Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Berti Stravonsky »

Kære superheltefans

I MÅ hjælpe mig. Eller forsøge.

Jeg har nemlig inderligt vanskeligt ved at forstå jeres fascination af superhelte. Jeg vil gerne bruge 2021 til at gå nye veje, og finde andre stier i tegneserieskoven, end lige de vante, og det slog mig, at jeg aldrig rigtigt har taget genren superhelte til mig.

Mine forbehold er disse:

1) Enhver superhelt klarer altid skærerne.

Ellers ville han/hun jo ikke være en superhelt. Og det devaluerer min samlede læseoplevelse. Vores helt overvinder alligevel alt, uanset hvor tricky en suppedas, han eller hun er havnet i.

I grunden underligt at jeg har dette som første forbehold. Jeg har vistnok set alle Bondfilm, og nydt dem, også når alt så af helvede ud for vores agent. Det samme sker så som med superheltene. Han klarer det, og vinder til sidst.

Er Bond så en superhelt? Nej vel. Han har jo ikke superkræfter.

2) Det der med superkræfter. Der hopper kæden af for mig.

Hvad får I ud af det med superkræfterne? Er det ikke en slags snyd eller forfatterfinte, så uanset hvor meget lort til halsen man står i, så kan man bare aktivere superkræfterne, og vupti, op af lortet.

Det ER da for nemt, eller?

Så alle I superfans. Spark mig til højre. Eller spark mig ind i jeres lys.

Så jeg tænker, at
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Erling Søby »

Enhver helt klarer altid skærerne, så det forekommer mig at være en pudsig indvending. Om det er Superman, Blueberry eller Tintin, så klarer de den altid. Ellers ville der ikke komme flere historier.

Hvis du har problemer med superheltenes superkræfter, så begynd med superhelten uden superkræfter: Batman. Han er jo bare en stærk fyr med en masse gadgets. Og under alle omstændigheder er han den mest interessante superhelt af dem alle. Begynd med Frank Millers Batman, fra dengang Miller stadigvæk kunne det: The Dark Knight Returns og Batman Year One (tegnet af Mazzuchelli). De findes begge på dansk og er noget af det allerbedste Batman. Og hvis det er lige dystert nok, så måske Neal Adams' Batman fra omkring 1970 (findes også på dansk).

Hvis det ikke fænger, så er det måske bare ikke dig.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Henriette Westh »

Jeg er fuldstændig enig med Erling: Batman er vejen frem og i særdeleshed Frank Millers genoplivning af serien tilbage i 90erne. Ingen superkræfter, men til gengæld et inderligt superhad til kriminelle som drivkraft - og i øvrigt en helt plausibel forklaring på, hvorfor det er hensigtsmæssigt at bære maske og kostume. Personligt har jeg nemlig aldrig været vild med Superman og hans badebukser. Hvis du helst vil undgå den traumatiserede helt, er de humoristiske superhelte måske sagen - Deadpool er det hele værd bare for gagsene, og anti-superhelten Kickass får også gang i lattermusklerne.

Erling Søby skrev:Enhver helt klarer altid skærerne, så det forekommer mig at være en pudsig indvending. Om det er Superman, Blueberry eller Tintin, så klarer de den altid. Ellers ville der ikke komme flere historier.

Hvis du har problemer med superheltenes superkræfter, så begynd med superhelten uden superkræfter: Batman. Han er jo bare en stærk fyr med en masse gadgets. Og under alle omstændigheder er han den mest interessante superhelt af dem alle. Begynd med Frank Millers Batman, fra dengang Miller stadigvæk kunne det: The Dark Knight Returns og Batman Year One (tegnet af Mazzuchelli). De findes begge på dansk og er noget af det allerbedste Batman. Og hvis det er lige dystert nok, så måske Neal Adams' Batman fra omkring 1970 (findes også på dansk).

Hvis det ikke fænger, så er det måske bare ikke dig.
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af superboy »

Kan anbefale filmen MYSTERY MEN. Da finner du svar på det meste.

1. En superhelt klarer ikke alltid skærerne. Grønne Pil er veldig god til Pil og Bue, så han klarer alt som kan løses med pil og bue, men det er jo langt ifra alt. På samme måte kan Blueberry ordne det meste med en revolver. Så egentlig er det bare den teite drakta som skiller en superhelt fra en revolvermann.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg går ombord i Bruce Wayne.

