Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Frank Madsen »

Det virker som om, at det, der er fælles for de figurer, folk her i tråden ikke vil acceptere som superhelte, er:

1) De er ikke tegnet i tilstræbt 'realistisk' streg
2) De er udgivet/produceret udenfor USA
3) De udfører traditionelle kvindeopgaver

Så et bud på en definition, der udelukker de superhelte, folk ikke vil have med, kunne være:

a) Der skal være mindst to ud af disse tre: Superkraft, kostume og mission.
b) De skal være tegnet i tilstræbt 'realistisk' (humorløs) streg
c) De skal være udgivet/produceret i USA
d) De skal ikke udføre superheltegerninger, som vores mor plejede at tage sig af

Så tror jeg, den er der. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Berti Stravonsky »

Men HVAD er the kick? Hvorfor dyrker, savler, læser man superhelte?

Er det ikke øv bøv, når man ved, at dybest nede i sølet, så kommer superkræfterne i spil, og alt ender godt.

Hvad er det, jeg misser bigtime?
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Robin »

Det er nok noget med "vejen ad hvilken". Personligt har jeg haft kæmpe glæde fra jeg var 8 - 9 år af serier. Serier, hvor jeg lærte eller kom til at holde af karakteren, fordi de enten var godt beskrevet og/eller vakte noget tillid/beundring/samhørighed med og i mig. Det er helt fra De 5, Jan, Alfred Hickock og de tre detektiver osv. over Bill og Ben, Scotland Yard, Norman Conquest, Martin Beck, Dick Francis' krimier etc. Parallelt hermed Kaptajn Micky, Davy Crockett, Fantomet, Tomahawk, Batman, Superman, Edderkoppen, Dæmonen....og deruda'. Jeg har et behov for at vide, at det skal nok gå, det vil lykkes. Hvordan og på hvilken måde problemet så bliver klaret, DÉT er det, der pirrer, holder opmærksomheden fanget, vil ha' mere. Det er så det, serier gør og kan. Superhelteserier så med lidt mere knald og fart på samt ramasjang over i denne læsers øjne.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Gimli »

Frank Madsen skrev:Sjovt nok opfylder Ajax-damen de fleste krav til en superhelt, på samme måde som Batman gør det: Kostume, mission og smarte gadgets, der bekæmper ondskaben.
s-l1600.jpg
Jeg tænker at 'kostume' skal adskille sig klart i forhold til 'hverdagstøj'. Med andre ord, tøj (inkl. uniformer - i meget bred forstand (inkl. nonnebeklædning). Der skal altså være tale om en personlig/unik dragt, der ikke bæres af andre end den pågældende.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Frank Madsen »

Gimli skrev:
Frank Madsen skrev:Sjovt nok opfylder Ajax-damen de fleste krav til en superhelt, på samme måde som Batman gør det: Kostume, mission og smarte gadgets, der bekæmper ondskaben.
s-l1600.jpg
Jeg tænker at 'kostume' skal adskille sig klart i forhold til 'hverdagstøj'. Med andre ord, tøj (inkl. uniformer - i meget bred forstand (inkl. nonnebeklædning). Der skal altså være tale om en personlig/unik dragt, der ikke bæres af andre end den pågældende.
Så ikke bare "kostume", men "unikt superheltekostume, der ikke ligner hverdagsbeklædning"?

Hvad så med f.eks. Luke Cage og Punisher?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Maverick
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 146
Tilmeldt: 1. jan 2018, 15:20

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Maverick »

Jeg tror bare jeg holder mig til Stålanden og Super-Mule :mrgreen:
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Gimli »

Frank Madsen skrev:
Gimli skrev:
Frank Madsen skrev:Sjovt nok opfylder Ajax-damen de fleste krav til en superhelt, på samme måde som Batman gør det: Kostume, mission og smarte gadgets, der bekæmper ondskaben.
s-l1600.jpg
Jeg tænker at 'kostume' skal adskille sig klart i forhold til 'hverdagstøj'. Med andre ord, tøj (inkl. uniformer - i meget bred forstand (inkl. nonnebeklædning). Der skal altså være tale om en personlig/unik dragt, der ikke bæres af andre end den pågældende.
Så ikke bare "kostume", men "unikt superheltekostume, der ikke ligner hverdagsbeklædning"?

