Kan tegnere tegne alt?

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Kan tegnere tegne alt?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg kom til at tænke på Lucky Luke sadler om, og på et par af illustrationerne, hvor der fx vises hastighed. Lucky Luke har travlt og kigger til venstre, ligeud og til højre, alt sammen på én gang. Han har tre hoveder i et.

Så - spørgsmålet er: Kan tegnere tegne alt?

Og da jeg ikke er tegner, og mange af jer, som er på Serieland, heller ikke er tegnere, jer vil jeg gerne have i tale.

Vil I være med til at udfordre tegnerne? Forstået sådan, at vi i fællesskab udtænker sekvenser, som tegnere ikke kan tegne. Hvis noget sådan da overhovedet findes.

Og vice verca til tegnere derude. Er der noget, I ikke kan tegne?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Kan tegnere tegne alt?

Indlæg af Gimli »

Jeg oplever at bevægelser er blevet stadig vanskeligere at få frem, efterhånden som 'fartstriber' og andre virkemidler tilsyneladende får stadig mindre udbredelse.
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Kan tegnere tegne alt?

Indlæg af Henriette Westh »

Der er masser af ting, jeg ikke kan tegne. Jeg er f.eks. røvdårlig til biler, så jeg nedstirrer altid et foto af en bil for at kunne tegne den. Hvad angår tegning af en tilstand, en billedsekvens, et forløb, en bevægelse mm., kommer det nok helt an på læserens referenceramme. Hvis man har set 'gimmicket' før, kan man genkende det og se, hvad tegneren mener. Ellers måske ikke. Tegneseriesprog skal man være 'enig om' for at kunne tyde. Således ved de fleste i dag, hvad fartstriber betyder. Men sommetider opfinder en kunstner et trick, man lige skal tænke over først, før man ved, hvad der udtrykkes. På stående fod husker jeg "Silence" af Comès, hvor han havde tegnet en sekvens af billeder, hvor hveranden var helt oplyst, og hveranden var næsten helt sort. Der gik et sekund, før jeg fattede, at det lynede. Derefter syntes jeg, det var genialt!
Berti Stravonsky skrev:Jeg kom til at tænke på Lucky Luke sadler om, og på et par af illustrationerne, hvor der fx vises hastighed. Lucky Luke har travlt og kigger til venstre, ligeud og til højre, alt sammen på én gang. Han har tre hoveder i et.

Så - spørgsmålet er: Kan tegnere tegne alt?

Og da jeg ikke er tegner, og mange af jer, som er på Serieland, heller ikke er tegnere, jer vil jeg gerne have i tale.

Vil I være med til at udfordre tegnerne? Forstået sådan, at vi i fællesskab udtænker sekvenser, som tegnere ikke kan tegne. Hvis noget sådan da overhovedet findes.

Og vice verca til tegnere derude. Er der noget, I ikke kan tegne?
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Kan tegnere tegne alt?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Henriette Westh skrev:Der er masser af ting, jeg ikke kan tegne. Jeg er f.eks. røvdårlig til biler, så jeg nedstirrer altid et foto af en bil for at kunne tegne den. Hvad angår tegning af en tilstand, en billedsekvens, et forløb, en bevægelse mm., kommer det nok helt an på læserens referenceramme. Hvis man har set 'gimmicket' før, kan man genkende det og se, hvad tegneren mener. Ellers måske ikke. Tegneseriesprog skal man være 'enig om' for at kunne tyde. Således ved de fleste i dag, hvad fartstriber betyder. Men sommetider opfinder en kunstner et trick, man lige skal tænke over først, før man ved, hvad der udtrykkes. På stående fod husker jeg "Silence" af Comès, hvor han havde tegnet en sekvens af billeder, hvor hveranden var helt oplyst, og hveranden var næsten helt sort. Der gik et sekund, før jeg fattede, at det lynede. Derefter syntes jeg, det var genialt!
Berti Stravonsky skrev:Jeg kom til at tænke på Lucky Luke sadler om, og på et par af illustrationerne, hvor der fx vises hastighed. Lucky Luke har travlt og kigger til venstre, ligeud og til højre, alt sammen på én gang. Han har tre hoveder i et.

Så - spørgsmålet er: Kan tegnere tegne alt?

Og da jeg ikke er tegner, og mange af jer, som er på Serieland, heller ikke er tegnere, jer vil jeg gerne have i tale.

Vil I være med til at udfordre tegnerne? Forstået sådan, at vi i fællesskab udtænker sekvenser, som tegnere ikke kan tegne. Hvis noget sådan da overhovedet findes.

Og vice verca til tegnere derude. Er der noget, I ikke kan tegne?
Åh, lyn. Det havde jeg heller ikke spottet.

Men Henriette. Biler? Sådan som lægmand undrer det mig. Jeg har en (måske forkert) opfattelse af, at bygninger, biler mm. altså 'firkantede' objekter, burde være nemme at tegne.

Til forskel fra næser fx som jeg selv kløjs i, når jeg og de små hyggetegner.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Kan tegnere tegne alt?

Indlæg af Berti Stravonsky »

I en anden tråd, for 100 år siden, udfordrede jeg folk til at tegne to karakterer, og uploade deres bud her på sitet.

Tintin og Cirkeline.

To simple karakterer, tænkte jeg, men det viste sig, at være skidesvært.

Måske fordi disse to karakterer er, ja netop simple. I don't know.
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Kan tegnere tegne alt?

Indlæg af Henriette Westh »

Men Henriette. Biler? Sådan som lægmand undrer det mig. Jeg har en (måske forkert) opfattelse af, at bygninger, biler mm. altså 'firkantede' objekter, burde være nemme at tegne.