Og til Erling. Der ER, synes jeg, forskel på superhelte og helte. Tintin har jo ikke superkræfter fx

Tak for sparkene. Jeg er dog ikke helt en novice hvad Batman angår. Jo, på tegneseriesiden, da jeg ikke har læst et Batmanhæfte siden jeg var 6-8 år, men jeg har da set nogle af Batmanfilmene. Dog ikke den nye og roste. Måske skulle jeg gøre dette.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Berti Stravonsky »

Henriette Westh skrev:Jeg er fuldstændig enig med Erling: Batman er vejen frem og i særdeleshed Frank Millers genoplivning af serien tilbage i 90erne. Ingen superkræfter, men til gengæld et inderligt superhad til kriminelle som drivkraft - og i øvrigt en helt plausibel forklaring på, hvorfor det er hensigtsmæssigt at bære maske og kostume. Personligt har jeg nemlig aldrig været vild med Superman og hans badebukser. Hvis du helst vil undgå den traumatiserede helt, er de humoristiske superhelte måske sagen - Deadpool er det hele værd bare for gagsene, og anti-superhelten Kickass får også gang i lattermusklerne.

Erling Søby skrev:Enhver helt klarer altid skærerne, så det forekommer mig at være en pudsig indvending. Om det er Superman, Blueberry eller Tintin, så klarer de den altid. Ellers ville der ikke komme flere historier.

Hvis du har problemer med superheltenes superkræfter, så begynd med superhelten uden superkræfter: Batman. Han er jo bare en stærk fyr med en masse gadgets. Og under alle omstændigheder er han den mest interessante superhelt af dem alle. Begynd med Frank Millers Batman, fra dengang Miller stadigvæk kunne det: The Dark Knight Returns og Batman Year One (tegnet af Mazzuchelli). De findes begge på dansk og er noget af det allerbedste Batman. Og hvis det er lige dystert nok, så måske Neal Adams' Batman fra omkring 1970 (findes også på dansk).

Hvis det ikke fænger, så er det måske bare ikke dig.
Ahh. Kickass. Den læste jeg, og anmeldte den også, endda med fin karakter. Den kunne jeg godt lide.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Erling Søby »

Berti:
Og til Erling. Der ER, synes jeg, forskel på superhelte og helte. Tintin har jo ikke superkræfter fx
Nej, men det har Batman så heller ikke, selvom han roder rundt i et superhelteunivers.

Jeg ser lidt frem til at høre hvad du synes om The Dark Knight Returns og Batman Year One, hvis du når så langt. Og hold dig i øvrigt langt væk fra alt det senere Batman fra Miller. Han begyndte virkelig på toppen og arbejdede sig ned mod bunden.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Berti Stravonsky »

Men hov. Hvis ham Batmanden IKKE har superkræfter, så er han vel ikke en superhelt.

Det har jeg altid troet, at han var.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Berti Stravonsky »

Åh, jeg har også set et par Supermanfilm. De tidlige, var det 2'eren, med Gene Hackman, den kunne jeg godt lide. Men det er altså også 100 år og en sommer siden...
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af GoogaMooga »

Superhelteserierne udgør en særdeles interessant genre, hvis man ser lidt nærmere på dem. For det første har de tiltrukket nogle af verdens bedste tegnere, og selv om jeg mener, genren har overlevet sig selv og hver en sten er blevet vendt, kan jeg anbefale ret mange ting fra 1938 til ca. 1986. Superhelten er den ærketypiske fortælling, fra hvilke alle fortællinger og genrer udspringer, og den har rod i græsk mytologi.

Mennesker har til alle tider haft brug for helte eller guder, og helte og guder har dannet basis for urfortællingen, den oprindelige fortælling. Superhelten er en universel figur, en "everyman", der bringer orden i et kaotisk univers. Det er bl.a. derfor Steve Ditko's Mister A og de sene arbejder er blandt hans bedste ting. De handler om moral, etik, idéer, uden "window dressing" og distraherende hverdagsdetaljer. Det er fortællingen i dens reneste form.

Men "Amazing Spider-Man" #1-37 af Steve Ditko er nok verdens bedste superhelteserie og den har en permanent placering i min alle tiders top 10 tegneserier. Den har tilpas mange af grundelementerne fra urfortællingen, samtidig med, at den er et godt melodrama. "Amazing Fantasy" #15 af Steve Ditko er mit bud på verdens bedste superhelteblad, enkelt nummer. Originalsiderne er permanent udstillet i Smithsonian Institution, USA's nationalmuseum, i Washington, D.C.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8443
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Frank Madsen »

Berti Stravonsky skrev:Mine forbehold er disse:

1) Enhver superhelt klarer altid skærerne.

Ellers ville han/hun jo ikke være en superhelt. Og det devaluerer min samlede læseoplevelse. Vores helt overvinder alligevel alt, uanset hvor tricky en suppedas, han eller hun er havnet i.