Hvad så med f.eks. Luke Cage og Punisher?

Jeg kender dem ikke så godt men
Punisher - kostume - Ja / Mission - ja (er det ikke noget med narkohandlere der skal udryddes)/superkræfter - ikke så vidt jeg husker. Men da han anvender kriminelle midler til at bekæmpe kriminalitet er missionen måske mere; nJa.

Like Cage kender jeg ikke andet end jeg har set et par tegninger. Som jeg husker det, så er det ikke et kostume. Tøjet var ret ekstravagant i 70'erne.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af GoogaMooga »

Luke Cage fik ekstra kræfter efter at have været udsat for et eller andet eksperimaent, så vidt jeg husker.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Andrebyboer »

Berti Stravonsky skrev:Men HVAD er the kick? Hvorfor dyrker, savler, læser man superhelte?

Er det ikke øv bøv, når man ved, at dybest nede i sølet, så kommer superkræfterne i spil, og alt ender godt.

Hvad er det, jeg misser bigtime?
At man kan rette samme innvending mot nær sagt enhver genre. I en detektivfortelling vet man at til syvende og sist vil detektiven løse saken, og dermed vil "alt ende godt." Samme i en romantisk komedie, i et spiondrama, i en fantasy-saga… Spørsmålet er ikke om Hercule Poirot vil løse saken eller om Buffy (åpenbart en superheltinne) vil banke ukens monster, men hvordan de gjør det, og hva som skjer underveis. Det dreier seg altså rett og slett om å fortelle en god historie.

Og om du nå skulle innvende at det ikke alltid faktisk ender godt i disse andre typene av fortellinger, så gjelder det samme for superhelt-genren. Ikke bare ser heltene seg slått av skurkene fra tid til annen, men ofte er problemene de møter ting som superkrefter ikke kan løse direkte: moralske dilemmaer, konflikt mellom plikt og personlige ønsker, å møte mistro, sosiale problemer/verdens ondskap, problemer i personlivet og i forhold til de nærmeste, psykologiske byrder, osv.

Om du seriøst ønsker å utforske hvordan superhelter overhodet kan fungere, og ikke bare beklage deg, vil jeg anbefale Astro City av Kurt Busiek.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg synes ikke, at jeg beklager mig, men at jeg stiller opklarende spørgsmål. Opfatter du virkeligt mine spørgsmål som beklagelser?

Tak for svar, by the way.

The kick er, tror jeg, for superhelteelskere, er vel det der især adskiller superhelte fra andre, nemlig superkræfterne. Er det SÅ simpelt, mon?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev:Jeg synes ikke, at jeg beklager mig, men at jeg stiller opklarende spørgsmål. Opfatter du virkeligt mine spørgsmål som beklagelser?

Tak for svar, by the way.

The kick er, tror jeg, for superhelteelskere, er vel det der især adskiller superhelte fra andre, nemlig superkræfterne. Er det SÅ simpelt, mon?
Personligt er jeg ligeglad med det overmenneskelige aspekt, superegenskaberne. Kicket for mig er, som altid med tegneserier, selve tegningerne. Men jeg er nok ikke repræsentativ for superheltefans. Og live action superhelte virker ikke på mig, har kun set en ti stykker, mest Christopher Reeve's Superman. Han nåede at lave fem, var det vist.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Robin »

Andrebyboer skrev:
Berti Stravonsky skrev:Men HVAD er the kick? Hvorfor dyrker, savler, læser man superhelte?

Er det ikke øv bøv, når man ved, at dybest nede i sølet, så kommer superkræfterne i spil, og alt ender godt.

