Serieland's nye årlige hæderspris: "Den Gyldne Fejebakke"

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Serieland's nye årlige hæderspris: "Den Gyldne Fejebakke

Indlæg af Frank Madsen »

Den gyldne fejebakke bør vel det første år gå til Carsten, der coinede begrebet og via Cobolt har fejet flere gamle serier op, end Donovan nogensinde kunne have drømt om: Asterix, Tintin, Lucky Luke, Splint & Co., Franka, Garfield, Gammelpot, Smølferne, Natacha, Doonesbury, Blake og Mortimer, Linda og Valentin osv. osv. :D
Berti Stravonsky skrev:Ja. Det kan være, at du skal tage en pause fra Serieland.
Det synes jeg ville være synd. Kan det ikke bare hedde "Googas gyldne fejebakke" i stedet, så Serieland slipper for at lægge navn til?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Serieland's nye årlige hæderspris: "Den Gyldne Fejebakke

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:Den gyldne fejebakke bør vel det første år gå til Carsten, der coinede begrebet og via Cobolt har fejet flere gamle serier op, end Donovan nogensinde kunne have drømt om: Asterix, Tintin, Lucky Luke, Splint & Co., Franka, Garfield, Gammelpot, Smølferne, Natacha, Doonesbury, Blake og Mortimer, Linda og Valentin osv. osv. :D
Du kan godt lide at servere denne vinkel, det ved jeg, men det passer jo ikke. Hvis det skulle passe, ville det kræve, at Carlsen havde opgivet at udgive alle de nævnte serier (bortset fra Asterix). Det var ikke tilfældet. Carlsen blev tvunget til at opgive dem, og Cobolt fortsatte så blot med at udgive dem som en forlængelse af Carlsen Comics. Selv med Asterix og Serieforlaget/Kids & Teens/Egmont Publishing eller hvad det nu har heddet, passer det ikke. De opgav ikke frivilligt at fortsætte med at udgive Asterix.

De rigtige fejebakkeforlag er dem, der genoptager udgivelsen af noget, som nogen af egen kraft har opgivet at videreføre. Hvilket altovervejende er gamle Carlsen- eller Interpresse-titler. Og Cobolt har altså ikke fejet nogen af den type op. Det har mange andre, Zoom, E-voke, Shadowzone, Fabel, Faraos, Fahrenheit og måske andre. Hvilket skal være både dem og de interesserede læsere og samlere vel undt.
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Serieland's nye årlige hæderspris: "Den Gyldne Fejebakke

Indlæg af Mirko Woelck »

Carsten Søndergaard skrev: Det var ikke tilfældet. Carlsen blev tvunget til at opgive dem, og Cobolt fortsatte så blot med at udgive dem som en forlængelse af Carlsen Comics.
En gråzone og evt. Cobolts nylige indtræden som fejebakkeforlag, hvis Cobolt skulle udgive sidste bind / fortsættelsen af Jonas Fink (!). Det så være som soloalbum (bind 4) eller samlealbum. Gerne i nedenstående udstyr. Det er ren retro oldschool. Det er måske ligesåfør, at gamle Disney-samlere ville kunne få tårer i øjnene i erindring om De store hvide, som også udkom i kassette med start i 1974.
jonas fink.jpg
Nu er det nævnt. Så skal det bare gennemføres.

https://www.casterman.com/Bande-dessine ... nas-fink-2
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Serieland's nye årlige hæderspris: "Den Gyldne Fejebakke

Indlæg af dernice »

GoogaMooga skrev:Her på Serieland kan vi godt lide oldies, især de såkaldte "euroklassikere". Serier, der er GODT tegnet og har stået tidens tand.
Det er der vist mange meninger om, og Googa lægger her sin egen ultra-konservative-nostalgiske holdning frem, og jeg tænker ikke at den repræsenterer Serieland's brugere.

Mange euroklassikerer er IKKE specielt godt tegnet, og mange af dem har IKKE stået tidens tand. De findes udelukende på markedet pga nostalgiske samlere. Og fint med det - der skal være noget for alle.
Men mange af euroklassikerne ville formentlig ikke sælges, hvis de ikke havde haft et stort publikum fra Fart & Tempo hæfterne.