I grunden underligt at jeg har dette som første forbehold. Jeg har vistnok set alle Bondfilm, og nydt dem, også når alt så af helvede ud for vores agent. Det samme sker så som med superheltene. Han klarer det, og vinder til sidst.

Er Bond så en superhelt? Nej vel. Han har jo ikke superkræfter.
Batman har heller ikke superkræfter. Eller Spirit. Eller Joakim von And. Og jeg synes, de er fede af samme grund som de bedste Bond-film: Det er kraftfulde skikkelser med en god mytologi og veldefinerede egenskaber og mål, og når de er bedst, gennemlever de nogle historier, der både er tidssvarende, vedkommende og fulde af spænding og tju-bang.

Frank Millers "Dark Knight" har mere eller mindre defineret, hvordan Batman-figuren er blevet skildret siden midten af 1980erne, og her følger vi en sur, gammel mand, der bare får nok. I Will Eisners "Spirit" er helten nærmest tilskuer til eller katalysator for de begivenheder, storbyens forskellige skæbner kommer ud for. Bond hopper fra tue til tue i Den Kolde Krig i sin jagt på megalomane forbrydere og agenter fra S.P.E.C.T.R.E. Onkel Joakim drager ud på eventyr til fjerne lande eller slås med Bjørne-Banden, kun hjulpet af sine (mange) penge og sin nevø.

Men Superman - HAN er kedelig på den måde, du beskriver. Allerede som barn opgav jeg at holde rede i hvilke farver kryptonit, der betød hvad.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Gimli »

Berti Stravonsky skrev:
Og til Erling. Der ER, synes jeg, forskel på superhelte og helte. Tintin har jo ikke superkræfter fx.

Hvad så med;
Benny Bomstærk
Lucky Luke (hurtigere end sin egen skygge)
Asterix
??? :wink:
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Berti Stravonsky »

Gimli skrev:
Berti Stravonsky skrev:
Og til Erling. Der ER, synes jeg, forskel på superhelte og helte. Tintin har jo ikke superkræfter fx.

Hvad så med;
Benny Bomstærk
Lucky Luke (hurtigere end sin egen skygge)
Asterix
??? :wink:
Ingen regler uden undtagelser :wink:

Nå. Back on track. Er Batman en superhelt?

Det er han vel næppe, hvis han ikke har superkræfter.

Er Asterix, Benny og Lucky Luke superhelte? De har jo superkræfter.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4709
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Robin »

Hvad det er, der gør, at superheltetegneserier tiltaler nogle og ikke andre, ved jeg ikke. For mit eget vekommende forkastede jeg f.eks. Batman, da jeg fik fat i nogel Raketserier sammen med en bunke Wild West, jeg var måske 9 år. Senere da jeg stod med det første Batman blad i hånden, egentlig ikke så længe efter, var jeg solgt. Det, som andre nævner om en almindelig toptrænet mand med de vildeste gadgets, tiltalte mig. Jeg kendte Zorro fra Disneys bøger og eftermiddagsforstillinger i Bispebjerg Bio.

Batman var som regn i en knastør ørken, og der var flere farverige typer derude, heldigvis. Den tidlige fascination af det eventyrlige har jo så udviklet sig med figurerne og deres univers. Der er mange gode forslag til start på en "superheltelæserkarriere". Tillad mig at foreaslå den blinde advokat Matt Murdock/Dæmonen/Daredevil. Der er nogle VIRKELIG gode og flotte fortællinger. Men giv også tidlig Batman en chance til. Det, der i de tidlige historier, er langt ude eller "camp", er også stærkt underholdende. Tidlige Batman historier, hvor Batman SMILER kan i disse tider være balsam for sjælen!
IMG_0975.JPG
IMG_0975.JPG (51.78 KiB) Vist 1859 gange
...og mht. Superman, så ER der langt mellem snapsene/de gode historier, men de er der........Curt Swan havde nogle fine ting og Neal Adams var inde over med et "Superman sand monster", eller Swans Kandor historier med Nattevingen og Ildfuglen, og ....stop dig selv, Robin :D God læselyst!

mvh.

PS! Er i øvrigt meget enig med Googa i hans betragtninger.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Berti Stravonsky »

Skipper Skræk. Superhelt?

Nå, jeg driller og så alligevel ikke. For hvis Batman IKKE er en superhelt, og en sømand som ovenstående er grundet spinat som superkraft, så er jeg forvirret.

Findes der en kortfattet definition på en superhelt, mon?
Besvar