Hvad er det, jeg misser bigtime?
At man kan rette samme innvending mot nær sagt enhver genre. I en detektivfortelling vet man at til syvende og sist vil detektiven løse saken, og dermed vil "alt ende godt." Samme i en romantisk komedie, i et spiondrama, i en fantasy-saga… Spørsmålet er ikke om Hercule Poirot vil løse saken eller om Buffy (åpenbart en superheltinne) vil banke ukens monster, men hvordan de gjør det, og hva som skjer underveis. Det dreier seg altså rett og slett om å fortelle en god historie.

Og om du nå skulle innvende at det ikke alltid faktisk ender godt i disse andre typene av fortellinger, så gjelder det samme for superhelt-genren. Ikke bare ser heltene seg slått av skurkene fra tid til annen, men ofte er problemene de møter ting som superkrefter ikke kan løse direkte: moralske dilemmaer, konflikt mellom plikt og personlige ønsker, å møte mistro, sosiale problemer/verdens ondskap, problemer i personlivet og i forhold til de nærmeste, psykologiske byrder, osv.

Om du seriøst ønsker å utforske hvordan superhelter overhodet kan fungere, og ikke bare beklage deg, vil jeg anbefale Astro City av Kurt Busiek.
ASTRO CITY STYRER! Der er GENIALT det dér! Som en sportsreprter udtrykte sig om Laudrups tryllerier! Det samme gælder ASTRO CITY!
Tilbage til emnet: Som jeg tidligere skrev og som Andrebyboer også så klogt bemærker. Det er vejen ad hvilken, præcis som i alle andre gode historier.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Christian Aarestrup »

Berti Stravonsky skrev:The kick er, tror jeg, for superhelteelskere, er vel det der især adskiller superhelte fra andre, nemlig superkræfterne. Er det SÅ simpelt, mon?
Det prøvede jeg også at besvare; men ja, (drenge)drømmen om at ku' et eller andet vildt, der får folk (og pigerne) til at udbryde wauw. Det er ikke så meget anderledes end actionhelten eller cowboy'en eller ridderen eller Tarzan osv. Og om man ka' li' det ene og finder det andet fjollet er nok mere udtryk for tilfældigheder og hvordan man stiftede bekendtskab med genren end noget dybereliggende.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Christian Aarestrup »

Frank Madsen skrev:
Berti Stravonsky skrev:Jeg kan godt lide sokkens 'der skal være et miljø'. Så giver det pludselig mening. Især kombineret med Asgers definition.
Men jeg forstår ikke, hvordan Sokkens definition lovliggør Gotham Central eller Powers og udelukker Benny Bomstærk, for i alle disse figurer eksisterer i et univers, hvor det er muligt at have den slags ikke-realistiske kræfter og hvor andre også kan have superkræfter.
Det gør den måske heller ikke formelt, men hvis definitionen skal være noget værd, så skal den netop udelukke Benny Bomstærk og Skipper Skræk og Ajax-damen; på samme måde som en definition af horror ikke duer, hvis den kan omfatte Frost 2 og Ulven kommer, eller hvis den udelukker The Shining eller Walking Dead.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af ovemunk »

GoogaMooga skrev:
Berti Stravonsky skrev:Jeg synes ikke, at jeg beklager mig, men at jeg stiller opklarende spørgsmål. Opfatter du virkeligt mine spørgsmål som beklagelser?

Tak for svar, by the way.

The kick er, tror jeg, for superhelteelskere, er vel det der især adskiller superhelte fra andre, nemlig superkræfterne. Er det SÅ simpelt, mon?
Personligt er jeg ligeglad med det overmenneskelige aspekt, superegenskaberne. Kicket for mig er, som altid med tegneserier, selve tegningerne. Men jeg er nok ikke repræsentativ for superheltefans. Og live action superhelte virker ikke på mig, har kun set en ti stykker, mest Christopher Reeve's Superman. Han nåede at lave fem, var det vist.

Fire. De første to var ret gode, nr. 3 var hmmmm. rimelig, nr.4 var en katastrofe.
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Besvar