »

Berti Stravonsky skrev: 19. apr 2022, 08:31 Hvad synes I om de nominerede til årets Ping?

http://pingprisen.dk/

Jeg har selv læst et par af de nominerede, og stikker gerne ud på at Heksene napper en af priserne.

Den er røvhamrende god.
Jeg oplever at diversiteten iblandt de nominerede er rigtig god. Det kan dog også spottes at Danmark er et lille tegneserieland. Jeg mener at 4 ud af 5 nominerede i kategorien; Bedste danske tegneserie, er lavet af tidligere vindere. Det er måske ikke så underligt - at kvaliteten er højest hos et relativt begrænset antal skabere. Jeg kan ikke forholde mig, til hvem der vinder ud fra en subjektiv oplevelse. Men i kategorien; Bedste danske debut, har; Min nat med dig, klart været den som har fået flest uforbeholdene anbefalinger.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Berti Stravonsky »

Nå. Hvad har I læst af nomineringerne?

Hvis vi, som sidste år og forrige med (og sikkert flere år), ikke helt hylder de samme nominerede, som der nu er blevet nomineret, hvilke værker ville vi/I nominere?
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Erling Søby »

Jeg har kun læst I morgen bliver bedre, Homunculus og Sukkerkranie. Jeg må sige, at de nominerede tenderer mod grafiske romaner og indie, som ikke er genrer, der interesserer mig særlig meget. Ikke at jeg ikke har læst noget, men det fanger mig bare ikke rigtigt.

Sukkerkranie (som er tredje del af den trilogi, der også omfatter X'et ud og Kuben), er dog en anbefalelsesværdig kandidat. Som hvis David Lynch, William Burroughs og David Cronenberg havde skrevet en Tintin-historie. Man glemmer den ikke igen.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Besvar