Frank Madsen skrev:Kan det ikke bare hedde "Googas gyldne fejebakke" i stedet, så Serieland slipper for at lægge navn til?
Jeg er enig i, at Googa tager ejerskab over Serieland, når han postulerer at det er Serielands hæderpris.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Serieland's nye årlige hæderspris: "Den Gyldne Fejebakke

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:
Frank Madsen skrev:Den gyldne fejebakke bør vel det første år gå til Carsten, der coinede begrebet og via Cobolt har fejet flere gamle serier op, end Donovan nogensinde kunne have drømt om: Asterix, Tintin, Lucky Luke, Splint & Co., Franka, Garfield, Gammelpot, Smølferne, Natacha, Doonesbury, Blake og Mortimer, Linda og Valentin osv. osv. :D
Du kan godt lide at servere denne vinkel, det ved jeg
Jeg synes, den fortjener at blive serveret, hver gang du serverer den overfor Donovan, E-voke, Faraos osv. For Cobolt er jo Danmarks største fejebakkeforlag, endda i en langt større skala, end de forlag, du har forkærlighed for at trække ud i manegen. :lol: Videreførelsen af Interpresse/Carlsens albumprogram, efter at Egmont havde opgivet det, bør udløse en pris.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Noerdernes kronprins
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 30. aug 2006, 09:46
Geografisk sted: Det mørke Jylland

Re: Serieland's nye årlige hæderspris: "Den Gyldne Fejebakke

Indlæg af Noerdernes kronprins »

Hvis Googa får lov at lave sin afstemning går min stemme til Zoom og Rødskæg.
"...Alt hvad jeg kan li' er enten ulovligt, umoralsk eller fedende." W.C. Fields
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Serieland's nye årlige hæderspris: "Den Gyldne Fejebakke

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mirko Woelck skrev:En gråzone og evt. Cobolts nylige indtræden som fejebakkeforlag, hvis Cobolt skulle udgive sidste bind / fortsættelsen af Jonas Fink (!). Det så være som soloalbum (bind 4) eller samlealbum.
Så vidt jeg ved, har Fahrenheit tænkt sig at udgive den samlede Jonas Fink. Det var ikke en serie, Carlsen opgav som sådan, men efter at have lavet tredje bind i 1997 gik Giardino jo fuldstændig i stå og fik aldrig lavet fjerde og sidste bind. Altså før tyve år senere, i 2018. Tiden er også gået i historien, Jonas Fink er blevet voksen, han er 29 år og har en boghandel i Prag i 1968.

På en måde en gentagelse af problematikken om Jason Lutes' "Berlin". Det er så længe siden, de første album udkom, at det er absurd at udgive det sidste i selvstændig form. Desuden er den samlede udgave stopfyldt med umådeligt smukt ekstramateriale. Jeg vil tro, at Fahrenheit/Faraos udgiver den og dermed fejer det fjerde album (som i øvrigt er på mange flere sider end de første tre) op.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Serieland's nye årlige hæderspris: "Den Gyldne Fejebakke

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Du kan godt lide at servere denne vinkel, det ved jeg
Jeg synes, den fortjener at blive serveret, hver gang du serverer den overfor Donovan, E-voke, Faraos osv. For Cobolt er jo Danmarks største fejebakkeforlag, endda i en langt større skala, end de forlag, du har forkærlighed for at trække ud i manegen. :lol: Videreførelsen af Interpresse/Carlsens albumprogram, efter at Egmont havde opgivet det, bør udløse en pris.
Men de ønskede jo ikke at opgive det. De var tvunget til at opgive det. Ellers var det bare fortsat i Carlsens regi.

Okay, situationen om Lucky Luke og Splint & Co. er lidt anderledes, men i bund og grund kom de jo bare tilbage, hvor de kom fra, nemlig til (videreførelsen af) Interpresse/Carlsen - som heller ikke i sin tid havde opgivet dem frivilliget, men fordi Egmont brugte deres sædvanlige taktik: nemlig at overbetale for at købe sig til noget, som andre har succes med.

Hvad Asterix angår, er der tale om en tredje situation, for den opgav Egmont ikke frivilligt. De var tvunget til det, men af andre årsager end for det gamle Interpresse/Carlsen-program.

Men for min skyld må du da gerne kalde Cobolt for et fejebakkeforlag. Det er et ret sødt ord. Efter min definition er Cobolt dog et lidet vellykket fejebakkeforlag.
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Serieland's nye årlige hæderspris: "Den Gyldne Fejebakke

Indlæg af Jakobsen »

Går der ikke lidt "gamle sure mænd" - eller gamle Gubber i det - her på Serieland. Der er snart kun Carsten Søndergaard og Frank Madsen tilbage som skriver noget om tegneserier - ingen bliver vel nogensinde enige om hvad der er godt og skidt - det er vel en naturlov! Der skal vel være plads til alles meninger også Gugga - så kom tilbage!!!!