Til forskel fra næser fx som jeg selv kløjs i, når jeg og de små hyggetegner.
Ynkeligt, I know! Men jeg er bare ikke god til noget, der har rette linjer - heller ikke bygninger for den sags skyld. Og det er ikke smart at bruge lineal, særligt ikke, når ens streg i forvejen er blød i det. En bil vist trekvart forfra volder mig uendelige kvaler. En person i stærk forkortelse på vej ned fra et tag gennem luften med halv tyskerskrue - no problemos og med venstre hånd.
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Kan tegnere tegne alt?

Indlæg af Henriette Westh »

Berti Stravonsky skrev:I en anden tråd, for 100 år siden, udfordrede jeg folk til at tegne to karakterer, og uploade deres bud her på sitet.

Tintin og Cirkeline.

To simple karakterer, tænkte jeg, men det viste sig, at være skidesvært.

Måske fordi disse to karakterer er, ja netop simple. I don't know.
Enkeltstregsfigurer er håbløse at gøre efter. Hvis denne ene streg er det mindste på afveje, kan det tydeligt ses. Kunstnerens ductus er meget tydelig i stregen, og det er alfa og omega i udtrykket. Flerstregsfigurer er lidt nemmere. Jeg tegnede engang en lille sekvens med Dorthea og Tintin for at se, om de to ville kunne sammen. Det lignede nogenlunde, men kombinationen af de to var katastrofal. Ét billede til, og hun havde slået ham ihjel! ;-)
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
ultindenstore
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 8. apr 2020, 16:58
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Kan tegnere tegne alt?

Indlæg af ultindenstore »

Hej Berti.

Du skal være velkommen til at udfordre mig til at tegne et eller andet, som er umuligt at tegne. Så lærer jeg noget nyt. Der kunne jo være en sansynlighed for, at jeg ville kunne være istand til at tegne det.

Man ved aldrig:D
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Kan tegnere tegne alt?

Indlæg af superboy »

En som spiller piano må øve før han kan spille et stykke han aldri har spilt før. Det blir det samme hvis man skal tegne noe man aldri har tegnet før, da må man først finne ut hvordan det kan tegnes.
Men det meste kan tegnes dersom man prøver lenge nok.
ultindenstore
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 8. apr 2020, 16:58
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Kan tegnere tegne alt?

Indlæg af ultindenstore »

superboy skrev:En som spiller piano må øve før han kan spille et stykke han aldri har spilt før. Det blir det samme hvis man skal tegne noe man aldri har tegnet før, da må man først finne ut hvordan det kan tegnes.
Men det meste kan tegnes dersom man prøver lenge nok.
Helt enig. jeg spiller iøvrigt også el-klaver, men også på synthesizere. :D :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Kan tegnere tegne alt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Der findes ikke noget, som ikke kan tegnes.

Men det er ikke alle, der kan tegne alt, så det tilfredsstiller både tegneren selv og beskueren.

Så enkelt er det vel?

Den tyske tegner Mawil giver udtryk for, at han ikke bryder sig om at tegne heste. Derfor lod han Lucky Luke køre på cykel i albummet "Lucky Luke sadler om".

Selv tænker jeg, at det må være sindssygt svært at tegne både heste og cykler. Men alle tegnere har vel forskellige forcer.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Kan tegnere tegne alt?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:Der findes ikke noget, som ikke kan tegnes.

Men det er ikke alle, der kan tegne alt, så det tilfredsstiller både tegneren selv og beskueren.

Så enkelt er det vel?

Den tyske tegner Mawil giver udtryk for, at han ikke bryder sig om at tegne heste. Derfor lod han Lucky Luke køre på cykel i albummet "Lucky Luke sadler om".

Selv tænker jeg, at det må være sindssygt svært at tegne både heste og cykler. Men alle tegnere har vel forskellige forcer.
Haha, var DET grunnen? XD Mawils spesial er faktisk det mest underholdende Lucky Luke-album jeg har lest på mange år. Morsomt å høre at noe så enkelt utløste idéen.
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Kan tegnere tegne alt?

Indlæg af Henriette Westh »

Carsten Søndergaard skrev:Der findes ikke noget, som ikke kan tegnes.

Men det er ikke alle, der kan tegne alt, så det tilfredsstiller både tegneren selv og beskueren.

Så enkelt er det vel?

Den tyske tegner Mawil giver udtryk for, at han ikke bryder sig om at tegne heste. Derfor lod han Lucky Luke køre på cykel i albummet "Lucky Luke sadler om".

Selv tænker jeg, at det må være sindssygt svært at tegne både heste og cykler. Men alle tegnere har vel forskellige forcer.
Herlig afsløring. :-D Jeg har godt hørt om, at mange tegnere bøvler med at tegne heste, og det er også indimellem ret tydeligt, mens de fint tegner andre dyr. Hvorfor hesten lige skulle være vanskelig, er lidt af en gåde. Den har hoved, krop, fire ben som mange andre pattedyr, men det kommer vel an på, hvad man har lært. Jeg var hestepige som barn, så jeg har ingen problemer med at tegne heste - eller jernheste, for den sags skyld. Så måske alt kan læres, men noget har man sikkert mere talent for end andet.
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Kan tegnere tegne alt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Haha, var DET grunnen? XD Mawils spesial er faktisk det mest underholdende Lucky Luke-album jeg har lest på mange år. Morsomt å høre at noe så enkelt utløste idéen.
Også fordi han er glødende cykelentusiast :-)
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Kan tegnere tegne alt?

Indlæg af Henrik Rehr »

Can Bøgelund opfordrede mig engang til at tegne en hest på cykel. (Hvil i fred, kære Cav.)
Vedhæftede filer
13131000_10207708719968551_3653011313875851535_o.jpg
Nå, jeg tegner videre.
Besvar