Værdi og forsikring?

Besvar
Brugeravatar
NielsJørgen
Indlæg: 19
Tilmeldt: 29. aug 2019, 14:20

Værdi og forsikring?

Indlæg af NielsJørgen »

Hej, ansporet af en lille debat i en anden tråd, er jeg nødt til at spørge:

Jer med værdifulde samlinger - er de specielt forsikrede?

Jeg har bøvlet meget (Læs: Vanvittigt, enormt, tidskonsumende voldsomt meget!) med min forsikring, for at få dem til at fatte, at tegneserier ikke altid bare er noget man smider i brændeovnen, når man har læst dem, men at de rent faktisk kan have en værdi.

Jeg har måttet registere ALT med billeder, gradueringer, beskrivelser og lister, som er godkendt og accepteret af forsikringen. Samlingen er nævnt som særskilt punkt på policen med et anslået beløb, forudsætninger osv.

Havde jeg IKKE gjort det, så var min samling blevet erstattet med et par hundrede kr. ved f.eks. brand.
Det var nemlig forsikringens gæt på en værdi. Og branchens normale procedure.

Så pas på, og forhold jer til det! Få forsikringen til at garantere skriftligt at jeres samlinger er dækket! Ellers er de nemlig IKKE dækket ....
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Værdi og forsikring?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Har man mange og mange værdifulde tegneserier og andet, er en forsikring nærmest obligatorisk.

Forsikringsselskaber ved, underligt nok, ikke meget om den slags, og derfor skal man gøre en del arbejde i form af registrering og dokumentation. En lille men yderst vigtig ting er at gemme sine kvitteringer. Også ved private handler.

En god ting er også at invitere Faraosfolk hjem, og hjælpe/dokumentere. Det har de næppe altid tid eller overskud til, men de kan smøres.

Min ven havde en professionel hjemme, og med fagmænds hjælp, blev der tale om en anden snak og holdning fra forsikringsselskabets side.
Besvar