Berti - du er anmelder og i dengrad også med til at bestemme godt og skidt - folk der har brugt år på at lave en tegneserie - kan du feje bort med en eller to stjerner - det er vel det samme?

Så kom nu ind i kampen tøser - ellers bliver det snart for kedeligt!

8)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Serieland's nye årlige hæderspris: "Den Gyldne Fejebakke

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jakobsen - Du er hjertens velkommen til at byde ind med noget tegneseriedebat. Ellers er du for kedelig :wink:
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Serieland's nye årlige hæderspris: "Den Gyldne Fejebakke

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jakobsen skrev:Der er snart kun Carsten Søndergaard og Frank Madsen tilbage som skriver noget om tegneserier
Hvilket jo er lidt noget vrøvl. Jo - lige NU skriver Frank og Carsten her i tråden, men ellers har da været både trafik og skribenter sådan rundt omkring.

Måske trænger du til at pudse brillerne, Jakobsen?

Og som skrevet lige før. Bidrag selv. Kom med spørgsmål, undren, brok. Bare det er tegneserierelateret.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Serieland's nye årlige hæderspris: "Den Gyldne Fejebakke

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti Stravonsky skrev:Tag en pause fra Serieland, Googa.
Berti Stravonsky skrev:Måske trænger du til at pudse brillerne, Jakobsen?
Skal vi andre ikke også have en reprimande fra overkommandoen for et eller andet? Jeg føler mig forfordelt.
Berti Stravonsky skrev:Bidrag selv. Kom med spørgsmål, undren, brok. Bare det er tegneserierelateret.
Det er vel svært at hævde, at denne tråd ikke er tegneserierelateret. Så hvorfor forsøger du at standse den?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Serieland's nye årlige hæderspris: "Den Gyldne Fejebakke

Indlæg af Berti Stravonsky »

Læs nu kommentarerne i deres kontekst, C.

Det er for let og for forkert, blot at hive one-liners frem.

Det der med at pudse brillerne til Jakobsen, helt ærligt. Manden skriver, at det kun er dig og Frank der skriver. Det er jo noget vrøvl.

Og jeg prøver ikke at standse tråde. Læs nu, hvad jeg skrev. Jeg gjorde Googa opmærksom på, at Serieland er for alle tegneserier, ikke kun førfirsere.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Serieland's nye årlige hæderspris: "Den Gyldne Fejebakke

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Okay, jeg indser nu, at jeg har misforstået præmissen for Googas afstemning en lille smule, jf. også min egen tidligere kommentar, "det må vist blive en kamp mellem E-voke og Zoom, med Faraos som outsider."

Jeg forstod oplægget med, at "når et forlag tager handsken op og gør et run færdig, bliver vi meget, meget glade. Donovan started denne "trend", og derfor er den nye hæderspris tilegnet Lars Rasmussen, som gjorde vitale serier færdige i årene 2004-2017." Jeg læste det, som om det skulle være en forlagspris. Jeg fik ikke øje på den efterfølgende lille tekst, der gemte sig mellem billederne: "Vi skal have nomineret nogle albums. Hvad fik vi i 2020? Hvad blev genoplivet? Hvad blev gjort færdigt? Hvad fortjener lidt mere opmærksomhed?" Med andre ord indser jeg nu, at det er en værkpris og ikke en forlagspris. Jeg beklager.

Jeg vil dog også gerne gentage mig selv: at Googa jo IKKE siger, at "at 'vi' på Serieland KUN kan lide oldies/'euroklassikere'.

Så hvad er dit egentlige problem, Berti? Jeg antager næsten, at det er, at Googas afstemning lægger sig ret tæt op af din egen afstemning om årets udgivelse. Og det kan der godt være noget om. Men så kunne du jo have sagt det, i stedet for bare at sige "Stop nu".

Og ... der kan vel i særdeleshed være noget om det, når man ser, at 7 ud af de 12 udgivelser i finalen i din egen afstemning er ... "oldies/'euroklassiskere'". Hvilket på sin vis, omstændighederne ufortalt, bekræfter Googa i hans udsagn ... at folk her godt kan lide den slags?

Googa skal lære at lave umisforståelige oplæg. Jeg skal lære at læse mellem billederne. Berti skal lære at konkretisere sine indvendinger. Og Googa skal komme tilbage.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Serieland's nye årlige hæderspris: "Den Gyldne Fejebakke

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det er ganske simpelt, Carsten. Serieland er for alle tegneserier, ikke kun gammelt guld.

Og alt der ligner, næsten, skal skydes ned. Serieland holder af tegneserier. Om de udkom i går, sidste år eller for 50 år siden.
Besvar